بازدید 3599

دانش‌آموزان صاحب شناسنامه آمادگی تحصیلی می‌شوند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های عملیاتی امسال ما طراحی یک شبکه جامع هوشمند است که از پیشگیری تا غربالگری، مراقبت و ارائه مداخلات را در برمی‌گیرد اظهار کرد: تصور می‌کنم طی چندماه آینده بتوانیم چنین زیرساختی را فراهم کنیم که همه دانش آموزان شناسنامه الکترونیک سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۲۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ 08 July 2022

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های عملیاتی امسال ما طراحی یک شبکه جامع هوشمند است که از پیشگیری تا غربالگری، مراقبت و ارائه مداخلات را در برمی‌گیرد و یک الگوی چند سطحی است اظهار کرد: یک سیستم ارجاع چندسطحی را در دست آماده‌سازی داریم.

وی افزود: بخشی از این شبکه، خارج از آموزش و پرورش تعریف می‌شود و از دستگاه‌های مربوطه می‌خواهیم داده‌های مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهند. هر دانش‌آموز از بدو تشخیص، گروه هدف ماست که می‌تواند از یک روزگی کودک باشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه توضیحاتی پیرامون طراحی این شبکه جامع ارائه کرد و گفت: در حال حاضر طراحی مفهومی این مدل یکپارچه را انجام داده‌ایم و بر اساس آن، سیستم یکپارچه هوشمندی خواهیم داشت و تمام فرایندهای مرتبط با هریک از مراحل اعم از غربالگری و مداخلات حمایتی در این سامانه قابلیت رصد، کنترل و پایش پیدا می‌کند.

طریفی حسینی افزود: بنا داریم امکان اتصال سامانه‌های وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی را نیز به این شبکه متصل کنیم؛ در این صورت می‌توانیم از بدو یک تشخیص، دانش‌آموز یا نوآموز را ردیابی کنیم. کودکی که دارای معلولیت است، از بدو تشخیص، جزو گروه هدف ماست و ما باید خدمات توانبخشی لازم را به او ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در این سامانه‌، نقش‌ها و دسترسی‌های مختلف برای سطوح مختلف در آموزش و پرورش فراهم می‌شود گفت: هدف این کار دستیابی به یک تصویر و نیمرخ دقیق از ویژگی‌های جسمانی، روانی، نیازها، مشکلات و حتی استعدادهای دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف است و فقط هم مختص دانش‌آموزان استثنایی نیست.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: به عنوان مثال سال گذشته یک میلیون و ۶۷۰ هزار دانش‌آموز وارد حیطه سنجش سلامت شدند، اینها تمام اطلاعاتشان در این سامانه ثبت و متغیرهای دیگری نیز به آن افزوده می‌شود. همچنین ابزارهای مورد استفاده در فرایند سنجش ارتقاء می‌یابد و سنجش سلامت یک فرایند مستمر و دائمی خواهد شد. از معلم و خانواده گرفته تا مدیر مدرسه و مدیران ستادی، در سطوح تعریف شده به اطلاعات سامانه دسترسی پیدا می‌کنند که به روند برنامه‌ریزی‌ها کمک می‌کند.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه بیس و یا پایه اولیه این شبکه را داریم و در واقع همان کاری که اکنون در سنجش سلامت انجام می‌دهیم را توسعه خواهیم داد گفت: به این ترتیب سنجش سلامت یک امر مستمر و دائمی خواهد شد و هر زمان که مشکل یا بیماری برای دانش‌آموز تشخیص داده شود در آنجا ثبت می‌شود و از آن سو می‌توانیم میزان ارائه خدمات به دانش‌آموز و آورده‌ای که داشته است را ردیابی کنیم.

وی افزود: ما یک شناسنامه الکترونیک واحد از بدو ورود تا زمان خارج شدن دانش‌آموز از سیستم آموزشی خواهیم داشت که تمام ویژگی‌ها، نیازها، مشکلات، توانمندی‌ها و استعدادهای وی در آن ثبت می‌شود و حتی اگر دانش آموزی در مسابقه‌ای شرکت و مقامی کسب کند قابل ثبت است. نمرات دانش آموز را نیز می‌توان وارد سامانه کرد تا چند نمودار متفاوت عملکردی از دانش‌آموز احصاء کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره زمان اجرای این طرح اظهار کرد: مدل مفهومی شبکه جامع، طراحی شده و در حال رایزنی با مرکز فناوری برای ارتقای زیرساخت فناوری هستیم و تصور می‌کنم طی چند ماه آینده بتوانیم چنین زیرساختی را فراهم کنیم که همه دانش آموزان شناسنامه الکترونیک سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی داشته باشند و همه ویژگی‌ها و اقتضائات دانش‌آموز در آن قابل ثبت و رویت باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار