بازدید 8015

هشدار دانشمندان درباره یک فاجعه بالقوه

دانشمندان نسبت به احتمال وقوع یک فوران آتشفشانی عظیم در قرن جاری که در صورت وقوع آن منجر به تغییر آب و هوای زمین و تهدید جانی میلیون ها نفر می شود، هشدار دادند.
کد خبر: ۱۱۳۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰ 18 August 2022
به گزارش تابناک به نقل از شفقنا، براساس گزارش روزنامه انگلیسی دیلی میل، دانشمندان می گویند: احتمال وقوع این فاجعه در هفتاد و هشت سال باقی مانده از قرن جاری، یک در شش است.

زمانی که آتشفشان هونگا تونگا-هونگا هائاپائی در ژانویه گذشته در ایالت تونگا در اقیانوس آرام فوران کرد، به حدی قوی بود که باعث موج های سونامی شد که به ژاپن، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی نیز رسید.

اما کشور تونگا بیشترین آسیب را از این موج ها دید و تلفات مادی هنگفتی را به بار آورد که حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی این کشور برآورد می شود.

حادثه خطرناکتر هنوز رخ نداده است

بررسی هایی که دانشمندان موسسه نیلزبور در دانمارک از لایه هسته یخی در جزیره گرینلند و آنتارکتیکا(قطب جنوب) انجام داده اند، به این نتیجه رسیده است که فوران آتشفشانی به قدرت هفت درجه می تواند ده تا صد برابر قویتر از حادثه ای باشد که ژانویه گذشته رخ داد.

براساس برآورد دانشمندان، احتمال فوران این آتشفشان در قرن جاری پیش بینی می شود.

در دهه های گذشته انفجارهای آتشفشانی باعث تغیرات ناگهانی آب و هوایی و فروپاشی تمدن ها شده بود.

موضوع غم انگیز

براساس گفته برجسته ترین دانشمند آتشفشان ها و فوران های آنها در انگلیس، موضوع غم انگیزی در ارتباط با این موضوع وجود دارد و ان هم این است که جهان برای چنین اتفاقی آماده نیست.

«مایکل کسیدی» استاد آتشفشان شناسی در دانشگاه بیرمنگام به مجله علمی نچر گفت: هیچ اقدام هماهنگ شده و هیچ سرمایه گذاری عظیمی برای کاهش شدت آثار جهانی فوران های آتشفشانی بزرگ وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع به تغییر نیاز دارد، معتقد است: ناسا و دیگر آژانس های فضایی صدها میلیارد دلار بودجه برای برنامه های دفاع سیاره ای و مقابله با احتمال برخورد اجرام آسمانی دریافت می کنند در حالی که هیچ برنامه جهانی برای محافظت از زمین در برابر فوران های ابرآتشفشانی وجود ندارد . این در حالی است که احتمال آنها بیش از احتمال برخورد اجرام آسمانی است.

گفتنی است آخرین فوران عظیم آتشفشانی با قدرت هفت درجه در جهان در سال ۱۸۱۵ در نامبورا در اندونزی رخ داد که باعث کشته شدن بیش از یکصد هزار نفر شد و میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داد و علاوه بر آن باعث بروز موج های قحطی و  شیوع بیماری های واگیرداری نظیر وبا در هند شد.

همین فوران محصولات کشاورزی را در چین، اروپا و آمریکای شمالی نابود کرد. اما وقوع چنین آتشفشانی در عصر جاری چه بسا به تلفات انسانی و مادی بیشتری منجر شود و دلیل آن هم ازدحام بیش از حد جمعیت در سراسر جهان و ارتباط بین بخش های مختلف زمین است.

متن کامل خبر را در اسکای نیوز ببینید

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر