بازدید 9000

بیماری‌های لوزه حلقی (آدنوئید)

در صورتی‌که قصد دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، تا انتهای این نوشته از درمانکده با ما همراه باشید تا به‌صورت کامل بیماری‌های لوزه حلقی یا آدنوئید را برایتان تشریح کنیم.
کد خبر: ۱۱۳۵۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸ 12 September 2022

بیماری‌های لوزه حلقی (آدنوئید)

لوزه‌ها اولین محافظان بدن در برابر بیماری‌ها هستند که با تولید گلبول‌های سفید و پادتن‌ها، به‌مبارزه با انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌پردازند. لوزه‌ها به‌صورت کلی به‌دو دسته لوزه‌های کامی و لوزه آدنوئید یا لوزه سوم تقسیم می‌شوند.

معمولاً اکثر مشکلات لوزه‌ها مربوط به‌همین لوزه سوم یا آدنوئید است که به‌آن لوزه حلقی هم گفته می‌شود و جراحی آن نیز بسیار شایع مخصوصاً در بین کودکان است. البته لازم به‌ذکر است که نقش لوزه‌ها در سیستم ایمنی بسیار کمرنگ است و به‌همین واسطه بروز مشکل برای روزه سوم خیلی جای نگرانی ندارد و حتی می‌توان با خارج کردن آن مشکل را برطرف نمود.

آدنوئید چیست و کجا قرار دارد؟

‏ آدنوئید‌ مجموعه‌ای از بافت‌های لنفاوی است که در بالای گلو و پشت بینی قرار گرفته و به‌صورت کلی جزئی از سیستم لنفاوی است که وظیفه‌دار پاک‌‌سازی بدن از عفونت‌ها و در تعادل نگه داشتن مایعات هستند.

همه انسان‌ها با آدنوئید به‌دنیا می‌آیند اما با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن، این بافت لنفاوی کوچک و کوچک‌تر شده و احتمال بروز مشکلاتی همچون تورم و عفونت در آن پایین‌تر می‌آید و به‌همین دلیل است که معمولاً مشکلات مربوط به‌لوزه سوم در کودکان شایع‌تر است.

هم‌چنین تأثیر این عضو از بدن در دوران کودکی بیشتر است و آدنوئید یا لوزه سوم در محافظت از نوزادان در برابر عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زایی که از راه دهان و بینی وارد می‌شوند، نقش بسیار پررنگی دارد اما در بزرگسالان با کوچک شدن لوزه سوم این نقش نیز کم‌رنگ‌تر می‌شود.

بیماری‌های آدنوئید

بیماری‌های آدنوئید معمولاً تورم یا عفونت هستند که تورم نیز از خود می‌تواند ناشی یک نوع عفونت یا آلرژی باشد و حتی برخی از مشکلات لوزه سوم به‌صورت مادرزادی وجود دارند. از طرفی ممکن است که این عضو برای مقابله با عفونت‌ها متورم شود که امری کاملا طبیعی است اما بعد از آن به حالت اولیه خود باز نگردد. به‌هر جهت با توجه به‌این که تمام مشکلات آدنوئید یا لوزه سوم به‌راحتی قابل درمان هستند و می‌توان بدون هیچ‌گونه آسیبی این عضو را از بدن خارج کرد، نگرانی زیادی در مورد مشکلات آن وجود ندارد.

علائم مشکلات آدنوئید

لوزه سوم در جای حساسی از بدن قرار دارد و هرگونه مشکل آن که معمولاً با تورم همراه است، علائم واضح و مشخصی دارد که برخی از این علائم به‌شرح زیر هستند:

  • گلو درد
  • خروپف کردن
  • گرفتگی بینی
  • مشکلات خواب
  • خشکی دهان
  • مشکلات تنفسی
  • مشکل در بلع غذا
  • عفونت گوش میانی
  • وقفه تنفسی در خواب
  • تشخیص مشکلات آدنوئید

بیماری‌های لوزه حلقی (آدنوئید)

در صورتی‌که مشکلات گفته شده وجود داشته باشند، نباید سرخود تصمیم گرفت و حتماً باید به‌پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد مخصوصاً برای نوزادان که توانایی بازگو کردن مشکلات خود را ندارند و از روی رفتار آن‌ها به‌سختی می‌توان متوجه علائمشان شد.

معاینه و تشخیص مشکلات لوزه سوم معمولاً برای پزشک راحت است و از طریق معاینه فیزیکی یا استفاده از آندوسکوپ به‌راحتی انجام می‌شود.

البته در صورتی‌که پزشک در معاینات به‌عفونت مشکوک شود به‌احتمال زیاد برای تشخیص بهتر، آزمایش خون تجویز می‌کند.

مشکلات آدنوئید چه خطراتی به‌همراه دارند؟

این مشکلات منجر به‌عفونت‌های مکرر گلو می‌شوند که با علائم آنفولانزا خود را نمایش می‌دهند و هم‌چنین بدن افراد مخصوصاً کودکان را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها ضعیف می‌کنند. از دیگر عوارض این مشکلات می‌توان به‌آبریزش و گرفتگی مکرر بینی، تنفس از دهان و تورم گلو اشاره کرد که خیلی خطرناک نیستند اما آزاردهنده‌اند.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، به‌صورت کلی مشکلات آدنوئید مشکلاتی نیستند که برای آن‌ها خیلی نگران باشید اما این به‌آن معنا نیست که نباید این مشکلات را جدی گرفت بلکه هرچه سریع‌تر برای درمان باید اقدام شود.

روش‌های درمان آدنوئید

آدنوئید به‌دو صورت دارویی و جراحی قابل درمان است که در ادامه هر کدام را به‌تفکیک تشریح کرده‌ایم.

درمان دارویی آدنوئید

در درمان دارویی لوزه سوم یا آدنوئید، معمولاً داروی‌های ساده و سبکی مانند آنتی بیوتیک‌ها تجویز می‌شوند تا التهاب لوزه از طریق آن‌ها کاهش پیدا کند. در برخی موارد حاد‌تر از اسپری‌های بینی برای کم کردن التهاب مجرای بینی نیز استفاده می‌شود تا علائم حساسیت و آلرژی را کمتر کند.

جراحی آدنوئید

در صورتی‌که درمان دارویی لوزه سوم پاسخ‌گو نبود، نیاز است تا با استفاده از جراحی کل لوزه سوم برداشته شود. در طی این عمل جراحی لوزه سوم به‌صورت کامل خارج شده و در صورتی‌که لوزه‌های کامی نیز دارای التهاب باشند، احتمال دارد که بسته به‌نظر پزشک برای برداشتن آن‌ها نیز اقدام شود.

کارهای تاثیر گذار در بهبود شرایط آدنوئید

اگر درمان چه به‌صورت دارویی و چه به‌صورت جراحی انجام شده است یا در دوره درمان قرار دارید، برخی فعالیت‌ها می‌توانند در درمان سریع‌تر کمک‌کننده باشند و هم‌چنین وضعیت عفونت و التهاب لوزه سوم را بهبود بخشند.

این موارد عبارت اند از:

  • استراحت
  • نوشیدن آب به‌اندازه کافی
  • غرغره کردن آب نمک گرم
  • دوری از دود سیگار و قلیان
  • تمیز نگه داشتن محیط خانه
  • مرطوب نگه داشتن هوای داخل خانه
  • دوری کامل از هر چیزی که به‌آن آلرژی دارید

البته توجه داشته باشید که این موارد نمی‌توانند به‌عنوان درمان کامل کارساز باشند و در بیشتر موارد یا مشکلات آدنوئید بدون نیاز به‌درمان خوب می‌شوند یا نیاز به‌درمان دارند و موارد گفته شده تنها شرایط را بهتر می‌کنند.

بیماری‌های لوزه حلقی (آدنوئید)

جمع‌بندی

مشکلات آدنوئید یا لوزه سوم بسیار شایع هستند مخصوصاً در کودکان که دلیل این موضوع در سطر‌های پیشین گفته شد. با وجود این که این مشکلات کاملاً شناخته شده و قابل درمان هستند اما متاسفانه باور‌های غلط در مورد آن‌ها بسیار است به‌همین واسطه ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا نکات مهم در مورد مشکلات لوزه سوم را برای شما بازگو کنیم.

در صورتی‌که برای بررسی این مشکل و هر مشکل دیگری قصد مراجعه به‌پزشک متخصص را دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق سایت نوبت‌دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت مطب پزشکان متخصص مختلف از متخصص گوارش گرفته تا دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب و هر تخصص پزشکی دیگری اقدام کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار