بازدید 17383
۳

جولان صداهای مزاحم در تهران

حضور پررنگ وانت‌ها در سطح شهر به یک چالش برای شهروندان تهرانی تبدیل شده است، سد معبر در کنار سر و صدای بی‌موقع وانتی‌های دوره‌گرد آرامش را از برخی نقاط شهر گرفته است.
کد خبر: ۱۱۲۴۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹ 15 June 2022

 


به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، تفاوتی میان شمال و جنوب تهران نیست؛ همه جای شهر را تسخیر کرده‌اند. در هر نقطه‌ای از پایتخت می‌توان ردی از وانتی‌هایی را دید که باربندشان را پر از میوه کرده و سر خیابانی یا حاشیه اتوبانی ایستاده‌اند و کاسبی می‌کنند یا محله به محله و کوچه به کوچه می‌چرخند و با بلندگو تکرار می‌کنند که «ضایعات خریداریم» و«سیب، سبزی خوردن، باقالی، و ...» و بدین شکل تلاش دارند مشتریان را به سمت خود جذب کنند.

حضور پر رنگ وانت‌ها در سطح شهر به یک چالش برای شهروندان تهرانی تبدیل شده و بسیاری از شهروندان هنگام عبور از معابر شهر مجبورند از دالان وانت‌ها عبور کنند یا اینکه سر و صدای بی‌موقع وانت‌های دوره‌گرد را به عنوان بخشی از واقعیت‌های روزانه شهر تهران بپذیرند.

بر اساس آماری که چندی پیش رئیس مرکز مدیریت شهری و سامانه نظارت همگانی در گفتگو با همشهری آنلاین اعلام کرد، از میان پیام‌های ثبت شده شهروندان در سامانه ۱۳۷، سد معبر دستفروشان و وانتی‌های دوره گرد در رتبه دوم قرار داشت. یک هزار و ۹۵۷ پیام به دلیل شکایت شهروندان از سدمعبر وانتی‌ها در این سامانه ثبت شده است.

ثبت چنین آماری این واقعیت را گوشزد می‌کند که جولان وانتی‌ها در سطح شهر، پایتخت‌نشینان را عاصی کرده است و بسیاری از افراد خواهان پیگیری رفع این مشکل هستند. موضوع سدمعبر دستفروشان از چنان اهمیتی برخوردار است که چندی پیش ناصر امانی عضو شورای شهر نیز اعلام کرد این قبیل سدمعبرها امکان تردد عابر پیاده را سخت کرده است:«حضور گسترده دست‌فروشان در معابر اصلی و تجاری برخی محلات به نحوی است که در ساعات عصر تا پایان شب حتی امکان تردد مردم پیاده هم سخت است، خودروها که جای خود دارد.»

برخی از محله‌های تهران بیش از دیگر محله‌ها با موضوع سدمعبر وانتی‌ها درگیر هستند و این وضعیت به روال روزانه خیابان‌هایشان تبدیل شده است. محمد ساکن یکی از مناطق درگیر با این مشکل است و براساس گفته او همانقدر که وانت‌های میوه فروش در بحث قیمت به نفع مشتری‌ها هستند اما در رابطه با آسایش و آرامش، صاحبان این وانت‌ها نمره منفی می‌گیرند: «محله ما پاتوق خیلی از وانت‌های میوه فروشی است، خیلی از مردم محله‌های اطراف هم به خاطر خریدن میوه ارزانتر به محله ما می‌آیند و همین موضوع کلی ترافیک در یک نقطه ایجاد می‌کند و تردد را با سختی مواجه می‌کند.»

راه گریزی از بلندگوی وانتی‌ها نیست

درگیری پایتخت‌نشینان با وانت‌ها تنها به سدمعبر ختم نمی‌شود بلکه سر و صداهای بی‌موقع وانتی‌های دوره‌گرد هم عامل گلایه شهروندان است. راه حل مشخصی برای این مهمان‌های بی‌موقع کوچه‌های تهران وجود ندارد جر اینکه برخی تلاش کرده‌اند با استفاده از پنجره‌های دوجداره اجازه رخنه کردن صداهای مزاحم شهر از جمله وانتی‌های دوره گرد را به خانه‌هایشان ندهند.

«من با صدای بلندگو وانتی‌ها دشمنم!»، سحر این جمله را با غیظ شدیدی می‌گوید، چون تمام سال‌هایی که از بیماری میگرنش می‌گذرد،‌ بارها و بارها در روزهای اوج بیماری، حالش با شنیدن صدای وانتی‌ها بدتر شده است:« در بیشتر روزهای سال، درگیر بیماری میگرن هستم و زمانی که بیماری من به نقطه اوج می‌رسد، هر صدای بلندی می‌تواند حال من را بدتر کند. بیشتر وقت‌ها صدای ممتد و بی موقع وانتی‌ها در بزنگاه‌های بیماری سراغم می‌آید و این اتفاق باعث می‌شود تا میگرن من بدتر شود.»

هر تهرانی می‌تواند یک خاطره و روایت از هجوم صدای وانتی‌های محله خود تعریف کند، در روزهای اوج کرونا که بسیاری مجبور به خانه نشینی و دورکاری بودند، این مشکل را بیشتر تجربه کردند. یکی از خبرنگارها در همان روزها در تویئتر خود نوشته بود:« در تاریخ ١٤ اردیبهشت ٩٩ از ساعت ٩:٣٠ تا ١٢:٥٠ دقیقا ٢٣ وانتی دارای بلندگو از کوچه ما عبور کردند، توی دفترم ثبت کردم، ٢٣ وانت در ٢٠٠ دقیقه، یعنی هر ٩ دقیقه یک وانتی! اوج فعالیتشان هم بین ساعات ١١ تا ١٢:٥٠ بود.»

شناسایی۲ هزار وانت در شهر تهران

برخورد با وانتی‌های دوره گرد و آنهایی که سد معبر می‌کنند، در ادوار مختلف به عنوان موضوع در دست بررسی مدیران مختلف بود و براساس گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران این دوره نیز برخورد با این وانت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

قدرت الله محمدی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این رابطه به همشهری آنلاین گفت: ما تلاش خواهیم کرد نقاطی که تمرکز وانتی‌ها در شهر است را پاکسازی کنیم. ما این واقعیت را قبول داریم که ساماندهی و جمع آوری تمام وانتی‌های شهر تهران کاری محال است.

محمدی در رابطه تعداد وانت‌های سیار در سطح شهر توضیح داد: نزدیک به ۲ هزار نفر با وانت در سطح شهر فعالیت دارند و بیشتر این وانت‌ها در اختیار میوه فروش‌ها هستند.

براساس گفته محمدی، وظیفه سازمان ساماندهی مشاغل تنها محدود به وانت‌های میوه فروش است و خریداران ضایعات در حوزه کاری او قرار نمی‌گیرند.

هر چند ساماندهی وانت‌ها و تلاش برای رفع مشکل سدمعبر آنها هرازگاهی در دستور کار مسئولان شهری قرار می‌گیرد اما آمار ثبت شده شکایت مردمی در سامانه ۱۳۷ گواه این ماجرا است که هنوز هم در خیابان شهر سدمعبر وانت‌ها و سر و صدایشان در بازه‌های زمانی نامناسب شهروندان را عاصی می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۳
از همه بدتر بوق زدن ماشین هاست. فرهنگ رانندگی در ایران زیر خط فقر هست.
زاکانی که گفته قصد جمع آوری اینها را ندارد سامان دهی هم تعطیل شده فعلاً شهر تهران هرکی به هرکی هست اینها کم بودن کاسبها هم به این جمع پیوستن بستنی و آبمیوه و کبابی و فست فود خلاصه همه دست به دست هم دادن شده این که همه هروز میبینن به سامانه 137 میزنیم هیچ خبری نیست میدان هفت تیر دیگه راهی نمانده برای عابر پیاده حتی از گوشه خیابان هم نمیشود تردد کرد از آش سیب زمینی پخته و شربت بعضی شبها هم جوجه کباب گرفته تالباس زیر زنانه و مردانه و مانتو خلاصه هرچی بخوای هست دیگه این دستفروشی نیست هر کدامشان چند تا شاگرد هم دارن برق هم دارن انهم مجانی رسیدگی کنید واقعا زشت برای پایتخت اسلامی
البته قیمت هندوانه نشون میده عکس برای حداقل دو سال پیشه.گول نخورید فکر کمنید هندونه ارزون شده.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست