بازدید 46518
گزارش تابناک اقتصادی از بازار ارز

بازار ارز همانند زمستان ۱۴۰۰؛ فشار فروش ارز همچنان ادامه دارد/ کاهش قیمت دلار آزاد به کانال ۲۹ هزار تومان و سکه به کانال ۱۳ میلیون/ پیش بینی تحلیلگران چیست؟

روند بازار ارز در روز‌های اخیر با کاهش چشمگیری همراه شده است. بسیاری از فعالان بازار ارز تاکید دارند، در این شرایط، توجهات به سمت خبر‌های مربوط به مذاکرات برجامی است، در حالی که در اواخر خردادماه دولت با اقدام بموقع، دست بانک مرکزی را برای مدیریت بازار ارز در شرایط هیجانی همانند این روز‌ها باز گذاشت.
کد خبر: ۱۱۳۵۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱ 15 August 2022

بازار ارز همانند زمستان ۱۴۰۰؛ فشار فروش ارز همچنان ادامه دارد/ دلار آزاد کانال ۳۰ هزار تومان و سکه کانال ۱۴ میلیون را از دست داد/ پیش بینی تحلیلگران چیست؟

روند بازار ارز در روز‌های اخیر با کاهش چشمگیری همراه شده است. بسیاری از فعالان بازار ارز تاکید دارند، در این شرایط، توجهات به سمت خبر‌های مربوط به مذاکرات برجامی است، در حالی که در اواخر خردادماه دولت با اقدام بموقع، دست بانک مرکزی را برای مدیریت بازار ارز در شرایط هیجانی همانند این روز‌ها باز گذاشت.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شاخص ارزی در سه روز ابتدایی این هفته با عقب نشینی چشمگیری همراه بوده است؛ از یک سو بهای دلار در بازار توافقی که بیشترین حجم معاملات را با میانگین حجم ۱۰ میلیون دلار در روز در بر دارد، با کاهش از کانال ۳۰ به کانال ۲۸ هزار تومانی همراه بوده و از سوی دیگر، قیمت دلار بازار آزاد و غیررسمی که در هفته‌های گذشته به میانه کانال ۳۲ هزار تومان نیز رسیده بود، حالا در ۷۲ ساعت اخیر با افت چشمگیر  روبه رو شده در معاملات امروز به کانال ۲۹ هزار تومان کاهش یافت.

قیمت دلار و یورو چگونه بسته شد؟

بر اساس این گزارش، در پایان معاملات امروز (دوشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱) بازار توافقی ارز، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا به رقم پایانی ۲۸۸۳۲ تومان رسید. این در حالی است که یورو دیگر ارز معامله شده در بازار توافقی نیز با کاهش قیمت نسبت به روز قبل، قیمت پایانی ۳۰۳۰۷ تومان را به ثبت رساند.  

فعالان بازار ارز می‌گویند فشار فروش در بازار ارز تهران همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که تخلیه دارایی‌های ارزی توسط بازیگران ارزی ادامه و محبوبیت ریال در فضای معاملات این بازار افزایش چشمگیری داشته است.  

انتظارات مثبت فعالان ارزی نسبت به آینده قرارداد برجام در کنار اقدام هوشمندانه بانک مرکزی در خصوص اجازه خرید و فروش بدون محدودیت ارز صادرکنندگان و مردم در شبکه صرافی‌های مجاز، همچنان دو عامل مهم را در تعیین مسیر قیمت ارز ایفا می‌کنند. این در حالی است که با تقویت بازار متشکل ارزی و سیاست جدید ارزی در اواخر خردادماه و شکل گیری بازار توافقی ارز، خبری از دلالان و نوسان گیران ارزی در مقابل صرافی‌ها نیست، زیرا با گسترش معاملات توافقی ارز در شبکه سراسری صرافی‌های کشور، عملا نیاز ارزی متقاضیان در سطح مطلوبی پاسخ داده شده است؛ بنابراین در مجموع اقدامات مبثت دولت و بانک مرکزی، تلاطمات شدید نرخ­ های ارز به کمترین سطح رسیده است.

از سوی دیگر، همان طور که اشاره شد انتظارات مثبت در خصوص روند مذاکرات احیای برجام، یکی از عوامل مهمی است که باعث شده تا کاهش تقاضای هیجانی در مقابل صرافی‌ها را شاهد باشیم. این در حالی است که امروز امیرعبداللهیان  وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به بحث مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: الان در مرحله شروع پایان توافقیم. وی ادامه داد: تصمیم کشور این است که چنانچه خطوط قرمز ما تعیین شود، ما برای رسیدن به توافق مشکلی نداریم. یکی از دلایل طولانی شدن این است که نمی‌خواهیم از خطوط قرمز بگذریم.

امیرعبداللهیان افزود: آمریکا فقط می‌خواهد مشکلات خودشان را در مذاکرات حل کنند. ما نمی‌خواهیم قراردادی را به نتیجه برسانیم و بعد بگوییم خطوط قرمز ما رعایت نشده است. باید اتفاقی در زندگی مردم رخ دهد. وی ادامه داد: اگر نظریات ما پذیرفته شود، آمادگی داریم که در نشست وزرای خارجه جمع بندی کرده و توافق را اعلام کنیم.

امیر عبداللهیان گفت: طرف آمریکایی باید انعطاف نشان دهد. به دلیل مشکلات داخلی که دارد نوبت آن‌هاست. طرف آمریکایی در مذاکرات وین، در حد نسبی در مورد دو موضوع شفاهی با پیشنهاد‌های ایران موافقت کرده که باید تبدیل به متن شود و در مورد یک موضوع هم باید انعطاف نشان دهد. روز‌های آینده روز‌های مهمی است.

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: طرف آمریکایی شفاهی با دو موضوع ایران موافقت کرده است و ما نیز تا ساعت ۱۲ امشب پیشنهاد‌های نهایی‌مان را مکتوب می‌فرستیم. ما بحث اقتصادی را معطل مذاکرات نکردیم، اما به طور مشخص در مورد سه موضوع در حال تبادل با آمریکایی‌ها هستیم و تا چند روز آینده نظریات خود را ارائه می‌دهیم.

همچنین امروز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری اظهار داشت: ما در مرحله پیشرفت قرار داریم، اما این‌که بگوییم به توافق نزدیک هستیم و این دور از گفت‌وگو‌ها می‌تواند به توافق منتهی شود، معطوف به انتظارات برحق ایران از طرف مقابل و مشخصا طرف آمریکایی است. معتقدیم حتما زمینه برای توافق وجود دارد، مشروط بر اینکه خطوط قرمز ایران رعایت و منافع اصلی کشور تضمین شود. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، حتما زمینه برای امضای توافق در آینده بسیار نزدیک وجود دارد و امیدواریم در سایه واقع بینی که امیدواریم در طرف مقابل شکل بگیرد، به زودی شاهد این رخداد باشیم.

بازار ارز همانند زمستان ۱۴۰۰؛ فشار فروش ارز همچنان ادامه دارد/ دلار آزاد کانال ۳۰ هزار تومان و سکه کانال ۱۴ میلیون را از دست داد/ پیش بینی تحلیلگران چیست؟
 
بر اساس این گزارش، با توجه به اخبار مثبت و امیدوارکننده از روند مذاکرات احیای برجام، پیش بینی فعالان بازار ارز از روز‌های آینده این بازار، روند کاهشی و رو به ثبات است، در حالی که امروز به دنبال کاهش قیمت ارز به ویژه دلار آمریکا، شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز بودیم، تا جایی که قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید پس از ماه ها، به کانال ۱۳ میلیون تومان کاهش یافت؛ هرچند در بازار طلا و سکه نیز به دلیل روند نزولی شاخص ارزی، خبری از تقاضای موثر نیست و بیشتر دارندگان طلا و سکه، قصد فروش دارند.

کامران سلطانی زاده، دبیر کل کانون صرافان کشور نیز در این باره با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز در روز‌های اخیر اظهار داشت: وضعیت بازار ارز طبق پیش بینی هقته‌های گذشته و با توجه به خبر‌های مثبت برجامی و سیاست‌های اثرگذار بانک مرکزی، همچنان با کاهش نرخ انواع ارز همراه است. وی با تاکید بر پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضا افزود: در این شرایط مردم بیشتر فروشنده ارز هستند و این روند باعث کاهشی شدن نرخ‌ها شده است.

در مجموع، به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز، روند کاهشی روز‌های اخیر دلار شباهت قابل توجهی به روند قیمت این ارز در زمستان ۱۴۰۰ دارد. این افراد ضمن اشاره به کاهش ۵ کانالی نرخ اسکناس آمریکایی در سه ماه پایانی سال گذشته بر این باورند که در صورت انتشار خبر قطعی احیای قرارداد هسته‌ای برجام، قیمت دلار پتانسیل ریزش‌های قابلی توجهی را دارد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
۱۵ میشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
خدا از زیانت بشنود
ولی فعلا که دارم برای مهاجرت ام خوب دلار ارزان میخرم

اما خودت هم میدونی مصنوعی این قیمت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
دلار؟؟
دروغ سیزده

اگه توافق کرده بودید همچی هول و ولا برداشته بودتون
از این بالا پایین ها زیاد دیدیم. ولی یک نگاه به ده سال پیش و دهه 90 بندازید. دلار هزارتومانی و پراید 7میلیونی الان کجان؟ اقتصاد با این چیزا درست نمیشه. مدیر میخواد.
قیمت دلار رسمی داره بصورت روزانه به قیمت دلار آزاد نزدیک میشه، بعد صحبت از کاهش قیمت دلار می کنید.
اقتصاد جهان سومی با روزی نیم میلیارد دلار خلق پول بدون پشتوانه، اینطوری با دو تا تیتر خبری تکراری مدیریت می شود. مدیران نوسان گیر!
در ضمن، من هیچوقت دلار برای سرمایه گذاری نخریدم. پس چرت و پرت زیر کامنت نذارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
شاید دلار نخریده باشه اما قطعا تو البانی هستی یا لندن نشین
کنترل و کاهش کمی که در نرخ ارز تنها بخاطر آزاد گذاشتن

دست دولت در صادرات ۱/۲ میلیون بشکه نفت و وارد کردن

دلار های آن بوده

و اخبار رسیدن به توافق برجام به راه افتاده است ، میباشد

که بهر حال با مواضع منفی کاسبان تحریم و تندروهای جبهه

پایداری ها ، قطعا هیچ توافقی انجام نخواهد گرفت

و از فردا صبح نرخها بشدت افزایش خواهند یافت

و در شهریور ، پرونده مان از شورای حکام به شورای امنیت

سازمان ملل برای میرود و تحریمها دوباره زنده خواهند شد
امیدوارم عبدالهیان با اموال مردم بازی نکند و بتواند قسمتی از خسارت عظیم بمردم ایران را در پی تاخیر در توافق برجام با رشد ارزش پول مردم و احیای برجام بپردازد.
متاسفانه دلاری که باید کمتر از 10000 تومان باشد به سه برابر رسیده و ارزش پول کشور بباد رفته و فقر و تورم جان مردم گرفته است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
الان سه ساله دلار را با فنر عدم ارتباط با بانکهای معتبر روی این قیمت نگه داشته اند
شروع برجام یعنی گرانی های وحشتناک بعدی
خواهید دید
دیگه وقت رالی بیت کوین و آلت کوین ها مخصوصا SHIBA BRISE رسیده
میگن تو آلبانی پوشک شده قسمت موشک راسته؟
این دو سا روزی که ارزون شده بخر که توافق واقعی در کار نخواهد بود همه تحریما و بازی موش گربه سرجاش خواهد ماند
ماشالا ماشالا خبرهای دلاری سایتتان خیلی بالا رفته
خبریه؟
۴ تا خبر دلار در صفحه اصلی سایت تان امده
این خبرها اثر معکوس داره
خود دانید
پس می گفتن تحریمها بی اثره !!!!
پیش به سوی ارز پاشی برای نشان دادن اوضاع گل و بلبلی
فشااااااااااااااااااااااااااار فرووووووووووش
بزک نمیر بهار میاد...کمبزه با خیار میاد!
واژه های جدید در دیپلماسی
«مرحله شروع پایان».
همه گاطی پاطی کردن ههههههه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار