بازدید 447492
با سفر جو بایدن به خاورمیانه

بیانیه پایانی نشست جده درباره ایران و منطقه/ هدیه ترسناک بایدن به محمد بن سلمان/ پاسخ صریح و بی پرده بن سلمان به بایدن/حمله بایدن به ایران در حضور سران کشورهای عربی در جده

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که چهارشنبه هفته گذشته به اسرائیل سفر کرده بود، روز گذشته(جمعه) با پروازی مستقیم از تل آویو به جده عربستان رفت و با ملک سلمان پادشاه سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار و گفتگو کرد. 
کد خبر: ۱۱۳۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲ 16 July 2022

بایدن: درباره تکرار مسئله خاشقجی به مقامات سعودی هشدار دادم/ پاسخ صریح و بی پرده بن سلمان به بایدن

بین الملل تابناک: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که چهارشنبه هفته گذشته به اسرائیل سفر کرده بود، روز گذشته(جمعه) با پروازی مستقیم از تل آویو به جده عربستان رفت و با ملک سلمان پادشاه سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار و گفتگو کرد. 

وزیر خارجه عربستان: دست ما به سوی ایران دراز است
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۲۲:۱۶

وزیر خارجه عربستان گفت: گفت و گوهای خوبی با ایران داشتیم اما هنوز به نتیجه نرسیده است و امیدواریم در آینده شاهد تحولاتی در این زمینه باشیم.

به گزارش شبکه الجزیره، فیصل بن فرحان روز شنبه پس از پایان نشست جده، افزود: راه حل های دیپلماتیک بهترین و تنهاترین شیوه تعامل با ایران است، دست ما به سوی ایران دراز است و خواستار روابط طبیعی با این کشور هستیم.

وی اضافه کرد: هیچ گونه همکاری نظامی یا تکنولوژیک با اسرائیل در این نشست یا پیش از آن مورد بررسی قرار نگرفت و طرحی به نام ناتوی عربی وجود دارد.

بن فرحان گفت: نمی دانم نام ناتوی عربی از کجا آمده است.

وی بیان کرد: خواستار حل و فصل اختلاف ها از طریق سازمان های بین المللی هستیم.

وزیر خارجه عربستان گفت: در خصوص تولید نفت در نشست جده سخنی گفته نشد و سازمان اوپک موجود است و وظیفه پیگیری نیازهای بازار نفت را برعهده دارد.

بن فرحان اضافه کرد: عربستان هر اقدامی را برای ایجاد تعادل در بازار نفت انجام می دهد.

وی افزود: ۱۳ میلیون بشکه نفت در روز حداکثر توان تولید نفت عربستان است که می تواند به آن دست یابد.

بن فرحان گفت: هیچ بحث و گفت و گویی درباره همکاری دفاعی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل نشده است.

وی ادعا کرد: بازشدن حریم هوایی برای هواپیماهای اسرائیلی ارتباطی با برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل ندارد.

وزیرخارجه عربستان افزود: هواپیماهای همه کشورهای جهان تا زمانی که قوانین مربوطه را رعایت کنند، اجازه عبور از حریم هوایی عربستان را دارند.

بن فرحان گفت: هماهنگی نزدیکی میان ما و دولت آمریکا درخصوص پرونده هسته ای ایران وجود دارد.

وی درباره پرونده قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه اظهار داشت: به رئیس جمهوری آمریکا تاکید کردیم که اقدامات لازم را نسبت به قاتلان خاشقچی انجام داده ایم و چنین اشتباهاتی گاهی انجام می شود.

بیانیه پایانی نشست جده درباره ایران و منطقه
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۲۲:۱۶

شرکت‌کنندگان در اجلاس امنیت و توسعه جده بیانیه‌ای صادر و حمایت خود را از خالی شدن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است که سران کشورهای حاضر در این اجلاس بر محوریت تلاش‌های دیپلماتیک برای آنچه ممانعت ایران از توسعه سلاح هسته‌ای خوانده شد، تأکید کردند.

بنابر گزارش شبکه الجزیره در این بیانیه آمده است که سران حاضر در این نشست راهکارهای تشدید همکاری مشترک برای تقویت بازدارندگی و توان دفاعی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را بررسی کردند.

در این بیانیه بر عزم سران کشورهای مذکور برای افزایش هماهنگی جهت توسعه توان بازدارندگی مشترک در قبال خطرات گسترش سامانه‌های پهپادی و تمایل خود برای استمرار برگزاری نشست‌های سالانه آمریکایی-عربی تأکید کردند.

سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس همچنین از تأکید جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بر اهمیت شراکت راهبردی برای سالیان متمادی در غرب آسیا استقبال کرده و دیدگاه مشترک خود در خصوص منطقه‌ای که صلح در آن حاکم باشد و نیز اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه را مورد تأکید قرار دادند.

در این بیانیه آمده است که بایدن نیز بر پایبندی به تلاش برای تحقق صلح عادلانه، فراگیر و دائمی در غرب آسیا تأکید کرد.

شرکت‌کنندگان در این اجلاس بر ضرورت دستیابی به راه‌حل عادلانه منازعه فلسطینی- اسرائیلی بر اساس راه‌حل دولت و طرح ابتکار عربی، ضرورت توقف تمامی اقدامات یکجانبه و مخرب راه‌حل دو دولتی و نیز احترام به وضعیت تاریخی موجود در قدس تأکید کردند.

سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس جده همچنین ضمن حمایت از معاهه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از ایران برای همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده و اهمیت خالی شدن منطقه خلیج فارس از سلاح‌های کشتار جمعی را مورد تأکید قرار دادند.

حاضرین در این اجلاس همچنین بر عزم خود برای تقویت تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و ممانعت از حمایت مالی آن و نیز مقابله با تمامی‌های فعالیت‌های تهدیدآمیز علیه امنیت منطقه و ثبات آن تأکید کرده و و حملات تروریستی علیه غیرنظامیان و تأسیسات انرژی در عربستان و امارات را محکوم کردند.

سران کشورهای حاضر در اجلاس جده همچنین حملات تروریستی علیه کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و باب‌المندب را محکوم و حمایت کامل از حاکمیت عراق و امنیت و ثبات آن را اعلام و از نقش مثبت عراق در تسهیل تماس‌ها و اعتمادسازی بین کشورهای منطقه استقبال کردند.

در این بیانیه ضمن استقبال از آتش‌بس در یمن و تشکیل شورای ریاستی یمن و اهمیت دستیابی به راه‌حل سیاسی آمده است که از همه طرف‌های یمنی برای آغاز فوری مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل دعوت می‌کنیم.

در بیانیه مذکور بر ضرورت تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی بحران سوریه به منظور حفظ وحدت و حاکمیت آن و برآوردن خواسته‌های ملت این کشور تأکید شده است.

سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس همچنین بر حمایت از حاکمیت لبنان، امنیت و ثبات آن و تمامی اصلاحات لازم جهت بهبود وضعیت اقتصادی این کشور تأکید کردند.

حاضرین در اجلاس همچنین حمایت از تلاش‌های مربوط به حل بحران لیبی مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت و ضرورت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در سریع‌ترین زمان ممکن را مورد تأکید قرار داده و گفتند که خروج تمامی عناصر بیگانه و مزدوران خارجی از لیبی ضروری است.

در این بیانیه بر حمایت از تلاش‌های مربوط به تحقق ثبات در سودان و تکمیل مرحله انتقالی و کمک به این کشور برای مقابله با چالش‌های اقتصادی تأکید شده است.

در این بیانیه بر حمایت از امنیت آبی مصر و حل مسئله سد النهضه به روش دیپلماتیم به منظور تحقق منافع همه و کمک به شکوفایی منطقه تأکید شده است.

حاضرین در این اجلاس همچنین بر ضرورت احترام به اصول قانون بین‌المللی و حاکمیت کشورها و عدم استفاده از زور یا تهدید با زور تأکید کرده و استمرار تلاش‌ها برای حمایت از رسیدن کمک‌های انسانی به افغانستان و برخورد با خطر تروریست‌های حاضر در آن را ضروری خواندند.

در این بیانیه ضمن استقبال از آمادگی قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بر حمایت از تمامی اقدامات مربوط به برگزاری موفق آن تأکید شده است.

السیسی با بایدن دیدار کرد
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۱۸:۲۲

رؤسای جمهور آمریکا و مصر در جریان دیدار در حاشیه نشست جده به بررسی همکاری دوجانبه پرداختند.

به گزارش سایت النشره، بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در جریان دیدار با عبد الفتاح السیسی، همتای مصری خود در حاشیه نشست جده تاکید کرد، دولت آمریکا به فعالسازی چارچوب همکاری دوجانبه، تقویت هماهنگی و رایزنی راهبردی موجود بین دو کشور دوست و توسعه آن طی مرحله آتی به ویژه در سایه نقش کلیدی مصر در منطقه خاورمیانه امیدوار است.

رئیس جمهور مصر در اجلاس جده با هدف بررسی امنیت غذایی و آسیب‌های کشورش از پیامدهای اوضاع اوکراین و همچنین مشکلات امنیت آب و عدم دستیابی به راهکار قانونی برای بحران سد النهضه اتیوپی شرکت کرده است.

رئیس جمهور مصر در اجلاس امنیت و توسعه جده در چارچوب تمایل این کشور به توسعه مشارکت بین کشورهای عربی و آمریکا شرکت کرده تا تلاش‌های مشترک برای رویارویی با چالش‌های منطقه‌ای و جهانی را افزایش، رایزنی و هماهنگی در خصوص تلاش‌های مشترک برای حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی را تقویت و همچنین پیوندهای روابط تاریخی متمایز با تمامی کشورهای شرکت کننده در نشست جده را توسعه دهد.

افزایش تولید نفت عربستان به ۱۳ میلیون بشکه در روز
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۱۸:۲۱

ولی‌عهد سعودی همزمان با سفر رئیس‎ جمهور ایالات متحده به عربستان اعلام کرد که تولید نفت عربستان به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.

 «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی امروز (شنبه) در سخنانی در مراسم افتتاحیه کنفرانس جده از افزایش ظرفیت تولید نفت این کشور به ۱۳ میلیون بشکه در روز خبر داد و در عین حال تأکید کرد که عربستان پس از آن، توان افزایش تولید را نخواهد داشت.

گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان می‌دهد که تولید نفت عربستان سعودی در ژانویه ۲۰۲۲ با ۵۴ هزار بشکه افزایش در روز به حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح تولید از آوریل ۲۰۲۰ (۲۱ ماه پیش) است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحلیلگران می‌گویند ظرفیت مازاد تولید واقعی اوپک کمتر از میزانی است که آمارهای رسمی نشان می‌دهد و در واقع، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که دو تولیدکننده دارای بیشترین ظرفیت مازاد تولید شناخته می‌شوند، نمی‌توانند برای مدت طولانی به میزان بالاتر از سطح فعلی، نفت تولید کنند.

بن سلمان اکنون در حالی از افزایش تولید نفت عربستان به ۱۳ میلیون بشکه در روز خبر داده است که به گفته کارشناسان، سفر بایدن به جده در همین راستا صورت گرفته است.

هدیه ترسناک بایدن به محمد بن سلمان
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۱۸:۱۷

"گفته شده دونالد ترامپ در زمان خدمتش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا هدیه‌اش به محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند را اینگونه توصیف کرده بود: «من او را از مخمصه نجات دادم» به نظر می‌رسد هدیه بایدن به ولیعهد سعودی بسیار بزرگتر و ترسناک تر بوده است."

 پایگاه هافینگتون پست در گزارش خود در خصوص تبعات سفر اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان نوشت: « اما روز جمعه، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به این شاهزاده عربستانی هدیه‌ای حتی بزرگتر از آنچه ترامپ می‌توانست به او بدهد اعطا کرد: آسیب ناپذیری.

بایدن در خانه ولیعهد با خوش و بش و کوبیدن مشت‌ها به یکدیگر ، با بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار کرد؛ امری که بلافاصله در رسانه‌های جهانی خبرساز شد؛ نشستی برگزار شد که علی الظاهر او را همتای رئیس جمهور آمریکا نشان داد؛ در حالی که کاخ سفید تاکید داشت که بایدن عمدتا تنها با ملک سلمان پادشاه عربستان تعامل دارد.

بر اساس گزارشها هر دو نفر و تیم‌های همراهشان فریاد یک خبرنگار خطاب به آنها که "بایدن آیا عربستان هنوز هم مطرود است؟" را نادیده گرفتند.

رویکرد بایدن در قبال این ولیعهد عربستان، حس عادی بودن روابط آمریکا و عربستان را منتقل کرد؛ موضوعی که بن سلمان از سال ۲۰۱۸، زمانی که با عصبانیت جهانی و خشم بی‌سابقه واشنگتن نسبت به قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی الاصل واشنگتن پست، توسط عوامل سعودی در مأموریتی به دستور خودش مواجه شد آن را جستجو می‌کرد. ترامپ قبلا بارها از این ولیعهد عربستان دفاع کرد، اما فشارهای عمومی او را مجبور کرد به برخی از حمایت های آمریکا از عملیات نظامی عربستان در یمن پایان دهد و سناتورهای هر دو حزب اصلی کنگره نیز به قطعنامه‌ای برای محکومیت ولیعهد عربستان رای مثبت دادند.

آغوش بازی که جمعه به نمایش گذاشته شد، پیام بازپروری تمام و کامل ولیعهد عربستان ملقب به "ام.بی.اس" ارائه کرد.

بایدن و متحدانش، از جمله تقریباً همه دموکرات‌های ارشد، سال‌ها به سرزنش ترامپ به خاطر جلوگیری از اعمال پاسخگویی در قبال پرونده قتل خاشقجی و نادیده گرفتن سایر رفتارهای نگران‌کننده ام.‌بی.‌اس، مانند ربودن نخست‌وزیر لبنان و راه‌اندازی یک عملیات سرکوبگری داخلی شرورانه پرداختند. بایدن در زمان تبلیغاتش در مقام نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا وعده داده بود که در صورت رسیدن به ریاست جمهوری " عربستان را برای انجام اقدامات مسئولانه تحت فشار قرار داده و عواقبی را برای اقدامات بی‌ملاحظه این کشور تحمیل کند." هنگامی که بایدن همزمان با روی کار آمدن اکثریت دموکرات در هر دو مجلس کنگره آمریکا به قدرت رسید، عربستانی ها او را جدی گرفتند و خواستند امتیازاتی بدهند و در این راستا برخی از مخالفان را آزاد کردند و برای پایان دادن به عملیات وحشیانه خود در یمن اقدام کردند.

اگرچه این ولیعهد عربستان از ارتباطات تجاری، لابی گری و دیپلماسی با برخی مقامات خودکامه همتا با خودش استفاده کرد تا جایگاه خود را در سطح جهانی تا حدودی احیا کند، اما به نظر می رسد هنوز در برابر انتقاد از جانب مهم ترین شریک خود یعنی آمریکا آسیب پذیری داشت.

قانونگذاران، فعالان و تحلیلگران حوزه سیاست خارجی که حامی اصلاح روابط آمریکا و عربستان بودند، فرصتی بی سابقه برای پیشرفت در دولت بایدن مشاهده کردند. آنها بر این باور بودند که دولت بایدن می‌تواند با محدودتر ساختن هر چه بیشتر فروش تسلیحات و ارائه سایر حمایت های نظامی، تعهداتی ملموس را از جانب عربستان از بابت احترام به حقوق بشر اخذ کرده و در ادامه ابعاد درگیری آمریکا در تنش‌های خاورمیانه را کاهش دهد.

پاییز گذشته ناامید شده بودند. به نظر می رسید بایدن به آخر کار تمایل خود برای به چالش کشیدن ریاض و سیاست تاریخی کشور خودش در نادیده گرفتن سوء استفاده‌های عربستانی‌ها رسیده است. رئیس‌جمهور آمریکا با انجام سفر اخیر خود به ریاض به وضوح نشان داد که به دنبال تغییر اساسی در وضعیت مربوط به عربستان نیست.

این اتفاق برای فعالان در عربستان سعودی و فلسطین که به بایدن باور داشتند، شوک آور بوده است. آنها احساس می کنند کاملا رها شده‌اند.

انتخاب بایدن در انجام این اقدام، او را متمایز از دموکرات‌های ارشد کرده و ولیعهد عربستان را تقویت می‌کند: مهم‌ترین جبهه متحد نیروهای مخالف با سیاست دچار چند دستگی شده است و به نظر می‌رسد او علناً منتقدانش را دور زده و در ازای آن تقریباً چیزی به آنها نداده است.

در همین حال، بایدن ممکن است به زودی تسلیم خواسته‌های بیشتر بن سلمان شود. یک منبع منسوب به کنگره آمریکا به هافینگتون پست گفت که به نظر می رسد دولت بایدن در آستانه لغو ممنوعیت یک ساله خود بر فروش تسلیحات تهاجمی به عربستانی ها قرار دارد.»

انتقاد شدید امیر قطر از اسرائیل در نشست جده
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۱۸:۱۶

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر امروز (شنبه) در سخنرانی خود در نشست «جده» تاکید کرد که تجاوزات اسرائیل یکی از مهمترین منابع تنش و بی‌ثباتی در منطقه است.

طبق گزارش پایگاه خبری «المعلومه»، امیر قطر ضمن اشاره به این که نشست امروز در میانه چالش‌های جامعه بین‌المللی و تقویت همکاری‌ها در جهت یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل جهانی برگزار می‌شود، افزود: «التزام طرف‌های درگیر به قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد باعث نجات مردم از کشتار و فجایع بسیاری می‌شود».

بن‌ حمد افزود: «ما بر حق کشورهای منطقه برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بر اساس قوانین بین‌المللی تاکید می‌کنیم. خطرات پیش‌روی منطقه، با توجه به شرایط متشنج بین‌المللی مستلزم یافتن راه‌حلی عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین است».

وی با تاکید بر این که «تا زمانی که اسرائیل شهرک‌سازی، تغییر تاریخ و هویت قدس و ادامه محاصره غزه را متوقف نکند، تنش باقی خواهد ماند»، خاطرنشان کرد: «کشورهای عربی، علی‌رغم اختلافاتشان، به اتفاق آرا در مورد ابتکار صلح عربی به توافق رسیده‌اند، و این چنین نیست که آن فقط به این دلیل است که اسرائیل آن را رد می‌کند، رها کنند».

امیر قطر تصریح کرد: «به دلیل سیاست‌های گزینشی در اجرای قطعنامه‌های مشروعیت بین‌المللی دیگر نمی‌توان ادامه اشغالگری را درک کرد. ممکن نیست که نقش کشورهای عربی پیشنهاد راه‌حل باشد و اسرائیل این‌ها را رد کند؛ نه تنها رد کند بلکه ناسازگاری خود را هر زمان که کشورهای عربی امتیاز می‌دهند، افزایش دهد».

حمله بایدن به ایران در حضور سران کشورهای عربی در جده
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۱۶:۳۰

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مشترک با سران برخی کشورهای عربی به میزبانی عربستان سعودی علیه ایران اتهام‌‌هایی وارد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا که روز جمعه بعد از پایان سفر به فلسطین اشغالی، به عربستان سعودی سفر کرده است، امروز شنبه در نشست جده با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به اضافه مصر، اردن و عراق حضور یافت.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنرانی در نشست مشترک با برخی از کشورهای عربی حاضر در نشست جده ابتدا از عربستان سعودی بابت دعوت از وی تشکر کرد و غرب آسیا را «منطقه‌ای مهم» خواند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنان خود در نشست جده، شروع به اتهام زنی علیه ایران کرد و مدعی شد که فعالیت‌های ایران باعث بی ثباتی منطقه شده است.

جو بایدن در جریان نشست جده درباره لزوم مقابله با تروریسم در منطقه صحبت کرد و همچنین مدعی شد که آمریکا به همکاری با کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بارها علیه جنگ ائتلاف متجاوز به رهبری عربستان سعودی موضع گیری کرده بود، در نشست جده از همکاری با عربستان سعودی و عمان به منظور دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان دادن به این جنگ سخن گفت.

وی در سخنرانی خود در این نشست مشترک با سران برخی از کشورهای عربی، اظهارنظر تکراری و بی سند مقام‌های آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را تکرار کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه این کشور به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای فشار بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می دهد، مدعی شد آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد.

بایدن در بخشی از اظهاراتش تلاش کرد که به مقام‌های حاضر در نشست جده درباره تداوم حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا اطمینان خاطر بدهد.

او گفت: «بگذارید به روشنی بگویم که ایالات متحده همچنان به عنوان یک شریک فعال در خاورمیانه باقی خواهد ماند. ما قرار نیست خارج شویم و یک خلاء ایجاد کنیم که توسط چین، روسیه یا ایران پر شود».

رئیس‌جمهور آمریکا درباره «آزادی دریانوردی» در منطقه غرب آسیا هم حرف زد و تلویحا علیه ایران موضعگیری کرد. به گفته او، آمریکا به قدرت‌های خارجی یا منطقه‌ای اجازه به مخاطره انداختن آزادی دریانوردی در آبراهه‌های خاورمیانه را نخواهد داد.

نشست محرمانه و پشت درهای بسته بایدن و مصطفی الکاظمی
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۱۴:۱۱

منابع خبری عراق از دیدار نخست وزیر عراق و رئیس جمهوری آمریکا پشت درهای بسته در شهر جده عربستان خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری عراقی «ایرث نیوز»، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق امروز شنبه با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در شهر جده دیدار کرد.

شبکه تلویزیونی رسمی «العراقیه» نیز به نوبه خود اعلام کرد که الکاظمی دیدار خاصی را با بایدن در جده برگزار کرد.

هنوز جزئیاتی درباره محتوای این دیدار منتشر نشده است.

نخست وزیر عراق هم اکنون برای شرکت در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و رئیس جمهوری آمریکا همراه با سران مصر و اردن در شهر جده عربستان به سرمی برد.

الکاظمی جمعه شب با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در شهر جده یکدیگر کرد و براساس اعلام رسانه ها، دو طرف در این دیدار تقویت روابط دوجانبه و ایجاد فرصت‌های همکاری و همچنین مسایل مربوط به منطقه را مورد بحث قرار دادند.

وزیر نفت عراق و وزیر انرژی عربستان سعودی نیز در حاشیه دیدار الکاظمی از عربستان برای اتصال شبکه برق عراق به عربستان توافقی را امضا کردند.

انتقاد شدید سناتور رند پال از محمد بن سلمان و بایدن
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۱۰:۳۹

یک سناتور آمریکایی با اشاره به جنگ ائتلاف متجاوز سعودی در یمن و مواضع سعودی‌ها، سیاست رئیس‌جمهور این کشور در قبال عربستان سعودی را به باد انتقاد گرفت.

در ادامه واکنش‌های داخلی در آمریکا به سفر جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور به عربستان سعودی و دیدارهایش با سران سعودی، نماینده ایالت کنتاکی در مجلس سنای آمریکا اعلام کرد که بایدن در برابر سعودی‌ها کرنش می‌کند.

رند پال سناتور عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا که پیش از این بارها مواضع داخلی و خارجی عربستان سعودی را محکوم کرده بود، درباره سفر بایدن به عربستان سلسله توییت منتشر کرد.

این سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در سلسله توییت خود به صراحت جنگ ائتلاف متجاوز سعودی در یمن را محکوم کرد، تلویحا به نقش داشتن ریاض در قتل «جمال خاشقچی» اشاره داشت و به افزایش بهای بنزین در آمریکا هم اشاره کرد.

نماینده ایالت کنتاکی در مجلس سنای آمریکا نوشت: «عربستان سعودی حقوق اولیه بشر را نادیده می‌گیرد، بی‌گناهان را در یمن سلاخی می‌کند، مخالفان را به طرز وحشتناکی می‌کُشد، میلیون‌ها نفر را در آستانه قحطی قرار می‌دهد و دشمنان ما را حمایت و تقویت می‌کند».

این سناتور عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ادامه داد: «با این حال، بایدن به آنها (مقامات سعودی) کرنش می‌کند تا بحرانی را که خودش درست کرده، حل کند به جای اینکه بیاید سیاست‌هایش در خانه (داخل آمریکا) را تغییر دهد و مشکل تولید نفت در داخل را رفع کند».

رند پال که طی سال‌های اخیر بارها خواستار توقف فروش‌ تسلیحاتی آمریکا به عربستان سعودی شده است، در سلسله توییت خود درباره به راه افتادن قراردادهای تسلیحاتی جدید واشنگتن با ریاض هشدار داد.

این قانونگذار کنگره آمریکا ادعای بایدن درباره کمک عربستان سعودی به آمریکا در موضوعاتی از قبیل بالا بردن میزان تولید نفت در جهان را رد کرد و تلویحا با اشاره به محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی نوشت: «قرار است آنها (عربستان سعودی) از دل این چند فروش تسلیحاتی بدون مناقشه‌ای بدست بیاورند؟ این موضوع به قیمت جان چه تعداد بیشتری در یمن خواهد بود؟ همه اینها فقط به این دلیل است که به نظر برسد که او (محمد بن سلمان) دارد "کمک می‌کند"».

واکنش سناتور جمهوری به دیدار بایدن از عربستان
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۱۰:۳۴

سناتور جمهوری‌خواه آدام شف در توییتی نوشت: اگر زمانی نیاز به یادآوری تصویری از تسلط مستبدان نفت خیز بر سیاست خارجی ایالات متحده داشتیم، امروز به آن دست یافتیم! یک ضربه مشت ارزش هزار کلمه را دارد.

 

واشنگتن‌پست: دیدار بایدن با بن سلمان شرم‌آور بود
۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۱۰:۳۰

فرد رایان، ناشر و مدیر مسئول واشنگتن پست، تبادل نظر بین بایدن و بن سلمان در کاخ سلطنتی در جده، عربستان سعودی را "شرم آور" خواند.

رایان در بیانیه‌ای نوشت: اولین برخورد بین رئیس جمهور بایدن و محمد بن سلمان بدتر از دست دادن بود - شرم آور بود. این کار سطحی از صمیمیت و راحتی را نشان می‌دهد و به ولیعهد عفوی غیرقابل توجیه را ارائه می‌دهد که او به شدت به دنبال آن بود. سفر بایدن به عربستان سعودی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، از جمله دیدار او با محمد بن سلمان ولیعهد که جامعه اطلاعاتی دست داشتن او در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مستقر در ایالات متحده و همکار واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ را تایید کرده است.

روزنامه پست همچنین گزارش داد که مقامات سعودی ابتدا دو خبرنگار این روزنامه را از نشست خبری برنامه‌ریزی شده‌، حذف کردند آنها بعداً پس از مطرح کردن این موضوع با مقامات کاخ سفید اجازه حضور در میزگرد را پیدا کردند.

بعد از دیدارهای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با مقامات سعودی در جریان سفر به جده، واشنگتن و عربستان سعودی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

رسانه‌های سعودی گزارش دادند که واشنگتن و ریاض ۱۸ توافقنامه و تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه انرژی، سرمایه‌گذاری، ارتباطات، فضا و سلامت امضا کردند.

در بیانیه مشترک دو کشور آمده است: «عربستان سعودی و ایالات متحده تاکید می‌کنند که دیدگاه یکسانی نسبت به منطقه‌ای که با تمام جهان مرتبط است دارند، منطقه‌ای که در آن امنیت، ثبات و رفاه حاکم است».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت‌های آمریکا و سعودی درباره بحران‌های جهانی فتند: «بر اهمیت حل و فصل اختلافات بین‌المللی از راه‌های دیپلماتیک و صلح آمیز تاکید می‌کنیم».

بیشتر بخوانید

طرفین همچنین از تمدید اعتبار روادید گردشگری و کاری برای مدت ۱۰ سال دیگر استقبال کردند.

این بیانیه ادامه می‌دهد: «ایالات متحده از تعهد عربستان به حمایت از تعادل بازارهای جهانی نفت به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار استقبال می‌کند. عربستان سعودی و ایالات متحده توافق کردند که به طور منظم در مورد بازارهای جهانی انرژی در کوتاه مدت و بلند مدت مشورت کنند».

واشنگتن و ریاض با بیان اینکه به‌عنوان شرکای استراتژیک در حوزه‌های آب و هوایی و انرژی کار خواهند کرد، افزودند: «ایالات متحده به حمایت امنیتی و نظامی از سعودی متعهد شد».

در این بیانیه همچنین با تکرار توهمات دو کشور علیه جمهوری اسلامی ایران، ادعا شده است: «عربستان سعودی و آمریکا بر لزوم توقف دخالت ایران در امور داخلی کشورها تاکید دارند. دو طرف بر اهمیت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید می‌کنند».

آمریکا و سعودی با تاکید بر اهمیت همکاری مشترک در زمینه امنیت سایبری، گفتند: «از تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه در زمینه فناوری‌های ارتباطی استقبال می‌کنیم. دو طرف بر اهمیت تجارت آزاد از طریق خطوط دریایی بین‌المللی تاکید دارند».

این بیانیه اضافه می‌کند: «دو طرف بر تعهد خود برای مقابله با القاعده و داعش تاکید کردند. هر دو طرف جلوگیری از جریان جنگجویان خارجی را مهم برشمردند».

همچنین در ادامه دخالت‌های واشنگتن و ریاض در امور داخلی لبنان، در این بیانیه ادعا شده است: «دو طرف حمایت مستمر خود را از حاکمیت و امنیت لبنان اعلام کردند».

در این بیانیه درباره جنگ یمن نیز آمده است: «عربستان سعودی و ایالات متحده بر حمایت قاطع خود از آتش بس در یمن با میانجی‌گری سازمان ملل متحد تاکید می‌کنند».

دو طرف همچنین تعهد دائمی خود به راهکار دو دولتی برای حل مسئله فلسطین را تکرار کردند.

بایدن: درباره تکرار مسئله خاشقجی هشدار دادم

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی از جده در جریان سفرش به عربستان که تا امروز شنبه ادامه دارد، گفت که مذاکرات خوبی با پادشاه و ولیعهد این کشور داشته است.

به گزارش المیادین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا عنوان داشت "گفت وگوهای مهمی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان داشته و با آنها در مورد مشارکت و همکاری با عربستان سعودی به توافق رسیده است."

بایدن گفت: با رهبران عربستان درباره پرونده امنیت انرژی و عرضه نفت، تقویت موقعیت خود در دهه‌های آینده و نیازهای امنیتی و نظامی عربستان و نیز مساله حقوق بشر و نیاز به اصلاحات صحبت کردیم گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: ما برای تقویت امنیت عربستان در برابر هرگونه تهدید تلاش خواهیم کرد و گفت که «مقامات عربستان با تمدید آتش بس در یمن موافقت کرده‌اند».

رئیس جمهور آمریکا همچنین به گشوده شدن حریم هوایی عربستان به روی پروازهای همه شرکت‌های هوایی از جمله هواپیماهای اسرائیلی اشاره کرد و گفت:امیدواریم گشایش حریم هوایی عربستان گامی در جهت عادی سازی روابط با اسرائیل باشد.

بایدن درباره خروج آمریکا از خاورمیانه هم گفت: ما برای روسیه و چین خلاء در خاورمیانه ایجاد نمی‌کنیم و تمام تلاشم را برای افزایش عرضه نفت به آمریکا انجام خواهم داد.

در خصوص پرونده جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی که توسط عربستان ترور شد و انتقادات از وی بخاطر سفرش به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان که پیش از این گزارش اطلاعاتی آمریکا نشان داد وی شخصا در این پرونده نقش دست داشته، بایدن گفت که "بن سلمان قبلاً اقداماتی را برای مقصران قتل خاشقجی انجام داده است.

بایدن افزود:"آنچه برای خاشقجی رخ داد وحشتناک بود. من به صراحت اعلام کردم که اگر چنین اتفاقی دوباره رخ دهد، آنها با واکنش و موارد دیگر مواجه خواهند شد".

وی به خبرنگاران گفت: "من از چیزی که گفتم پشیمان نیستم. آنچه برای خاشقجی اتفاق افتاد وحشتناک بود."

بایدن همچنین اعلام کرد که "نیروهای بین المللی حافظ صلح از جمله نیروهای آمریکایی، جزیره تیران در دریای سرخ را که بیش از ۴۰ سال است در آنجا بوده‌اند ترک خواهند کرد.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه از فرودگاه بن گوریون تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با پرواز مستقیم وارد فرودگاه جده در عربستان شد.

هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا تاکنون مستقیماً از اراضی اشغالی به عربستان سفر نکرده بود.

واکنش محمد بن سلمان به اظهارات بایدن درباره خاشقجی

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در پاسخ به اشاره کوتاه بایدن به مسئله خاشقجی در جریان دیدار دو جانبه گفته است: اتفاق تاسف باری بود که اقدامات قانونی لازم درباره آن صورت گرفت. چنین اشتباهاتی در دیگر نقاط دنیا نیز رخ می دهد مانند اشتباهاتی که آمریکا در زندان ابو غریب مرتکب شد. 

بن سلمان همچنین با اشاره به قتل شیرین ابوعاقله روزنامه نگار فلسطینی-آمریکایی توسط اسرائیل، درباره واکنش های دولت آمریکا و جامعه جهانی به این حادثه از بایدن سوال پرسیده است.

ولیعهد سعودی در بخش پایانی سخنانش در این باره هم گفته تلاش برای تحمیل یکجانبه ارزش ها بر جوامع دیگر نتایج معکوس دارد.

واکنش انصارالله یمن به سفر بایدن

دفتر سیاسی جنبش مقاومت «انصارالله» یمن بامداد شنبه طی بیانیه‌ای سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی و عربستان سعودی را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «سفر رئیس جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را به شدت محکوم می‌کنیم. هدف از این سفر خدمت به آمریکا و اسرائیل به بهای هزینه‌کردن امنیت و ثبات منطقه است».

انصارالله با بیان اینکه این دیدار در چارچوب هدف قرار دادن و مصادره حق آزادی، استقلال و ثبات ملت‌های منطقه صورت می‌گیرد، تاکید کرد: «این دیدار در یک سری مراحل عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی انجام می‌شود که نشان‌دهنده خیانت به فلسطین و آرمان فلسطین است».

در ادامه این بیانیه خاطر نشان شده است: «پیامدهای عادی‌سازی برای امنیت خود رژیم‌های منطقه خطرناک است، زیرا آنها خود را از مردم و فلسطین منزوی می‌کنند. هدف از این سفر عادی‌سازی روابط عربستان با دشمن اسرائیلی علیه ملت و مردم آن است».

دفتر سیاسی انصارالله تصریح کرد: «این دیدار در حالی انجام می‌شود که رژیم سعودی بسیاری از حجاج را از زیارت بیت‌الله الحرام منع می‌کند و درهای خود را به روی بایدن می‌گشاید. عربستان سعودی حریم هوایی را به روی هواپیماهای دشمن اسرائیلی باز کرد تا در راستای اقدامات عادی‌سازی اعلام‌شده رژیم سعودی باشد».

این جنبش مقاومت یمن افزود: «این اقدامات تسریع‌شده عادی‌سازی در صورت عدم اقدام جدی برای مردم کل کشور خطری ایجاد می‌کند. ما از ملت‌های عرب و اسلام می‌خواهیم که این دیدار و نتایج فاجعه‌بار آن را محکوم و رد کنند و تمام تحرکات رژیم‌های دست نشانده را رد کنند».

در پایان این بیانیه آمده است:‌«ما جایگاه کامل خود را در کنار برادران مجاهدمان در فلسطین و همه آزادگان منطقه و محور مقاومت اعلام می‌کنیم».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۶
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۱۷
بایدن و ترامپ هیچ فرقی ندارند غرب زده هااز خواب بیدار بشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
مگه باید فرق کنن ؟!!!
برای تو باید فرق کنن ؟!!! :-)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
البته، بهتر است بگویید امریکا و روسیه و چین با هم فرقی ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
با پوتین چی؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
آمریکا دست مافیاست نه بایدن و ترامپ
گور بابای جفتشون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
فرقشون اینه که اون ابله ترامپ بعد از جنایت بن سلمان هیچی نگفت واعتقاد داشت فعلا گاو شیر ده خوبی هستن و شیرشون خوبه ! اما بایدن که ژست حقوق بشری گرفته به بن سلمان میگه ببین اره مره رو قلاف کن که اوضاع خیطه فقط شیر رو برسون حاشیه درست نکن !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
من فقط تو این فکرم درقرن 21 قرن ارتباطات وعلم ودانش هنوز افرادی مثل این اقا درجهالت محض بسرمیبرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
درملاقات بایدن و بن سلامان، هنگام نشستن و صحبت کردن بایدن پای راستش را روی پای چپش انداخته است یعنی 2 ریال برای بن سلمان ارزش قایل نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
همیشه عده ای خواب‌زده هستند چه #شرقگدا یا #غربگدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
ناشناس ۱۲.۱۰ خب الان قرن ۲۱ هست تو باید بری نوکر آمریکا بشی؟
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
شیطان بزرگ امریکاست فراموش نکنید
فارغ از سياست ديكتاتورانه وليعهد سعودي، جواب وي در مورد قتل قاشقچي قابل تامل مي باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
دیدگاه یک غربگدا!
علی
| United States of America |
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
من که پشیزی به بن سلمان ارزش قائل نیستم ولی خدا وکیلی خوب زد تو پوز بایدن با این جوابش در مورد قتل قاشقچی. هر چند که معلومه جوابش فی‌البداهه نبود و از قبل خودش و دستیارانش جواب رو آماده کرده بودند. حالا فعلأ بگذارید خر آمریکا از پل بحران کمبود نفت عبور کنه ببینیم چه خوابی برای عربستان دیده. حتمأ در فکر جایگزینی یک دیکتاتور دیگه هستن. دمکراسی؟ حرفشم نزنید.
" بن سلمان همچنین با اشاره به قتل شیرین ابوعاقله روزنامه نگار فلسطینی-آمریکایی توسط اسرائیل، درباره واکنش های دولت آمریکا و جامعه جهانی به این حادثه از بایدن سوال پرسیده است. "

ترجمه : یعنی حالا فقط من آدم میکشم ؟ خوب تو هم بکش
ماست مالی کردن خون شهید جمال قاشقچی توسط جونیور بایدن به عنوان لکه ننگی تا همیشه تاریخ در دامن دولت آمریکا خواهد ماند و بن سلمان هم بداند باید منتظر مجازات توسط منتقمین قهار شهید جمال قاشقچی باشد و همچنان در ترس و وحشت زندگی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
الان قاشقچی شهید شده خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
قتلهای زنجیره ای خودتان را فراموش کرده ای عزیز دل برادر؟
ناشناس
| Sweden |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
بایدن. موضوع قتل را مطرح کرد ولی راست و حسینی در ملاقاتهای آشکار و پنهان دولتمردانمان آیا این موضوع مطرح نیشود و یا بقولی برای برقراری روابط دیپلماتیت سیاستمداران خودمان هم از خون این فرد و دیگر جنایات میگذرند۰
ناشناس
| Sweden |
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
بایدن حداقل این قتل را مطرح کرد ۰ دوستانمان در چین و روسیه و کره شمالی که در این مورد سکوت داشتند۰
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
منفی دادن غرب زده ها را ببینید ، اینها حتی جرات اظهار نظر در باره کدخدا ندارند
دوس دختر قاشق چی رضایت داد این بایدن هنوز رضایت نداده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
برو بابا دلت خوشه ! بایدن رضایت نداده !!؟ اون فقط حرفش اینه که منبعد اره خواستی فقط از ما میخری فقط اره آمریکائی !!!
مرگ بر روسیه
مرگ بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
و مرگ بر کره شمالی و چین کشورهای بی دین کمونیست
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
در اسرع وقت به یه روانشناس حاذق مراجعه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
مرگ به ارباب تحریم گرت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
اول از همه مرگ بر مریم رجوی و تمام پیر و پاتالهای آلبانی نشین.
..
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
اربابت آمریکا خوبه میدونی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
خدا شفات بده
ناشناس
| Tanzania, United Republic of |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
مرگ بر آمریکا و غربگداها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
شیطان بزرگ را در راس همه فراموش کردی شهروند امریکایی
محمد ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
مرگ بر شهروند خائن و وطن فروش. مرگ بر البانی و کانادا و پپسی و سون اپ و و سوئد و سوئیس و .....
2 انسان دوست داشتنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
۲ انسان مردمی
جواب ولیعهد سعودی در مورد قتل خاشقچی بسیار قابل تامل هست
جنایت و ترور همیشه محکوم هست ولی آیا این اولین مورد بوده ؟ یا هزاران مورد قبل و بعد از اون بوده ولی این قتل تبدیل شده به اهرمی در دستان عده ای خاص برای اهداف سیاسی ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
خدا امواتت رو ببامرزه
چقد آمریکا پرست تو تابناک داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
آمریکا پرست نیستند،آلبانی نشین هستند.فقط مخالف سیاستهای کشور کامنت میذارن..اگه ایران بگه بایدن خوبه، سر فحش را میکشن به بایدن..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
این سایت اصلاح طلب هاس
ناشناس
| Tanzania, United Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
دقیقا پیرپاتال های آلبانی هستند.
میمیرن و نظام سربلند ایستاده.
افتخار می کنم به کشورم
این همه زور امریکا اسراییل بود دنیا برای اینها مثل قبل نیست سه تا کشور عرب هستن دارن زور میزنن شرایط عوض کنن اکثر افکار مردم دنیا واقعیت فلسطین فهمیدن.زمان زیادی طول نمیکشه سه کشور عرب منفور بشن و لکه ننگی در کارنامه خودشون بجا گذاشتن. کمتر کسی خبر از بی بی سی میگیره مغزشویی بشن الان هر گوشی یک خبر گذاری شده.
یک عده فکر میکنن آمریکا شب و روز نشسته و به ایران فکر میکنه. مساله اصلی آمریکا اول چینه و بعد روسیه و در جایگاه سوم شاید ایران. دلیل سفر بایدن هم قبل از هرچیز مساله نفته. چون روسیه میخواد در زمستان امسال ضربه شدیدی به اروپا بزنه با کاهش عرضه انرژی.
البته هدف دوم این سفر هم برنامه عادی سازی اسراییل و اعراب مخصوصا عربستانه.

این وسط ما باید تنش رو با همسایگان و البته خود آمریکا کاهش بدیم و بمب رو بسازیم. مکانیزم ماشه هم به دلایل مختلف به احتمال بسیار زیاد اجرا نمیشه چون ایران میتونه از ان پی تی خارج بشه. بعد هم پایان برجام یعنی اینکه آمریکا یا باید به ایران حمله کنه که به دلایل مختلف چنین چیزی اتفاق نمیفته. یا اینکه بعدش باید توافقی بکنن که ایران احتمال زیاد امتیازات کمتری خواهد داد. یا اینکه بگذارن ایران بمب بسازه.
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
به این میگن یک نحلیل مزخرف بدور از واقعیت .این تعداد پایگاه امریکایی دور ایران حتما برای کنترل جین و روسیه است. یه کم تفکر بد نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
کاملا درسته .امریکا که اصلا به ویتنام و عراق و افغانستان حمله نکرده که. اون فقط مسایل موجود در داخل کشور خودش براش قابل حله ، مثل خفه کردن جورج فلوید با زانو
ولی دم بن سلمان گرم . خوب جواب بایدن خواب آلود رو داده .
عربستان باید بیاد زیر چتر ایران . خداوکیلی دهن غرب رو سرویس میکنیم .
پاسخ ها
عرشیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
زیر چتر ایران؟؟؟ فازت چیه دقیقا؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
بنده خدا اگه می بینی بن سلمان برعکس رفتارش با ترامپ با بایدن گرم نمی گیره چون ناراحته که چرا بایدن مثل ترامپ با شدت جلو ایران نایستاده اونوقت تو می گی سعودی بیاد زیر
چتر ایران ؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
اگر عربستان و ا یران متحد می شدند امثال آمریکا نمی تونستن اینقدر به مردم ما زور بگن
گزارش روزنامه جروزالم‌پست، وزیر سابق صهیونیست گفت: اگر ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد، بحث‌های ائتلاف دفاع هوایی خاورمیانه تحت حمایت آمریکا که شامل اسرائیل و کشورهای خلیج‌فارس می‌شود، بی‌معنی خواهد بود. بایدن باید هرچه زودتر همزمان با سفر منطقه‌ای خود یک تهدید معتبر نظامی علیه ایران به منظور جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای ترسیم کند. او باید به ایران این اطمینان را بدهد که در صورت پیشبرد برنامه هسته‌ای، تهدید نظامی معتبری از سوی آمریکا وجود دارد.

اشتاینیتز گفت: کل این دیدار تنها زمانی ارزش دارد که یک نتیجه داشته باشد؛ تهدید نظامی علیه ایران. این همان چیزی است که ما در سال گذشته از دست دادیم و به ایران اجازه داد تا برنامه هسته‌ای را گسترش دهد. اما در یادداشت اخیر بایدن در روزنامه واشنگتن‌پست، فقط به فشار دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران اشاره شده و خبری از فشار یا تهدید نظامی معتبر نیست.

وزیر سابق صهیونیست همچنین گفت: برای اولین‌بار در ۲۵ سال گذشته، ایرانی‌ها معتقدند که تهدید نظامی آمریکا دیگر وجود ندارد. این تهدید برای دور نگه داشتن ایرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ضرورت دارد. این آخرین فرصت برای بایدن است و اگر ایران اجازه گسترش برنامه هسته‌ای را داشته باشد، بحث‌های ائتلاف دفاع هوایی خاورمیانه تحت حمایت آمریکا بی‌معنی خواهد بود.

تمام صحبت‌ها درباره نزدیک‌تر کردن اسرائیل و عربستان سعودی و اینکه شاید هواپیماهای ما بتوانند بر فراز حریم هوایی آنها در مسیر هند پرواز کنند، خیلی خوب است، اما اگر ایران پیش برود، همه مراحل را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
اين ظاهرا بنده خدا هنوز نفهميده كه در شرايط فعلي آمريكا توان حمله نظامي به ايران را نداره؟
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
امریکایی ها و اسراییلی اگر جرات دارید به ایران نگاه چپ کنید تا واشینگتونتو و تلاویوتونو بزنیم اینو بایدن و فهمیده شما ستون پنجم هنوز نفهمیدید
چقدر رسانه ها جوسازی کردن از ناتوی عربی و غیره. اما بایدن که به عربستان رفت حتی یک وزیر رو به استقبالش توی فرودگاه نفرستادن و حاکم مکه رو فرستادن!
آخه اسراییل حتی با آمریکا هم وارد پیمان الزام آور نظامی نشده و اصلا سیاستش اینه که چنین کاری نکنه. اونوقت میخوان وارد ناتوی خاورمیانه بشه؟ اگر اسراییل هم نباشه اونوقت مثلا ریاست این ناتو دست کی خواهد بود؟ مصر یا عربستان؟ چنین چیزی هم ممکن نیست که فکر کنیم مثلا بصورت مشترک فرماندهی کنن. کدوم ائتلاف نظامی بدون رهبر بوده؟ همیشه در مسائل نظامی کاملا بحث سلسله مراتب مهمه.
خاک بر جهانی که علنی در برابر یک قاتلی که اینجور ناجوانمردانه جنایت کرده که میشه گفت بدترین جنایت ۱۰۰ سال اخیر بوده سکوت میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
شما الان جوش خاشقچی رو می زنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
و ننگ بر نوکران آمریکا که بر این جنایت ماله می کشن
حقوق بشر طرفدارن غرب این شکلیه که قتل قاشقچی و به تمسخر می گیرند و براشون بی اهمیته ولی کافیه همین اتفاق در کوبا یا ونزویلا یا حتی ایران می افتاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
زمستون که مردم از سرما می لرزن وبه دلیل کمبود سوخت تورم بالا میره و فشارزندگی مردم رو کلافه می کنه و به قول پروین اعتصامی چنان قحط سالی شد اندر دمش که یاران فراموش کردند عشق !!اونوقت همه به نجات خودشون فکر می کنن نه به نوع کشتن خاشقچی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
بله موافقم الانم بایدن راه افتاده گدایی نفت و تنها چیزی که مهم نیست مرگ قاشقچی هست.
دست آمریکایی ها و سعودی ها در یک کاسه است و دست هر دو به خون ملت های مظلوم آغشته است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
دقیقا مثل روس ها که همین الان مشغول جنایتند .
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
همه مشکلات دنیا زیر سر شیطان بزرگ است
با سلام هیچ استعمارگری هیچوقت بدون مشورت و هماهنگی با استعمار پیر انگلیس و همکاری اون نه چپاولی میتونه بکنه نه تجاوزی و نه هم غارتی و در اخر هر نظامی که بخواد در کشورهای ثروتمند نفت خیز فقط بفکر منافع خود کشورش و مردمش باشه بوسیله سه کشور غارتگر چین و روسیه و انگلیس با حمایت امریکا و فرانسه و المان ان دولت را ساقط میکنن و نظامهایی بر سر کار میارن که بتوانن به انواع و اسام حربها ان کشورا بغارت ببرن و انکشورا را فقیر و گشنه نگه بدارن این خصلت استعمارگران شرقی و غربیست پس نه غربش و علی الخصوص شرقش بمنافع ما فکر هم نمیکنن البته الان چین و روسیه تمام موقعیتهای اقتصادی ما را ببهانه تحریم دارن میبرن بدون تعارف لاشرقی لاغربی کجاست فقط اسم امریکا مانده
غرب گدا ها رسیدن به درجه سعودی گدایی پیشرفت خوبیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
شما بچسب به روسیه وغصه دیگران رو نخور.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
روسیه رو با عربستان یکی می کنی :))) ناشناس 14:33 برو خودت و به یه دکتر نشون بده. عربستان یک ماه بدون حمایت مریکا دووم نمی آره
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
به این بدبخت غرب گرا ها چقدر برخورده ، بابا ادم نوکری همه را بکنه ولی نوکری این ابله های عرعرستانی را نکنه
غربگدا رو حالا میشد گفت بیمار هستن یه جوری تحملشون کرد این سعودی گداهارو کحای دلمون بزاریم؟ گرچه به اندازه کافی بی ارزش هستن که توجهی بهشون نکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
فعلا که همین جوجه سیاستمدار هم روسیه وهم آمریکا رو به بازی گرفته وهردو حاضرن بهش باج بدن‌که که طرف اونا رو بگیره . اما ظاهرا بن سلمان عاقل تر از اونه که تمام تخم مرغاشو تو سبد یکی از اونا بچینه !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
یعنی حج نریم؟
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
چه سیاست جالبی گاو شیرده بودن ، بده بره
بن سلمان اگر سیاستمدار نبودو به روسبه باج میداد ،هر روز کشورش آبادتر نمیشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
واقعا عاقله بن سلمان
عربستان با توجه به قدرت مالی که داره کار خودش را می کنه و برای اظهارات ظاهری روسای جمهور آمریکا وقعی قائل نمی شه. تا زمان پادشاه قبلی عربستان، هیچ کشور ابرقدرتی جرأت حتی جسارت ظاهری هم به این کشور نداشت اما از زمانی که کشور دست این پسرک جوان افتاده کمی از آن برخورد احترام آمیز کشورهای غربی با عربستان کم شده ولی بیشتر در حد شعار است نه عمل. البته این ماجرا تا زمانی ادامه دارد که این کشور همچنان منبع اصلی نفت در جهان است و بعد از آن دیگر کسی برایش تره هم خورد نمی کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
اشتباه شما همین حاست که فکر می کنید بقای کشورهایی مثل عربستان وامارات به نفت وابسطه هست !! خیر اونا در زمان مناسب از نفت به عنوان سکوی پرتاب به خوبی استفاده‌کردند‌وامروز هر کدام به صورت یک بازار قوی برای تجارت جهانی در آمده اند‌که کوچکترین ضربه به آنها شرکتهای بزرگ تجاری را به تزلزل می کشاند . عربستان با فرو ریختن برج های دوقلوی آمریکا قدرت خودش را به آنها نشان داد وهمگی سکوت آمریکا در برابر قدرت او را دیدیم آنها حتی در مقاطعی تلاش کردند خسارت این جنایت را از ذخایر ایران جبران کنند اما هرگز جرات نکردند عربستان را محکوم ودرخواست خسارت کنند .پس قدرت عربستان را دست کم نگیرید حاکمان آنها برعکس آنچه در ظاهر می بینیم بسیار هشیار وکار بلدند .
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
ناشناس 14:45 چه تحلیلی ارائه داده . اگر اینها اینقدر ثبات دارند چرا اینقدر از یمن میترسند چرا در عراق وسوریه خباثت میکنند . علت سکوت امریکایی ها داشتن یک گاو شیرده و یک پایگاه نظامی در منطقه است که جلوی بقیه را بگیرد . امریکاییها یک هفته از منطقه برند تا مردم عربستان این خانواده را درچا اعدام کنند
دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید
هر دو رژیم یهودی اند و مرکز آن در سرزمین غاصب فلسطین است دلتان را خوش نکنید هر دو از یک قماشند
همه‌کشورها دشمنانشان را بروی سرکوب یا می کنند آمریکا فقط قصد امتیاز گیری بیشتر را دارد قتل خاشقچی بهانه ای بیش نیست
برای آرامش خاور میانه شایسته است .منطقه معروف به عربستان سعودی به ده کشور تقسیم گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
عربستان منطقه نیست یک کشور است .خوشون برتی خودشون تصمیم می گیرن درست مثل ما.
بنام خدا، آمریکا فقط جهت تامین انرژی غرب و ذخیره سازی جهت آینده مبهم انرژی به این منطقه آمده که انشاالله اجرایی نخواهد شد، اگر عرعرستان مطیع امر شود گروه های مقاومت به پالایشگاه های عرعرستان حمله خواهند کرد. ضمنا آمریکا توسط صهیونیستها اداره می‌شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
همین عر عر بستان برای حاجی های ما قانون می گذلرد.
بایدن
تذکر داد فقط یه جمال نباشه
صدها جمال باید سلاخی کنی
لعنت به پدر پدر سوخته اسراییل و امریکا و بن شیطان وهابی و امارات وبحرین
سگ زرد برادر شغاله همشون لنگه هم هستن کودک کش وجانی وجلاد

این ژست ها همه ابدوغ خیاریه
کسی که با دنیای سیاست اشنایی نسبی دارد این را می داند که بازی ابرقدرت ها در هر زمانه ای با قاتلان، مستبدین و دیکتاتورهایی مانند بن سلمان و غیر همانند بازی موش و گربه است که پس از یک بازی سرگرم کننده و در نهایت خسته کننده سرانجام موش یک وعده عصرانه خواهد شد نه شام و نهاری مفصل...
این همان بایدن هست که بن سلمان را برای قتل خاشگچی چه حرفها به بن سلمان که نگفت .حالا برای گدای نفت به ملاقات او میرود .پیر خرفت ته مانده آبروی آمریکا را برد .دولتها منطقه هنوز از خواب بیدار نشدن که ببینند دولت آمریکا چه ریاکار ودروغگو هست .آنها برای منافع خود به هیچ کس اهمیت نمی‌دن .دولت آمریکا منفورترین دولت دنیاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
ممکنه دولت امریکا منفور باشه اما برای رفتن به کشور امریکا خیلی ها در صف هستن.
چرا رابطه ما چین و روسیه تاثیری در کاهش گرانی و تورم نداشته است ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
این قراردادها که هنوز اجرایی نشده کمی صبر کن نتایج ان را خواهی دید
بن سلمان آل سعود گند کارش در آمده بدتر هم میشه کسی که با خانواده خودش ظلم میکنه توقع نداریم با غریبه‌ها بهتر باشه همین بایدن هم پشت در بسته یک دفعه دوتا پلاستیک میدن به همراهانش میگن این بایدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
خواهیم دید
مرگبر روسیه مرگ برپوتین جنایت کارنفرت تمام ایرانیان از روسیه وپوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
از طرف خودت حرف بزن
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
مرگ بر شیطان بزرگ نفرین تمام ایرانیان است نه حمایت از دلقک
لا اله الا الله محمد رسول‌ الله
ولیعهد سعودی در بخش پایانی سخنانش در این باره هم گفته تلاش برای تحمیل یکجانبه ارزش ها بر جوامع دیگر نتایج معکوس دارد.
بن سلمان خاعن مگه میتونه بدونه اجازه متجاوزان اب کوفت کنه به کمک متجاوزان بریدن و دوختن حالا فقط زر بی خودی میزنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
روسیه بزرگترین متجاوز دنیا است.
مرگ بر امریکا دوروغگو جنایتکار
پاسخ ها
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
اخوی امریکاپرست ها را ناراحت کردی
هیبت امریکا فرو ریخته دلار دیگه ارز معتبر نیست دلاذهای بی پشتوانه از سراسر دنیا داره به امریکا برمیگرده ارزجدید اسیاواروپارا ازاد خواهد کرد دیگه دوران استثمار جهان برای امریکا
رو به افول هست.‌‍ خم عدد
این سفر نشان میدهد که چقدر سعودی در این سالها قدرتمند شده است.
وقتی بایدن با وجود موضوع خاشقچی وارد عربستان شده و با بن سلمان قاتل با صمیمیت برخورد می کند و پشت درب های بسته با الکاظمی صحبت می کند در واقع موضوع نفت برای او مهم شده است و می خواهد از طریق عربستان و عراق آنها را جبران کند
روسیه و ایران و چین خلا نیست که بایدن بخواهد آنها را پر کند و حتما مهم هستند که بخش اعظمی از بودجه نظامی آمریکا برای مهار آنها بکار رفته و نقل محفل آمریکایی ها شده است
اگر آمریکا خود را در اقتصاد جهان مهم می داند باید بداند که ترکیب ایران و چین و روسیه هم در اقتصاد جهان مهم است و اگر مهم نبود اینهمه دست و پا زدن ها برای چه است؟
کافی است که ایران نسبت به سر و سامان دادن اقتصاد داخلی خودش جدی تر باشد و پیوند بین ایران و روسیه و کشورهای آ س آن منجر به پول واحد شود آنوقت آمریکایی ها که می خواهند به خیال خودشان خلا ایران و چین و روسیه را پر کنند به چه کنم چه کنم خواهند افتاد و قیمت سرسام آور نفت و گاز مشکل اساسی آنها خواهد شد و نارضایتی هایی را در کشورهای اروپایی بوجود خواهد آمد
الان زمانی است که عربستان باید ناز یمن را بخرد چون هم آمریکا به او دستور داده است و هم منافع اش که غرب برای او تعریف کرده است اجازه اینکار را به او نمی دهد و جنگ بین یمن و عربستان برای غرب بسیار مهمتر از قبل شده است تا مبادا جلوی صادرات ۱۳ میلیون بشکه نفت عربستان ب را بگیرد
مهمترین نکته همان فروش۱۳ میلیون بشکه نفت گران شده از اشتباهات ایران و روسیه است بایدن به هدفش برای افزایش عرضه نفت رسید عربستان هم روز به روز ثروتمندتر می شود
همه دنیا بر اساس منافع ملی انعطاف پذیرند به جز ایران که معلوم نیست کی بر راه درست منافع ملی گام خواهد نهاد
با سلام. به شما قول می دهم حاصل این سفر نمایشی بایدن، جز افزایش تولید نفت از سوی عربستان چیز دیگری نیست. نه کشورهای عربی توان تغییرات شگرف در منطقه را دارند و نه امریکا در شرایطی است که بخواهد بیش از گذشته برای اینها مایه بگذارد. تنها هدف رژیم امریکا دو چیز است اول نفت و دوم فروش سلاح.
با مرگ بر این کشور و آن کشور گفتن هیچ کاری درست نمی شود
باید از درون درست شد و عدالت و نظم و درستکاری را درست اجرا و پیاده کرد و بلایی بر زیرساخت کشور نیاورد که این ۳ موضوع نابود شود و با همه چیز باید عاقلانه و با حساب و کتاب و فرمول برخورد کرد
وقتی شما از درون درست شوی دیگران و کشورهای دیگر هم یک حساب دیگر روی شما باز می کنند
تفاوت نمی کند شما هم می توانی از چین و روسیه بهره ببری و هم از آمریکا و اروپا بهره ببری
البته اسرائیل چون معلوم نیست کشور است و یا نه و یک رژیم نژادپرست صهیونیستی است رو باید فراموش کرد
و هم می توانی از کشورهای فقیری مثل سوریه و افغانستان و زیمباوه و ... هم بهره ببری و به موضوع برد - برد فکر کنی که به آنها هم کمک کنی
دین و ایدوئولوژی مثل یک چاقوی دو لبه است و هم می تواند عامل بدبختی و هم عامل پیشرفت و خوشبختی شود
همه چیز بستگی به نگاه ما دارد و همانطور که قرآن یک عده را گمراه و یک عده را هدایت می کند می تواند موجب بدبختی باشد و هم باعث سعادت جامعه باشد
تا وقتی ما یک چیزی را می گوییم و عکس آنرا عمل می کنیم و یا فهم اشتباهی از دین داریم نمی توانیم برای دیگران الگو باشیم و کارها را در مسیر درستش بیندازیم
جیمز وب ناسا را ببینید بدون تبلیغات و بدون هیا و هیو در فضا قرار گرفت و نتایج او باعث حیرت جهان و تبلیغ او شد و همه منتظر هستند ببیند که آیا در کرات دیگر هم موجودات و حیاتی وجود دارد و یا اپل را ببینید که درآمد آن از نفت ما بیشتر است و همه محصول علم و دانش و دقت و نظم و درستکاری و مشتری مداری در کسب و کار است
اما ما هنوز یک پروژه را شروع نکرده و محصولی از آن بدست نیاورده ایم چند برابر آن پروژه خرج می کنیم تا بدیگران بفهمانیم ما چنین و چنان کردیم و ما خوبیم و ما اینکار را انجام دادیم
اگر جامعه ما درست باشد اصلا نیازی به تبلیغات نیست و خود کارها و نتایج عملکردها داد می زند که حاکمیت فعال و در مسیر درست است و دشمنان وقتی نتایج عملکردها را ببینند از دشمنی خودشان نا امید می شوند
اما وقتی حاکمیت درست عمل نکند اصلا لازم نیست دشمنان تبلیغ کنند و همه متوجه اوضاع و مدیریت خراب می شوند
دشمنان و بدخواهان شبیه مگس هستند که هرکجا نجاستی وجود داشته باشد روی آن می نشینند و وزوز و زر می زنند
خوب بودن به این است که عملکرد تو چیست نه اینکه در بوق و کرنا کنی و منم منم کنی و کارها و منصب ها و مدرک های خودت را مثل قطار لیست کنی
باید یک کشور همه چیزش درست باشد تا در عمل داد بزند که ما برتر از دیگران هستیم و همه چیز بستگی به فرهنگ و طرز تفکرات ما دارد و عمل و کردار ما حاصل تفکرات ما هستند و به عبارتی چیزی که آینده را می سازد نوع نگاه و طرز تفکر ما است و ظاهرا نشان می دهد که طرز تفکر ما تا الان درست نبوده که نتایج خوبی از آن بدست نیامده است و باید ببینیم که کدام نگاه ما منجر به پیشرفت و کدام نگاه و تفکر ما عامل بدبختی شده است و نگاه کسانی که پیشرفت کرده اند چیست؟
بازی زرگری بین ایران و آمریکا خوب جواب داده
واقعا شما فکر میکنید حال مردم عربستان با وجود این بن سلمان خوبه ما که یواشکی پرسیدیم همه با اشاره سر میگفتنند نه
مثل اینکه بایدن پیر از ترامپ احمق تر هست غلط هاش زیادتر از حد خودش هست
هردو رئیس آلزایمری بودن هم بای هم سلمان
اگر یک درصدگفته های آقای احمدی نژاد در مورد معامله آمریکا و روسیه در خصوص اوکراین و ایران درست باشد باید در مورد همکاری نظامی با روسیه محطاط باشیم ، همه پهباد و تمام توان نظامی مان را خرج نکنیم ، تمام توان مان را برای آقای پوتین رو نکنیم و از اون طرف آمریکا با تمام توان به ماحمله نکند کاملا مراقب و هوشیار باشیم ، به امید ایرانی آباد ، آزاد و مقتدر در سایه توجهات حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف).
اتفاقات بزرگو مهمی مثل جنگ همیشه زمانی رخ دادن که همه مطمئن بودن اتفاق نمیفته
کشورهای دارای ذخایر انرژی {عربستان و امارات و قطر....) نمی توانند برای درآمد های ارزی خود تصمیم بگیرند و صهیونیسم نمی گذارد سرمایه آنها در پروژه دارای توجیه اقتصادی سرمایه گذاری شود و هزینه خوش گذرانی غربی ها (گردشگری و شرکت های هواپیمایی و تبلیغات کاذب ...) توسط آن ها پرداخت می شود و سرمایه مسلمان ها صرف ساخت جزیره مصنوعی در امارات و پیست اسکی در عربستان و جنگ یمن می شود
ایران باید خودش قدرتمند شود. از هر نظر اقتصادی ونظامی وعلمی.
من نه با سیاست کاری نه با این حرفهایی که نوشته شده فقط یک جمله میگم جناب اقای بایدن لطفا جواب بدهید اگر سلاح کشتار جمعی بده و تهدیده (سلاح اتمی) چرا شما دارید و ازش استفاده کردید. و اینکه چرا شما داشته باشید و هیچکس هیچ جای دنیا نباید این سلاح رو داشته باشه . پس حرفت مفته ..... هر وقت تو نداشتی کشور ما راجبش فکر میکنه .... اره داداش
ای کاش مشاور ترامپ یا بایدن بودم
بچها الان روغن۵کیلویی چنده؟
خدا به شما رحم کنه با این تهمت هایی که به بن سلمان میزنید اون بنده خدا هرچی بد بوده باز هم این عرضه را داشته تا با کشور های دیگه سازش داشته باشه تا مردم خودش درآسایش باشند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان