بازدید 12251
۵
پانزدهمین روز آواربرداری از متروپل

با کشف ۳ پیکر جدید، شمار جان باختگان به ۴۱ تن رسید/ عملیات آواربرداری از «متروپل» تعطیل شدنی نیست/ ساخت پروژه بدون پروانه اولیه شروع شده بود

آواربرداری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا مشخص است چند پیکر دیگر باقی مانده که هنوز تفحص نشده است؟ این سوالی اساسی و کلیدی‌ است که یافتن پاسخ آن در میان اظهارات و سخنان مسئولان تقریبا غیرممکن است، به ویژه زمانی که می‌دانیم هیچ کسی به عنوان سخنگو و مرجع انتشار اخبار دقیق و تایید شده این حادثه تعیین نشده است.
کد خبر: ۱۱۲۲۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵ 06 June 2022
با کشف ۳ پیکر جدید، شمار جان باختگان به ۴۱ تن رسید/ عملیات آوار برداری از «متروپل» تعطیل شدنی نیست/ ساخت پروژه بدون پروانه اولیه شروع شده بودپانزده روز از فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان می‌گذرد و همچنان جست‌وجو‌ها برای یافتن پیکر‌ها در زیرآوار ادامه دارد؛ جست‌وجوهایی که امروز ثابت شد باید جدی‌تر هم گرفته شود!

به گزارش «تابناک»، در حالی که پیبشتر اعلام شده بود شمار مفقودشدگان حادثه متروپل ۳۸ تن است و بعد از کش و قوس‌ها و تایید و تکذیب ها، بالاخره شمار جان باختگان ۳۸ تن اعلام شده بود، امروز در تفحص میان آوار سنگین بخش‌های تخریب شده سازه متروپل، پیکر ۳ تن دیگر از فوت شدگان کشف شد تا به تایید پزشکی قانونی هم برسد و بدین ترتیب شمار جان باختگان این رویداد به ۴۱ تن برسد.

رویدادی که نشان می‌دهد آمار اعلامی درباره مفقودشدگان درست و دقیق نبوده است و می‌بایست چرایی آن کنکاش شود، به ویژه از این رو که می‌دانیم از دوم خردادماه که این حادثه رقم خورده، بالغ بر دو هفته گذشته و طی این مدت، آواربرداری در حالی ادامه داشته که بخش‌های باقی مانده سازه به هیچ وجه پایدار نیست و پای جان امدادگران در میان است!
 
اما این آواربرداری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا مشخص است چند پیکر دیگر باقی مانده که هنوز تفحص نشده است؟ این سوالی اساسی و کلیدی‌ است که یافتن پاسخ آن در میان اظهارات و سخنان مسئولان تقریبا غیرممکن است، به ویژه زمانی که می‌دانیم هیچ کسی به عنوان سخنگو و مرجع انتشار اخبار دقیق و تایید شده این حادثه تعیین نشده است.
 

تعداد جانباختگان متروپل به ۴۱ تن افزایش یافت


ساعت ۱۱:۳۷ امروز، احسان عباسپور، فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان حادثه متروپل خبر داد و گفت: با شناسایی سه پیکر خارج شده از زیر آوار، بدین ترتیب تاکنون پیکر‌های ۴۱ تن از جانباختگان از محل حادثه متروپل خارج شده است.

وی افزود: امیدواریم آمار جانباختگان افزایش نیابد، اما جست‌وجو برای خارج‌سازی دیگر پیکر‌های احتمالی از زیر آوار همچنان ادامه دارد.
 
با کشف ۳ پیکر جدید، شمار جان باختگان به ۴۱ تن رسید/ عملیات آوار برداری از «متروپل» تعطیل شدنی نیست/ ساخت پروژه بدون پروانه اولیه شروع شده بود
 

عملیات آوار برداری از «متروپل» تعطیل شدنی نیست

 
سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور صبح امروز در حاشیه بازدید از محل حادثه متروپل آبادان گفت: عملیات آواربرداری از متروپل تعطیل شدنی نیست و همه دستگاه‌ها با امکانات موجود پای کار هستند و تا زمان اعلام پایان کار از سوی مسئولان استان خوزستان، عملیات آواربرداری در متروپل ادامه دارد.

وی با اشاره به تخریب بقایای ساختمان پس از اتمام آواربرداری، افزود: عملیات آواربرداری در متروپل با تدبیر پیش رفته و قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار وارد عمل شده است. همچنین دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز با تمام ظرفیت به میدان آمدند. پیش بینی‌ها جهت صدور مجوز‌های لازم در خصوص تخریب و تثبیت سازه متروپل انجام شده است.

معاون اجرایی رییس جمهور ادامه داد: در سفر به آبادان و خرمشهر و در راستای بررسی طرح توسعه منطقه آزاد اروند مشکلات شهرستان‌های آبادان و خرمشهر احصا شده تا با پیش‌بینی اعتبارات لازم بخشی از مشکلات مردم این منطقه حل شود. پس از سفر روز جمعه رئیس جمهور از محل حادثه متروپل آبادان، دستورهایی از جانب وی صادر شد که پیگیری خواهند شد.
 

ساختمان از نظر فنی استاندار‌های لازم را نداشته است

 

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان گفت: این ساختمان در کنار کوچه ۴ متری و خیابان امیری که عرض زیادی ندارد، در ۱۱ طبقه و یک زیرزمین ساخته شده بود. در این پروژه، طی سال ۹۴ به سمت گرفتن مجوز رفته بودند و در ۹۶ ساخت و ساز آن آغاز شد. این پروژه در ابتدا شش طبقه بود و تا سال ۹۸، آرام آرام طبقه‌های دیگر نیز به آن اضافه شد؛ در یک نوبت سه طبقه و در یک نوبت دو طبقه اضافه شد؛ بر سازه‌ای که برای یک ساختمان شش طبقه طراحی شده بود.

وی افزود: مشکلات عدیده فنی در همان بدو شروع کار وجود داشت، ضمن اینکه کنار یک کوچه ۴ متری و یک خیابان کم عرض نباید این فضا در اختیار این فرد قرار می‌گرفت. این مساله، ناشی از قصورات و برخی روابط ناسالمی بوده است که متاسفانه از سال ۹۴ تا ۹۹ شاهد بودیم که در سطح استان خوزستان و به صورت خاص در شهر آبادان شکل گرفته بود. در این پروژه برخی جا‌ها ضوابط فنی رعایت نشده بود. بنا بر گزارش‌ سال‌های ۹۶ تا ۹۹ و مستندات موجود آن، ساختمان از نظر فنی استاندار‌های لازم را نداشته است.

خلیلیان با اشاره به وضعیت فعلی ساختمان متروپل عنوان کرد: اگر ساختمان متروپل را کامل در نظر بگیریم، دو پنجم ساختمان فرو ریخته و مابقی یعنی سه پنجم دیگر نیز به شدت ناپایدار است. یک گروه کارشناسی تشکیل دادیم که متشکل از نظام مهندسی، شهرداری و راه و شهرسازی هستند. این گروه، مابقی ساختمان را بررسی کردند و مشخص شد که امکان نگهداری و مقاوم‌سازی آن وجود ندارد. با توجه به اقدامات انجام شده در ۱۲ - ۱۳ روز گذشته، تقریبا می‌توان گفت که به انتهای این مرحله رسیده‌ایم و اکنون باید تکلیف مابقی ساختمان را مشخص کنیم.
 

ممکن است چند نفر دیگر هم مفقود باشند!


استاندار خوزستان در پاسخ به امکان وجود دیگر مفقودین و ارائه آمار‌های مختلف در فضای مجازی، گفت: اعلام کردیم که خانواده‌ها اعلام مفقودی کنند که آمار اولیه ۳۸ نفر بود. البته شایعات بسیار است و نباید به آن توجه کرد؛ به عنوان مثال به ما گفتند که کوچه پر از کشته است، اما بعد از پاکسازی مشخص شد که پنج نفر بودند.

وی افزود: در زیرزمین نیز تعداد کشته‌ها هفت یا هشت نفر بودند. تعدادی هم در بخش مرکزی هست که از سه روز قبل ورود کردیم و آنجا نیز چند پیکر پیدا کردیم. نقل قول‌هایی می‌شود، اما مستند نیست. تقریبا ۹۰ درصد آوار را برداشت کرده‌ایم و بخشی از آوار که چسبیده به ستون‌هاست، باقی مانده است.

خلیلیان افزود: به زیرزمین رفتم و با وجود اینکه از نظر کارشناسی نباید این کار انجام می‌شد، اما دغدغه خانواده‌ها و عزیزان را دیدم و بدون اینکه شایعات را ببینم گفتم خودم باید مشاهده کنم. آنجا چیزی مشاهده نکردیم. اگر احیانا مفقودی وجود داشته باشد، ممکن است چند نفری باشند، اما تعداد آن قطعی نیست.
 


دادستانی تخریب را بلامانع دانسته است


استاندار خوزستان با تاکید بر ناپایدار بودن باقی‌مانده ساختمان متروپل یادآور شد: یک گروه کارشناسی وضعیت را بررسی کردند و گفتند ساختمان به هیچ وجه پایداری ندارد و در حیطه کار قوه قضائیه قرار دارد، زیرا ملک شخصی است، اما از بعد اینکه حکومت باید نظارت کند، ما این را از دادستان خواستیم که نظر نهایی خود را بدهد و دادستان هم اعلام کرده که تخریب بلامانع است.

وی افزود: اینجا دیگر بحث مربوط به واگذاری کار به یک شرکت یا پیمانکار است که بتواند این کار را انجام دهد. موضوع به منطقه آزاد اروند سپرده شد که سازماندهی کار را به عهده بگیرد که آن‌ها نیز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را به عنوان پیمانکار انتخاب کردند که از چهار پنج روز پیش وارد صحنه شد و ماشین‌آلات خود را وارد کرده است. البته آن‌ها از روز چهارم به کمک آمدند، اما عملا سه روز است که فعال‌تر شده‌اند.

خلیلیان گفت: امکان پایداری ساختمان وجود ندارد، اما در نحوه مواجهه با آن، اینکه از طبقات بالا به تدریج تخریب و سبک‌سازی انجام یا اینکه اقدام دیگری شود، متخصص و پیمانکار طبق قرارداد بین منطقه آزاد اروند و قرارگاه خاتم، این کار را انجام می‌دهند.
 

ساخت متروپل بدون پروانه اولیه شروع شد

 
استاندار خوزستان با تاکید بر این نکته که باید بحث متروپل را درس عبرتی کنیم برای کسانی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند، گفت: ظاهر این است که این‌ها عواملی در سطح شهر آبادان بودند. از سال ۹۴ که قرار بود این فرد وارد کار ساخت برج‌های دوقلو شود - که یکی از آن‌ها قبلا افتتاح شده بود - از اول بدون مجوز و بدون پروانه اولیه، ساخت و ساز را از سال ۹۴ شروع می‌کند. کجای کشور چنین مجوزی داریم؟ چه روابطی می‌تواند وجود داشته باشد؟ به جز روابط ناسالم، نمی‌تواند چیز دیگری باشد.

وی افزود: سال ۹۶ در گزارش‌ها اعلام شد که ساختمان متروپل حین ساخت اشکالات فنی دارد و نظام مهندسی اعلام کرده بود برجی که قبلا و در سال ۹۸ افتتاح شده عینا از نظر پایداری اشکالاتی دارد؛ همه نامه‌ها و گزارش‌ها تاریخ دارند. روابط ناسالم به چه شکل انجام می‌شوند؟ شاید کسی از دیگری پول نگرفته باشد، اما وقتی یک مقام ملی و استانی به یک شهرستان می‌رود و در یک مراسم شرکت می‌کند و به نوعی از فردی حمایت می‌کند، آن فرد حاشیه امنیت پیدا می‌کند و آن موقع است که می‌بینیم در سال‌های ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹ و تا ۱۴۰۰ این اقدامات انجام می‌شود بدون اینکه آن فرد به نهاد‌های نظارتی تمکین کند.

خلیلیان در ادامه گفت: این یک نمونه از روابط ناسالمی است که عملا منجر به این خسارات‌ شده که نه تنها به مردم آبادان، بلکه به کل کشور وارد آمده است. به نظر می‌رسد که قوه قضائیه و دادستانی حتما باید ورود عمیق‌تری به این مسائل داشته باشند و این منجر به این نشود که کار تنها به یک ناظر ختم شود. فردی که حالا گفته شده در همین ساختمان کشته شده، ۴۱ ساله بوده؛ پس در سال ۹۲ سن کمتری داشته است، چگونه می‌تواند آرام آرام یک گروه ساختمانی به اسم هلدینگ عبدالباقی راه‌اندازی کند و بعد، ساخت و ساز آبادان را انحصاری از سال ۹۴ به دست بگیرد؟
 

ساخت دو مدرسه در خرمشهر به یاد دانش‌آموزان جانباخته

 
مسعود حمیدی‌نژاد، سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ضمن تسلیت درگذشت پنج دانش‌آموز خوزستانی در حادثه ریزش ساختمان متروپل، اظهار کرد: به زودی به یاد دانش‌آموزان ملیکا و میترا صالحیان‌پور که در حادثه متروپل آبادان جان خود را از دست دادند، به همت خانواده این دانش‌آموزان، دو مدرسه ساخته خواهد شد.

وی افزود: این مدارس قرار است با مشارکت خانواده دانش‌آموزان صالحیان‌پور در مینوشهر از توابع خرمشهر که محل زندگی این دانش‌آموزان بوده، ساخته شود.
 
تکمیل می‌شود...
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
فساد و رانت باعث این مصیبت شد
از سرنوشت عاملان این فاجعه چه خبر؟ در دبی هستند یا تورنتو؟
استانداران فرمانداران شهرداران شورای شهری های قبل واونایی که الان سر کارند همه شان مسبب این مصیبت هستند ............حالا باید یه با شرف نان حلال خورده با غیرت وخدا باور بدون ترس این جماعت خیانتکار را که کاملا در جریان این کثافتکاری وخیانت بودند واهمال کردند را به محاکمه بکشاند....
واقعا می شود بدون پروانه و بدون مزاحمت شهرداری شروع به ساخت چنین ساختمانی کرد
کجاش را دیده اید در طرحهای دولتی که اول کلنگ می زنند واگرپول باشد شروع می کنند بعد که کار مقداری پیش رفت تازه اعتبار طراحی و تحقیق می گیرند. به همین خاطر است که هزاران طرح نیمه تمام دولتی داریم. بسیاری از این طرحها پس به نیمه کار رسیدن مورد بررسی قرار گرفته و په این نتیجه رسیده اند که اجرای ان در ان محل نیازی نیست.
همه اینها هم ناشی از عطش مسوولان و بویژه نمایندگان مجلس برای خودنمایی است . انگار اگر مسوولی در سفری کلنگ به زمین نزند و در این حال دیده نشود سفرش حرام می شود. در متروپل هم وقتی شهرداری شریک بوده است هر چیزی می شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان