بازدید 6620

مصرف نامحدود برق توسط 92 درصد صنایع در تابستان

سخنگوی صنعت برق گفت: ۹۲ درصد واحدهای صنعتی کشور محدودیتی از لحاظ مصرف برق نداشته و از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی در کشور ۵۸۰ هزار واحد مشمول هیچ محدودیتی برای تامین برق نشدند.
کد خبر: ۱۱۳۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵ 18 August 2022

مصرف نامحدود برق توسط 92 درصد صنایع در تابستان

به گزارش «تابناک»، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با بیان اینکه توافق با وزارت صمت از جمله اقدامات مهم در سال ۱۴۰۰ بود، گفت: از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی کشور ۵۸۰ هزار واحد مشمول هیچ محدودیت و مدیریت مصرف برق قرار نگرفتند و حدود ۹۲ درصد که عمدتا واحدهای صنعتی کوچک بودند توانستند به اشتغال پایدار خود ادامه دهند و محدودیتی از لحاظ مصرف برق نداشته و تنها ۸ درصد از واحدهای صنعتی در برنامه مدیریت مصرف بودند.

وی ادامه داد: در سال گذشته به‌دلیل کمبود برق در شهرک‌های صنعتی، دو روز به صورت برنامه‌ریزی شده ناچار به قطع برق بودیم که امسال تنها ۱۲ ساعت در هفته محدودیت در مصرف داشتند که می‌توانستند با استفاده از شیفت شب یا فعالیت در روز جمعه آن را هم جبران کنند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: برای ۴۴۰ واحد انرژی‌بر بزرگ در کشور عمدتا در بخش فولاد، سیمان، آلومینیوم و مس به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد تا این واحدها تعمیرات و یا تعطیلات خود را در طول سال به تابستان موکول کنند.

وی ادامه داد: در همین بخش ما ۱۱.۴۴ درصد رشد برق مصرفی داشتیم که میزان رشد مصرف برق در بخش پتروشیمی ۳۰ درصد، آلومینیوم کشور ۱۸ درصد، بخش فولاد کشور ۱۰ درصد و سیمان ۵۰۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد مصرف برق داشتند.

وی ادامه داد: تمام برنامه‌ریزی به گونه‌ای بود که نیاز بازار حفظ شود و تقاضای بازار تحت تاثیر و کمبود قرار نگیرد. به عنوان مثال ۵ میلیون تن سیمان در ماه تولید شد‌ و انرژی که تحو‌یل دادیم بیش از مقدار بود و‌ محدودیت جدی در این بخش‌ها نداشتیم.

به گفته وی، برنامه‌ریزی‌ها دقیق بود و بخش صنعت نیز با ما همکاری خوبی کرد.

وی ادامه داد: یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی، ساخت داخل نیروگاه‌ها توسط شرکت مپنا است که جزو شرکت‌های برتر سازنده نیروگاه در جهان است.

رجبی مشهدی گفت: از تابستان ۱۴۰۰ تاکنون، ۴٢٠٠ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید با ارتقای نیروگاه‌های موجود به تامین برق کشور اضافه شده و طی یک‌ماه آینده نیز ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه دیگر در مدار تولید قرار می‌گیرد که عمدتا ساخت شرکت مپنا است. همین موضوع و صرفه‌جویی خوب مردم باعث شده تا خاموشی و قطعی برق در بخش خانگی نداشته باشیم و توانستیم به نحو مطلوب برق‌رسانی به صنایع کشور را نیز انجام دهیم.

سخنگوی صنعت برق در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای صنعت برق کشور تصریح کرد: با توجه به تلاش یک‌ساله همکاران ما، امروز به ظرفیت تولید نیروگاهی کشور اضافه شده و تعمیرات نیروگاه‌های کشور را به موقع انجام دادیم و نیروگاه‌ها از آمادگی مطلوبی برای تولید برق برخوردار هستند.

وی افزود: در مناطقی که احیانا شبکه دارای محدودیت بوده و مشکلاتی برای تامین برق وجود داشت تعمیراتشان به موقع و به سرعت انجام شد، تا برق مطمئن و پایدار به مصرف کننده برسد.

سخنگوی صنعت برق گفت: کشور در حال توسعه بوده و به دلیل رشد مصرفی که دارد باید ظرفیت‌های تولید را توسعه و افزایش دهد.

وی با بیان اینکه در تامین برق بخش صنعت کشور رشد ۱۱.۴۴ درصدی داشتیم، گفت: ٣.۶۵ درصد در پیک مصرف و ۵ درصد در مصرف انرژی رشد داشتیم و باید با توسعه ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری، تامین انرژی اولیه را انجام دهیم.

وی افزود: سالانه تلاش می‌شود که ظرفیت نیروگاه‌ها افزایش یابد به‌طوری‌که امسال حدود ۶ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در دستور کار بوده که از این میزان تاکنون ۴۲۰۰ مگاوات در مدار تولید قرار گرفته و ۱۸۰۰ مگاوات باقیمانده هم ظرف یکماه آینده وارد مدار خواهد شد.

رجبی مشهدی بیان کرد: شرکت مپنا در جهت ارتقای توان نیروگاه‌ها اقدام قابل توجهی انجام داده که توانستیم افزایش ظرفیت ۱۰۰۰ مگاواتی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران درخصوص میزان تلفات توزیع برق کشور گفت: ۹.۲ درصد تلفات در بخش توزیع برق کشور داریم که به لحاظ شاخص تلفات کشور و گستردگی شبکه در کشور مناسب است، ایده‌آل این است تا این میزان تلفات را به ۸.۵ درصد کاهش دهیم که برای کاهش تلفات اقدامات جدی صورت گرفته است و در دستور کار قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل