بازدید 5236

0 تا 100 آنچه باید از دستگاه سختی گیر رزینی بدانیم

کار اساسی دستگاه سختی گیر رزینی تبدیل آب سخت به آب نرم می باشد اما چگونه این کار را انجام می دهد؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید .
کد خبر: ۱۱۳۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳ 20 August 2022

در صنایع مختلف خصوصا در صنایعی که سیستم هایی حرارتی و برودتی مانند دیگ بخار، چیلر، موتور خانه یا بویلر دارند، رسوب گذاری و در نتیجه کاهش راندمان دستگاه ها یکی از بزرگترین مشکلات می باشد. یکی از بهترین روش ها برای حذف سختی آب و حذف رسوب گذاری، استفاده از دستگاهی به نام سختی گیر رزینی می باشد. قبل از اینکه به مشخصات و بیان نکات مهم پیرامون نصب و راه اندازی سختی گیر آب بپردازیم، ابتدا باید بدانیم سختی آب چیست و چرا نباید از آب سخت در صنعت استفاده کرد؟

0 تا 100 آنچه باید از دستگاه سختی گیر رزینی بدانیم

سختی آب چیست؟

آب مجموعه ای از املاح مختلف است که این املاح به دو دسته آنیون ها (یون های منفی) و کاتیون ها (یون های مثبت) تقسیم می شوند. به مجموع این املاح، TDS آب گفته می شود. همچنین به کاتیون های موجود در آب که شامل منیزیم و کلسیم و... هستند سختی آب می گویند و آن را با TH نشان می دهند.

آب سخت انواع مختلفی دارد که شامل آب با سختی موقت و آب با سختی دائم می باشد؛ به مجموع سختی موقت و دائم آب، سختی کل گفته می شود. سختی موقت آب، با جوشاندن از بین می رود اما سختی دائم هیچگاه با جوشاندن از بین نمی رود.

مضرات آب سخت:

1- آبی که دارای سختی زیادی باشد، اصلا مناسب شست و شو نیست.

2- آبی که دارای سختی بیش از حد باشد، به مرور زمان عامل ایجاد رسوب در دیگ بخار و مبدل های حرارتی می شود.

3- آبی که دارای سختی زیاد باشد، اصلا مناسب مصرف شرب نمی باشد و باعث ایجاد سنگ کلیه می شود.

دستگاه سختیگیر رزینی چیست؟

کار اساسی دستگاه سختی گیر رزینی تبدیل آب سخت به آب نرم می باشد اما چگونه این کار را انجام می دهد؟ همانطور که در بالا به آن اشاره شد به مجموع یون های مثبت آب که شامل منیزیم، کلسیم، استرانسیم، آهن و...می باشد سختی آب می گویند.

دستگاه سختی گیر با حذف کاتیون ها و جایگذاری آن با یون سدیم سبب نرم شدن آب می شود؛ از این رو به آن دستگاه تبادل یون رزینی نیز گفته می شود.

آیا می دانستید که استفاده از دستگاه سختیگیر فقط در زمانی مناسب است که TDS آب ورودی به دستگاه کمتر از 700PPM باشد؛ در غیر این صورت برای از بین بردن سختی دائمی باید از دستگاه آب شیرین کن صنعتی استفاده کنید.

انواع مختلف دستگاه سختیگیر بر اساس عملکرد:

1- دستگاه سختی گیر مغناطیسی یا مگنتی

2-دستگاه سختیگیر الکترو مغناطیس

3- دستگاه سختی گیر رزینی

هر دستگاه سختیگیر شامل تجهیزاتی همچون: مخزن FRP یا همان مخزن فایبرگلاس، شیر سختیگیر اتوماتیک یا نیمه اتومات، رزین کاتیونی و مخزن نمک می باشد.

لازم به ذکر است جنس مخزن سختی گیر FRP و یا فلزی(کربن استیل) میتواند باشد.

همچنین شیر سختی گیر به دو دسته زیر تقسیم میشود:

الف -شیر اتومات سختی گیر (تمام اتوماتیک)

ب- شیر دستی سختی گیر (نیمه اتوماتیک)

0 تا 100 آنچه باید از دستگاه سختی گیر رزینی بدانیم

5 مورد از مهم ترین کاربرد های دستگاه سختیگیر رزینی:

1- کاهش سختی در آب های آشامیدنی

2- کاهش سختی آب مصرفی در شوفاژ خانه

3- حذف سختی آب برای استفاده در دیگ های بخار، بویلر و پکیج برای جلوگیری از به وجود آمدن رسوب.

4- به منظور پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی

5- کاهش سختی آب در صنایع مختلف

دستگاه سختیگیر رزینی شامل چه مراحلی می باشد؟

شیر سختی گیر بدون توجه به اتومات بودن یا دستی بودن شامل پنج مرحله زیر می باشد. به همین دلیل به شیر سختی گیر، شیر پنج راهه سختی گیر نیز میگویند.

این مراحل به شرح ذیل می باشد:

1- مرحله نرم سازی آب یا  Service:  در این مرحله آب خام وارد دستگاه سختیگیر می شود، و با عبور از روی رزین ها، عمل تبادل یونی انجام میگردد، یعنی آب با گذر از روی رزین، یون منیزیم و کلسیم خود را از دست می دهد و یون سدیم دریافت میکند؛ طی این فرایند آب سخت به آب نرم تبدیل می شود.

2- مرحله بکواش یا Back Wash : پس از گذر مقدار مشخصی از آب، رزین ها به صورت فشرده در می آیند برای بازگشت رزین به حالت اولیه شستشو از پایین به بالای مخزن صورت می گیرد که به آن بکواش می گویند.

3- مرحله تزریق آب نمک یا Brine Draw : در این مرحله آب نمک به مخزن افزوده می شود که طی این فرایند، رزین یون های سدیم از دست رفته خود را به دست می آورد و برای تولید مجدد آب نرم آماده می شود. میزان نمک در هر سیکل احیاء حدود 200 گرم برای دو لیتر رزین کاتیونی می باشد.

4- مرحله شست و شوی آرام یا Slow Rinse : همانطور که از اسمش پیداست با عبور دادن آب با سرعت آهسته سبب می شود نمک های باقی مانده را از بین ببرد.

5- مرحله شست و شوی سریع یا Fast Rinse : با عبور آب به صورت سریع از روی رزین ها به پاک شدن باقی مانده املاح کمک می کند.

سختیگیر دوبلکس چیست؟

اگر در مجموعه خود در 24 ساعت از شبانه روز احتیاج به آب نرم داشته باشید؛ باید از سختیگیر دوبلکس استفاده کنید.

تنها فرق این مدل سختی گیر، با سختیگیر های رزینی معمولی در این است که دارای دو عدد مخزن با ظرفیت یکسان می باشد؛ تا زمانی که یکی از ستون ها در حال بکواش و احیاء رزین است؛ ستون دیگر به تبادل یون بپردازد.

3 عامل تاثیرگذار در قیمت دستگاه سختیگیر:

1- یکی از مواردی که در تعیین قیمت دستگاه سختیگیر نقش دارد؛ جنس مخزن می باشد. بدیهی است اگر جنس مخزن سختیگیر از فلز باشد،  قیمت دستگاه سختیگیر افزایش میابد و همچنین در مخازن فایبرگلاس (FRP) هر چه حجم مخزن بزرگتر باشد قیمت آن افزایش می یابد.

2-  قیمت شیر اتومات بسیار بیشتر از شیر نیمه اتومات می باشد از این رو همواره قیمت سختیگیر اتوماتیک بیشتر از سختیگیر نیمه اتوماتیک است.

3- برند رزین نیز در تعیین قیمت دستگاه سختیگیر تاثیرگذار است، هر چه برند و کیفیت رزین مورد استفاده در دستگاه بهتر باشد، قیمت دستگاه سختیگیر بیشتر می شود. در حال حاضر رزین پرولایت بهترین کیفیت و بیشترین قیمت را دارد.

0 تا 100 آنچه باید از دستگاه سختی گیر رزینی بدانیم

دستگاه سختیگیر رزینی خانه آب آویژه چه ویژگی هایی دارد؟

1- دارای یک سال گارانتی  و 10 سال خدمات پس از فروش

2- ارائه دهنده مخازنی با تحمل فشار کاری تا10 بار

3- استفاده از بهترین و با کیفیت ترین رزین برند پرولایت انگلیس

4- ارائه بهترین سیلیس جهت بستر سازی مخازن

5- امکان طراحی با انواع شیر های سختیگیر اتومات و نیمه اتومات برند رانکسین همچین شیر های چند راهه سلوولو

6- مخازن فلزی دارای رنگ و اپوکسی می باشد.

از کجا بفهمیم سختیگیر با چه ظرفیتی احتیاج داریم؟

اگر ظرفیت دستگاه سختیگیر خود را نمیدانید، کافی است با در اختیار گذاشتن دو پارامتر دبی آب و سختی آب از ظرفیت مطلوب مجموعه خود مطلع شوید. ظرفیت سختیگیر بر حسب گرین یا کیلو گرین محاسبه می شود. همچنین برای محاسبه ظرفیت سختی گیر میتوانید به وبسایت شرکت خانه آب- صفحه سختی گیر رزینی مراجعه نمایید و با داشتن دبی و سختی آب، ظرفیت سختی گیر را محاسبه نمایید.

لازم به ذکر است پر کاربرد ترین ظرفیت سختیگیر برای مخازن FRP شامل سختیگیر با ظرفیت 30000 گرین و سختیگیر با ظرفیت 90000 گرین می باشد.

جهت مشاوره برای خرید مناسب ترین دستگاه سختی گیر رزینی متناسب با نیاز مجموعه خود و کسب اطلاع بیشتر پیرامون قیمت دستگاه سختیگیر رزینی با کارشناسان فروش شرکت تماس حاصل فرمایید و یا بر روی لینک کلیک فرمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی