بازدید 27780
نشست خبری وزرای خارجه ایران و سوریه

امیرعبداللهیان: از احتمال اقدام نظامی ترکیه در سوریه نگران هستیم/ فیصل مقداد: ورود ترکیه به مرز‌های سوریه، باعث درگیری میان دو ملت می‌شود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ـ که امروز (چهارشنبه) ۲۹ تیر ماه در تهران میزبان فیصل المقداد همتای سوری خود بود ـ پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده در این دیدار پرداخت. این دیدار پس از نشست روز گذشته تهران میان روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برگزار شده است.
کد خبر: ۱۱۳۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶ 20 July 2022

امیرعبداللهیان: از احتمال اقدام نظامی ترکیه در سوريه نگران هستیم

بین الملل تابناک: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ـ که امروز (چهارشنبه) ۲۹ تیر ماه در تهران میزبان فیصل المقداد همتای سوری خود بود ـ پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده در این دیدار پرداخت. این دیدار پس از نشست روز گذشته تهران میان روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برگزار شده است.

حسین امیر عبدالهیان، وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه که در محل وزارت امو رخارجه برگزار شد، گفت: گفت‌وگوهای مهمی با همکارم وزیر خارجه سوریه داشتیم و به همه شهدای سوری و ایرانی و شهدای سایر کشورهایی که در دوران جنگ علیه تروریسم در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه ایستادند، از جمله سردار شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس ادای احترام می کنم.

وی تاکید کرد: شب گذشته هفتمین نشست سران آستانه در تهران برگزار شد و با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است، این نشست تلاش کرد تا کمک کند مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل مورد حل و فصل قرار بگیرد. ما امیدواریم  این توصیه‌ها از زبان سران کشورهای شرکت کننده که در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفته است، مورد توجه مقامات کشور ترکیه نیز قرار بگیرد.

وی گفت:‌ در مساله سوریه، حضور مسلحان و گروه‌های تروریستی در برخی از مناطق این کشور همچنان مایه نگرانی ما و متحدانمان در منطقه است. ما از فرصت نشست سه جانبه فرمت آستانه استفاده کردیم که در موضوع خروج و پاکسازی گرو‌ه‌های تروریستی و مسلح از سوریه و بازگشت امنیت به سراسر مرزهای سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور به دست ارتش و نیروهای مسلح این کشور گامی به جلو برداشته شود.

امیرعبداللهیان افزود: یک بار دیگر بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی، یکپارچگی و احترام به حاکمیت سوریه و نیز بر حل و فصل مسائل باقی مانده در حوزه منازعات تروریستی در سوریه و برخی نگرانی‌هایی که ترکیه از حضور برخی گروه‌ها در خاک سوریه دارد تاکید می‌کنیم تا از طریق سیاسی مورد حل و فصل قرار بگیرد. بحث مبارزه با تروریسم و ساختن آینده سوریه بر مبنای خواست همه مردم این کشور و حفظ حقوق مردم این کشور به دور از دخالت خارجی در صدر اولویت‌های مورد پیگیری ایران قرار دارد.

وزیر خارجه تأکید کرد: مایلم در ادامه گفت‌وگوهای دیشب و نشست سران تأکید کنم ما از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران مستمر با ترکیه و سوریه گفت‌وگو و مشورت دارد. این گفت‌وگوها را در سفری که به آنکارا و دمشق داشتیم، آغاز کردیم و شب گذشته با تدبیر آقای رئیسی تلاش شد متمرکز بر راه‌حل سیاسی برای رفع نگرانی‌های امنیتی مقامات ترکیه در موضوع امنیت مرز مشترک دو کشور، نتیجه گیری شود.

امیرعبداللهیان بیان کرد: مشارکت در بازسازی ترکیه و تشویق آوارگان و مهاجران سوری به بازگشت به منازلشان و شهرها و روستاهای خودشان مورد تاکید نشست تهران و گفت‌وگوهای امروز من با فیصل المقداد بود. معتقدیم بازگشت آوارگان و سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌های سوریه، باید بدون هیچ گونه پیش شرط انجام شود و ذکر پیش شرط برای این دو موضوع مهم و انسانی غیرقابل قبول است.

وی با بیان این‌که حضور نظامی نیروهای آمریکا در شرق فرات از معضلاتی است که امروز منطقه از آن رنج می‌برد، گفت: آمریکا این حضور خود را بهانه‌ای برای مبارزه با داعش قرار داده است. شرق فرات از حاصل خیزترین مناطق در سوریه و یکی از مراکز اصلی و منابع مهم نفت و انرژی سوریه است که متاسفانه در سال‌های اخیر، شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در این بخش ـ که حضور اشغالگرانه آمریکا وضعیت آنجا را رقم زده ـ هستیم. ما معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا باید بدون قید و شرط و به فوریت از خاک سوریه خارج شوند. ارتش، نیروهای مسلح و مردم سوریه برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشورشان از توانمندی و صلاحیت لازم برخوردارند.

وزیر خارجه ادامه داد: امروز در خصوص مناسبات دوجانبه و تشویق بخش خصوصی ایران و سوریه برای ورود هر چه فعالتر به همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تولیدی مشترک با توجه به ظرفیت‌های دو کشور تاکید کرده و اتفاق نظر داشتیم. در این مرحله برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات اقتصادی در جهت منافع دو ملت و کشور اتفاق نظر داشتیم و خرسندیم در ماه‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری را در این مسیر شاهد باشیم.

به گزارش فارس، وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نشست سران روند آستانه در تهران گفت: تلاش شد ایران و روسیه، ترکیه را نسبت به کمک به حل و فصل بحران امنیتی و احتمال درگیری نظامی که ممکن است منجر به درگیری نظامی شود جلب کنند. گفت‌وگوهای مهم، روشن و صریحی در سطح مقام معظم رهبری در دیدار با اردوغان و پوتین انجام شد و در سطح گفت‌وگوهای دوجانبه روسای جمهور ایران با روسیه و ترکیه و نشست سه جانبه در جلسه بسته مسائل با شفافیت مورد بررسی قرار گرفت و عواقب تداوم وضعیت فعلی در سوریه مورد بررسی قرار گرفت. این اتفاق نظر وجود دارد که همه طرف ها کمک کنند به خروج سوریه از این وضعیت از جمله در حوزه تحریم‌های اقتصادی سوریه. همچنین این درک وجود دارد که به مردم سوریه برای عبور از این مرحله جامعه جهانی کمک کند و کشورهای منطقه نقش سازنده داشته باشند و به حمایت‌های خود از مردم سوریه ادامه دهند. در مجموع نشست سران آستانه در تهران را کاملا موفق و در راستای صلح و ثبات و پیشرفت هر چه بیشتر سوریه و منطقه ارزیابی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه تهران راجع به محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و اتفاق نظر روسیه و ایران در این باره گفت: امروز رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت قرار دارد و برخی اقدامات پراکنده در داخل سوریه، ناشی از ضعف و با هدف پوشش دادن به این ضعف‌های چند لایه و بحران‌های رژیم صهیونیستی است. در منطقه هیچ اقدام صهیونیست ها بی پاسخ نمانده و منطقه نسبت به این فتنه انگیزی‌های رژیم صهیونیستی بی تفاوت نخواهد بود.

فیصل مقداد: ورود ترکیه به مرزهای سوریه، باعث درگیری میان دو ملت می شود

فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه گفت: از اینکه در جمهوری اسلامی ایران هستم، بسیار خرسندم. رئیس جمهور بشار اسد از من خواستند درود ایشان را به رهبر بزرگ ایران و جناب آقای رئیسی برسانم. بعید نبود من بعد از نشست آستانه در تهران باشم و این نشانگر احترام سوریه توسط ایران و روسیه است. بسیار رضایتمندیم از تلاش‌های ایران در بیانیه پایانی که بر تمامیت ارضی و حاکمیت و استقلال سوریه تأکید نموده و این تمام قطعنامه‌های شورای امنیت بر آن تأکید داشته است.

وزیر خارجه سوریه بیان کرد: هیچ چیزی نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کند؛ نه برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شود و این باعث درگیری بین دولت سوریه و ترکیه می‌شود و بر دو ملت دوست و برادر تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: تجاربی را در این زمینه داشتیم که در آن اقتصاد ترکیه شاهد شکوفایی بود و همچنین اقتصاد سوریه شاهد جهش‌های مشابهی بود ولی دخالت در امور داخلی و ارسال صدها هزار تروریست به سوریه باعث توقف و مانع پیشرفت روابط شد و این همان چیزی است که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند. ما آماده دفاع از آزادی ملت خود هستیم و از آن کوتاه نمی‌آییم.

المقداد بیان کرد: آنها فکر کردند مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد، ولی سوریه مقاومت کرد؛ به جهت توان ملتش و همچنین کشورهایی که کمک کردند و کشورهای هم پیمان ما در این سال‌ها. مطلع شدیم از بیانیه پایانی نشست تهران و از صدور این بیانیه مشترک تشکر می‌کنیم که بر ارزش‌های ما تأکید می‌کند.

وی گفت: علیه هرگونه دخالت ترکیه در سرزمین‌های سوریه و مخالف ایجاد سکونتگاه‌ها در این کشور هستیم و علیه سیاست ترکی سازی و مخالف حمایت از مجموعه‌های تروریستی هستیم.

وی حضور آمریکایی در شرق فرات را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید نیروهای سوری حضور داشته باشند.

المقداد همچنین تصریح کرد: به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم وارد سرزمین‌های سوریه شود. دولت آمریکا چگونه حق دارد ثروت‌های ما را چپاول کند از قبیل نفت و آب و ملت سوریه تحت تحریم‌ها رنج ببرد. آمادگی داریم برای هماهنگی بین کشورهای عربی و همکاری با دوستان و همپیمانان به خصوص ایران برای رسیدن به راه حل های مسالمت آمیز. این همان چیزی است که کشورهای غربی مخالف آن هستند، زیرا تحریم‌هایی را علیه ایران، ملت سوریه و روسیه اعمال می‌‌کنند. جهان امروز در هم تنیده است.

وی بیان کرد: این سلطه و هیمنه تمام شد و باید از جهان چندقطبی حمایت کنیم. ما و ایران در کنار ملت فلسطین هستیم و برای تاسیس کشور مستقل فلسطین. آنکه نمی‌‌خواهد صلح برقرار شود رژیم نژادپرست صهیونیستی است.

خبرنگاری از فیصل المقداد درباره خروج آمریکا از سوریه پرسید که وی گفت: آنچه مقام معظم رهبری در جلسه دیروز با اردوغان مطرح کرد، نشانگر اراده ملت ایران بود و بیانگر اراده جامعه بین‌المللی است، چون قانون بین‌المللی مخالف اشغالگری است. حضور آمریکا در پایگاه نظامی بین سوریه، عراق و اردن غیرقانونی است و دوره استعمار را به ذهن متبادر می‌کند. اگر آمریکا بخواهد از این سرزمین‌ها خارج شود برای آن بهتر است. به آمریکا می‌گوییم ثروت‌های سوریه از قبیل گاز، نفت، گندم و آب را غارت می‌‌کند. اینجا نه تهدید می‌‌کنم و نه هشدار می‌‌دهم. هر کس اشغالگر باشد، چه همسایگان شمالی و چه آمریکا و چه حامیان آنها از جمله اتحادیه اروپا باید به این برسند که حضورشان در سوریه و فلسطین برای همیشه نخواهد بود. این‌که ملت ما تلاش خواهد کرد برای پایان دادن به این موضوع، آمریکا از این مطلع است و آمریکا و اسرائیل این را امتحان کرده‌اند. در حال حاضر که با شما صحبت می‌کنم، این اشغالگری را پایان یافته می‌بینم.

المقداد در پاسخ به خبرنگاری که از پرسید: ایران در بازسازی سوریه چه جایگاهی خواهد داشت، گفت: ایران هرگز از مقاومت در برابر تهاجم‌ها علیه سوریه دور نبوده و ایران همواره دوشادوش ملت سوریه در مبارزه با تروریسم بوده است و شهدای ایران به خصوص شهید سلیمانی در ذهن ما خواهند ماند. ایران هرگز بخشی از بازسازی نبوده بلکه بخشی از هر چیزی است که در سوریه هست. در مقابله با تروریست‌ها و رژیم صهیونیستی در کنار ما بودند و از حضور کشورها در بازسازی سوریه استقبال می‌کنیم. ما در حال بازسازی هستیم و دشمنان در حال ویران سازی هستند. حتی اماکن سوریه توسط اقدامات آمریکا و دست نشانده‌های آنها ویران شد. ما خواستار استمرار حضور ایران برای بازسازی سوریه هستیم. از ملت ایران تشکر می‌کنیم به خاطر اقداماتی که برای سوریه انجام داد و همه می‌دانند مردم ایران چه کردند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت آوراگان به سوریه نیز بیان کرد: دولت سوریه در تمامی سرزمین‌های خود سیطره دارد به جز شمال غرب و شمال شرق و به آنچه در نشست تهران انجام شد نگاهمان مثبت است. طرف دیگر می‌خواست سیاست‌های خود را تحمیل کند. این تنها نشست میانجیگری نبوده است. در مورد موضوع آوارگان سوریه استقبال می‌کند از سوری‌ها. تصور می‌کردند این جنگ مدت زمان کوتاهی ادامه می‌یابد و آمریکا و اسرائیل تصور می‌کردند الان شهروندان را برای بازگشت به وطنشان دعوت می‌‌کنیم و آنها حق دارند همه وسایل مورد نیاز زندگی را برایشان فراهم کنیم. کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل نشستی را برگزار می کنند و شروطی برای بازگشت آوارگان می‌گذارند. اگر کمک‌هایی به آنها شود، ممکن است آنان برگردند، چون در وطن انسان شاهد زندگی کریمانه است. کشورهای غربی مانع کمک به آنها می‌شوند. از کمیساریای عالی آوارگان خواستیم پول در اختیار آنها گذارند که به کشورشان برگردن،د ولی چنین نکردند. از این شهروندان می‌خواهیم به کشورشان برگردند و از جامعه جهانی می‌خواهیم خواسته‌های انسانی آنها را در نظر بگیرند، نه اینکه آنها را وجه المعامله خواسته‌های سیاسسی آنها کنند.

المقداد ادامه داد: در وضعیت منطقه شمال شرقی همانطور که گفتیم پیگیر رنج‌های شهروندان هستیم و اینها در نتیجه اشغالگری آمریکا و گروه‌هایی است که ثروت‌های آنها را چپاول می‌کنند. به دست نشانده‌ها و ابزارهای دست آمریکا اعلام می‌کنیم ما یک ملت هستیم ملت سوریه ملت واحدی است. سوریه در طول تاریخ وطن هر کسی بوده که خواستار آزادی و زندگی است. آمریکا نباید از اشغالگری سوء استفاده کند و هدفش برای تجزیه سوریه محقق نخواهد شد و هر ذره‌ای در شمال غرب و شمال شرق به سوریه باز می‌گردد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۶
چطور شما برید سوریه طوری نیست ترکیه بره بده؟!!!11
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
خدا همه یانکی گداهارو شفا بده
نگران مردم خودمان باشیم بهتر نیست به نظر شما آقای وزیر امور خارجه کشور ؟
اردوغان توی تهران گفت عملیات می کنیم
ترکیه اگر‌به‌سوریه ‌حمله‌کند‌اقتصاد‌بیمارش‌می‌پاشد ‌‌جنگ‌کردن‌قدرت‌می‌خوهد‌نه‌احساسات ‌که‌ترکیه‌ندارد.
ترکیه مجری سیاست های تفرقه افکنی آمریکا در خاورمیانه هست - کمک های ترکیه به داعش رو از یادمون نمیره
پس این همه روی سفر اردوغان تبلیغ کردید هیچ فایده ای نداشته!!
شما دایه دلسوزتر از مادرید؟
بهتر است برای کشور بدبخت و بیچاره خودتان نگران باشید
از اقای امیر عبدالهیان بپرسید مدر کش چیست واز کجا مدرک گرفته است
حکومت موروثی بشاراسد سوریه را نابود کرد رفت
تروریست ها نه تنها عامل بمب گذاری بلکه عامل آتش سوزی جنگلهای ترکیه و حمله به روستاهای ایران هم بودن باید حالیشون کرد با اسلحه نمیتونن باج بگیرن دم ترکیه گرم
یکی از سرسخت ترین طرفداران راهبرد "نگاه به شرق"، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران است که پیش از رسیدن به این سمت، دستیار امور بین الملل محمدباقر قالیباف رئیس مجلس بود. در بهمن ۱۳۹۹، فاش شد که آقای امیرعبداللهیان، تنها در شش ماه نخست مجلس یازدهم، ۷ بار با سفیر روسیه ملاقات کرده است. آن هم در شرایطی که طی این مدت، مقام مافوق او ۱ بار با سفیر روسیه ملافات کرده بود. به دنبال جنجالی شدن ملاقات ها، امیرعبداللهیان گفت مدافع "نگاه یک جانبه به روابط خارجی" نیست، اما در دفاع از عملکرد خود استدلال کرد: "رابطه تهران با پکن و مسکو استراتژیک است." قابل توجه بود که وقتی حسین امیرعبداللهیان به وزارت امور خارجه رسید و ادعای نگاه چند جانبه در روابط خارجی را تکرار کرد، با اعتراض حامیان سرسخت‌تر رابطه با روسیه مواجه شد. واکنش اخیر مشخصا وقتی صورت گرفت که امیرعبداللهیان به شبکه الجزیره گفت: "ما در سیاست خارجی متوازن رابطه با غرب و شرق را همزمان دیده‌ایم." خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه، در ۲۸ دی ۱۴۰۰ تذکر داد که اظهارات وزیر "نشانه عدم دقت نظر کافی در معنای کامل سیاست راهبردی نگاه به شرق است". تسنیم نوشت نباید این برداشت ایجاد شود که آن سیاست "صرفاً برای امتیازگیری از غرب است" و گوشزد کرد: "چنین برداشت‌های اشتباهی می‌تواند مانع پیگیری جامع‌تر و با اعتماد متقابل کامل‌تر درباره نگاه به شرق باشد."تعجبی ندارد که حکومت ایران، به خاطر تنش درازمدت خود با غرب، متمایل به ارتباط با روسیه باشد. همان طور که غیرمنتظره نیست تجربه تحریم های هسته ای آمریکا و اروپا، نیاز تهران به چنین ارتباطی را با گذشت زمان افزایش داده باشد.
با وجود این، رویکرد به مسکو در سال های اخیر، فراتر از عملگرایی یا مصلحت سنجی متعارف بوده است. چرا که نگاه به روسیه در این مقطع، به تدریج به مرز نوعی شیفتگی نسبت به ولادیمیر پوتین و سیاست های او رسیده است. تلاش نهادها برای بازتعریف روسیه در حقیقت در چنین پس‌زمینه ای صورت گرفته است. تلاشی که در مقطع جنگ اوکراین به وضوح تشدید شده؛ اگرچه ظاهرا، تا کنون موفقیت چندانی نداشته است.
اردوغان اگه دست ازکمرش برداره!وازرویای امپراطورشدنش ولجبازی باایران کوتاه بیاد
درود بر شما که اینقدر نگران مردم دنیا هستید، مردم سوریه، مردم لبنان، مردم یمن، مردم عراق، مردم فلسطین، مردم غزه، مردم ونزوئلا... بچه ها مچکریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
خنده
ترکیه از اسرائیل دستور داره به سوریه حمله کنه ایران و روسیه باید جلوشو بگیرن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی