بازدید 9524
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

روایت غربی از حمله شیمیایی به ایران / اعدام چهره مشهور فهرست شیندلر / چگونه پولشویی انجام می‌شود؟ / اشتیاق یک کلکسیونر ایرانی به آلفارومئو اس اس / ژاپن از زاویه‌ای دیگر

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۲۷۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸ 01 July 2022

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


روایت غربی از حمله شیمیایی به ایران

در سال چهارم جنگ پس از استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی علیه نیروهای ایران، به دعوت دولت ایران یک گروه خبری از برنامه نیوزنایت بی‌بی‌سی به ایران آمدند تا از فجایع به بار آمده در اثر این اقدام ارتش بعث گزارشی تهیه کنند. در این سفر حادثه‌ای رخ داد که یکی از گروه خبری انگلیسی خود در اثر سلاح‌های شیمیایی ارتش عراق آسیب دید و این همراه با مصاحبه با مجروحین جنگی، نمونه برداری توسط یک متخصص بلژیکی و دیدن خود بمب‌های استفاده شده در مناطق جنگی مدارک قطعی و غیرقابل انکاری از جنایات رژیم بعث عراق در دوران تجاوز خود به خاک کشورمان ایجاد کرد. این گزارش بی‌بی‌سی را با ترجمه فارسی در بخش ویدیو تابناک ببینید.

 


اعدام چهره مشهور فهرست شیندلر

آمون لئوپولد گوت، يک ستوان اس‌اس و فرمانده اردوگاه کار اجباری نازی‌ها در پلاشوف واقع در لهستان تحت تصرف آلمان در دوران جنگ جهاني دوم بود. او بعد از جنگ در حالی که در يک بيمارستان مسلولين(بیمارستان مخصوص به بیماران مبتلا به سل) در بدتولز بستري بود دستگير شد و در کراکوف به جرم جنايت عليه بشريت محاکمه و محکوم و به دار آويخته شد. بيشتر افرادي که اين افسر نازی را مي‌شناسند، او را از طريق فيلم فهرست شيندلر شناخته‌اند. او پیش از اعدام لبخند می‌زد و آخرین حرف او پیش از اعدامش درود بر هیتلر بود. ویدیو اعدام عجیب او را ببینید.

 


چگونه پولشویی انجام می‌شود؟

پول‌شویی به عملی گفته می‌شود که از طریق آن پول‌های به دست آمده از منابع غیرقانونی به چرخه اقتصاد قانونی وارد شده است، به شکلی که مجرم بتواند بدون پیگرد قانونی از آن استفاده کند.

 


اشتیاق یک کلکسیونر ایرانی به آلفارومئو اس اس

خودرو آلفا رومئو جولیتا اس اس (Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale) بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۶ تولید و عرضه شدند. این خودرو یکی از پرطرفدارترین خودرو‌های آلفا رومئو در تاریخ بوده که بخش عمده آن بخاطر ظاهر بسیار اسپرت و زیبایی است که داشته و بخشی از آن به این خاطر بوده که در فیلم‌های زیادی از آن استفاده شده است. در این ویدیو، کلکسیونری به نام افشین بهنیا که یک کلکسیونر ایرانی الاصل است، درباره این خودرو و اشتیاق بسیارش از خودرو‌های آلفا رومئو می‌گوید. طرفداران خودرو‌های آلفا رومئو این ویدیو را از دست ندهند.

 

ژاپن از زاویه‌ای دیگر

«مجمع‌الجزایر ژاپن / 日本 / JAPAN» کشوری در اقیانوس آرام در آسیای شرقی است. ژاپنی‌ها به کشور خود، «نیهون / Nihon / 日本» می‌گویند. نیهون از دو واژه نیچی (که به صورت هی نیز تلفظ می‌شود) و هُن تشکیل شده است. نیچی یا هی به معنای خورشید و روز است و هُن یعنی ریشه و آغاز. از آنجا که ژاپن در شرقی‌ترین نقطه قاره کهن و کشور چین قرار داشته تصور می‌شده که اولین سرزمینی است که خورشید در آن طلوع می‌کند؛ بنابراین، با نام سرزمین آفتاب تابان مشهور شده است.

در زبان ژاپنی این نام «نیپّون / 日本国» نیز تلفظ می‌شود. کشور ژاپن در شرق آسیاست و به وسیله دریایی با همین نام از ساحل شرقی قاره آسیا جدا شده است. روسیه، چین و جمهوری کره نزدیکترین کشور‌ها به ژاپن هستند. مجمع الجزایر ژاپن از چیزی بیش از ۶۸۰۰ جزیره تشکیل شده است. بیشتر این جزایر بسیار کوچکند و تنها ۳۴۰ جزیره بیش از یک کیلومتر مربع وسعت دارند. ۹۸ درصد مساحت ژاپن از چهار جزیره به نام‌های هوکایدو، هونشو، شیکوکو و کیوشو تشکیل شده‌است. یوکوهاما و کوبه از مهمترین بنادر ژاپن هستند.

در ژاپن بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ گونه گیاهی وجود دارد. در فرهنگ ژاپنی برخی گیاهان دارای معانی نمادینی هستند؛ مثلا شکوفه‌های گیلاس یا «ساکورا» نمایانگر زیبایی کوتاه مدت و درخت کاج یا ماتسو نماد عمر طولانی است. در غذا‌های ژاپنی نه تنها از میوه‌ها و حبوبات بلکه حتی از برخی گل‌ها و برگ‌ها نیز استفاده می‌شود. تأثیر زیبایی گیاهان در هنر گل‌آرایی به سبک ژاپنی که ایکه‌بانا نامیده می‌شود و نیز در نقاشی، بافندگی، سفالگری و ظروف و وسایلی که با لاک مخصوص رنگ‌آمیزی می‌شوند دیده می‌شود. ژاپنی‌ها از گیاهان در داروسازی، رنگرزی منسوجات، ساخت کاغذ و ابزار نیز استفاده می‌کنند. ژاپن دارای حیات وحشی بسیار منحصربه‌فرد است و برخی از گونه‌های دارکوب، قرقاول، سنجاقک، خرچنگ، کوسه ماهی، حلزون، سمندر و پستانداران دریایی ژاپن در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شوند.

با وجود این همه تنوع و گوناگونی، تنها ۱۱۸ نوع پستاندار وحشی زمینی در ژاپن زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها جوندگان کوچکند. حیواناتی مثل خرس، گوزن، گراز، سنجاب‌های پرنده، خفاش، میمون و نوعی راکون به نام سگ راکون از جمله گونه‌های حیات وحش ژاپن هستند. فرهنگ و روحیه مردم ژاپن به کلی متفاوت و منحصربفرد است و همین روحیه باعث شده این کشور کوچک به لحاظ وسعت، جزو بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان باشد و پس از جنگ جهانی دوم به سرعت احیا شود. پیش از این تصاویری از نقاط مختلف به ویژه طبیعت ژاپن را در تابناک دیده اید؛ اکنون این کشور را از زاویه‌ای دیگر با کیفیت ۴K از ژاپن می‌بینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
تابناک جان یه نظرسنجی بگذار تا مشخص شود چند نفر تا حالا تصاویر فور کی شما را تماشا کرده ام ؟!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر