بازدید 15795
انتقاد شدید مجیدی به مسئولان فرهنگی؛

در کشور ما فرصت‌سوزی‌‎ها به شکل وحشتناکی رخ می‌دهد

متأسفانه، همه مسائل ما آمیخته به مسائل سیاسی شده است. از مدیران فرهنگی گرفته تا خود هنرمندان؛ همه در این خط‎کشی‌‎ها قرار گرفته‌اند. آدم‌‎ها سر جای خودشان نیستند. مدیران فرهنگی ما با وجود احترامی که به شخصیت آن‎‎ها می‌گذارم، فاقد توانایی هستند و به باور من، جایگاهی را غصب کرده‌اند و غصب این موقعیت، در واقع فرصت گرفتن از یک کشور و نسلی است که...
کد خبر: ۱۱۲۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۸ 07 August 2010
«متأسفانه، تشنجات سیاسی کشور، نگاه ‎‎های خط‎کشی شده و مرزبندی‎شده‎ای را پدید آورده که همچون خوره و جذام به ساحت هنر هجوم آورده‌اند، آن را مخدوش می‌کنند و کاملا از بین می‌برند.»


به گزارش «تابناک»، جمله بالا را مجید مجیدی می گوید، کارگردان نام آشنای سینمای ایران که حتی اگر کسی او را با «بدوک»، «بچه‎‎های آسمان» و «رنگ خدا» نشناخته باشد، این اواخر، «آواز گنجشک‌ها»یش، حسابی سر و صدا کرد و جوایز متعددی گرفت که بعضی‌ از آنها خارجی بودند.

این کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر سرشناس ایرانی، تاکنون موفق به گرفتن چهار جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در دوره‎‎های گوناگون جشنواره فیلم فجر شده ‌است.

بنا بر این گزارش، وی در گفت وگویی با هفته نامه پنجره مطالبی را عنوان کرده است که در زیر به گوشه ای از آن اشاره می شود:

ـــ متأسفانه، همه مسائل ما آمیخته به مسائل سیاسی شده است؛ از مدیران فرهنگی گرفته تا خود هنرمندان، همه در این خط‎کشی‌‎ها قرار گرفته‌اند. آدم‌‎ها سر جای خودشان نیستند. مدیران فرهنگی ما با وجود احترامی که به شخصیت آن‎‎ها می‌گذارم، فاقد توانایی هستند و به باور من، جایگاهی را غصب کرده‌اند و غصب این موقعیت، در واقع فرصت گرفتن از یک کشور و نسلی است که ممکن است به بیراهه برود.

ـــ در کشور ما، فرصت‌سوزی‌‎ها به شکل وحشتناکی رخ می‌دهد و من بیش از هر چیزی، نگران این بخش هستم. ما در این سال‌‎ها، در پی شکوفایی خلاقیت و پرورش یک نسل دیگر نبوده‌ایم. بیشتر خواستند هنرمندان را شبیه‌سازی کنند تا مثل خودشان بیندیشند؛ هنرمندان تزریقی که از منظر آنها‎ به ماجرا نگاه کنند. من نگران نسل آینده هستم و بر این باورم در سال‌‎های آینده با یک بحران بزرگ فرهنگی ـ هنری روبه رو خواهیم شد.

ـــ ما همیشه چیزی را سرمایه می‌دانیم که ما‎به‎ازای فیزیکی داشته باشد؛ مثل نفت، ولی من معتقدم سرمایه، نیروی انسانی‌ است که می‌تواند پشتوانه هر کشوری باشد، به‎ ویژه برای کشور ما که بسیار جوان است و این سرمایه عظیم به ‎خاطر نبود مدیریت کلان فرهنگی هرز می‌رود.

به نظر من، نظام فکری ـ فرهنگی در کشور من فلج شده است. چیزی که مدیران فرهنگی ما روی آن پافشاری دارند، کار سفارشی است، چون نگران صندلی خودشان هستند، نه وضعیت فرهنگی. در حالی‎ که باید ریسک‌پذیر و در پی ایجاد راهی برای جریان‌سازی باشند و فارغ از موقعیت خود، به راه افتادن لوکوموتیو فرهنگ بیندیشند.

ـــ در فعالیت فرهنگی ما نمی‌کاریم که شش ماه بعد درو کنیم. ممکن است ده سال دیگر کارمان نتیجه دهد. متأسفانه، مسئولان فرهنگی کشور ما دنبال چنین کِشتی نیستند. حتی به کشت آبی هم فکر نمی‌کنند، دیمی‎کارند؛ بکاریم و بارانی هم ببارد و بتوانیم محصولی برداشت کنیم.

وی درباره نگاه رهبر انقلاب به فعالیت های فرهنگی ـ هنری می گوید:

ـــ تا جایی‎که من می‌دانم، ایشان همیشه خبر‎ها را رصد می‌کردند و از آن‎جایی که نسبت به مسائل فرهنگی کشور، به ‎ویژه در حوزه کودک و نوجوان اهمیت می دهند، توجه ویژه‎ای به کانون پرورش فکری کودک و نوجوان داشتند. شاید یکی از دلایل مصونیت کانون از برخی آفت‌‎ها نیز به‎دلیل نوع نگاهی بود که از این حمایت‌‎ها بود. چون بالاخره کانون، زیرمجموعه آموزش و پرورش به شمار می‌آید.

من بر این باورم کانون می‌تواند برای خود یک تشکیلات کاملا جداگانه باشد؛ یک جای کاملا غیرانتفاعی‌تر از چیزی که هست؛ یعنی اگر در ساختار آن تغییراتی پدید بیاید، می‌تواند بالنده‌تر و تأثیرگذارتر شود. فعالیت کانون زیر نظر تشکیلاتی مثل آموزش و پرورش که به خودی خود گرفتاری‌‎ها و چالش‌‎های بسیاری دارد، برای کانون کوچک است.

ـــ قطعا توجه ویژه رهبری بوده که کانون توانسته سر و شکلی بگیرد و اگر این توجه نبود، تاکنون چیزی از کانون باقی نمانده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
برخی از تشنجات سیاسی می نالند اما هر پدیده ای عللی داره ، باید پرسید چه عواملی تشنج سیاسی رو خلق میکنه : انحصار سیاسی عامل اصلی ست. به همین دلیل همه پدیده های غیر سیاسی رنگ سیاسی می گیرد ، انحصار عجب بلایی ست.
رحمت پدرت که حرف دلمون زدی
بابا به این مسئولان گوشزد کنید این مرد حرف خودشو با جسارت و جوانمردی زد و مشکلات را گفت بقیه هم از این حرفا زیاد دارند همش تو قید وبند سیاسی و خط بازی وارد نشید مهم منافع مردمه نه یه عده خاص!!
این بلایی است که گریبانگیر همه بخشهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی این مملکت شده. همه را بر اساس گرایشهای سیاسی برسر پستها می گمارند و در این میان چه بسیار افرادی که توانائی لازم برای انجام وظایف محوله را ندارند و چه بسیار افراد افراد توانا که از انجام خدمت باز میمانند
به کی بگیم ؟ چقدر بگیم ؟ ما از سیاست بیزاریم ، سیاست بس است همه مردم کشور سیاسی شدند .
کمی هم آداب اجتماعی و فرهنگی به ما بیاموزید.
آقاي مجيدي سلام خسته نباشيد فكر كنم اولين هنرمندي كه از حوزه كاري خودش وارد سياست شد خود شما بوديد و همين مطالب شما گوياي همين مطلب است ، شما دچار چالش جدي در افكار شده ايد كه اگر به فرمايشات رهبر انقلاب در ديدارتان با ايشان گوش مي كرديد در دل ما ملت ايران بيشتر از اين جا داشتيد به اميد بازگشت شما به عاقوش ملت . ان شاءا...
آفرين عين حقيقت است
بنده کارشناس ارشد در فلسفه تعلیم و تربیت ام - از سخنان جناب آقای مجیدی که از سر دلسوزی عنوان گردید استقبال و مسئولین را به جبران مافات دعوت می کنم .
جنابعالی دست پیش می گیرد که پس نیفتی؟؟؟!!!
مگه بقيه سر جاشون هستند كه از مديران فرهنگي توقع باشد؟
نه تنها فرصت سوزي ميشود در اين ميان فرصت طلبان مانند هيولا جامعه را مي بلعند.
درست زدی به خال حرف دل ما از زبان خود میگویی
یعنی ایشون میخواهند بگویند خودشون سیاسی نیستند.ما که باور نمیکنیم.قرار نیست اگر فردی بخاطر سیاسی کاری و جدا کردن خودش از مجموعه ای از برخی مزایایی که قبلا داشته(همون رانت خواری) محروم بشه ، بگه که همه محروم شدند.من اقای مجیدی را خیلی دوست دارم و هنرش را بیشتر از خودش دوست دارم ولی ایشون باید مانند خیلی دیگر از هنرمندان که ابهت خودشونو حفظ کردند و گفتند که عرصه هنر بسی بزرگتر از سیاست است و به مسائل سیاسی ورود نکردند، از سیاست دوری می جستند.فکر میکنم اینطوری بهتر بود.
هنر آخرین موضوعی است که میتواند محدودیت را تحمل کند وبا ان سازگار باشد محدودیت موجود وکلیشه ها وتابوها اساسا نیتواند خلاق هنر وهنر مند باشد
با سلام
اساساً نگاه يك هنرمند به جامعه بايد واقع گرايانه باشد و مشكلات و انحرافات و ... كه در جامعه رواج يافته يا بيم آن مي رود كه اشاعه پيدا كند را با نگاه ظريف و لطيف هنر براي جامعه بيان نمايد. اين همان نظر رهبر عزيزمان است كه بارها در ديدار با هنرمندان اعلام نموده اند انصافاً كارهاي آقاي مجيدي در اين زمينه روسفيد بوده است. اينكه ايشان اين مطالب را بيان مي كنند نشان از داشتن نگاه شفاف به مقوله هنر اصيل و جايگاه رفيع و بي آلايش آن است
آنچه هرگز به جايي نرسد فرياد است
اقای مجیدی شما می فرمایید همه چیز سیاسی شده یا افراد در جای خود قرار ندارند ، خودتان چی ؟ چرا در مواردی که تخصص شما نیست اظهار نظر می کنید تا بهره سیاسی ببرید؟ تکفیر متفکران کار شماست؟ بعد از آن هم دیدید که چگونه متفکران به نیکی با هم مباحثه مکتوب و مفید کردند و دخالت شما در این موضوعات فلسفی کلامی مورد نداشته است. شما هنرمند قابلی هستید . بهتر است مردم از هنر شما لذت و بهره ببرند.
اینجور که پیش میره چند سال دیگر خبری از امثال مجیدی را در عرصه هنر نخواهید دید و این آغاز افول فرهنگی - هنری کشورمان است.
ضمن تشکر و سپاس از اظهارات هنرمند گرانمایه گشور سترک فرهنگی ایران .
بدینوسیله از مقام عالی حوزه هنری تمنا و در خواست عاجزانه دارم با توکل به ذات اقدس احدیت و ائمه اطهار و تحت توجهات حضرت ولی عصر عجلل الله تعالی فرج شریف و با سر لوحه قرار دادن فرامین حضرت آقا و با تلاش و همت مضاعف و با توجه به سوابق ارزشمند خویش در انتخاب و یا انتصاب هنرمندان - مدیران و همکاران با
ژرف نگری مضاعف همت نموده و از دلسوزان نظام در این جبهه فرهنگی در جهت صیانت از ارزش های اسلامی - انقلابی- ایرانی مدد جسته و افراد ناشایست و بی کفایت که در گذشته بدلیل سوء مدیریت ویا ... پست هائی را
غصب کرده اند شناسائی و افراد دلسوز- باتجربه و وفادار به نظام که در سیستم از آنها استفاده بهینه نمشود جایگزین غاصبین گردد. انشاء الله
آقای مجیدی شما که خودتت مستحیل در خط سیاسی شده ای دم از فرهنگ نزن راستی خاتمی و مهاجرانی به حق منصب دار فرهنگ بودند؟؟؟
در کدام بخش فرصت سوزی اتفاق نمی افتد؟
آقاي مجيدي!انگار يادتون رفته كه خودتون به عنوان يك هنرمند چطوري در درياي سياست سال قبل غرق شديد؟!
در کشور ما، فرصت‌سوزی‌‎ها به شکل وحشتناکی رخ می‌دهد و آدم‌‎ها سر جای خودشان نیستند.
رنگ خدا هم اگر این روزها ساخته شود رنگ سیاسی به خود می گیرد جناب مجیدی عزیز
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی