بازدید 7131

دیدگاه فعالان اجتماعی و رسانه‌ای درباره تناقض‌های حقوق بشر آمریکایی

کد خبر: ۱۱۲۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱ 05 July 2022

امیر رزاق قادری - نشست تبیینی با موضوع نقد عملکرد چندگانه و متناقض آمریکا نسبت به حقوق زنان و کودکان به همت بسیج جامعه زنان با همکاری موسسه راوینوبرگزار شد.

به گزارش تابناک، در نشستی که با حضور دکتر سید هاشم میرلوحی پژوهشگر، نویسنده و استاد دانشگاه و جمعی از متخصصان و پژوهشگران داخلی و خارجی به همت بسیج جامعه زنان و با حمایت مؤسسه راوینو برگزار شد، ابعاد و چگونگی نقض حقوق زنان و کودکان در جامعه آمریکایی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

دکتر سید هاشم میرلوحی در این نشست با بیان این‌که من اگر صدها هزار جلد کتاب نه فقط کتاب‌هایی که خودم درباره آمریکا نوشته ام را درباره آمریکا در عرض سه ثانیه برایتان بگویم؛ می گویم: می‌خواهند برای شیطان قربانی‌تان کنند مواظب باشید. متاسفانه در تاریخ این گونه بوده است که بخش قابل توجهی از مردم به خاطر عدم آگاهی از ماهیت دشمنان بشر و بشریت در دام آمریکا افتادند و برای شیطان قربانی‌شده‌اند. خداوند حضرت آدم را آفرید و فرمود که بر آدم سجده کند و شیطان تمرد کرد. خدا می‌گوید شیطان دشمن آشکار شماست اما شیطان می‌گوید من خیرخواه شما هستم یک وجه مشترکی که اینجا بین آمریکا و شیطان وجود دارد همین ادعای دروغین خیرخواهی است.

آمریکا با ادعای خیرخواهی جز شر نمی‌خواهد

وی با اشاره به سخنان امام خمینی درباره آمریکا اضافه کرد: من دیروز اتفاقی به یکی از سخنان امام در سال ۱۳۶۴ برخورد کردم که می‌خواهم برایتان بخوانم: «من گمان می‌کنم که دنیا تاکنون مثل دوره ای که ما درآن زندگی میکنیم شیطان نداشته باشد. دنیا پیشرفت کرده است شیطان‌ها هم در کارهای شیطانی شان پیشرفت کرده‌اند اصطلاح تمدن به ترقی و پیشرفت است و امروز عصر شیطان هاست آنها باعث اسم صلح و دوستی جنگ‌افروز اول جهان هستند. آنها با اسم حقوق بشر بالاترین کسانی هستند که حقوق بشر را پایمال می کنند آنها در عین ادعای خیرخواهی آنچه را که برای دیگران می‌خواهند جز شر نیست.برای خودشان هرچه هست می‌خواهند ولی حقوق دیگران را پایمال می‌کند.»

همه ادعای دموکراسی آمریکا کذب است

دکتر میرلوحی در ادامه بحث حقوق بشر آمریکایی افزود:«شما هیچ کشوری را جز اسرائیل نمی‌توانید نام ببرید که آمریکا به آن خدمت کرده باشد. شما هیچ جنایتی را پیدا نمی‌کنید که آمریکا در آن دست نداشته باشد. و هر جنایتی را که فکرش را بکنید آمریکا آن را مرتکب شده‌است و همه این جنایات در کتاب‌های خودشان موجود است ولی متاسفانه بخش زیادی از مردم ایران و دنیا نسبت به آمریکا در خواب به سر می‌برند. آمریکایی‌ها هر ادعایی که یک دموکراسی می‌گویند همگی کذب است. چون خود آمریکا هیچ وقت نه دموکراسی داشته و آزادی.

وی در اشاره به جنایات آمریکایی‌ها در کشورهای تحت سلطه گفت:«آمریکایی‌ها در خانه عراقی‌ها را می‌زدند و می‌گفتند برایتان دموکراسی آورده‌ایم. اما وقتی در آن خانه را باز می‌کردند به زنان تجاوز می‌کردند و می‌گفتند این آزادیست. واقعا اگر بخواهیم بعضی حرفها را بزنیم خواب را از چشم می‌گیرد. جان کری در کتابی تجاوز به زنان یک روش عملیاتی استاندارد است. وقتی به زن یا دختری تجاوز می‌کردند بی‌درنگ گلوی او را می‌بریدند و می‌شکافتند. این‌ها را جان کری می‌گوید. این‌ها چیزهایی نیست که ما بگوییم بلکه خودشان نوشته‌اند که به کرات ضرباتی را با چاقو و سرنیزه به قربانیان خود وارد می‌ساختند و یا در مواردی سر آنها را جدا می‌کردند و زبان آنها را می‌بریدند و گلوی آنها را می‌شکافتند و یا پوست‌شان را می‌کندند. این بلایی است که آمریکایی‌ها سر ویتنامی‌ها آوردند. بلاهایی که داعشی‌ها بر سر مردم آوردند جلوی این جنایاتی که اربابان آمریکاییشان انجام دادند. هیچ است.

دیدگاه فعالان اجتماعی و رسانه‌ای درباره تناقض‌های حقوق بشر آمریکایی

اسم جنایتکاران آمریکایی روی خیابان‌های تهران بود!

وی درباره نفوذ آمریکا در کشورهای مختلف گفت: متاسفانه می‌بینیم که نام جنایتکاران به خصوص آمریکایی سالها روی خیابان‌های کشورمان بوده‌است. خیابان آزادی پیش از انقلاب به نام «آیزنهاور» رئیس جمهور جنایتکار آمریکایی بوده‌است. کسی که آلمانی‌های زیادی را کشت. می‌گفت من از آلمانی‌ها متنفرم. کسی که دستور کودتای 28مرداد را در ایران داد و در ارتباط با کنگو که در بدبختی و فلاکت به سر می برد و بیش از 10میلیون نفر از مردم کنگو را کشتند. بعد همین آقای آیزنهاور رو به رو به سازمان تروریستی سیا می‌‌گوید او مثل یک سگ وحشی است از دست این خلاص شوید و همین باعث شد پاتریس لومومبا را بکشند و بعد گفتند ما شهید نمی خواهیم و جنازه پاتریس لومومبا را از قبل درآوردند و داخل اسید گذاشتند تا از بین بروند. همین خیابان بلوار کشاورز تهران سالها بهنام ملکه الیزابت دوم بود.

خانواده به مثابه کالای مصرفی در نظام سرمایه داری آمریکا

دکتر زهره خوارزمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست با بیان این که وقتی حقوق بشر جایگاهی جهانی پیدا می کند و وقتی می خواهیم از این گفتمان از منظر انتقادی بررسی کنیم، ممکن است به دید این که تو غیر نرمال هستی بنگرند. بنابراین صحبت کردن از حقوق بشر، پیچیده است و به طور مثال وقتی درباره حق بدن، یعنی این که زن کنترل بدن خودش را داشته باشد و راجع آن تصمیم بگیرد صحبت می شود، در نگاه نخست موضوعی مطلوب به نظر می رسد اما وقتی ابعاد فردی، اجتماعی و پیامدهای آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، مشکلات و تناقضات این نوع حقوق بشر آشکار می شود.

باید جامعه امریکا را در بستر فرهنگی خودش و این که آمریکا در جامعه خودش چه تناقض های حقوق بشری دارد بررسی کنیم ادامه داد: جامعه مبتنی بر سرمایه داری آمریکا، چگونه است که افرادی باید از حقوق کمتری نسبت به اقشار دیگری برخوردار باشند؟ چرا در جامعه آمریکایی مدعی حقوق بشر، سیاه پوستان 13درصد از سهم جامعه را به خود اختصاص داده اند اما 23 درصد از فقرای جامعه آمریکا هستند؟ شانس عده ای برای رفاه، اشتغال و تحصیل کم‌تر از قشری دیگر است و این در حالی است که ین مشکلات برای زنان بسیار بیش تر وجود دارد.

وی با بیان این که خشونت علیه زنان در جامعه آمریکا، یک دغدغه جدی و شایع است ادامه داد: از هر 5 زن، حدأقل یک زن، شکلی از خشونت و تجاوز را تجربه می کند؛ همچنین، 25 درصد از زنان جامعه آمریکا گفته‌اند که ما در کودکی صورتی از خشونت، از جمله تجاوز را تجربه کرده‌ایم. 45 میلیون کودک، هرکدام به نوعی، شکلی از خشونت را تجربه می کنند. 92 درصد از زنانی که با اسلحه کشته می‌شوند متعلق به جامعه آمریکا هستند و یا کودکانی که با اسلحه کشته می‌شوند از تعداد کشته شدگان به دلیل سرطان بیش‌تر هستند. این در حالی است که خانواده های زیادی از دغدغه و نگرانی ناشی از اسلحه رنج می برند و نهادهای مردمی زیادی بر علیه سلاح تلاش می کنند اما این حاکمیت امریکا است که با صرف هزینه های زیاد و نفوذ، کم تر توجهی به این خواست عمومی ندارند.

این پژوهشگر ادامه داد: مدیریت بدن را به عنوان یک استاندارد مطرح کرده اند. این در حالی است که اگر زایمان را به عنوان یک ویژگی فیزیولوژیکی بدن زن در نظر بگیریم، آمریکا هیچ بودجه ای را برای مرخصی زایمان در نظر نگرفته است. فقط یک 12 هفته مرخصی زایمان را مطرح کرده است و گفته که می توان یک مرخصی 12 هفته ای را برای زایمان در نظر گرفت و ایالت ها هم هیچ گاه شرکت ها خصوصی را نسبت به تخصیص این مرخصی اجبار نمی کنند. نتیجه این می شود که بخش عمده ای از جامعه، نمی توانند از این مرخصی بهره ببرند. فشار نبودن این قانون و بودجه حمایتی، بر روی دوش رنگین پوستان سنگین تر است در حالی که کم تر بحث و مطالبه ای روی آن صورت می گیرد. در حالی که روی سقط جنین که روی دیگر این ماجراست، به میزان بسیار زیاد بحث و مجادله می کنند که پیامد آن میلیون ها سقط جنین سالانه است.

وی تاکید کرد: نظام سرمایه داری آمریکا به همان میزان که انسان را موجودی مصرفی و ابزار سرمایه داری می بیند، به همین میزان نیز خانواده یک کالای مصرفی و در خدمت این نظام سلطه گر قرار دارد.

دیدگاه فعالان اجتماعی و رسانه‌ای درباره تناقض‌های حقوق بشر آمریکایی

در بخش دیگری از این نشست، آیت الله آیت الله سید محمد قائم مقامی بیان کرد: مشکلی که آمریکا از آن رنج می برد و بسیار عظیم، ریشه دار در تاریخ و گسترده است به تمدن مدرن غربی باز می گردد. به لحاظ ظاهر این تمدن، قرار بود معایب و زشتی ها و نواقص دوره های پیشین خود را نداشته و نوآوری هایی برای بشر داشته باشد، اما عوارض و مشکلات خود را نشان داد. این تمدن وارث یک ویرانی بزرگ پیش از خود در نگاه به انسان، نگاه به خداوند، الهیات و سایر شئونات بود. این تمدن جدید به جای آن که آن عوارض را اصلاح کند، مشکلات را تداوم بخشید و تثبیت کرد.

وی با بیان این که تمدن نوین غربی، مشکلات و عوارض دوره های قبلی را با پوسته ای جدید تدوام بخشیده است، ادامه داد: آمریکا، قله تمدن غربی و نمایانگر عوارض و مشکلات بسیار زیاد این نوع از حکومت است. وقتی که جریا رهایی بخش و الهی انقلاب اسلامی به صحنه آمد که حرف های به معنای واقعی کلمه جدید و نوآورانه‌ای داشت، آمریکا که به ظاهر از همه کشورها مدرن‌تر است و ریشه ای در گذشته ندارد، به ادعای خودشان تجربه استبداد نداشته و دولت‌ها پس از ملت‌ها پدید می‌آید، ولی پرسش این جا است که چه طور شد این کشور مدرن و جدید، وقتی جریان ناب اسلامی که جریان انبیاء است و معتقدیم در تاریخ بشر علیرغم حضور پیامران، جریانی مغفول بوده است به میان می‌آید، در مقابل این جریان ضعف های خود را نشان می دهد.

وی با بیان این که جریان اومانیسم در جریان مدرنیته خود را تثبیت می کند، افزود: همان رویکردهای استبدادی موجود در سلطنت و پادشاهی و استبداد در مدرنیته وجود دارد و آمریکای مدرن نیز، به خوبی ابعاد و ویژگی های آن نوع استبداد را دارد. این ساختار، همان ساختار نادرست سلطنتی است که ببه شدت پوسیده است. نسبت بین انسان و خداوند در ادیان الهی حقی مطرح شده است و خدای متعال حق را برای بنده خویش مطرح فرموده است و سپس حق خود را مطرح می کند. در حالی که این نسبت در مدرنیته به درستی مطرح نشده است.

نقش نفوذ آمریکا در نفوذ و تغییر در جامعه پاکستان

در بخش دیگری از نشست، دکتر وجیهه نقوی استاد دانشگاه و مدیر حوزه علمیه در پاکستان و فعال اجتماعی و پژوهشگر بین‌المللی در حوزه زنان به سیاست های امریکا و چالش‌های ایجاد شده ناشی از این سیاست ها در پاکستان پرداخت.

وی، با بیان این‌که مقام معظم رهبری به درستی به موضوع عدم اعتقاد آمریکایی‌ها به ادعای حقوق بشری و تناقض آشکار آن در اعمال این حاکمیت گفت: سخن رهبر انقلاب را اکنون به وضوح در کشور پاکستان می‌بینیم، به طور که رژیم مشروع و منخب مردم پاکستان را یک شبه عوض می کنند و آن گروه و دسته‌ای را روی کار می‌آورند که منافع سرمایه داری آمریکا را تأمین می کنند.

وی افزود: سکولارها و لیبرال‌های پاکستان که دوستداران آمریکا بودند نیز این موضوع را به خوبی درک کرده اند که آمریکا چه ظلمی به پاکستان روا داشته است و چگونه تحت شکنجه امریکا هستیم. هرجا سخنی از استقلال مطرح شود، آمریکایی‌ها بیان می‌کنند که حقوق بشر زمانی باید مطرح شود که تحت سلطه ما باشید.

نفوذ گسترده فرهنگی سکولاریسم و فمینیم در آرژانتین

در این نشست همچنین معصومه اسعد فعال حقوق زنان ، پژوهشگر حوزه زنان در آرژانتین و مدیر سایت امت بیان کرد: نفوذ سکولاریسم در اغلب کشورهای آمریکای لاتین و اروپا گسترده است و در بخش های عمده جامعه سایه گسترده است. طرز فکر فمینیستی و سکولاریسم در اغلب جامعه پذیرفته شده است و به عنوان مسلمانان که اقلیتی در آرژانتین، این نفوذ را به خوبی حس می کنیم.

این پژوهشگر اهل آرژانتین ادامه داد: این نفوذ به حدی گسترده است که خانواده‌ها، احاطه و تسلطی بر تربیت فرزندان خود ندارند و مدارس، بدون نقش دهی به پدر و مادر، منطبق بر تفکرات جنسیت زده سکولار و فمینیستی، ایده‌های آنان را به ذهن و باور کودکان و نوجوانان اعمال می کنند.

وی افزود: تفکرات همجنس‌گرایی و رویکردهای فمینیستی به طور گسترده در قانون، رسانه‌ها و عرصهه آموزش و یادگیری، مطرح شده است و سازوکارهایی برای ترویج و توسعه این طرز فکر از سنین کودکی تا بزرگسالی پیاده سازی کرده اند که هیچ کس از جمله خانواده ها یارای مقابله با این جریان گسترده را ندارد. در موضوعات دیگری چون برابری زن و مرد، برخورداری از حقوق اجتماعی و سایر حوزه ها نیز چنین نفوذ گسترده ای را شاهد هستیم.

همچنین النا لاویان به نمایندگی از انجمن پیروان ادیان توحیدی با بیان این که بسیاری از اعمال و رویکردهای جامعه آمریکایی تحت عنوان حقوق بشر، در تعارض با آموزه‌های ارزشمند ادیان الهی است و تناقض‌های آشکاری با این آموزه‌ها دارد، ادامه داد: تمامی پیروان حق در ادیان الهی، در ذات و اعمال خود که مبتنی بر آموزه‌های الهی است، قائل به حفظ ارزش‌های انسانی و والای آن هستند.

وی با بیان این که چرا در رویدادهای فاجعه بار انسانی، مدعیان حقوق بشر سکوت پیشه کردند، عنوان کرد: چرا در جنگ تحمیلی علیه ایران، در دوران فعلی و تحریم‌ها به طوری که داروهای بیماری های خاص به بیماران ارائه نمی‌شد، مدعیان حقوق بشر سخنی نمی گویند. مقام معظم رهبری هفته حقوق بشر را اعلام کردند و من نیز به عنوان یک فرد این جامعه، این ضرورت را درک می کنم و مجسمه آزادی نیز، نمادی از همین تناقض آشکار در همین حوزه است.

جسم رنجور جامعه آمریکایی نیازمند کمک و همراهی است

اسلام لو فعال رسانه ای نیز در این نشست بیان کرد: وقتی بدنی بیمار رنجور و پر از عارضه مواجه باشیم، نخست می‌باید این بدن بیمار را درمان کنیم و نباید آن را به واسطه رنجی که به دیگران وارد می کند، آن را از بین ببریم. بدنه خود آمریکا واقعا مظلوم است و وقتی با اندیشمندان این جامعه صحبت می کنم، آن ها از جامعه ایران طلب کمک می کنند و از ما می پرسند کهه می‌شود آیا روزی شما ما را نجات بدهید؟

وی ادامه داد: جامعه آمریکای مستضعف و مظلوم ربوده شده و به گروگان گرفته شده است ادامه داد: این جامعه توسط عده قلیلی مورد ظلم قرار گرفته و ظلم حاکم بر این جامعه، ناشی از هژمونی و فراماسونری حاکم بر این جامعه است. صهیونیسم به بهانه مسیح و نجات دهنده، برنامه ای را برای نجات و کمک به اسرائیل تدارک دیده‌اند.

این فعال رسانه‌ای، با تأکید بر این که باید به فکر زنان سرزمین مان باشییم، افزود: ریحانه‌های این سرزمین ناشناخته هستند و باید شناخته و حمایت شوند. نعمت و هبه الهی که به زنان اعطا شده، هنوز ناشناخته مانده است و خود زنان که اهل اندیشه هستند و دغدغه دارند، زنان این سرزمین را معرفی کنند.

گفتنی است نشست تبیینی با موضوع نقد عملکرد چندگانه و متناقض آمریکا نسبت به حقوق زنان و کودکان به همت بسیج جامعه زنان با همکاری موسسه راوینو با هدف تبیین ابعاد گوناگون حقوق بشر آمریکایی و تناقضات آشکار ان میزبان علاقمندان بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی