بازدید 16904
عشقی به میرداماد رفت؛

جلسه مهم در بانک مرکزی؛ قد کشیدن نرخ سود بین بانکی متوقف می‌شود؟

پیش از این، وزیر اقتصاد نیز در واکنش به سود بین بانکی ۲۰.۳۱ درصدی اعلام کرد که سیاست تیم اقتصادی مبنی بر باقی ماندن سود بین بانکی در محدوده ۲۰ درصد تغییر نکرده و برای حل این مسئله در جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۳۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴ 26 July 2022

بررسی جدول تغییرات نرخ سود بین بانکی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که نرخ سود در این بازار از ۲۰.۳۶ درصد در ابتدای سال جاری به محدوده ۲۲ درصد در روز‌های ابتدایی مردادماه رسیده است. روندی صعودی که اولین ترکش آن به بازار سرمایه اصابت کرد و به گفته فعالان این بازار، باعث خروج نقدینگی از این بازار و ریزش چند روزه شاخص کل شد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در این شرایط امروز رئیس سازمان بورس مهمان رئیس کل بانک مرکزی در ساختمان شیشهی میرداماد بود تا برای این معضل چاره اندیشی کنند. به تبع نگاه فعالان بازار سهام نیز به خروجی این جلسه بود تا بتوانند چشم اندازی از روز‌های آتی معاملات بورس، ترسیم کنند.

آن گونه که سلیمی‌زاده مدیر روابط عمومی سازمان بورس در توئیتی نوشت: در جلسه ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار با رئیس کل بانک مرکزی، ضرورت کنترل نرخ بهره بین بانکی و کنترل تورم به صورت تومان، یکسان بودن سیاست اعمالی و اعلامی و انعکاس آن به فعالان اقتصادی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده بوده است.

بر اساس این گزارش،  رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه اظهار داشت: به واسطه افزایش قیمت‌های جهانی و تورم نهفته در حذف ارز ۴۲۰۰، کشور با تورم مواجه شد که با همراهی مردم از آن عبور کردیم. این اطمینان را به بازار سرمایه میدهم که نرخ بهره بین‌بانکی کنترل و مدیریت شده و بازار نرخ‌های بالاتر را نخواهد دید. روند کاهشی به زودی آغاز خواهد شد.

وی افزود: بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید، در حال برنامه ریزی ویژه جهت تامین مالی صنایع با سیاست هدایت اعتباری برای شرکت‌های بازار سرمایه است. همچنین تسهیل در صدور مجوز صندوق‌های وابسته به بانک‌ها در دستور کار کمیته مشترک بانک مرکزی و بازار سرمایه قرار خواهد گرفت.

صالح آبادی همچنین گفت: در بحث اختلاف قیمت نرخ ارز نیما و بازار آزاد، با توجه به روان بودن معاملات در بازار متشکل ارزی و در دسترس بودن منابع ارزی کافی در کشور، در آینده با کاهش نرخ ارز بازار آزاد، اختلاف نرخ نیما و بازار آزاد به مرور کاهش خواهد یافت.

علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه گفت: دغدغه بازار سرمایه، دغدغه بانک مرکزی هم هست، نرخ بهره بین بانکی با سیاست مشخصی کنترل خواهد شد و تصمیماتی در روز گذشته در این خصوص اتخاذ شده است. وی ادامه داد: صنعت بانکداری که در بورس هم فعال هستند دچار مشکلاتی هست. نرخ فعلی بهره بین بانکی ناشی از عرضه و تقاضای عادی ذخایر بانک‌ها است که در شرایط تورمی اجتناب ناپذیر بوده. کنترل این نرخ در کریدور مشخص دنبال خواهد شد تا از افزایش بیشتر پیشگیری و روند کاهشی آغاز شود.

بنابراین، می‌توان از این گفته رئیس کل بانک مرکزی اینگونه برداشت کرد که روند سود بین بانکی در روز‌های آتی کاهشی شود، زیرا خواسته فعالان بازار سرمایه کاهش سود بین بانکی است. حتی پیش از این، وزیر اقتصاد نیز در واکنش به سود بین بانکی ۲۰.۳۱ درصدی اعلام کرد که سیاست تیم اقتصادی مبنی بر باقی ماندن سود بین بانکی در محدوده ۲۰ درصد تغییر نکرده و برای حل این مسئله در جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهد شد.

صالح آبادی در ادامه این جلسه، با تأکید بر لزوم پایبندی بانک‌ها و نهاد‌های مالی به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار افزود: سازمان بورس ساز و کار‌های حمایت نظام بانکی از شرکت‌ها و نهاد‌های مالی فعال در بازار سرمایه، از جمله بازنگری در برخی مقررات در حوزه نهاد‌های مالی، سیاست‌های هدایت اعتباری با هدف تسهیل و ایجاد مشوق برای تأمین مالی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه از بانک‌ها را بررسی و به بانک مرکزی پیشنهاد کند و بانک مرکزی برای همکاری با بازار سرمایه در این زمینه آمادگی کامل دارد.

یکی از این دغدغه‌های بورسی‌ها برطرف خواهد شد

 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این جلسه، با ارائه تحلیلی از وضعیت فعلی بازار سرمایه و عوامل متعدد اثرگذار بر روند شاخص بورس طی ماه‌ها و روز‌های اخیر، از اهتمام رئیس کل بانک مرکزی به منظور رسیدگی به دغدغه فعالان بورس قدردانی کرد و افزود با تصمیم بانک مرکزی مبنی بر کنترل نرخ سود بین بانکی، یکی از این دغدغه‌ها برطرف خواهد شد.

عشقی ادامه داد: البته متغیر‌هایی همچون افت قیمت جهانی کالا‌ها و یا برخی تصمیمات ازجمله نرخ گذاری دستوری کالا‌ها نیز بر وضعیت درآمدی شرکت‌های بورسی و کاهش پیش بینی پذیری و اطمینان در بازار سرمایه اثرگذار است که امیدواریم برای حل این موضوعات نیز تدابیر لازم اتخاذ و اطمینان فعالان بازار سرمایه به این بازار تقویت شود.

وی همچنین به برخی راهکار‌ها به منظور تقویت هم افزایی بازار پول و سرمایه، از جمله رفع برخی محدودیت‌ها در تراکنش متقاضیان سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری، اصلاح مقررات در حوزه نهاد‌های مالی وابسته به بانک‌ها، تسهیل ارائه خدمات شبکه بانکی به شرکت‌ها و نهاد‌های فعال در بازار سرمایه اشاره کرد که با استقبال رئیس کل بانک مرکزی مواجه شد و مقرر گردید تدابیر پیشنهادی در کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۷
کجای دنیا 20 درصد سود بانکی می دهد این یعنی کف تورم 20 درصد نظر گرفته شود !!!
پاسخ ها
حق بین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
هیچ جای دنیا اینگونه اقتصاد فَشل و مندرآوری ندارد.
دلیل اینکه بانک ملت به سپرده ودیعه حج عمره 5 درصد بهره میدهدچیست در صورتیکه خودس وام میدهد بهره اش بالای 18 درصد است
ریزش بورس فقط ربط به نرخ بهره نداره
همین الان با این تورم دولت داره جیب سپرده گذار رو میزنه
مقام معظم رهبری بسیار تاکید فرمودند که کاندیداهای ریاست جمهوری وعده هایی ندهند که بعدا در اجرا ناتوان باشند(نزدیک به مضمون) ولی شاهد بودیم که تمامی کاندیداها یکی از اصلی ترین وعده هایشان به مردم سر و سامان بخشیدن به بازار سرمایه و جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر آنها بود که دست بر قضا آقای رییسی هم از این امر مستثنی نبود، پس چه شد آن وعده ها؟!!
گناه امثال من چه بود که خواستم کمکی به تولید این مملکت کرده باشم و پولم را نبردم در سفته بازی دلار و سکه؟
فروش اوراق به صورت بی حساب کتاب توسط دولت هست که پدر بورس رو درآورده
چیزی که در بورس شاهدیم خیانت یک دولت به ملتش است و دیر یا زود تاوان آنرا خواهند داد.
دزدی آشکار از جیب مردم و فریب مردم به اشکال مختلف در بورس جریان دارد. تصمیمات متغیر نیز عاملی شده برای برهم زدن بورس... کجاست اون شعارها و مسئولیت ها
من کار به اخبار و شعارها ندارم... بورس ایران کلا من را نسبت به این نظام بی اعتماد و معترض کرد...
به نظر من دولت شدیدا در مورد بورس دروغ گفت و الانم باید جبران کنه نه این که بدترش کنه
بچه ۵ ساله هم میدونه با رشد مستمر نرخ تورم هرچقدر نرخ سود ثابت بمونه یا کمتربشه منجر به افزایش قیمت دلار وبه تبع ان بقیه قیمتها خواهدشد
درست نیست این جمله!؟؟وام و سود بانکی؟ باید گفت وام و نزول بانکی در جمهوری اسلامی؟ فقط مانده بانکها شرخر هم بگیرند؟!؟
با این سیاست اردوغانی در بانک مرکزی، باید خود را آماده خروج سپرده ها از بانکها، ورشکستگی بانک، و رشد بیشتر تورم کنیم.
آقای رئیسی "برای بورس هم برنامه داشتند" ودیدیم که مثل سایر برنامه هایشان آبکی از کار درآمد
تو این مملکت خیلی ها هستن چندمیلیارد گذاشتن بانک و سر ماه چند صد میلیون سود میگیرن وزندگی می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
اشتباه نکن همون پولی که تو بانک گذاشتن بعد از چند مدتی بی ارزش می شود
زمین ملک و طلا هم که فقط برای حفظ سرمایه است و عملا سودی در آن نیست
برکت و سود واقعی فقط در کار است البته کاری که در آن درستکاری وجود داشته باشد و پشت آن عقل و منطق
فقط كافيه ترامپ براي رياست جمهوري اعلام امادگي كنه اونوقت خواهيم ديد دلار چطور پر بكشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست