بازدید 8799

حجم مخزن آب سد بارزو شیروان ۵۰ درصد کاهش یافت

مدیر امور منابع آب شهرستان شیروان در خراسان شمالی گفت: حجم آب مخزن سد بارزوی این شهرستان به ۱۲ میلیون متر مکعب رسید که این مقدار ۵۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.
کد خبر: ۱۱۲۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹ 15 July 2022

به گزارش «تابناک»، اسحاق خسروپناه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خشکسالی‌های چند ساله اخیر و کاهش بارندگی‌ها را از علل اصلی کاهش حجم آب سد بارزو دانست و اظهارداشت: اینک حجم آب این سد ۱۲ میلیون متر مکعب است که سال گذشته در همین مدت این میزان حجم ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب بود.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون؛ ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب در بخش کشاورزی، یک میلیون و ۹۰۰ هزار متر مکعب در شرب و سه دهم میلیمتر مکعب در صنعت از محل سد تحویل داده شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان شیروان افزود: در حال حاضر آب تحویلی از محل سد بارزو در بخش شرب به طور متوسط ۱۴۰ لیتر بر ثانیه و حداکثر به ۲۵۰ لیتر بر ثانیه می رسد که شرایط بحرانی آب در این شهرستان موضوع پایداری آب سد را به خطر می اندازد.

به گفته وی؛ آب تحویلی سد بارزو از ۲۵ تیرماه به طور کامل قطع است.

خسروپناه خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی شهرستان شیروان از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۷۰ میلی متر بوده که ۱۵ درصد نسبت به دوره بلند مدت روند کاهشی داشته است و با وجود خشکسالی ها توصیه می شود تا شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند.

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد و این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی به بهره برداری رسید.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار