بازدید 16622
۱

آیت‌الله جنتی در دیدار نمایندگان مجلس: من هم نگرانم

دبیر شورای نگهبان گفت:‌ مردم ما نجیب و قانع هستند ولی نگرانند و بنده هم نگران گرانی‌ها هستم و می‌دانم شما هم با مردم هم‌درد هستید.
کد خبر: ۱۱۲۶۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵ 25 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان دیدار کردند. در این دیدار علاوه بر اعضای کمیسیون اقتصادی، دکتر عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و دکتر طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان نیز حضور داشتند.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله جنتی ابراز امیدواری کرد که این دیدارها برکت داشته و بتواند گرهی از مشکلات مردم را بگشاید.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: سعی کنید بیشتر گره گشایی کنید و از وقت استفاده بهینه داشته باشد تا نتیجه بهتری هم بگیرید.

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر بهبود روابط مجلس و دولت گفت: هر چه می‌توانید روابط دولت و مجلس را بهبود بخشید، مردم هم از شما چنین انتظاراتی دارند. در گذشته دعواهای میان مجلس و دولت فراوان بود و آثار بسیار منفی هم در جامعه گذاشته بود ولی امیدواریم انشالله با حسن نیتی‌ که دارید، اقدامات موثری داشته باشید و اختلافات سیاسی کمتر شود.

دبیر شورای نگهبان همچنین توصیه کرد: ارتباط‌تان را با مردم حفظ کنید. شما نماینده مردم هستید، باید مردم شما را ببینند و بتوانند حرف‌هایشان را با شما در میان گذارند. دردهای مردم را بشنوید و راه علاجی برای آن داشته باشید. شما هم در جلسات با مردم، مجلس را به مردم معرفی کنید و هم مردم انتظارات شان را از مجلس بیان کنند.

آیت‌الله جنتی اضافه کرد: عمده مشکل مردم، مسئله معیشت است. وضعیت گرانی‌ها برای مردمی که درآمد کمی دارند یا درآمدی ندارند، معضلی است که باید برای آن راه حلی جستجو کرد؛ مجلس هم خوشبختانه در این زمینه در حال فعالیت است لذا کاری کنید که مردم به شما خوش‌بین باشند و همانطور که با خوش بینی به شما رای دادند و شما را قبول کردند، این خوش بینی باید ادامه داشته باشد.

ایشان با تاکید بر تبیین دلایل گرانی ها و برنامه های مسئولان برای کنترل تورم افزود: دلایل مشکلات اقتصادی را به مردم بگویید و برنامه ها و اقداماتی که برای رفع مشکلات اقتصادی در دستورکار است را تبیین کنید، مردم باید بدانند که شما نسبت به ریشه مشکلات اقتصادی آگاهید و برای رفع آن تلاش می کنید. مردم ما نجیب و قانع هستند ولی نگرانند و بنده هم نگران گرانی‌ها هستم و می‌دانم شما هم با مردم هم‌درد هستید؛ مردم اگر بدانند که تدابیر مسئولان حل کننده مشکلات است، آرامش پیدا می‌کنند و برای رفع مشکل به کمک دولت و مجلس می‌آیند.

پور ابراهیمی: اصلاح قانون بانک مرکزی را در دستور کار داریم

در ادامه این جلسه، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه جلسات کمیسیون اقتصادی با دبیر و اعضای شورای نگهبان همانند سنوات گذشته جهت ارائه گزارش مسبوق به سابقه است، گفت: دو اقدام مهم کمیسیون اقتصادی مجلس، در یک سال گذشته که با همکاری میان این کمیسیون و اخذ نظرات کارشناسان و حقوقدانان شورای نگهبان در فرایندی رفت و برگشتی میان مجلس و شورای نگهبان تبدیل به قانون شد، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون به روزرسانی مالیات بر ارزش افزوده بود؛ این قوانین از 12 دی ماه 1400 رسماً اجرا شد.

وی افزود: امسال نیز دو سه برنامه ویژه در دستور کار داریم که اصلاح قانون بانک مرکزی یکی از کارهای ما است این طرح که مورد توجه و تاکید شما جهت اصلاح بوده، در شور اول کلیاتش در کمیسیون تصویب شد و در شور دوم هم نهایی شده و گزارش این طرح جهت ارائه در صحن علنی مجلس آماده شده است و تا دو هفته دیگر قرار در صحن علنی مجلس بررسی شود. ما امیدوارم ظرف دو ماه آینده قانون جدید اصلاح بانک مرکزی به تصویب رسیده و با اصلاح این قانون، مشکلاتی که از بعد نظارتی بر بانک مرکزی داشتیم، انشاالله برطرف شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بهبود گزارشهای نظارتی در کنار اصلاح قوانین در مجلس یازدهم اضافه کرد: بیشترین سهم اقدامات مجلس، نظارت و اصلاح قوانین بوده است.

پور ابراهیمی همچنین بیشترین سهم نظارت را متعلق به کمیسیون اقتصادی دانست و گفت: در دولت قبل بیشترین تخلفات در حوزه قانون در حوزه‌هایی همچون بانک مرکزی، گمرک، بازار سرمایه، مالیات و ... داشتیم؛ از طرفی، بیشترین حجم گزارش‌های نظارتی در صحن علنی براساس گزارش معاونت قوانین مجلس سهم کمیسیون اقتصادی بوده است. به عبارتی معادل یک چهارم گزارش‌های نظارتی که در صحن قرائت شده، متعلق به این کمیسیون بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: خیلی از پرونده‌ها که در گزارش‌های نظارتی موجود است، به قوه قضاییه ارجاع شده و خوشبختانه قوه قضاییه هم با ما در این خصوص همکاری شایسته‌ای دارد.

پورابراهیمی به همکاری این کمیسیون و قوه قضاییه اشاره داشت و گفت: یک کارگروه مشترک با قوه قضاییه در خصوص گزارش‌های اقتصادی تشکیل شده و در دوره ریاست سابق قوه قضاییه، وی دستور داده بود که به علت اهمیت موضوع رسیدگی به مفاسد اقتصادی، این کمیسیون تشکیل شود. در دوره رئیس جدید قوه قضاییه هم خوشبختانه این همکاری ادامه یافته و با این رویه، گام‌های بلندتری در حوزه نظارت برداشته‌ایم.

وی در ادامه به اندازه گیری شاخص‌های اقتصادی در دولت قبل و فعلی پرداخت و گفت: این کمیسیون بعد از پایان 8 سال دولت آقای روحانی، 25 شاخص اصلی اقتصادی را از سال اول تا پایان دولت قبلی میانگین گرفته است و این گزارش هم با دولت قبل قابل مقایسه است و هم با دولت فعلی. در این 25 شاخص اصلی اقتصادی فقط یک شاخص بود که تاثیر نگرفته بود و بقیه شاخص‌ها در این هشت سال همه منفی و بدتر شده بودند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به شاخصی که در هشت سال دولت قبل منفی نبوده است، گفت: این شاخص تنها بدهی خارجی جمهوری اسلامی بود، آن هم به دلیل این بود که دولت سابق نتوانسته بود وام خارجی را اخذ کند و امکان وام هم میسر نبود.

پور ابراهیمی با اشاره به توفیقات دولت آیت‌الله رئیسی در یک سال اخیر افزود: در دولت آیت‌الله رئیسی از شاخص‌های منفی در حال فاصله گرفتن هستیم و میزان استقراض دولت از بانک مرکزی هم روندی کاهش داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه همیشه صادرات ما از واردات ما بیشتر و تراز ما مثبت بوده است، تصریح کرد: تراز تجاری میان صادرات و واردات در سه سال پیاپی منفی بود که این بی‌سابقه است اما از نیمه دوم سال 1400، میزان صادرات غیرنفتی ما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 30 درصد افزایش یافته و این یعنی گشایش‌ها شروع شده است.

پورابراهیمی در خاتمه تاکید کرد: نگاه ما به دولت نگاه حمایتی است و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند که به دولت کمک شود، ما هم چنین رویه‌ای را داریم. امیدواریم دولت هم با اقدمات اصلاحی و بهبود کابینه، بتواند اثرات بهتری برای جامعه داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۱
انتشار یافته: ۱
کشور را شما دارید دست افراد خودی خود می دهید شما مسعول ومسبب این اوضاع هستین جناب جنتی کشور دست شما انقلابیون است نه ضد انقلاب و..... شما چرا می نالید؟؟؟؟ شما پیش مردم ایران وخداوند باید پاسخگو باشید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر