بازدید 34261
همراه با یازدهمین روز آواربرداری از فاجعه «متروپل»

تداوم آواربردای به رغم تفحص پیکر ۳۸ جان باخته متروپل/ حال دو مصدوم حادثه رو به بهبودی است/ تشکیل ۵۰ پرونده معاضدتی تاکنون/ در بخش‌هایی از سازه حتی جوشکاری انجام نشده!/ در پرداخت دیه تسریع می‌شود

به رغم تفحص پیکر ۳۸ جان باخته در زیر آوار‌های متروپل، گزارش‌های رسیده از آبادان حکایت از تداوم روند آواربرداری دارد که معنای آن شروع یازدهمین روز آواربرداری از متروپل است. تفحصی که معلوم نیست کی پایان بیابد تا فاز بعدی آواربرداری شروع شود و مقدمه برای اجرای فاز بعدی عملیات یعنی تخریب فراهم گردد.
کد خبر: ۱۱۲۲۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶ 02 June 2022
تداوم آواربردای به رغم تفحص پیکر ۳۸ جان باخته متروپل/ حال دو مصدوم حادثه رو به بهبودی استبه رغم تفحص پیکر ۳۸ جان باخته در زیر آوار‌های متروپل، گزارش‌های رسیده از آبادان حکایت از تداوم روند آواربرداری دارد که معنای آن شروع یازدهمین روز آواربرداری از متروپل است.

به گزارش «تابناک»، از جمله ابهاماتی که در شروع عملیات امداد و نجات در آبادان جلب توجه می‌کرد، تعداد افرادی بود که در زمان ریزش آوار در ساختمان حضور داشتند. افرادی که اعداد ضد و نقیضی درباره تعدادشان مطرح بود و امدادگران را بر آن داشت تا تعیین دقیق تعداد افراد مفقود شده را در دستور کار قرار داده و با فراخوان عمومی، از مردم بخواهند که فقدان عزیزانشان را اطلاع دهند.

در پی این اقدام بود که چند روز بعد عدد ۳۸ مفقودی اعلام شد؛ افرادی که شماری از آن‌ها در زمان اعلام خبر به رسانه‌ها تعیین تکلیف شده بودند و متاسفانه در زمره جان باختگان قرار داشتند. فهرستی که هرچه عملیات جست و جو پیش رفت، پیکر شمار بیشتری از افراد درج شده در آن تفحص و از محل حادثه خارج شد تا ابن گونه به نظر برسد که با اتمام آن، عملیات به پایان خواهد رسید.
 
تداوم آواربردای به رغم تفحص پیکر ۳۸ جان باخته متروپل/ حال دو مصدوم حادثه رو به بهبودی است

این در حالی است که پیشتر مشخص شده بود که با پایان عملیات آواربرداری، می‌بایست عملیات تخریب بخش‌های باقیمانده سازه در دستور اجرا قرار گیرد چراکه وضعیت بخش‌های سرپا مانده متروپل هم بحرانی است و افزون بر کج شدن سازه، نوسان‌ها و لرزش‌های فراوان آن، جای تردید باقی نگذاشته که چاره‌ای جز تخریب آن نیست؛ تدبیری که البته رقم زدن آن چندان هم ساده نیست.

این را می‌شود از اظهارات مقامات قرارگاه خاتم الانبیا دریافت که کار تخریب باقیمانده متروپل به آنها سچپرده شده و آن گونه که تاکید دارند، 3 ماه به طول خواهد انجامید و چند روزی است که شیوه اجرای آن در دست طراحی قرار دارد. تدابیری که فعلا شروع نخواهد شد، چراکه هنوز خبر پایان تفحص اعلام نشده و به تاکید فرمانده میدان، تا زیر و رو شدن همه آوارها با دقت، جست‌وجوها ادامه خواهد داشت.
 
تکمیل می‌شود...
 
نتیجه پیگیری مسئولان برای برخورد قاطع با مسببان باید ملموس باشد
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۲۰:۰۶

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان با اشاره به کلیدواژه «مجازات عبرت آموز» در پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: این مجازات عبرت آموز نباید با تأخیر مواجه شود چرا که مردم باید نتیجه پیگیری‌های مسئولان و برخورد قاطع با مسببان این حادثه را ملموس ببینند.

به‌گزارش فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالنبی موسوی‌فرد امروز در دیدار با خانواده دانش‌آموز خردسال «مسیح صادقی» از جانباختگان حادثه متروپل آبادان، با اشاره به دیدارهای اخیر با خانواده جانباختگان این حادثه، اظهار کرد: در تمام دیدارهای انجام شده، تأکید خانواده جانباختگان بر ضرورت برخورد قاطع با مسببان این حادثه و پایمال نشدن خون فرزندانشان بوده است.

وی با اشاره به کلیدواژه «مجازات عبرت آموز» در پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی، افزود: دستگاه قضا باید در روند بررسی و پیگیری این پرونده همچنین برخورد قاطع با مسببان این حادثه تسریع کند، این مطالبه علاوه‌بر انتقال مستقیم به مقامات در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اهواز نیز مطرح خواهد شد. این مجازات عبرت آموز نباید با تأخیر مواجه شود چرا که مردم باید نتیجه پیگیری‌های مسئولان و برخورد قاطع با مسببان این حادثه را ملموس ببینند.

رد شایعه انحلال شورای شهر آبادان
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۱۷:۱۷

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: در ریزش متروپل، آنچه که محرز است این است که مجموعه عظیمی از تخلفات رخ داده است و قطعا این ساختمان در بخش‌های طراحی، نظارتی و اجرایی با مشکلاتی مواجه بوده است. برای بررسی شرایط فنی ساختمان متروپل گروهی از افراد فنی و عمرانی شورای عالی استان‌ها به آبادان سفر کردیم تا به اشتباه‌ها و سوءاستفاده‌هایی که در ساخت این ساختمان انجام شده است، رسیدگی کنیم.

محمد سروری در جمع خبرنگاران در آبادان افزود: ریزش متروپل نشان از ضعف ناظران این ساختمان دارد و این بحث را همچنین باید به کشور تعمیم داد زیرا مشکل نظارت فنی بر ساختمان‌ها در سطح کشور وجود دارد. علت مساله ریزش متروپل به صورت فنی بررسی خواهد شد و تلاش خواهیم کرد در نشست مشترکی با سازمان نظام مهندسی و شورای عالی استان‌ها موارد کوتاهی در متروپل را به صورت دقیق اعلام کنیم. تلاش بر این است که از این حادثه تلخ، درس عبرت گرفته شود تا از تکرار چنین حوادث ناگواری در کشور جلوگیری شود.

وی افزود: در ریزش متروپل، آنچه که محرز است این است که مجموعه عظیمی از تخلفات رخ داده است و قطعا این ساختمان در بخش‌های طراحی، نظارتی و اجرایی با مشکلاتی مواجه بوده است. یکی دیگر از علل ریزش ساختمان متروپل، گزارش ندادن ناظران بوده است که می‌توان در شبکه مقصران این اتفاق تلخ، این مساله را نیز مطرح کرد.

وی با رد شایعه انحلال شورای شهر آبادان گفت: بحث انحلال شورای شهر مبتنی بر یک فرآیند قانونی است و ذر وحله نخست باید اثبات شود که شورای شهر در این اتفاق مقصر بوده است.

در پرداخت دیه پرونده‌های متروپل تسریع می‌شود
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۱۶:۱۵

دادستان عمومی و انقلاب آبادان با تاکید بر تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های شاکیان متروپل، گفت: دستورات و اقدامات ویژه‌ای از سوی دستگاه قضایی به منظور رسیدگی فوری به پرونده متروپل آبادان صادر شده است. اکنون عملیات آواربرداری با سرعت خوبی شتاب گرفته و در راستای رسیدگی به وضعیت افراد زیان‌دیده و جان‌باختگان حادثه طی همفکری و هم‌افزایی که در شورای تامین صورت گرفت مقرر شد اقدامات لازم انجام شود.

حمید مرانی‌پور افزود: بنا به درخواست‌های قضایی و حقوقی خانواده‌های متوفیان و مصدومان، ستاد رسیدگی و پیگیری امور حقوقی و قضائی حادثه متروپل تشکیل شده است. واحد ارشاد و معاضدت قضایی در این ستاد در نظر گرفته شده است و پس از استماع فرد مراجعه‌کننده، به درخواست وی در واحد مربوطه ستاد رسیدگی خواهد شد.

وی با اشاره به صدور گواهی حصر و وراثت در ستاد رسیدگی و پیگیری امور حقوقی و قضائی و حقوقی حادثه متروپل، خاطرنشان کرد: در این ستاد خدمات مشاوره به مصدومان حادثه متروپل ارائه می‌شود. همچنین تشکیل پرونده پزشکی قانونی برای دریافت دیه مصدومان این حادثه از جمله اقدامات ستاد رسیدگی و پیگیری امور حقوقی و قضائی و حقوقی حادثه متروپل است.

مرانی‌پور با تاکید بر تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های شاکیان متروپل، گفت: با رایزنی دادستان مرکز استان خوزستان سعی در تسریع پرداخت دیه به این افراد شده است. طبق هماهنگی با کانون وکلای استان خوزستان، دو تیم از وکلا برای افراد بی‌بضاعت این حادثه در نظر گرفته شده است.

عملیات جست‌وجو و آواربرداری ‌متروپل امروز به پایان می‌رسد
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۱۴:۳۷

صادق خلیلیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه "فاز دوم عملیات مربوط به آواربرداری همراه با جست‌وجوی اجساد احتمالی زیر آوار مانده است که در انتهای این مرحله قرار داریم"، اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد کار جست‌وجو و آواربرداری امروز به پایان برسد و پس از آن نحوه رفتار با باقی‌مانده سازه و چگونگی مدیریت آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

استاندار خوزستان افزود: بر اساس اظهار نظر فنی تیم‌های کارشناسی متشکل از کارشناسان نظام مهندسی، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی، سازه متروپل پایداری لازم را ندارد و پس از پایان عملیات جست‌وجو در خصوص نحوه رفتار با باقی‌مانده سازه متروپل تصمیم‌گیری خواهد شد. این تصمیم در زمینه پایداری مجدد سازه و یا تخریب آن به‌صورت طبقه به طبقه، از طبقات بالا به پایین است تا به ساختمان‌های اطراف خسارتی وارد نشود.

وی خاطرنشان کرد: شکایت کسانی که در ساختمان متروپل سرمایه‌گذاری کرده و دچار ضرر و زیان شده‌اند و نیز شکایت مالکان ساختمان‌ها و فروشگاه‌های اطراف آن که اکنون ایمن نیستند مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

مرحله دوم عملیات در متروپل رو به اتمام است
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۱۳:۵۴

استاندار خوزستان گفت: امروز (پنجشنبه) تلاش خواهیم کرد مرحله دوم عملیات آواربرداری و جست‌وجو به پایان برسد و پس از آن برای نحوه رفتار با باقی سازه و چگونگی مدیریت آن تصمیم‌گیری می‌شود. اکنون در فاز دوم عملیات آواربرداری متروپل و در مراحل پایانی آن هستیم.

صادق خلیلیان در جمع خبرنگاران افزود: در فاز اول، مراحل امداد و نجات انجام شد که در چهار روز اول با سرعت اجرایی شد و ۳۷ مصدوم در عملیات‌های مختلف از زیر آوار خارج شدند. فاز دوم عملیات مربوط به آواربرداری و همراه با جست‌وجوی پیکرهای احتمالی زیر آوار است و اکنون در انتهای این مرحله قرار داریم. بر اساس آخرین آمار متاسفانه تاکنون ۳۷ نفر از شهروندان در حادثه متروپل جان خود را از دست داده‌اند که جواز دفن ۳۳ نفر صادر شده است.

وی افزود: باقی‌مانده این تعداد، اعضایی از بدن هستند که جهت شناسایی و اهراز هویت به پزشکی قانونی ارجاع شده‌اند تا با آزمایشات ژنتیکی، هویت آن‌ها مشخص شود.

در بخش‌هایی از متروپل حتی جوشکاری انجام نشده است
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۱۲:۵۱

کوروش حصیرباف، رئیس کمیسیون عمران شورای عالی استان‌ها در حاشیه بازدید کمیسیون شورای عالی استان‌ها از ساختمان متروپل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از حادثه متروپل قلب همه مردم ایران به درد آمد، اظهار کرد: قصور در حادثه متروپل، در حوزه اجرایی و فنی بوده است و در حین اجرا، نکات فنی رعایت نشده است. سازه در اتصال تیر به ستون و اتصال سقف‌ها و همچنین کیفیت عمل‌آوری بتن دچار مشکل بوده است. در مراحل کار، دستگاه مشاور و یا ناظران این پروژه باید این کوتاهی و قصورها را اعلام می‌کردند که متاسفانه این چنین نشده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: نباید اجازه داده می شد ساختمان در ۱۰ طبقه اجرایی شود. جوش‌هایی که در ستون‌ها استفاده شده استاندارد نبوده و تکیه‌گاه‌ها نیز ایراد داشته‌اند که همه این‌ها نشان‌دهنده این است که مسائل فنی در ساخت متروپل رعایت نشده است. حین اجرای ساختمان، شهرداری و شورای اسلامی شهر و دیگر دستگاه‌های اجرایی از جمله مسکن و شهرسازی که وظیفه نظارت عالیه را داشتند باید بر مراحل ساخت این سازه نظارت می‌کردند و از ادامه کار غیر فنی ساختمان جلوگیری می‌کردند.

حصیرباف در ادامه گفت: باید بررسی شود که این سازه، مجوز کمیسیون ماده ۵ برای ساخت طبقات اضافه را دریافت کرده یا این مورد نیز جزئی از تخلف بوده است. اگر تخلف بوده قانونا شهرداری باید مانع ساخت طبقات اضافه می‌شد. بر اساس قانون، در این حجم کار باید تیرآهن‌های چنین ساختمانی در کارخانه تولید، برش‌کاری و آزمایش شود اما ظاهر ساختمان نشان می‌دهد که برای جوشکاری از مهارت‌های فنی استاندارد استفاده نشده است و حتی در بخش‌هایی نیز جوشکاری انجام نشده است.

تشکیل تاکنون ۵۰ پرونده معاضدتی
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۱۲:۰۲

نعمت‌الله روشن‌روا، رئیس دادگستری آبادان در جمع خبرنگاران ضمن عرض تسلیت جان باختن شماری از شهروندان آبادانی در حادثه متروپل گفت: دستگاه قضا در کنار مردم آبادان به خصوص افرادی است که عزیزان‌شان را از دست داده‌اند. از آغاز این اتفاق، اعضای دادگستری خوزستان و دیگر بخش‌های دستگاه قضا در آبادان حضور داشتند و تا امروز پای کار بوده‌اند. کارهای کیفری و تحقیقاتی پرونده متروپل از همان لحظات اول توسط تیم‌های تخصصی آغاز شد.

وی افزود: ستاد پیگیری و رسیدگی به امور حقوقی و قضایی حادثه متروپل به منظور رسیدگی فوق‌العاده به شکایات تشکیل شده است. در این ستاد ارشادهای لازم در خصوص مسائل حقوقی و کارگری صورت خواهد گرفت. در خصوص برخی از مسائل که باید در دادگستری دنبال شود، به ویژه بحث انحصار وراثت افرادی که در حادثه متروپل فوت کرده‌اند از افرادی که مراجعه نکرده‌اند درخواست می‌کنیم که سریعا به این مرکز مراجعه کنند.

رئیس دادگستری آبادان گفت: به صورت فوق‌العاده و ویژه شعبه‌ای برای رسیدگی به این موارد در نظر گرفته شده است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مسائل رسیدگی شود. در دادگستری آبادان شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به خسارت‌دیدگان این حادثه با حضور قضات ماهر در نظر گرفته شده تا به صورت ویژه به مطالبات افرادی که شکایاتی دارند در کمترین زمان رسیدگی شود. قرار است از بهترین وکلا و خوش‌نام ترین آن‌ها در پرونده متروپل استفاده شود و تاکنون نیز ۵۰ فقره وکلات معاضدتی تشکیل شده است.

رئیس دادگستری آبادان بیان کرد: افرادی که در این حادثه مستقیم صدمه ندیده‌اند اجازه بدهند ابتدا افرادی که مستقیما از این حادثه دچار خسارت شده‌اند بتوانند کار خود را پیش برده و به حق و حقوق خود برسند.

ویدئو: روایتی از ۱۱ روز کار شبانه روزی در متروپل
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید : 1445
با این وضعیت، اگر زلزله در کلانشهرها رخ دهد، چه؟!
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۰۸:۱۸

«اگر آوار برداری از یک ساختمان ده طبقه این قدر طول کشید اگر در کلان شهر‌ها زلزله رخ دهد چه می‌شود؟» این یکی از سوالاتی است که شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی خبری از احمد وحیدی، وزیر کشور پرسیده شد که تازه از آبادان بازگشته و همه این روزها از نزدیک شاهد ماجرا و روند عملیات امداد و نجات و آواربرداری بوده است. سوالی که وزیر کشور در پاسخ به آن گفت: هر چیزی را باید از منظر خودش نگاه کرد؛ ساختمان متروپل ساختمانی بود با آوار و بتن‌های بسیار سنگین و یکپارچه که فرو ریخته است و محیط کم برای مانور وجود دارد یعنی کوچه ۶ متری از یک طرف و خیابان ۱۲ متری از طرف دیگر و جرثقیل‌های ۱۶۰ تا ۱۸۰ تنی و بیل‌های بوم بلند و انواع وسایل به کار گرفته شد، اما فضا محدود بود.

وی افزود: یکی از اشکالات وارد بر ساختمان متروپل این است که نباید مجوز ساخت این ساختمان با این ارتفاع بلند داده می‌شد که خلاف بود. اشکالات دیگری در طراحی و اجرا هم مطرح است. استاندارد‌های مصالح هم باید رسیدگی شود؛ گزارش‌هایی وجود دارد که مصالح دچار مشکل بوده اصل مجوز و نظارت‌ها هم محل بحث و سوال است و در هر کدام اشکالاتی وجود دارد که باید به دقت رسیدگی شود.

وحیدی درباره مشارکت شهرداری آبادان در ساختمان متروپل گفت: زمینی برای شهرداری بود که برای سرمایه گذاری در آن فراخوان داد؛ چندین مرحله طی شد و افراد مختلفی آمادگی خود را برای مشارکت اعلام کردند و در نهایت به عبدالباقی رسید و شراکتی بین او و شهرداری شکل گرفت. از حدود سه هزار متر زمین حدود ۱۸۰۰ متر متعلق به شهرداری بود و مشارکت انجام شد؛ شهرداری سهم بیشتری داشت و بخش دیگری از سهم خود را در جای دیگری از عبدالباقی می‌گیرد و حدود چهار درصد شهرداری در این ساختمان شرکت داشت.

او با اشاره به اینکه شهرداران وقت باید پاسخگو باشند، افزود: در سال ۱۳۹۴ فراخوان داده و در سال ۱۳۹۵ ساخت متروپل آغاز شد و در سال ۱۳۹۶ پروانه گرفت. فراخوان برای ۶ طبقه بود، اما زمان آغاز طرح در سال ۱۳۹۶، برای ۸ سقف پروانه صادر شد و سپس اضافه می‌شود و به یازده طبقه می‌رسد و همه این موارد زیر سوال است و کارشناسان با دقت در حال بررسی این موارد هستند تا نقش هر کدام در این ماجرا مشخص شود.

دو مصدوم حادثه متروپل بستری در بیمارستان در مسیر بهبودی‌اند
۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۰۰:۲۵

تنها دو مصدوم حادثه متروپل در بیمارستان‌های این شهرستان بستری‌اند که ایشان هم در مسیر بهبودی هستند.

دکتر سید محمد محمدی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: با اقدامات اولیه و اعمال جراحی ۳۷ مصدوم متروپل، ۳۵ بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شدند و در حال حاضر تنها دو مصدوم حادثه متروپل در بیمارستان بستری هستند که این دو نفر نیز در مسیر بهبودی قرار دارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۳
بعد از ده روز هنوز از کشته های دقیق زیر آوار مونده آمار دقیقی نیست...

با این مدیریت جهادی و انقلابی حالا تصور کن زلزله بزرگی در یکی از کلان شهرها اتفاق بیفته...
عمق فاجعه قابل باور نخواهد بود...
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
در زلزله های رودبار وبم دیدیم که حتی نتوستند آمار تلفاتو بگن.بعد اینهمه سال به سایتهای مربوطه مراجعه کنیداز 30تا 50 هزارنوشتند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
چرت نگو تو آمریکا هم حادثه مشابه پیش اومد نصف بیشتر اجساد اصلا پیدا نشدن
"با این وضعیت، اگر زلزله در کلانشهرها رخ دهد، چه؟!"
ما در ایران همه چیز را دیده ایم احتمالا این را هم میبینیم. آقایان فکر کرده اند مملکت داری بچه بازیست که چشمشان را بر روی هر فسادی از سوی نزدیکانشان ببندند
وقتی از طریق رانت مجوز ساخت غیر استاندارد داده میشه، نتیجش فقط مرگ هموطنان عزیزمون میشود. ای کاش این ماجرا مثل هواپیما اکراینی و کشتی سانچی و .. به دست فراموشی سپرده نشود و حداقل مسئولین ذیربط اخراج و محاکمه شوند
پاسخ ها
مردم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
متاسفانه تابناک نامه استاندار پیشین خوزستان به آقای رییسی را منتشر نکرد در این نامه خیلی از ابهامات برطرف میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
1219 تابناک منتشر کرده.شما دقت نکردین
به واژه متروپل اعتراض شدکه غیرفارسی است.آیا تفحص فارسی است؟ نمیشد نوشت پیداشد- به رفت وآمد میگویند ایاب وذهاب- به شنیدن میگویند استماع- به پیش بینی نشده میگویندغیرمترقبه......چرا؟ چون فارسی را زیرمجموعه عربی میدانند.چه اعتراضی به اعراب که به خلیج فارس بگویند خلیج عربی. جالبه که زیردریایی های مستقردراین خلیج هم نامشون عربیه: الطارق-السابحات
در مورد بقیه کلمات قبول اما در مورد سلاحها عربهای منطقه اینجوری بهتر می فهمند
پاسخ ها
پوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
ماشالله با این هوشت. مثلا اگه اسم فارسی بذارند اعراب متوجه نمیشن این یک جنگ افزاراست.با منطق تو باید اسم عبری بذارن چون اسراییلو بزرگترین دشمن معرفی میکنند.
با هر جادثه ایی قدرت و درایت و پاک دستی مسئولین بیشتر روشن می شود.
باید اون عبدالیاغی ملعون رو هرچه سریعتر پیداش کنن و به همراه عاملین اصلی این جنایت به اشد مجازات برسونن
چون بد آید هرچه آید بد شود ؛ یک بلا ، ده گردد و ده ، صد شود .
گرمی از آتش فتد ، مهر از فروغ ؛ فلسفه باطل شود ، منطق دروغ .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار