بازدید 31395

شرط جدید برای واردات خودرو

کمتر از ۱۰ روز تا شهریور ماه مانده و وزیر صمت وعده داده بود تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام می‌شود. اما نه تنها مقدمات واردات فراهم نشده بلکه هر روز شرط جدیدی برای واردات خودرو مطرح می‌شود. مانند شرط جدیدی که مجلس اعلام کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۵۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ 15 August 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز، در آخرین اظهارنظر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی گفته واردات خودرو مشروط به این است که خودروسازهای داخلی نتوانند نیاز مردم را تامین کنند.

نکته قابل توجه دیگری که نصراله پژمانفر تاکید کرده این است که پیش کشیدن مساله واردات خودرو تنها تلنگری به خودروسازان بوده تا کیفیت خودروهای خود را بالا ببرند!

گفته‌ای که می‌توان از آن اینگونه برداشت کرد که خبری از واردات خودرو نیست. در واقع این همه هیاهو و گمانه‌زنی تنها برای این بوده که خودروسازان احساس خطر کنند و بخواهند کیفیت خودروهای خود را بالا ببرند.

خودروسازان احساس خطر می‌کنند؟

هنوز معلوم نیست این گفته، اظهارنظر شخصی این نماینده مجلس است و یا اینکه می‌توان آن را موضع مجلس دانست. اما اگر قرار بر بررسی اظهارات پژمانفر باشد اول باید دید آیا تعداد خودروهای وارداتی، بازار ایران را قبضه می‌کنند؟ به عبارت دیگر، ممکن است باعث احساس خطر خودروسازان شود؟

هنوز از آیین‌نامه واردات خودرو رونمایی نشده است. اما گفته‌های اولیه نشان می‌دهد سقف واردات تنها یک میلیارد دلار است و قیمت خودروهای وارداتی ۱۰ و ۲۰ هزار دلار است. با این سقف، در بهترین حالت می‌توان حدود ۶۰ هزار خودرو وارد کرد. این میزان معادل یک ماه تولید یکی از خودروسازان داخلی است. نکته مهمی که وجود دارد این است که واردات این تعداد خودرو تاثیری بر بازار ندارد و نمی‌تواند تعادل عرضه و تقاضا را ایجاد کند.

تولید خودرو کم است تا واردات قطعی شود؟

اما نکته دومی که در این اظهارنظر وجود دارد شرط این نماینده مجلس برای واردات است. اینکه واردات خودروهای خارجی مشروط به این است که خودروسازهای داخلی نتوانند نیاز مردم را تامین کنند.

یکی از مهم‌ترین علت‌های افزایش قیمت خودرو در بازار بر هم خوردن تعادل در بازار است. اینکه تقاضا برای خرید خودرو از عرضه پیشی گرفته است. خودروسازان تعداد خودروی محدودی تولید می‌کنند که آن را بر اساس قرعه‌کشی به مردم می‌فروشند و چون تقاضای بازار جواب داده نمی‌شود، خودروهای کارخانه‌ای با قیمت بسیار بالا وارد بازار آزاد می‌شود و آنجا مشتریان بسیاری برای خرید خودرو وجود دارد.

پس اگر شرط واردات خودرو کمبود محصول در کشور و ناتوانی خودروسازان از تامین نیاز بازار باشد، واردات قطعا باید انجام شود.

بر اساس شرط اولی که این نماینده گفته خودرو باید وارد شود اما اگر هدف تلنگر زدن به خودروساز است، واردات ۶۰ هزار خودرو داخلی نمی‌تواند به خودروسازان تلنگر بزند و آنها را مجبور به بهبود کیفیت کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۱۱
سئوال جدی که به آن پاسخ داده نشد این است که چرا مجلس از استیضاح وزیرصمت که روابطش با مافیای خودرو اظهرمن الشمس است کوتاه آمد؟ مثل اینکه درهرکابینه ای باید یه همچی وزیر داشته باشیم. سعید نمکی هم درکابینه حسن بنفشه درحقیقت دست نشانده مافیای دارو بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
با یه دنا پلاس اتومات بدون نوبت قسطی همشون رو خرید
واقعا معلوم نیست این مافیای قدرتمند و با نفوذ خودرو در کشور تا کجا باید در مال و جان مردم نفوذ کند.
اینا سر سوزنی به فکر مردم نیستن. فقط دنبال رانت و منفعت شخصی خودشونن. اونایی که هنوز امید دارن اینا میذارن واردات انجام بشه یا کاری میکنن که به نفع مردم باشه سریع خودشون رو به روانپزشک معرفی کنن
در این مملکت هر کسی یک قیمت دارد خودرسازان هم این را به خوبی می دانند و با کمی کیسه را شل کردن مجلس و دولت هم خریداری است که بنظر هم همین می اید بدیخت مردم که باید این هزینه را هم در با خرید گران خودرو پرداخت کنند
مگه مردم مسخره شماهستن ،شیوه جدید مدیریت با ترساندن کیفیت خودروهای داخلی رو بالا ببرند
این تعداد خودرو فقط رانتی می شود برای کسانی که آن را به نیت فروش می خرند ! البته برای مصرف کننده واقعی -البته اگر باشد- می شود معضل!
اقا رانت سلامتی مردم مهم نیست اگر خودرو با مصرف 4 لیتر بشه بعد اقای میرسلیم ورانت خواران چکار کنن
تو این هیر و ویر رئیس سایپا مصاحبه کرده و گفته با 16 برند برای واردات خودرو مذاکراتی انجام داده و به محض ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، از این برندها خودرو وارد کشور میکند! یعنی خودروساز ایرانی واردکننده خودرو میشود! این یعنی چی؟ یعن خودروساز به ضرر خودش اقدام میکنه؟ یعنی در حالی که آیین نامه تنظیم نشده این خودروساز رفته سر خود با شرکتهای خارجی مذاکره کرده؟ خیر. همه چیز حساب شده و برای منظور خاصی است که در ماه های آینده خواهید دید...
اکثر این نمایندگان یا خودشان یا فرزندانشان در صنعت خودرو دخیل هستند خاطرجمع باشید این حرفها برای سرگرمی مردم هست نه واردات هست اگر باشد ماشینهای لوکس برای خودشان برای قشر متوسط هیچ خبری نیست خاطرجمع باشید دوستان
عجب قدرتی داره مافیای خودرو!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار