واکنش نمایندگان مجلس به لغو عرضه خودرو در بورس کالا چه بود؟

چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در حالی که قرار بود ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا معامله شود، وزارت صمت این عرضه را یکباره ملغی کرد. این تعلیق، آن هم در شرایطی که انتظار می‌رفت با ورود خودرو به بورس کالا، از آشفتگی بازار خودرو کاسته و قیمت‌ها شفاف‌تر شود، موجب انتقادات بسیاری شد. نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع چه واکنشی نشان دادند؟
کد خبر: ۱۱۲۴۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲ 13 June 2022

به گزارش بورس تابناک، چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در حالی که قرار بود ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا معامله شود، وزارت صمت این عرضه را یکباره ملغی کرد. این تعلیق، آن هم در شرایطی که انتظار می‌رفت با ورود خودرو به بورس کالا، از آشفتگی بازار خودرو کاسته و قیمت‌ها شفاف‌تر شود، موجب انتقاد و اعتراض سرمایه گذاران بازار سرمایه و نیز متقاضیان خرید خودرو از طریق بورس کالا، شد.

حدود ۷۵۰۰ نفر برای خرید خودرو از بورس کالا کد بورسی دریافت کرده بودند که از این میزان ۱۳۰۰ نفر هر کدام حدود ۳۰۰ میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت برای خرید خودرو از این مسیر پرداخت کرده و سفارش گذاشته بودند. اتفاقی که به زعم کارشناسان سبب تحرکات مناسبی در بازارسرمایه و در ورود نقدینگی تازه به بازار شده بود.

اما واکنش برخی نمایندگان مجلس به این تصمیم چه بود؟

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی اظهار کرد: وزارت صمت باید برای تصمیم یکباره جهت لغو عرضه خودرو در بورس کالا به مجلس توضیح دهد.
او استدلال‌های وزارت صمت درباره لغو به یکباره عرضه خودرو در بورس کالا را غیرقابل قبول دانست و گفت: این موضوع را بسیار جدی پیگیری خواهد کرد.

وی یادآور شد: بسیاری از کارشناسان، حراج خودرو در بورس کالا را تایید می‌کنند، اما وزارت صمت بدون توضیح قانع‌کننده‌ای جلوی این عرضه را گرفته است، وزارت صمت باید در این باره به مجلس توضیح دهد؛ چنین تصمیم‌های آنی معنا ندارد، این مسیر غلط است و اقدامات باید به سرعت به ریل اصلی بازگردد.

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با انتقاد از تصمیم یکباره وزارت صمت در لغو عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: چرا تا این حد سیاست‌ها و تصمیمات در وزارت صمت لرزان است؟! چرا آقایان بعد از اینکه مردم وارد بورس شدند، تصمیمات خود را اعلام می‌کنند؟! وزارت صمت باید پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه واقعا این مساله برای من قابل هضم نیست که چرا یک تصمیمی به این نحو گرفته و اعلام می‌شود! توقع داریم که وزارت صمت موارد دیگری، چون قرعه کشی اخیر نیز دقت بیشتری داشته باشد، افزود: این نوع عملکرد وزارت صمت و  چنین تصمیماتی ما را نگران می‌کند. حتماً این موضوع را با جدیت در مجلس و به ویژه کمیسیون صنایع پیگیری می‌کنیم؛ وزیر صمت باید پاسخگو باشد.

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس هم با بیان اینکه تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا باید هرچه سریعتر لغو شود، تصریح کرد: مافیای خودرو نمی‌خواهد قیمت‌ها واقعی شوند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه تصمیمات خلق الساعه دولت طی یکی دو سال گذشته، آسیب‌های بسیاری به بازار سرمایه وارد کرده است گفت: تصمیم وزارت صمت در لغو عرضه خودرو در بورس کالا مغایر با سیاست‌های کلان کشور در توسعه بازار سرمایه است و باید هر چه سریعتر اصلاح و این تعلیق لغو شود.

علیزاده اضافه کرد: از مدت‌ها قبل تاکنون عرضه خودرو در بورس مطرح شده و اگر قرار بود جلوی آن گرفته شود باید قبل از واریز پول توسط مردم و خریداران اتفاق می‌افتاد، اما متاسفانه وزارت صمت دقیقاً در لحظه‌های آخر عرضه خودرو در بورس کالا، چنین تصمیمی گرفته و اعلام کرده که با سیاست‌های توسعه بازار سرمایه مغایر است و موجب سلب اعتماد مردم می‌شود؛ از دولت سیزدهم چنین انتظاری نداشتیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵
واکنش چه دردی از مردم دوا می کند نمایندگان مجلس برای افزایش قیمت دلار و خودرو و ... واکنش نشان می دهند اما برای حذف ارز ترجیحی و ایجاد و افزایش مالیات ها و ...... بلافاصله قانون تصویب می کنند
سلام علیکم
همه اش جنگ زرگریه . مگه ممکنه این ها اگه دلشون بخواد هم بتونن کاری از پیش ببرن . سریع یه امتیاز گنده (ماشین تاپ ، استخدام نزدیکان ، سهمیه ویژه برای حوزه نمایندگی ...) از خودروسازهای نامحترم میگیرن و دهنشون بسته میشه . و باز هم اوضاع وفق مراد مافیای خودرو می گرده و مردم بیچاره تاوان بیشتری میدن....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
كاش قبل از حرف زدن فكر مي كرديد! عرضه خودرو در بورس به نفع خودروساز است نه به ضرر او
به نظر شما نمایندگاه آیا به مردم فکر می کنند
نمایندگان عزیز دنا پلاس دوست دارن
بورس یعنی گرانی و دلال بازی برای پولدار ها.... بیچارگی و گرانی خودرو برای خریداران
بورس یعنی یکجا خریدن و دلال بازی برای پولدار ها.... بیچارگی و گرانی خودرو برای خریداران
خب دیگه. چند ماه میگن خودرو بیاد بورس کالا. بعد یهو یه ربع مونده وزیر می گه نه انجام نمی دیم. بعد یه سری نماینده می گن این تصمیم معنی نداره و باید وزیر جواب بده. احتمالا بعد وزیر میاد مجلس یه توضیحی میده. دوباره یه چند ماه می گذره کشمش و ... . خلاصش، با بازی در آوردن زمان می خرن تا بتونن با نوع فروششون به نفع واسطه ها عمل کنن. این مدتم بهونه هست دلار رفته بالا و ... باز گرونترم می کنن. برای خرید یه ماشین دوزاری، باید چند صد میلیون پول بدیم اونم از هزارتا واسطه. تازه تهشم خودرو سازه طلبکاره که بعد از چندین ماه یه خودرو داغون به ما داده. نمی دونم چی شد که ما گرفتار چنین مسئولینی شدیم
وزیر صمت همان کارهایی را کرده که بهش گفتند بکن برا همینم ترسی نداره و میدونه کسی کاریش نمیتونه بکنه . خودش که تصمیم گیرنده نیست .
واقعا جای تاسف است که تابناک در این سایت تبلیغ برای خرید خانه در ترکیه می کند.
مواظب باشین واکنش بعدیتون ترس از مردم عصبانی نباشه
از دولت سیزدهم چنین انتظاری نداشتیم!!! ولی ما داشتیم.
اینا؟ درخواست تارا اتومات دادن که ساکت باشن
این موضوعی که در خودرو اتفاق افتاد را باید طبیعی بدانیم چون خودروسازی ما یک صنعت مونتاژبود که بجز چند قلم کالا اکثر قطعات آن از خارج تامین می شد
و با شروع تحریم ها خودروسازها با مشکل تامین قطعات و بالارفتن قیمت آنها بر اثر افزایش دلار مواجه شدند
در حال حاضر مشاهده می کنیم که خودرو سازها دست و پاشکسته به سمت قطعات داخلی رفته اند و بخاطر همین هم بیشتر خودروهایی که تولید و عرضه می کنند مشکلات فراوانی دارند
البته این موضوع بطور موقت است و مدت زمانی طول می کشد که بخواهند قطعات ساخته شده در داخل را اصلاح و آلیاژ و طراحی آنرا اصلاح و بازنگرنی کنند و ناچارا عده ای از خریداران باید تاوان آنرا پرداخت کنند
اما بهر حال آینده خودرو سازی را باید روشن دید و البته من نمی خواهد وضعیت خودرو را در حال حاضر تایید کنم و راه درازی در درست شدن آن دارد
این موضوع بخاطر تحریم ها بوجود آمده و تحریم ها اگر چه ضررهایی داشته است اما منافعی هم داشته است که در شرایط نرمال دسیابی به آن ممکن نبود و اگر تحریم ها وجود نداشت شاید خودرو با کیفیت تحویل ما می شد اما خودروی بود که اکثر قطعات آن داخلی نبودند و کاملا خارجی و مونتاژ بودند
ما یا باید خودرو باکیفیت خارجی را قبول کنیم و یا به قطعه ساز ها مهلت بدهیم و یا نظارت درست آنها را وادار به تولید قطعات با کیفیت کنیم
این موضوع را بسیار جدی پیگیری خواهد کرد.

این حرف ها را خیلی زیاد از مسئولین شنیده ایم و خواهیم شنید اما شما زیاد جدی نگیرید

مسئولین اگر واقعا جدی و اهل کار بودند لازم نبود که بیایند وعده و وعیده بدهند و اساسا هر مسئولی که وعده و وعید می دهد را جدی نگیرید و بعضا به معکوس آن فکر کنید چون کسی که اهل کار باشد نتیجه عملش بهترین معرف او است و عمل او به ما می گوید که جدی است یا خیر
من فقط از این افراد مسئول تنها کسی را که می توانم بگویم اندکی جدی است فرزند شهید ستاری است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار