بازدید 5009
۲

احیای برجام مُرده

ایرج مزارعی
کد خبر: ۱۱۲۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵ 29 June 2022

این روزها تهران به عنوان یکی از مراکز ثقل تحولات سیاسی و رفت و آمد دیپلماتهای جهان چون لاوروف ، بورل ، الکاظمی و ... با محوریت موضوع برجام میباشد .

برجام و سناریوهای مرتبط با آن را میتوان با دو مدل ارزیابی کرد : مدل اول همان شکست مذاکرات میباشد که نتیجه آن تشدید تنش ها در همه سطوح منطقه ای و بین المللی است که ممکن است به جنگ با عواقب نامعلوم منجر شود که اصولا طرف های مذاکرات هسته ای این مدل را نمی خواهند.

مدل دوم از سرگیری مذاکرات و حل مسئله برجام بعد از یک دوره پرتنش که به نظر میاد این رویکرد ، گزینه بازیگران و کشورهای مرتبط با برجام میباشد که همه بازیگران در حال حرکت به سمت آن میباشند .
در اینجا به اختصار به ذکر چند متغییر ، علل و عوامل مدل دوم یا همان احیای برجام پرداخته و چند نکته را یادآور میشوم :

۱ - اذعان و اگاهی غرب به دست برتر ایران در بسیاری از معادلات منطقه ای و جهانی زمینه ساز احیای برجام را بیشتر فراهم کرده است .

۲ - دیپلماسی "فعال "و " موفق " دولت آقای رئیسی در راستای تلاش برای رفع تحریم ها و همزمان تلاش برای بی اثر کردن تحریم ها .

۳- شعار انتخاباتی بایدن مبنی بر "بازگشت به توافق هسته‌ای " و حل مسئله برجام با دیپلماسی شناور .

۴ - پایان و اتمام گزینه های سیاسی بایدن در مقابل ایران و پذیرفتن واقعیتهای سیاسی .

۵ - اعتراضات اجتماعی در اروپا و امریکا و فشار زیاد بر اقتصاد این کشور ها ، بویژه در حوزه انرژی ، همزمان با آغاز جنگ روسیه و اکراین .

۶- تحریم نفت و گاز اروپا توسط روسیه . بیش از ۴۰ ٪ درصد گاز اروپا از روسیه تامین می‌شود .

۷ -اعلام بانک جهانی مبنی بر افزایش قیمت نفت حداقل تا سال ۲۰۲۴ ، بازگشت سریع نفت و گاز ایران به بازار بین المللی در قالب حل مسئله برجام را یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای غرب کرده است .

۸ - افزایش بی سابقه قیمت انرژی که از دهه ۷۰ تا کنون بی سابقه بوده است کشورهای غربی را به سمت تضعیف سلاح تامین انرژی روسیه برای قاره اروپا و منابع جایگزین هدایت کرده است .

۹- آشنایی امریکا و ایران نسبت به نقاط قوت و ضعف همدیگر ، دلیلی بر تمایل به حل موضوع برجام می باشد .

۱۰ - به نظر میاد که اختلافات باقی مانده نیز صرفا چانه زنی هایی است که در دقیقه ۹۰ برای گرفتن امتیازات بیشتر بین بازیگران صورت میگیرد و عملا باید گفت که مسئله برجام در آینده ای نزدیک منتهی به حل شدن است .

دکتر ایرج مزارعی کارشناس روابط بین الملل

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
:)))))))))
گره برجام حیثیت ابرقدرتهای فریبکار و کشورهای مدعی داشتن سلاح هسته ایست.

اگر لو برود که سلاح هسته ای مطلقا وجود ندارد و یک خالی بندیست ، امریکا ، روسیه ، چین ، و تمامی کشورهای مدعی داشتن سلاح هسته ای از درون دچار فروپاشی می شوند.

خاتمه برجام یعنی افشای دروغ بودن سلاح هسته ای.

برای همین مذاکرات نباید به نتیجه برسد.

برجام باید همچون داستان دنباله دار سالها کش بیاید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها