بازدید 9786
بسته ویدیویی «تابناک»

تصاویر نبرد خونین اوکیناوا / ساخت دیوار برلین در بحبوحه جنگ سرد / فلسطین پیش از جنگ جهانی دوم / از شروع انقلاب رومانی تا اعدام چائوشسکو / چوگان بازی در میدان نقش جهان اصفهان

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۲۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۷ 25 June 2022

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.



تصاویر نبرد خونین اوکیناوا

نبرد سنگین اوکیناوا جزو آخرین نبرد‌های جنگ جهانی دوم بود. ژاپنی‌ها به شدت از این جزیره دفاع کردند و نزدیک به ۱۵۰ هزار ژاپنی در این نبرد کشته یا مفقود شدند و یا خودکشی کردند. این نبرد بزرگ‌ترین نبرد آبی خاکی جنگ جهانی دوم بود و در جزایر ریوکیو رخ داد و حملات شامل جهش از جزیره‌ای به جزیره دیگر بود. ارتش ژاپن در این نبرد از ۱۷۸۰ نوجوان ۱۴-۱۷ ساله استفاده کرد و آن‌ها را به خط مقدم جبهه برد. با این که گفته شد، تنها از داوطلبان استفاده می‌شود، مقامات نظامی تقریبا همه دانش‌آموزان را مجبور به داوطلب شدن کردند و تقریبا نیمی از این تعداد در این نبرد کشته شدند. در ژاپن از این نبرد به عنوان باران فولاد یا باد خشن فولاد یاد شده و تخمین زده می‌شود، جمعیت محلی پیش از جنگ در این جزایر ۳۰۰ هزار تن بوده است.



ساخت دیوار برلین در بحبوحه جنگ سرد

بعد از پایان جنگ جهانی دوم و شروع جنگ سرد بین منطقه تحت تصرف شوروی و منطقه تحت تصرف آمریکا، انگلستان و فرانسه دیواری ساخته شد که بزرگترین نماد جنگ سرد بود و به آن لقب پرده آهنین را داده بودند. این دیوار ۲۸ سال شهر برلین را به دو منطقه شرقی و غربی تقسیم می‌کرد و نهایتا در سال ۱۹۸۹ با بهبود تدریجی روابط بین شرق و غرب و سیاست دموکراسی‌سازی حکومت کمونیستی شوروی در کشور‌های اروپایی شرقی تحت نفوذ خود، دولت کمونیستی مجارستان در‌های خود را روی غرب گشود و با باز شدن مرز‌های بین مجارستان و اتریش، از آنجایی که مهاجرت بین دو کشور کمونیستی ممنوع نبود، ساکنان آلمان شرقی که مجاز به رفت‌وآمد به مجارستان بودند، از طریق این کشور و نیز چکسلواکی به آلمان غربی و سایر کشور‌های اروپای غربی رفتند.

چندی بعد دولت ایگون کرنس که بعد از کناره گیری اریک هوکنر به رهبری آلمان شرقی رسیده بود، تصمیم گرفت به ساکنان برلین شرقی اجازه دهد تا برای سفر به برلین غربی تقاضای ویزا کنند. با این تصمیم ده‌ها هزار تن از ساکنان برلین شرقی خود را به محل‌های مشخص رساندند تا از مرز عبور کنند، اما نگهبانان که آمادگی برای چنین جمعیتی نداشتند، مجبور به باز کردن مرز شدند، در حالی که در آن طرف مرز، اهالی برلین غربی برای استقبال از همشهریان سابقشان جمع شده بودند. به این ترتیب، نهم نوامبر ۱۹۸۹ به روز فروپاشی دیوار برلین تبدیل شد. این دیوار ظرف روز‌ها و هفته‌های بعد و توسط کسانی که از دیگر نقاط آلمان شرقی خود را به برلین رسانده بودند، به تدریج تخریب شد. فروریختن دیوار برلین، اولین قدم در راه اتحاد مجدد دو آلمان بود که سرانجام در سوم اکتبر ۱۹۹۰ صورت گرفت.

 

فلسطین پیش از جنگ جهانی دوم

تصاویری از سرزمین فلسطین در دوران استعمار بریتانیا که بیانگر چگونگی روند مهاجرت و ساخت و ساز یهودیان در این دوره است. این گزارش که متعلق به سیستم پروپگاندای بریتانیاست، سعی دارد نقشی مثبت برای مهاجرت یهودیان اروپایی به تصویر بکشد و آن را لازمه پیشرفت و ترقی منطقه تحت استعمار خود معرفی کند. هرچه باشد، مهاجرت و شهرسازی گسترده اتباع بیگانه در یک خاک حرکتی نیست که بتوان به سادگی توجیه کرد، البته با گذر زمان و روشن شدن هدف اصلی این مهاجرت‌های گسترده نگاه دوباره به این گزارش خالی از لطف نیست و نشان می‌دهد که دروغ‌های رسانه‌ای هرچند در کوتاه مدت بتوانند القای به باطل کنند، در طولانی مدت حقیقت اجتناب ناپذیر از پشت پرده دروغ بیرون خواهد آمد.

 


از شروع انقلاب رومانی تا اعدام چائوشسکو

انقلاب دسامبر رومانی که در دسامبر سال ۱۹۸۹ رخ داد و بخشی از انقلاب‌های ۱۹۸۹ محسوب می‌شود، شاید یکی از دراماتیک‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم باشد. پس از چهل سال حکومت یک نظام کمونیستی با سیاست‌های اقتصاد ریاضتی، تصمیم به اخراج یک کشیش در شهر تیمیشوارا، جرقه شورش‌هایی بود که در چند روز باعث سقوط حکومت نیکولای چائوشسکو شد. پس از شورش‌های تیمیشوارا طبق روال همیشه چائوشسکو تصمیم گرفت که برگزاری تظاهرات در بخارست قدرت در خطر خود را تحکیم بخشد و حمایت مردم از دولت خود را نشان دهد. تعداد زیادی از کارگران با تهدید به اخراج به میدان کاخ که بعد‌ها میدان انقلاب نامیده شد، آورده شدند و مراسم زنده از تلویزیون ملی پخش شد؛ اما جمعیت حاضر که همه ناراضی از شرایط موجود بودند به جای تشویق‌های همیشگی، شروع به اعتراض کرده و نظم مراسم به هم خورد. پخش این اعتراض گسترده از تلویزیون ملی برای چائوشسکو نتیجه معکوس داشت. مردم به خیابان‌ها ریختند و نظامیان نیز با حمایت از مردم به چائوشسکو پشت کردند. سازمان امنیتی رومانی، سکوریتاته توان کنترل شرایط را نداشت و چائوشسکو مجبور شد با همسرش سوار بر هلیکوپتر فرار کند. اما نتوانست مدت زیادی پنهان شود و نهایتا دستگیر، محاکمه و اعدام شد. تصاویر این لحظه تاریخی و محاکمه و اعدام رئیس‌جمهور رومانی سوسیالیست را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید. (هشدار: این ویدیو شامل تصاویری است که ممکن است برای همه مخاطبان مناسب نباشد.)

 

 

چوگان بازی در میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش‌ جهان اصفهان یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان است؛ البته دیدن اسب و گاری در این میدان کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما روزگاری این میدان زمین بازی چوگان بود. در این ویدیو خیلی قدیمی، بخش‌هایی از بازی چوگان در میدان نقش جهان اصفهان را می‌بینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان