بازدید 10025
۲
بسته ویدیویی «تابناک»

ارتش استرالیا علیه شترمرغ‌ها / جنگ زمستان؛ نبرد نابرابر فنلاند علیه شوروی / سربازان بریتانیایی در پایتخت کره شمالی / تروریسم مدرن از کجا آمد؟ / سلاح شیمیایی در دفاع مقدس

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۲۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲ 28 June 2022

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

ارتش استرالیا بر علیه شترمرغ‌ها

پس از بازگشت سربازان استرالیایی از جنگ جهانی اول، دولت زمین‌هایی در غرب استرالیا به عنوان پاداش به آن‌ها داد تا در آن کشاورزی کنند. آن دوران مصادف با دوره رکود بزرگ و دولت برای تقویت بخش کشاورزی قول مساعدت‌هایی را به کشاورزان داده بود تا کشت گندم را تقویت کند، اما این کمک‌ها هیچ‌وقت محقق نشد. نارضایتی کشاورزان در اثر رکود و بدقولی دولت زمانی به اوج رسید که شترمرغ‌های استرالیایی (ایمو) هنگام مهاجرت خود به سمت سواحل غربی، شروع به غارت زمین‌های کشت شده آن‌ها کردند. گروهی از کهنه سربازان جنگ، استفاده از مسلسل را برای مقابله با این تهدید پیشنهاد کردند و دولت که به دنبال یافتن راهی برای جلب رضایت کشاورزان بود، از این فرصت نهایت استفاده را کرد و ارتش را با مسلسل‌های لوئیس به جنگ لشکر شترمرغ‌ها فرستاد. اما شرایط آن گونه که انتظار داشتند، پیش نرفت. شترمرغ‌ها سریع و زیرک بودند و بعد از چندین روز نقشه کشی و شلیک هزاران گلوله، صرفا تعداد ناچیزی از جمعیت شترمرغ‌ها کشته شدند. تلاش برای نصب مسلسل روی کامیون نیز بی فایده بود، چون سرعت دویدن شترمرغ‌ها حدود سه برابر سرعت کامیون‌ها بود. نهایتا ارتش استرالیا ناتوانی خود در کاهش جمعیت شترمرغ‌ها را قبول کرده و عقب‌نشینی کرد و ایمو‌ها حمله خود به محصولات کشاورزی را ادامه دادند. تا اینکه نهایتا دولت برای کاهش جمعیت ایمو‌ها برای سر آن‌ها جایزه گذاشت و این منجر به حل بحران شترمرغ‌های استرالیا شد. این واقعه همچنان، یکی از نقاط جالب توجه تاریخ استرالیاست. در این ویدیو گزارش تصویری از این "جنگ" را با زیرنویس فارسی ببینید.

 


جنگ زمستان؛ نبرد نابرابر فنلاند علیه شوروی

فنلاند در زمان جنگ جهانی اول از امپراتوری تزاری روسیه جدا شده و کشوری مستقل بود، اما شوروی با این ادعا که می‌خواهد امنیت لنینگراد را حفظ کند، به فنلاند پیشنهاد داد در ازای زمین‌های دیگری در شمال از مرز‌های خود در جنوب عقب‌نشینی کند. با رد این پیشنهاد توسط فنلاند، شوروی در سی ام نوامبر ۱۹۳۹ بدون اعلان جنگ به این کشور کوچک و تنها چند ماه بعد از آغاز جنگ جهانی حمله کرد. هزینه‌های این جنگ که تنها سه ماه و نیم به طول انجامید و در ۱۳ مارس ۱۹۴۰ پایان یافت، برای شوروی بسیار سنگین بود، علیرغم نیروی نظامی بسیار مجهز و عدم توازن قوا، به دلیل نا آشنایی با محیط و فقدان مدیریت خوب در ارتش شوروی، فنلاند موفق شد حمله شوروی را پس بزند و نهایتا با این کشور پیمان صلح امضا کرد. از عوامل پیروزی فنلاندی‌ها خط دفاعی مانرهایم به طول ۱۴۰ کیلومتر بود که به افتخار فرمانده فنلاندی به همین نام، مشهور شد. بعد از استقلال فنلاند پس از انقلاب اکتبر، هرچند روسیه بلشویک این استقلال را به رسمیت شناخت، فنلاندی‌ها که به روسیه اعتماد نداشتند این خط دفاعی را برای دفاع از حمله احتمالی روسیه تکمیل ساختند. این خط دفاعی در دو فاز بین ۱۹۲۰-۱۹۲۴ و ۱۹۳۲-۱۹۳۹ ساخته شده و در زمان حمله شوروی هنوز کامل نشده بود. بعد‌ها هیتلر که ضعف شوروی را در این جنگ دیده بود، به متحد سابق خود شوروی حمله و از تجربیات این جنگ نهایت استفاده را علیه روس‌ها کرد.

 

 

سربازان بریتانیایی در پایتخت کره شمالی

در جریان جنگ دو کره و پس از قطعنامه شورای امنیت علیه تهاجم کره شمالی به کره جنوبی، نیروهایی از چندین کشور به کمک مردم کره جنوبی رفتند. در جریان این جنگ مرگبار، چندین بار نیروهای هر دو طرف تا پایتخت دیگری پیشروی کرده و سپس مجبور به عقب‌نشینی دوباره شدند. با در نظر گرفتن شرایط فعلی، شاید تصور اینکه زمانی پایتخت کره شمالی توسط نیروهای آمریکایی و غربی تصرف شده بود، سخت باشد؛ اما در این ویدیو، تصاویری از زمان حضور نیروهای غربی در پیونگ‌یانگ و خرابی‌هایی که در اثر به جنگ ایجاد شده را خواهید دید.

 

 

تروریسم مدرن از کجا آمد؟

تروریسم مدرن همواره با یازده سپتامبر ۲۰۰۱ و القاعده و طالبان بازخوانی می‌شود و تاکنون با داعش و دیگر گروه‌ها پابرجاست؛ اما ریشه این تروریسم کجاست؟ این موشن گرافی تاریخی نگاهی به ریشه‌های این وقایع دارد.

 

 

سلاح شیمیایی در جنگ ایران و عراق

در شرایطی که دولت آمریکا در سال‌های اخیر و در جریان جنگ سوریه، نگران سلاح ‌های شیمیایی شده، این کشور در اتحاد با رژیم بعث عراق، سکوت کرد. این موشن گرافی تاریخی، نگاهی به بزرگ ترین قربانی سلاح شیمیایی در طول تاریخ است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بعضی مطالب شما بارها و به صورت تکراری داره چاپ میشه!!
این ارتش استرالیا و شترمرغها رو ۱۰ بار گذاشتی تابناک
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی