بازدید 16451
۸

آمار عجیب از فعالیت بنگاه‌های املاک

مقایسه آمار ۱۳۵ هزار بنگاه املاک مجوز دار در کشور و آمار معاملات مرتبط با ملک نشان می‌دهد که هر بنگاه به طور متوسط ماهی فقط یک معامله مرتبط با مسکن انجام می‌دهد، چه چیزی صرفه اقتصادی چنین فعالیتی را رقم می‌زند؟
کد خبر: ۱۱۳۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ 01 August 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، اعلام آمار‌های جدید از تعداد بنگاه‌های املاک فعال در سطح کشور، همزمان با تغییر مبنای محاسبه حق کمیسیون این بنگاه ها، نشان می‌دهد که حجم بنگاه‌های املاک فعال در سطح کشور چه مقدار به نسبت حجم معاملات مسکن زیاد است و نشان می‌دهد صرفه اقتصادی فعالیت بنگاه‌ها با وجود حجم پایین معاملات مرتبط با مسکن در مقایسه با تعداد بنگاه ها، چه مقدار بالاست.

روز گذشته دو آمار جدید از فعالیت بنگاه‌های مسکن در کشور منتشر شد. عبدا.. اوتادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک در گفتگو با تسنیم اعلام کرد: هم‌اکنون حدود ۱۲ هزار مشاور املاک در تهران داریم که به‌طور میانگین حدود ۱۰ نفر در آن‌ها مشغول کار هستند، یعنی حدود ۱۲۰ هزار نفر. در کشور نیز حدود پنج میلیون نفر به همراه اعضای خانواده در بخش مشاور املاک فعالیت دارند که رقم قابل توجهی است. خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی اعلام کرد: حدود ۱۳۵ هزار مشاور املاک دارای مجوز در سطح کشور فعالیت می‌کنند که با کارکنان خود جمعیتی ۷۰۰ هزار نفری را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خراسان، اگر آمار ۱۳۵ هزار بنگاه مشاور املاک دارای مجوز در کل کشور را مبنای تحلیل خود قرار دهیم از مقایسه این آمار، با آمار سالیانه معاملات مرتبط با مسکن، اطلاعات جالبی به دست می‌آید. مرکز آمار در گزارش‌های فصلی با عنوان «اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در نقاط شهری کشور» به بررسی قیمت زمین و مسکن، اجاره بها و آمار معاملات مربوط به این بخش‌ها می‌پردازد. آخرین آمار مرکز آمار مربوط به بهار و تابستان سال گذشته است. در شش ماه نخست سال گذشته در مجموع بیش از ۳۲ هزار معامله مربوط به خرید و فروش زمین، ۱۲۲ هزار معامله مربوط به خرید و فروش مسکن و ۶۹۶ هزار معامله مربوط به ثبت اجاره بها صورت گرفته و در مجموع، کل معاملات ثبت شده مرتبط با مسکن ۸۵۰ هزار مورد بوده است. با تقسیم این عدد به ۱۳۵ هزار بنگاه معاملات دارای مجوز، سهم هر بنگاه املاک در سال از معاملات مرتبط با ملک، کمی بیش از شش مورد است. به عبارتی در نیمه نخست سال گذشته به طور متوسط هر ماه یک مورد معامله مسکن در بنگاه‌های املاک کشور صورت گرفته است.

به گزارش خراسان، اگرچه معاملات غیررسمی مسکن و همچنین بنگاه‌های غیرمجاز در این تحلیل دیده نشده است، اما در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که بنگاه‌های املاک با وجود حداقل فعالیت و معامله ملک، به دلیل سود بسیار بالای فعالیت خود حتی با معدود معاملات در طول سال نیز درآمد بالایی دارند. به عنوان مثال در شرایطی که بسیاری از بنگاه‌ها در عمل یک درصد ارزش معامله ملک را از خریدار و فروشنده (از هر کدام نیم درصد و در مجموع یک درصد) دریافت می‌کنند، برای معامله یک ملک ۵ میلیارد تومانی در تهران، ۵۰ میلیون تومان حق کمیسیون به بنگاه املاک می‌رسد که رقم چشمگیری است و نشان می‌دهد که چرا تغییر کمیسیون بنگاه‌های املاک که در روز‌های اخیر محقق شده، ضروری است و می‌تواند فعالیت بیش از حد قارچ گونه بنگاه‌های املاک در کشور را سر و سامان دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۸
حتما باید مردم نابود شوند و از دنیا بروند و یک اتفاق ناگوار بیفتد تا قانون به ناحق اجرا می شود کنار گذاشته شود
این اصل اشتباهی در قانون گذاری کشور است و در این قرن جاری اصلا توجیه ندارد
پول مفت میگیرن
این همه شاغل بدون نظارت عامل اصلی گرانی مسکن هستند. بنگاهها عملا حداقل در یک معاوله یک میلاردی حدود 20 میلیون درامد دارند تازه اگر زدو بند نکنند. این در حای است که عملا کار جندانی نمی کنند حداقل مسوولیت را دارند یا تقریبا می توان گفت هیچ مسوولیتی ندارند و تنها هزینه انها هم اجاره محل کسب است.
نان دلالی حلاله؟
اکثرا زدوبند میکنن به فروشنده میگن من هرچی تونستم میکشم روش تو بهم درصد بده و این باعث گرونی مسکمن میشه
کشور رها شده کسی نیست جلوی اینا رو بگیره
یک معامله هم مناسب است
شغلی است که سرمایه اولیه ندارد
بدون ریسک است
تنها تخصص لازم جهت این کار، تخصص در جلب اعتماد طرفین معامله است.
یک معامله در ماه به راحتی تمامی هزینه های دفتر املاک و هزینه های خانوار آنها را پوشش می دهد.
یکی از عوامل گرونی ملک و اجاره بها این آقایان دلال بنگاه دار هستند
دادن آدرس غلط و زورگویی و انجام کارهای غیر کارشناسی شده و برعکس همه کشورهای پیشرفته جهان در ایران یک معضل همیشگی است و حالا در صورتی که حق الزحمه مشاور املاک در آمریکا و اروپا بین دو تا سه درصد ارزش از هر طرف معامله است آنهم به دلار و یورو
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان