بازدید 25444

چرا برای سریال‌ تلویزیونی بیلبورد شهری نصب شد و چرا این ترفند هم جواب نداد؟

جالب اینکه برنامه «حیات وحش» از شبکه مستند با ۲۵.۷ درصد مخاطب هم در این جمع قرار دارد و البته با کسب رضایت ۹۱.۹ درصدی، بالاترین میزان رضایت را در میان آثار پخش شده در صداوسیما داشته است. در واقع بر اساس آمار رسمی صداوسیما، جمعیتی که برنامه حیات وحش را ترجیح داده‌اند، نزدیک به جمعیتی هستند که برنامه دورهمی مهران مدیری را تماشا کرده‌اند و از قضا رضایت بیشتری از حیات وحش داشته‌اند!
کد خبر: ۱۱۳۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰ 21 July 2022

چرا برای سریال‌ تلویزیونی بیلبورد شهری نصب شد و چرا این ترفند هم جواب نداد؟با وجود برخی تمهیدات طراحی شده در راستای جذب مخاطب برای تولیدات تازه تلویزیون، این حربه‌ها حاصلی نداشته، به گونه‌ای که سریالی پس از بارها بازپخش از همه سریال‌های این روزهای تلویزیون پربیننده‌تر شده و برنامه حیات وحش تنه به تنه تولیدات پرهزینه تلویزیون می‌زند؛ اما چرا وضعیت به سمتی رفته که حتی این حربه‌ها برای جذب مخاطب جواب نداده و بازپخشی‌ها وضعیت بهتری در جذب مخاطب دارند؟

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با پخش سریال گرانقیمت «مستوران»، شاهد اقدام تازه‌ای برای جذب مخاطب بودیم و آن هم نصب بیلبوردهای شهری بود. این اتفاق بسیار عجیب بود، چرا که عملاً کوشش برای جذب مخاطب آن هم برای فراگیرترین رسانه کشور بود. این در حالی است که در گذشته تاکید می‌شد، زمان پخش برفک تلویزیون نیز تعداد مخاطبان رسانه ملی بیش از دیگر رسانه‌هاست. با این حال اکنون برنامه‌سازان و متولیان به سادگی از ریزش مخاطبان صداوسیما می‌گویند و چنین حربه‌ای نیز موید این تغییر وضعیت است.

تولیدات کنونی تلویزیون به حدی در جذب مخاطب شکست خورده که از میان سریال‌های تکراری، سریال «ستایش ۳» از شبکه فرعی آی فیلم با ۲۶.۳ درصد مخاطب، پربیننده‌ترین سریال تکراری بوده و در مقابل سریال «مستوران» از شبکه یک با ۱۵.۴ درصد مخاطب عنوان پربیننده‌ترین سریال تازه را به دست آورد. در واقع پربیننده‌ترین سریال تازه تولید شده تلویزیون حتی به ضرب بیلبورد شهری و تبلیغات پر زرق و برق، ۱۱ درصد کمتر از سریال بازپخشی مخاطب جذب کرده است!

چرا برای سریال‌ تلویزیونی بیلبورد شهری نصب شد و چرا این ترفند هم جواب نداد؟

در دیگر تولیدات نیز برنامه عصر جدید با ۴۴.۴ درصد مخاطب و برنامه خندوانه از شبکه نسیم با ۳۹.۲ درصد مخاطب و مسابقه دورهمی از شبکه نسیم با ۲۸.۸ درصد مجموعاً پربیننده‌ترین برنامه‌ها بودند، اما جالب اینکه برنامه «حیات وحش» از شبکه مستند با ۲۵.۷ درصد مخاطب هم در این جمع قرار دارد و البته با کسب رضایت ۹۱.۹ درصدی، بالاترین میزان رضایت را در میان آثار پخش شده در صداوسیما داشته است. در واقع بر اساس آمار رسمی صداوسیما، جمعیتی که برنامه حیات وحش را ترجیح داده‌اند، نزدیک به جمعیتی هستند که برنامه دورهمی مهران مدیری را تماشا کرده‌اند و از قضا رضایت بیشتری از حیات وحش داشته‌اند!

بی‌شک غیرمنصفانه است که عامل این وضع را صرفاً تولیدات بی‌کیفیت و فاقد جذابیتِ کافی تلویزیون قلمداد کرد و بی‌شک عوامل دیگری نظیر تولیدات نسبتاً باکیفیت پلتفرم‌های آنلاین داخلی و خارجی، گسترش دسترسی به محصولات سینمایی روز دنیا، محتوای شبکه‌های اجتماعی و مجموعه سرگرمی‌های نوظهور در زمین زدن تلویزیون نقش اساسی داشته است.

با این حال نباید فراموش کرد در دیگر کشور‌ها که تعداد بستر‌های سرگرمی از ایران نیز بیشتر است، تلویزیون‌ها همچنان پرمخاطب هستند و مشخصاً اکنون در آمریکا فاکس با ۸۷ میلیون مشترک و سی ان ان با ۷۸ میلیون مشترک موقعیت‌شان را حفظ کنند؛ بنابراین متولیان نمی‌توانند سلب مسئولیت کنند و همه چیز را به گردن شکل گیری بستر‌ها یا تغییر ذائقه انداخت. تلویزیون مکلف است محتوایش را به شکلی گسترش دهد و متناسب با ذائقه مخاطب روزآمد و جذاب نگه دارد که در این عصر همچنان مخاطب میان گزینه‌های مخاطب، تلویزیون را انتخاب کند و دست روی دکمه کنترل نبرد. اینکه برنامه تامینیِ حیات وحش توانسته این تعداد مخاطب و این میزان رضایت را جذب کند، به خوبی نشان می‌دهد کیفیت تولیدات حرف اول را می‌زند.

باید پذیرفت طیف وسیعی از برنامه‌سازانی که در چند سال اخیر به کار گرفته شده‌اند، در تولید شکست خورده‌اند و باید دقت کرد نیروسازی نباید به قیمت از دست رفتن ظرفیت تلویزیون تمام شود؛ آن هم در این دوران که چندین شبکه ماهواره برای ربودن تک تک مخاطبان تلویزیون برنامه دارند؛ بنابراین؛ به نظر می‌رسد متولیان باید به جای گروهی از تهیه کنندگان و کارگردان‌های تلویزیون که حجم بالایی از تولیدات بی‌کیفیت را در چند سال اخیر ساخته‌اند، سراغ چهره‌های باسابقه بروند که اعتباری برای از دست دادن، دارند و چهره‌های خام و کم‌بنیه‌ای نیستند که به رسانه ملی به چشم فرصتی برای کسب تجربه و سود نگاه نمی‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۴۰
چطور به روایت صدا سیما از تاریخ اعتماد کنیم؟ نهادی که سنتور رو نشون نمی‌ده، چطور ممکنه تاریخ ایران رو بدون سانسور روایت کنه؟
شکست خوردن و ریزش بینندگان صداوسیما به دلیل تحریف تاریخ و دروغگویی در سریال ها و سانسور ها و عدم نمایش همه گروه های فکری و اعتقادی و استفاده از فقط یک اقلیت سیاسی در تلویزیون است
کدوم صدا وسیما

عملا تمام شبکه ها، شبکه های پیام بازرگانی هستند

من هیچ کجای دنیا ندیده بودم که شبکه ای از دولت بودجه بگیره و پیام بازرگانی پخش کنه

مضحکه
کشور جهان سوم همه چیزش به همه چیزش میاد

چی درسته که صداوسیما بخواهد درست باشه
تا وقتی مجریان تلویزیون در دولت ها، سمت های وزارت و معاونت وزارت میگیرند،

عمرا صدا و سیما و برنامه سازی پیشرفت کنه

این خودش تعارض منافعه
آمار هایتان در حد بسیار خوشبینانه بیان شده بسیار کمتر می باشد
چون حشمت فردوس می دیدیم
اتفاقا برنامه های اینترنتی فقط مخاطب 20 درصدی دارند و نه بیشتر
چون تلویزیون دروغ میگه
شما ستایش که انگار برند هست با فیلم جدید مقایسه می کنی؟ فیلم بعدی ظاهرا مختارنامه هست در این ساعت و طبیعی هست مخاطب بالا دارد
کاش یک آماری هم میدادین که این میزان جلب مخاطب با صرف چه میزان هزینه انجام گرفته؟
یکی از گامهای که صدا وسیما میبایست بردارد پخش برنامه استانها کشور برای تمام مردم بر روی سیستم دیجیتال است چون از هر قومیتی در استانها کشور زندگی میکنند ضمناٌ تعداد کانالهای تلویزیونی ملاک نیست کیفیت مهم است از پخش سریالهای تکراری خودداری کنید کانالهای را برای پخش مسبقل کلاس های درس از ابتدائی تا دیپلم وزبانهای فارسی ،عربی ،انگلیسی و فرانسه مشخص گزدد وکلاسی فنی مانند برق والکترونیک ،نجاری و....... پخش کردد.
تابی جان خودتم میدونی که ملاک برای صدا و سیما جذب اکثریت نیست و صدا و سیما صرفا برنامه هایی میسازد که از از طرف حاکمیت اشکالی نداشته باشد و این وسط اصلا برای حاکمیت یا صدا و سیما مهم نیست که ریزش بیننده داشته باشند، همه فقط میخواهند گلیم خود را از اب بیرون بکشند و هیچکس دلش نسوخته و براش مهم نیست که یک راه تعادل و تعاملی هم وجود دارد و میشود همه چیز را به ماهواره نباخت و با ساختن برنامه های بهتر جذب مخاطب داشت و نتایج این طرز فکر را هم در جامعه میبینیم که چگونه گشت ارشاد و ده ها گشت دیگر درست کرده‌اند با هزینه هنگفت و همه هم میدانند که فقط اثر معکوس دارد و بس . مملکت ما پر شده از کسانی که در حال تعریف و تمجید از وضعیت بغرنج امروزی هستند فقط برای اینکه منافع خود را از دست ندهند. در سراشیبی بدی قرار گرفته ایم و با سیاست های غلط فقط داریم بر پدال گاز فشار و بسوی دره میرویم .
آخه کسی دیگه تلویزیون میلی تمتشا نمی کنه
یکی از بی محتوا ترین و جلف ترین برنامه ها برنامه دور همی مهران مدیریه که چندین ساله بودجه بیت المال رو هدر میده!
به نظرم طرز لباس و آرایش بازیگران خوب نیست و اغراق آمیز است . بالاخره ان زمان این لباسها در این سطح نبوده و در مجموع یک سریال مستهجن است مثل اون قسمت که یک مرد کچل لخت میشه و تو اب میره . بد اموزی داره
اقا جان فرت وفرت فقط تبلیغ پخش میشه. نه که مردم پولشون از پارو بالا میره البته پول با ارزش ذلیل شده میکن این شهر و ان مال بیایین بخرین جایزه داره. الان تابناک هم همین طور شده به خدا. باید لای تبلیغ دنبال خبرها باشی .قبول کنید معکوس شده. هم صدا سیما هم خود همین تابناک. امیدوارم نظرم این دفعه منتشر بشه
پر واضح است که چرا.
چون پر از خشونت است و اصلا رنگ و بوی شاد و دلنشینی ندارد.
کنار گذاشتن افراد کار بلد مدتهاست توو ایران انجام میشه و صدا و سیمای میلی هم از این مستثنی نیست.
سیمای بی رونق می کوشد تا توجه مردم را به سوی برنامه های خود جلب کند. اما این واقعیت را ندیده می گیرد که صدا و سیما در دل مردم بی اعتبار شده است.
اینها فردوسی پور رو تحمل نمیکنه بعد میخوای که محتوای خوب تولید کنند
فقط پخش زنده فوتبال و والیبال رو دنبال می‌کنیم مابقی ساعات خاموشه
اتفاقا خیلی خیلی سریال جذابی است
وقتی تلوزیون رو روشن می کنی از صبح تا شب فقط با یک تیپ مشخص ومعنی دار مواجه میشی که همگی در صدد جا انداختن یک تفکر خاص هستند واصولا در صدا سیما جایی برای دگر اندیشان وجود ندارد !! و اتفاقا تفکر حاکم بر این سازمان همان است که اکثر قریب به اتفاق با آن همسو وهم نظر نیستند ! اینکه مثلا برنامه ای مثل ثریا آشکارا حقایق را وارونه جلوه می دهد وتلاش دارد تمام زحمات دیگران که هم جناح او نیستند را نه تنها نادیده بلکه با عبارات توهین آمیز در چشم مردم خار کند در بیننده نوعی توهین به شعور و فهم مخاطب ایجاد می کند که ترجیح می دهد تلوزیون را خاموش کند !! میز گردهایی که همه مدعوین هم نظر وهمراهند و هرگز فرصتی برای مخالفان نیست سریالهایی که از دغدغه های واقعی مردم خالیند !! خلاصه صدا سیما بسیار کسل کننده وحتی موجب خشم مردم شده !! شبکه های بیگانه هم که آنچنان پارازیت است که شخصا ترجیح میدهم کلا تلوزیون را خاموش کنم یا در ساعات آخر شب که کمی از شدت پارازیتها کم شده به بعضی شبکه های مورد علاقه ام سر بزنم .واقعا در این قرن این همه سانسور این همه محدودیت وتوهین به مخاطب عجیب و تهوع آور است !
معمولا در هر ساعت شبانه روز در همه شبکه ها مجری با یک نفر فقط صحبت می کند و آن شبکه فارغ از برنامه های مخاطب دوست است
متاسفانه نویسنده متوجه نشده بیلبورد را چه کسی زده!!!اگر به نام هنرپیشه مستوران دقت کنی واضح است پشت سریال یک شرکت شامپو قرار دارد که مثلاً تبلیغات مخفی کرده اگر از من زودتر می پرسیدند می گفتم صددرصد نمی گیره... تبلیغات راه داره عزیز!!!!
وقتی تلوزیون هنرمندان محبوب رو یکی پس از دیگری قلع قم میکنه و ممنوعالکار دیگه چه انتظاری دارید؟
شما سریال خانه بدوش یا متهم گریخت رو با طنزهای فعلی مقایسه کنید! واقعا که حیف وقت
مهمترین علتش دروغگویی تلویزیون و بی اعتنایی به مشکلات مردم هست. مردم از اینکه صغیر و کم عقل تصور بشن ناراحتن
اصولاً رسانه ملی در حال حاضر فقط و فقط بازتاب دهنده دیدگاه و سبک زندگی و نگاه اقلیتی خاص از جامعه است و هم مخاطبان و هم صداو سیما صفوف خود را به صورت شفاف از هم جدا کرده اند.
تصور کنید اینجا لبنان است و صداو سیما سخنگوی جبهه مقاومت بقیه هم یا حیات وحش تماشا می کنند یا ماهواره....
البته اینجا گشت ارشاد هم دارد.......
چه فایده؟ کو گوش شنوا؟ متاسفانه تلویزیون تحت سیطره اشخاص و سیستمهای خاصی اداره می شود که بودجه خود را بدون دغدغه از جیب ملت بیرون کشیده و حیف و میل می کنند و کسی هم یارای بازخواست از ایشان نیست و غیر از این نمی توان توقع داشت. شبکه های ماهواره ای و اجتماعی بدون اینکه ریالی از مخاطب ایرانی دریافت کنند چنان برنامه هایی با تنوع و کیفیتهای گوناگون تحویل مخاطب می دهند که بیننده پای این برنامه ها میخکوب می شود. متاسفانه مسئولین صدا و سیما تنها چیزی که برایشان مهم نیست مخاطب است.
زنده باد ۲۰ ۳۰ پر مخابترین برنامه تاریخ
شخصا و بعلاوه کل خانواده پر جمعیت مان که حدود 27 خانه است و جمعیتی حدود یکصد نفر هستیم

تنها مسابقات ورزشی فوتبال و والیبال را در شبکه ورزش و سه و حیات وحش را در شبکه مستند نگاه میکنیم .

این قصیه از 20 سال پیش ارام و ادام شکل گرفته و الان به ابنجا ختم شده
در دنیای کنونی سادگی داستان و سرعت در جذب مخاطب خیلی مهم است نباید با آب بندی و یا داستانهای پیچیده مخاطب را از دست داد.
وقتی نوجوان بودم سریال روزی روزگاری پخش میشد و در زمانی که به دلیل افتادن دکل برق در کوهستان یک 11 روز برق شهر قطع بود برای دیدن این سریال باتری ماشین و یک تلویزیون کوچک سیاه و سفید را به کار گرفتیم الان در خانه ماهواره نداریم و شش ماه است که تلویزیون خراب است و هیچکس انگیزه ای برای تعمیر آن ندارد
ما اصن به شبکه های میلی حتی نگاه هم نمیکنیم، اصلا یادم رفته چه شکلی بودند شبکه ها
شبکه های ماهواره ای، کیفیت خیلی بهتری دارند و دروغ هم نمیگویند!!!!!!!!!
صدا و سیما اصلا نظرات مردم براش مهم نیست.وبیشترکساتیکه درمسندمدیریت ش نشستن هنرمند ومتخصص اون حوزه ومحبوب ملت نیستند اکثراً سیاسی وبله قربان گوی ند. والا باید مدیر شبکه ورزش امثال فردوسی پور بود یاشبکه کودک داریوش فرضیایی یا شبکه نسیم عطاران یا مدیری یا.....وقس علی هذا
صدا و سیما خیلی وقت هست با مردم غریبه هست
از برنامه های تراز صدا وسیما برنامه دورهمی با کارگردانی مهران مدیری است و علت این امری آمادگی ایشان برای هر سفارشی و توهین و حمایتی در قالب طنز است و در قبال این خوش خدمتی و به واسطه تراز بودن منافعی از جمله بالا بردن نرخ خدمت خود، عدم پرداخت مالیات ، ساخت برنامه های بی محتوی در شبکه خانگی، سفارش شرکتها و موارد مشابه است.
بدیهی است که رسانه ملی با تراز بودن ایشان در سرگرمی و برنامه های سیاسی آن چنانی، در نهایت برنامه های مستند این رسانه بتواند مخاطب خاص خود را جذب کند.
وقتی که صدا وسیما بعد از 43 سال هنوز نمی تونه تصویر یک ساز سنتی کشور را نشان بدهد چطور میشه از اون انتظار داشته باشیم برنامه ی پر محتوا مردم پسند پخش کند /
یه پیشنهاد دارم . برای اینکه واقعا و دقیقا مشخص بشه صدا سیما چقدر مخاطب داره ، یکسال دولت بهشون بودجه ( یا به عبارتی جیب مردم ) نده و بودجه صدا سیمارو به خود مردم بصورت نقدی پرداخت کنن و اعلام کنن هرکی میخواد برنامه های صدا و سیما رو ببینه باید حق اشتراک پرداخت کنه و مشترک بشه . مثل همون کانالای فاکس و سی ان ان . اونوقت مشخص میشه این ارگان چقد مخاطب واقعی داره .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل