بازدید 24333

اگه میخوای چرخ خیاطی بخری، حواست به این ۵ تا نکته باشه!

تو این مقاله از 20 بافت قصد داریم تا به 5 نکته اساسی در هنگام خرید چرخ خیاطی اشاره کنیم. اگر همین الان هم می خواهید به بازار برید و چرخ خیاطی بخرید، بهتره دست نگه دارید و اول با این نکته های اساسی آشنا بشید.
کد خبر: ۱۱۳۰۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶ 16 July 2022

همه آدما می دونن چرخ خیاطی چیه. دختر و پسر، پیر و جوون هم فرقی نمی کنه. اما تا به حال از خودتون پرسیدید که چرا همه با چرخ خیاطی آشنا هستیم؟ طبیعیه، چون همیشه اون رو تو خونه هامون دیدیم. از خونه مادر بزرگ و پدربزرگ ها بگیر تا خونه پدر مادرمون و حتی فامیلا.

واقعیت اینه که برای ما ایرانی ها چرخ خیاطی درست مثل بخچال و تلویزیون، یکی از لوازم خونگی ضروریه که تقریبا تو هر جهیزیه ای پیدا می شه. اگر هم از اول زندگی چرخ خیاطی نداشته باشین، بالاخره یه روزی باید بخرید. اما در زمان خرید چرخ خیاطی به چه نکته هایی باید توجه کنین؟ کدوم چرخ خیاطی براتون مناسبه و به کار شما میاد؟

انواع چرخ خیاطی

قبل از اینکه بگیم نکته های اساسی در مورد خرید چرخ خیاطی چیه، بهتره یکم با انواع مختلف این وسیله آشنا بشید. دونستن نوع چرخ خیاطی خودش یه نکته مهمه که انتخاب های شما رو چهارچوب بندی می کنه تا راحت تر بتونید چرخ خیاطی مورد نظرتون رو بشناسید.

  • چرخ خیاطی دستی

چرخ های خیاطی دستی یا مکانیکی، ساده ترین و ابتدایی ترین نوع چرخ خیاطی هستند که تقریبا تمام تصویری که ما از چرخ خیاطی داریم رو تو ذهنمون شکل دادن. چرخ خیاطی های قدیمی سیاه با پایه های چوبی رو یادتونه؟ همون که مادرامون باهاش جورابامونو می دوختن یا لباسامون رو وصله می زدن؟ اینا از نوع چرخ خیاطی مکانیکی هستند.

چرخ خیاطی های مکانیکی به برق نیاز ندارن. بلکه خیاط خودش باید با دستش یا با پدال زیر میزی، چرخ رو به کار بندازه تا بتونه امور ساده دوخت و دوز و رفو لباس ها رو انجام بده. این نوع چرخ ها بیشتر برای دوختن پارچه های نازک مناسب هستن اما می تونن پارچه های ضخیم رو هم با فشار بیشتر بدوزن. هرچند بهتره پارچه های ضخیم رو با چرخ های مکانیکی ندوزید. درسته که چرخ خیاطی های دستی قابلیت های زیادی برای دوخت و دوز ندارن، اما مزیتشون نسبت به مدل های جدیدتر اینه که مقاومت بدنه بیشتری دارن. چندتا از مادربزرگ های شما هستن که هنوز از چرخ خیاطی دستی خودشون استفاده می کنن؟

  • چرخ خیاطی برقی

چرخ خیاطی برقی از نظر سازوکار خیلی شبیه چرخ مکانیکیه. اصلی ترین تفاوت ساختار اونها، اینه که چرخ های برقی نیازی به نیروی دست خیاط ندارن و با نیروی برق کار می کنند. همین قابلیت ساده باعث شده تا چرخ های برقی انواع و گونه های مختلفی داشته باشن. از همون چرخ های مکانیکی ساده بگیر، که با وصل کردن دینام برقی می شدن، تا چرخ خیاطی های صنعتی. واقعیت اینه که با استفاده از انرژی برق قدرت چرخ های خیاطی بیشتر شد. پس توانشون برای دوخت و دوز انواع پارچه های مختلف با ضخامت های گوناگون هم افزایش پیدا کرد. حالا دیگه خیاط می تونست با زحمت کمتر، سرعت بیشتر و دقت بالاتر لباس های بهتری بدوزه.

اگه میخوای چرخ خیاطی بخری، حواست به این ۵ تا نکته باشه!

چرخ خیاطی های برقی ناگهان انقلابی تو صنعت دوخت و دوز ایجاد کردن. حالا کارها یا دوخت هایی رو که با چرخ خیاطی دستی امکان پذیر نبود، و یه خیاط ماهر باید باید با دست اونا رو انجام می داد، رو می شد با یه چرخ خیاطی برقی انجام داد. می شه نوع دوخت و کوک رو با چرخ خیاطی های برقی تنظیم کرد حتی جا دکمه هم زد.

  • چرخ خیاطی های کامپیوتری

اگه یه نگاه به تاریخ صنعت بکنید می بینید که این روند کاملا طبیعیه. دوره صنعت مکانیکی با دوره صنعت الکتریکی جایگزین شد، و حالا نوبت صنایع دیجیتال رسیده. امروزه عصر، عصر دیجیتاله. پس چرا باید چرخ های خیاطی از این قاعده مستثنی باشن؟

اگه میخوای چرخ خیاطی بخری، حواست به این ۵ تا نکته باشه!

چرخ های خیاطی دیجیتال هوشمند هستن و حافظه دارن. این چرخ ها اغلب به یک نمایشگر مجهز هستن و می تونن فرآیند های دوخت، تنظیمات و هشدار های لازم رو در لحظه به خیاط نشون بدن. علاوه بر اون میشه مرحله دوخت یا طرح های جدید رو داخل چرخ خیاطی ذخیره کرد تا بعدا یک کار نیمه تموم رو با همون تنظیمات به اتمام رسوند، یا اینکه مدل های جدید دوخت رو روی چرخ برنامه ریزی کرد. چرخ خیاطی های دیجیالی ظرفیت دوخت خیلی گسترده ای دارن و دیگه به طرح های برنامه ریزی شده پیشفرض محدود نیستن. پس خیاط می تونه با ریختن برنامه های دوخت جدید، عملا خودش چرخ خیاطیش رو به روز کنه. گرچه خیلی هیجان انگیز به نظر می رسه، اما خب قیمت این چرخ های خیاطی به نسبت انواع برقی اصلا هیچان انگیز نیست. هرچند اگه از پس هزینه اش بر می آیید، این بهترین نوع از چرخ خیاطی برای شماست.

چرخ خیاطی خانگی و صنعتی

جدای از دسته بندی چرخ های خیاطی بر اساس تکنولوژی های ساخت، اول از همه باید بدونید که اصولا می خواید با چرخ خیاطی چه کاری انجام بدید؟ قصدتون از خرید چرخ خیاطی راه انداختن نیاز های دوخت و دوز روزانه خانگیه، یا می خواید با چرخ خیاطی کار کنید؟

کسایی که می خوان خیاطی رو به صورت حرفه ای دنبال کنن، مزون تأسیس کنن یا کارگاه تولید لباس راه بندازن، بهتره سراغ چرخ های خیاطی صنعتی برن. این نوع چرخ ها معمولا هم قوی تر هستن و هم ظرفیت دوخت بالاتری دارن. اما اگر چنین قصدی ندارید، چرخ های خیاطی خانگی گزینه مناسب تری برای شما هستن. این چرخ ها ساده تر هستند و البته قیمت ارزانتری هم دارند. طبیعتا هیچکس برای گردش های داخل شهری، ماشین مسابقه ای نمی خره.

5 نکته مهم برای خرید چرخ خیاطی

خب دیگه وقتشه که بریم سر اصل مطلب. یعنی نکته های اساسی که قبل از خرید چرخ خیاطی باید به اونها توجه کنید. گرچه این نکته ها زیادن، اما بیاید اول به توضیح 5 مورد اصلی بپردازیم، تا بعد به نکته های فرعی تر هم اشاره کنیم.

  1. به برند چرخ خیاطی دقت داشته باشید

امروزه برندها هستن که ضامن کیفیت کالا محسوب می شن. بنابراین خرید کردن از یک برند معتبر می تونه ضامن یه خرید مطمئن باشه. برای خرید چرخ خیاطی بهتره سراغ بهترین برندهای موجود در بازار برید. برندهای ژانومه،چرخ خیاطی کاچیران و مارشال بهترین برندهای چرخ خیاطی خانگی و چرخ خیاطی جک، نان بنگ، تیپیکال، رویانگ و زوجی در چرخ خیاطی صنعتی در بازار ایران هستن. در کنار اونها برندهای جانتک هم برندهای معتبری به حساب میان.

اگه میخوای چرخ خیاطی بخری، حواست به این ۵ تا نکته باشه!

برند های معتبر گارانتی های معتبر طولانی مدت دارن و کیفیت کالای خودشون رو برای شما ضمانت می کنن. علاوه بر اون خدمات پس از فروش خوبی دارن و اگر به هر دلیلی دستگاه خراب شد، خودشون می تونن به بهترین شکل اون رو برای شما تعمیر کنن.

  1. به شکل و نوع ماکو چرخ خیاطی دقت کنید

یکی از مهمترین بخش های هر نوع چرخ خیاطی ماکوی آن است. ماکوها اصولا دو دسته هستن:

  • ماکوی گرد
  • ماکوی دراز

ماکوهای گرد بهتر از ماکوهای دراز هستن، چراکه ارتعاش اونها کمتره و سر و صدای زیادی درست نمی کنن. در حالی که ماکوهای دراز دقیقا برعکس این عمل می کنن. اصولا ماکوهای دراز یک تکنولوژی منسوخ هستن، و به همین خاطر بهتره سراغ چرخ خیاطی هایی که از این نوع ماکو دارن نرید. علاوه بر نوع ماکو، بهتره به محل قرار گیری آن هم توجه کنین. شاید این نکته مهم به نظر نیاد، اما در دراز مدت خیلی اذیتتون می کنه. پس مهمه که جای قرار گیری ماکو طوری باشه که راحت بتونید تمیزش کنید و نیازی نداشته باشید چرخ رو با وزن زیادش هر بار کج کنید تا به سختی به ماکو دسترسی داشتنه باشید.

  1. داشتن سوزن نخ کن اتوماتیک مهم است

نصف وقت خیاطی همیشه به نخ کردن سوزن می گذره. حالا فرض کنید که حفره سوزن نازک هم باشه که دیگه هیچی. افرادی که زیاد خیاطی می کنن چشمشون رو به خاطر سوزن نخ کردن های زیاد، در معرض آسیب قرار می دن. اگر زیاد سوزن نخ کنید کم کم نزدیک بین می شید. اعصاب خوردیش هم که بماند! به همین خاطر مجهز بودن چرخ خیاطی به سوزن نخ کن اتوماتیک خیلی مهمه.

سوزن نخ کن یک سازوکار ساده داره که با یک قلاب و عملکرد جهشی، سوزن رو به راحتی برای شما نخ می کنه. این کار هم وقت و اعصاب شما را حفظ می کنه، هم دردسر کمتری داره و به دوخت و دوز سرعت می بخشه.

  1. چرخ خیاطی بخرید که قابلیت سوزن پایین داشته باشه

تغییر جایگاه سوزن، بالا یا پایین بردن آن خیلی مهمه. تا جایی که می تونید سراغ خرید چرخ خیاطی هایی برید که قابلیت سوزن پایین داشته باشن. این قابلیت به شما اجازه می ده که در صورت تمایل سوزن چرخ رو بالا یا پایین بیارید. این کار علاوه بر اینکه ظرفیت چرخ رو برای دوخت های مختلف زیاد می کنه، باعث راحت تر شدن فرآیند خیاطی برای طرح های دوخت مختلف هم میشه و تازه قدرت چرخ رو برای دوختن انواع پارچه ها بالا تر می بره.

  1. پشتیبانی چرخ از برنامه های دوخت اهمیت زیادی داره

اگر بخواید چرخ خیاطی بخرید که فقط می تونه دوخت های منظم و مستقیم بزنه، چه فایده ای داره که هزینه کنید؟! اکثر چرخ های خیاطی خوب از برنامه های دوخت مختلف پشتیبانی می کنند. هرچند تعداد برنامه های دوخت می تونه از هر مدل به مدل دیگه متفاوت باشه. اما در هر صورت سعی کنید چرخی رو بخرید که در کمترین حالت از چهار برنامه اصلی دوخت، یعنی دوخت مستقیم، زیگزاک، کوک چپ و راست و دوخت دکمه پشتیبانی کنه.

چرخ خیاطی های پیشرفته تر برنامه های دوخت بیشتری هم دارن. البته در چرخ های دیجیتالی، می تونین این برنامه ها رو خودتون از طریق نرم افزار به چرخ خیاطی بدین.

این موارد اصلی ترین نکته هایی هستند که باید در هنگام خرید چرخ خیاطی به اونها توجه کنید. حالا آماده اید که چرخ خیاطی مناسب خودتون رو خریداری کنید.

اما اگر دوست دارید اطلاعاتتون در این زمینه یکم کامل تر هم بشه، بهتره به نکته های زیر هم توجه داشته باشید:

سایر نکات خرید چرخ خیاطی

  1. دقت کنید که چرخ خیاطی قابلیت تنظیم کشش نخ داشته باشه، تا مدام نخ شما در حین خیاطی کردن پاره نشه.
  2. طبیعتا همیشه باید قیمت چرخ رو در نظر بگیرید و مناسب ترین چرخ خیاطی که با پول توی جیبتون همخونی داره رو انتخاب کنید.
  3. سعی کنید سراغ برندهای متفرقه نروید. این برندها گرچه از نظر قیمت معقول تر به نظر میان، اما اصلا حتی به قیمت پایینشون هم نمی ارزن.
  4. سعی کنید در هنگام خریدن چرخ خیاطی خانگی، چرخی رو انتخاب کنید که وزن سبکی داشته باشه و به راحتی قابل حمل باشه.
  5. دقت کنید که جنس بدنه چرخ مرغوب و بادوام باشه. چرخ خیاطی چیزی نیست که بخواید هر چند سال یکبار عوضش کنین.
  6. مراقب باشید که دریچه های چرخ خیاطی کاملا با هم چفت و منطبق باشن.
  7. چرخی رو بخرید که دفترچه راهنما داره.

نتیجه گیری

اگر می خواید یک خرید مطمئن داشته باشید، باید به نکته های اساسی برای خرید چرخ خیاطی دقت کنین. اگر با رعایت این نکات بتونید یک چرخ خیاطی خوب بخرید، می تونید از حضور یاوری مطمئن و همیشگی در خانه خود مطمئن باشین. چرخ خیاطی خوب علاوه بر اینکه خیاطی رو برای شما آسان و دلپذیر می کنه، رفته رفته شما رو به خیاط بهتری هم تبدیل می کنه. اگر قصد خرید چرخ خیاطی با گارانتی معتبر و قیمت مناسب را دارید شما می توانید با شرکت 20بافت تماس گرفته، ضمن مشاوره رایگان و کامل خریدی مطمئن انجام داده و کالای خود را در کمترین زمان ممکمن درب منزل یا کارگاه خود تحویل بگیرید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار