بازدید 3903

تولید اندام‌های مصنوعی با حسگرهای پیشرفته جدید

یک طرح نوآورانه با هدف تولید حسگرهای فشاری پیشرفته برای استفاده در سامانه‌های رباتیک می‌تواند اندام‌های مصنوعی بدن (پروتز) و دست و پای رباتیک را متحول کند.
کد خبر: ۱۱۳۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰ 02 August 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، محققان این طرح تحقیقاتی نوآورانه در دانشگاه غرب اسکاتلند، درصدد تولید حسگرهایی هستند که موجب ارتقای قابلیت‌های ربات‌ها خواهد شد و به بهبود مهارت‌های حرکتی و چالاکی و زبردستی ربات‌ها کمک خواهد کرد. این کار از طریق کاربرد حسگرهای فشاری ( pressure sensors ) بسیار دقیق انجام می‌شود که بازخورد (فیدبک) لامسه‌ای و لمس توزیعی فراهم خواهد کرد.
دکتر دِس گیبسون مدیر موسسه فیلم‌های نازک، حسگرها و تصویربرداری در دانشگاه غرب اسکاتلند (UWS) و محقق اصلی این طرح گفت: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های شگرفی در حوزه صنعت رباتیک به دست آمده است، اما به علت نبود قابلیت‌های لازم در زمینه حسگرها، سامانه‌های رباتیک اغلب ناتوان از انجام آسان کارهای خاصی هستند، ربات‌ها برای اینکه بتوانند حداکثر توان بالقوه خود را به فعلیت برسانند، وجود حسگرهای فشاری دقیق با قابلیت ارایه توانایی لامسه‌ای بیشتر، ضروری است.

وی افزود: همکاری در این زمینه با شرکت اینتگریتد گرافین ( Integrated Graphene) به توسعه فناوری حسگرهای فشاری پیشرفته منجر شده است که می‌توانند به تحول در سامانه‌های رباتیک یاری رسانند.

کمک هوش مصنوعی به افراد دارای قطع عضو

این حسگرها از فوم سه‌بعدی گرافینی ساخته شده‌اند و یک رویکرد حساس به فشار (piezoresistive ) دارند. فوم گرافینی زمانی که تحت فشار مکانیکی قرار می‌گیرد ویژگی‌های منحصر به فردی نشان می‌دهد. گرافین نامِ یکی از آلوتروپ هایِ کربن است که از یک ساختار بلوری لانه زنبوری دوبعدی تشکیل شده است.

زمانی که این مواد تحت فشار قرار می‌گیرند به طور دینامیک موجب تغییر در مقاومت الکتریکی می‌شود و این مواد خود را با گستره فشار وارد شده تطبیق می‌دهند.

مرحله بعدی این طرح بر افزایش بیشتر حساسیت این حسگرها متمرکز خواهد بود و پس از آن کاربرد گسترده‌تر این حسگرها در سامانه‌های رباتیک مد نظر قرار خواهد گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار