بازدید 4714

کلاهبرداری ۹ هزار میلیارد تومانی با خرید و فروش املاک

کد خبر: ۱۱۳۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳ 11 August 2022

مدیرعامل قلابی یک شرکت کاغذی که با کیف پول دیجیتال اقدام به خرید املاک تجاری و مسکونی به ارزش ۹ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان کرده بود با تلاش پلیس فتای فراجا دستگیر شد.

به گزارش ایران، سردار «وحید مجید» رئیس پلیس فتای فراجا در تشریح این خبر گفت: برابر رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی و اخبار رسیده به پلیس مشخص شد فردی اقدام به خرید و فروش کلان املاک و زمین‌های شهری با ارز دیجیتال در سطح کشور و همچنین استان زنجان می‌کند، بنابراین موضوع بلافاصله در دستور کار فنی سایبری کارشناسان پلیس فتای زنجان قرار گرفت.

در بررسی‌های اولیه مشخص شد این فرد ساکن تهران است و با شناسایی انبوه‌سازان زنجان اقدام به خرید گسترده واحدهای مسکونی و تجاری در سطح این استان در قبال پرداخت ارز دیجیتال کرده است.

رئیس پلیس فتای فراجا افزود: با شناسایی مشاور املاکی که مبایعه نامه‌ها در آنجا تنظیم شده بود مشخص شد که وی فقط در یکی از معاملاتش ۷۷ ملک اعم از تجاری و مسکونی به ارزش بالغ بر مبلغ ۱۳۱ میلیون دلار معادل ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خریده است. بنابراین فروشنده این املاک احضار و در بازجویی‌ها مشخص شد خریدار پول معامله را از طریق بازکردن حساب خارجی و انتقال ارز دلار به کیف پول دیجیتال پرداخت کرده است.

رئیس پلیس سایبری کشور اظهار داشت: در بررسی فنی کارشناسان این پلیس مشخص شد ارزهای نمایش داده شده در داخل کیف پول صوری، حباب و فاقد ارزش بوده و قابلیت تبدیل شدن به ارزهای دیگری را نداشته و فقط امکان جابه جایی داخلی بین کیف پول‌های همان اپلیکیشن وجود دارد.

متهم با نمایش عددی مبلغ به دلار و با توجه به ناآشنایی فروشنده با ارزهای دیجیتال و مفاد مبایعه نامه تنظیم شده که در آنها قید شده بود عین ثمن معامله به شکل نقدی پرداخت شده است، با دریافت وکالت فروش از فروشنده و تعیین موعد ۳ ماهه برای نقد شدن ارزهای دیجیتال امکان هرگونه معاملات بعدی را به‌صورت کاملاً قانونی برای خود فراهم کرده بود.

همچنین مشخص شد خریدار با ادعای داشتن مدرک دکترا و با معرفی خود به‌عنوان مدیرعامل، رئیس و عضو هیأت مدیره چند شرکت پتروشیمی با انجام معاملات کلان مالی بین‌المللی و صادرات نفت و محصولات پتروشیمی به خارج از کشور اعتماد کامل فروشنده را جلب کرده و به‌صورت کاملاً حرفه‌ای و حساب شده اقدام به فریب مالباختگان و کلاهبرداری از آنان کرده است. بدین ترتیب شناسایی و دستگیری متهم در دستور کار این پلیس قرار گرفت و طی کارهای اطلاعاتی مشخص شد متهم در حال تردد در شهرستان‌های اردبیل، کرج، تهران، همدان و زنجان است.

وی افزود: در ادامه با اقدامات فنی صورت گرفته مشخص شد متهم اقدام به فروش واحدهای خریداری شده در یکی از مشاورین املاک شهرستان زنجان کرده که پس از هماهنگی‌های صورت گرفته با مرجع قضایی، وی به همراه همدستانش دستگیر و تمامی ابزار دیجیتالی آنها توقیف شد. در استعلامات صورت گرفته مشخص شد وی دارای مدرک کاردانی ساختمان بوده و مدرک دکترای مورد ادعای وی جعلی است همچنین شرکت مذکور نیز در سال ۹۷ تأسیس شده اما فقط به‌صورت کاغذی ثبت شده و گردش مالی شرکت در طول ۴ سال، ۵ میلیون تومان است.

رئیس پلیس فتای فراجا بیان داشت: در بررسی گوشی توقیف شده از متهم معلوم شد وی با چرب زبانی، قربانیان و مالباختگان خود را مورد شناسایی قرار می‌دهد و سپس اقدام به درج ارز به داخل کیف پول کرده و هیچگونه پشتوانه مالی ندارد و ارزهای موجود هیچ گونه قابلیت جابه جایی به کیف پول دیگر را ندارد و تنها می‌توان پول‌ها را به کیف پول همنوع خود انتقال داد.

متهم با همین شیوه و شگرد اقدام به 3 معامله دیگر در استان‌های زنجان به مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، در همدان به مبلغ یکصد و ۷۰ میلیارد تومان و در البرز به مبلغ ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان کرده که در مجموع ارزش کل معاملات انجام شده توسط متهم به این روش مبلغ ۹ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان محاسبه و استخراج شده و مراحل قضایی آن تحت رسیدگی است.

در ادامه رسیدگی به این پرونده ۶ نفر دیگر که متهم اصلی را در امر خرید و فروش املاک کمک کرده و با وی در ارتکاب جرم همکاری داشتند نیز دستگیر و با حکم مقام قضایی با صدور قرار میلیاردی روانه زندان شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان