بازدید 4801

الزامات احیای امر خدا در جامعه

محسن پیرهادی
کد خبر: ۱۱۲۹۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵ 14 July 2022

«از وجود مبارک حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام روایت است که فرمودند: «خداوند، رحمت کند آن بنده‌ای را که امر ما را زنده کند!» پرسیده شد: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردم، زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، قطعا از ما پیروی می‌کردند» از طرفی بهترین راه دعوت مردم به خیر و دین الهی، دعوت عملی است که فرمود: کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم؛ دعوت‌کننده مردم به خیر و معروف باشید نه با زبان بلکه با عملکرد نیکوی خود. این بدان معنا نیست که جایگاهی برای دعوت زبانی وجود ندارد بلکه غرض، میزان تأثیر دعوت عملی نسبت به دعوت زبانی است. بنابراین چنانچه منظومه مذکور، شامل دعوت عملی و انتقال محاسن کلام اهل بیت علیهم‌السلام، محقق شود، حرکت به‌سمت جامعه الهی هموار و میسر خواهد بود.

یکی از اوامر الهی که از مسلّمات دین اسلام است، مسئله حجاب است. حکومتی که با شعار و آرمان اسلامی روی کار آمده است باید نسبت به اوامر و نواهی، حساس و فعال باشد. اما باید دانست که اقامه اوامر الهی مشمول رحمت است ولی زحمت و جهاد می‌طلبد. اینگونه نیست که به‌صرف یک دعوت یا درخواست یا حتی دستور و الزام، بتوان مردم را نسبت به امری، عمل‌کننده یا ترک‌کننده ساخت؛ برای همراه‌سازی جامعه نسبت به امری، مجاهدت و تلاش بی‌وقفه و تطابق قول و فعل آمران و عاملان، لازم و ضروری است وگرنه دعوت‌ها به‌جای آنکه افراد را به معروف نزدیک کند، آنان را بیشتر دور می‌کند. قانونی کردن احکام اجتماعی حتما دارای مبنا و منطق است و حکومت دینی باید بسترساز و اقامه‌کننده اوامر الهی باشد اما در نحوه اجرا لطافت‌ها و ظرافت‌ها نیز باید مورد ملاحظه و مداقه متولیان باشد وگرنه نقض غرض رخ می‌دهد و تلاش بیشتر باعث دوری بیشتر افراد از موارد مطلوب حکومت می‌شود.

یکی از فلسفه‌های تشکیل حکومت اسلامی، رشد و تعالی جامعه است، بنابراین الزام جامعه به امری بدون درنظر گرفتن لوازم آن، باعث حرص بر امر ممنوعه خواهد شد. فارغ از این امر اولا باید افراد مخالف را از معاند تفکیک کرد و ثانیا در خود مخالفین نیز دسته‌های گوناگون را شناسایی کرد تا منشاء مخالفت‌ها را شناخت و به حل آن پرداخت. برای نیل به این منظور، تمامی دستگاه‌ها باید با هنرمندی و سلیقه به وظایف خود در قبال امر الهی عمل کنند؛ در غیر اینصورت اگر تنها مجموعه انتظامی بخواهد به تکلیف خود عمل کند یک عملکرد کاریکاتوری و ناموزون به نمایش درخواهد آمد.

امید است با عزم جدی تمام متولیان، با مسائل فرهنگی، فرهنگی برخورد شده و حداقل نیاز به مداخله نیروهای انتظامی باشد و شاهد انس و الفت بین آحاد مختلف مردم باشیم.»

* محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها