بازدید 4779
۱

احتمال صدور قطعنامه آژانس اتمی علیه ایران

تهدید به قطع همکاری با آژانس بهانه های بیشتری به دست دشمنان ایران می دهد
کد خبر: ۱۱۲۳۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱ 07 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از شفقنا، حسن بهشتی پور، کارشناس مسایل بین الملل درباره پرونده هسته ای ایران در آژانس اتمی می گوید: تحت چهارچوب گفت‌گو می توان پرونده را بست وگرنه تهدید و این که اگر شما این کار را بکنید ما از ام پی تی هم خارج می شویم و تهدید به قطع همکاری با آژانس بهانه های بیشتری به دست دشمنان ایران می دهد تا باز فشار بیشتری بر روی ایران بیاورند و این سیاست راه به جایی نمی برد. آن شیوه راه به جایی نمی برد و بهترین راه حل همکاری و مذاکره دو جانبه با آژانس است.

به نظر می رسد در حال حاضر صدور قطعنامه در دستور جدی کار قرار دارد

گزینه هایی در مورد پرونده هسته ای ایران وجود دارد، این پرونده امروز در چه وضعیتی است و چه سناریو هایی پیش روی ما وجود دارد؟ آیا برجام به طور کلی از بین خواهد رفت؟ اظهار داشت: مساله اختلافات بین ایران و آژانس بر سر موضوعی است که در حقیقت پرونده سازی اسرائیل و آمریکا بر علیه ایران است. سوالاتی برای آژانس مطرح شده که امروز به دنبال پیدا کردن پاسخ آن سوالات است. گزارشی که آقای گروسی به شورای حکام داده و جلساتی که از دوشنبه شروع شده و تا جمعه ادامه دارد و احتمالا به گفته آقای اولیانوف نماینده روسیه، روز چهارشنبه پرونده ایران مطرح خواهد شد. به نظر می رسد در حال حاضر صدور قطعنامه در دستور جدی کار قرار دارد نه بیانیه. یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا قطعنامه ای پیشنهادی داده اند و از ایران می خواهند به این سوالات پاسخ بدهد اگر چه قطعنامه خود مجازاتی به دنبال ندارد ولی باید به یاد داشته باشیم که صدور این قطعنامه ها در حقیقت پرونده سازی بر علیه ایران است و از همه مهمتر مستند سازی این پرونده ها است.

ما باید با رایزنی و روابط دیپلماتیک به حل مسائل بین ایران و آژانس کمک کنیم

وی افزود: وقتی قطعنامه ای در شورای حکام آژانس صادر می شود در حقیقت پرونده ای جدید وارد پوشه ایران می شود. از این جهت مساله برای ایران مهم است و نباید اجازه داد چنین قطعنامه ای بر علیه ایران صادر شود البته اجازه صدور این قطعنامه در اختیار ایران نیست. ما باید با رایزنی و روابط دیپلماتیک به حل مسائل بین ایران و آژانس کمک کنیم. با وجود اینکه چهار بعلاوه یک نفوذ دارند ولی در این مساله دخالت آنها غیر مستقیم است چون کشور های عضو شورای حکام تنوع دارند و از کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین و کشور های آفریقایی و اروپایی در این مجموعه حضور دارند بنابراین به نظر می رسد اگر ایران با گروه چهار بعلاوه یک به توافق می رسید موضوع از طریق دیپلماسی حل و فصل می شد. همانطور که چنین فضایی در برجام بوجود آمد و ابعاد نظامی احتمالی طبق قطعنامه شورای حکام برای همیشه بسته شد و اسم آن را مسائل گذشته و آینده گذاشته بودند. چون توافق برجام بوجود آمد و ایران آن را اجرایی کرد اقدامی سیاسی در شورای حکام به جریان افتاد و آن پرونده را بستند. اما امروز با توجه به اطلاعاتی که اسرائیل و آمریکا در اختیار آژانس گذاشته اند و پاسخ ایران از نگاه آژانس کافی نبود در کار گره ایجاد شده و امیدواریم این وضعیت از طریق گفت‌گو و مذاکره بین ایران و آژانس حل شود و بهانه به دست آمریکا و اسرائیل و سایر کشور ها نیفتد.

پرونده سازی و فشار بر روی ایران بیشتر شده است تا ایران امتیازات بیشتری به طرف مقابل بدهد

بهشتی پور در مورد اینکه آمریکا به دنبال چیست؟ تصریح کرد: آنها به دنبال پرونده سازی هستند مثل کارهایی که از ۸۴ تا ۸۹ انجام دادند. وقتی در حقوق بین الملل شما را به موضوعی متهم می کنند باید مستند باشد و به حرف اتکا نکنند باید دلایل مستند ارائه شود مثلا آژانس بگوید من بازرس ها را فرستاده ام و در فلان نقطه ذرات اورانیوم پیدا کرده ام. حال این مکان به ۱۸ سال پیش متعلق است و ذرات اورانیوم زیر ۵٪ است. زیر ۵٪ اهمیتی ندارد ولی این مسائل برای آنها مهم نیست و می گویند چون اینجا مکان اعلام نشده بود مشکل وجود دارد و حساسیت ایجاد شده است. با اینکه موضوع به ۱۸ سال پیش مربوط است و امروز فعالیتی در این سه مکان مورد ادعا صورت نگرفته است اما غرب همچنان این موج را دنبال می کند و پرونده سازی و فشار بر روی ایران بیشتر شده است تا ایران امتیازات بیشتری به طرف مقابل بدهد.

تهدید به قطع همکاری با آژانس بهانه های بیشتری به دست دشمنان ایران می دهد
بهترین راه حل همکاری و مذاکره دو جانبه با آژانس است

وی در مورد اینکه ایران چه عکس العملی نشان خواهد داد؟ گفت: بهتر است ایران عکس العملی نشان ندهد چون ما تجربه سال ۸۴ تا ۸۹ را داریم و مرتبا می گفتیم قطعنامه ها به درد نمی خورد و آنقدر قطعنامه صادر کنند تا قطعنامه دانشان پاره شود و مرتبا می گفتیم این قطعنامه ها کاغذ پاره است. ولی این حرف ها جز هزینه برای کشور چیزی نداشت. ما باید به دنبال این باشیم که با گفتگو مساله را حل کنیم. در دوران آقای لاریجانی تحت شش بند به سوالات آژانس پاسخ داده شد که به عنوان مدالیته معروف است. آقای صالحی که رئیس سازمان انرژی اتمی بودند سوالی را تحت عنوان م الیته پاسخ دادند و پرونده بسته شد. تحت چهارچوب گفت‌گو می توان پرونده را بست وگرنه تهدید و این که اگر شما این کار را بکنید ما از ام پی تی هم خارج می شویم و تهدید به قطع همکاری با آژانس بهانه های بیشتری به دست دشمنان ایران می دهد تا باز فشار بیشتری بر روی ایران بیاورند و این سیاست راه به جایی نمی برد. آن شیوه راه به جایی نمی برد و بهترین راه حل همکاری و مذاکره دو جانبه با آژانس است.

وی در خصوص اینکه آیا برجام منتفی شده است؟ اظهار داشت: برجام به طور مستقیم ربطی به این موضوع ندارد اما اگر این مساله بیش از این گره بخورد در برجام نیز تاثیر خواهد داشت اما اگر ما در برجام به نتیجه می رسیدیم می توانستیم این موضوع را از نظر سیاسی حل کنیم بعد از برجام وقتی موارد گنجانده شده در توافق توسط ایران عملی شد و آژانس این مساله را تایید کرد در شورای حکام قطعنامه صادر شد و مسائل گذشته و آینده را برای همیشه بستند یعنی پی ام دی ولی امروز موضوعات جدیدی مطرح شده که جزو پی ام دی نیست و ادعاهای جدیدی است که اسرائیلی ها مطرح کرده اند این موضوع از طریق گفت‌گو و مذاکره قابل حل است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
فقط این را میدانم که بدجور شرمنده خانوادهامون شدیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار