بازدید 5471

بدترین آتش سوزی ۱۸ سال گذشته در جنگل‌های آمازون

ماهواره‌های مؤسسه ملی تحقیقات فضایی، دو هزار و ۲۸۷ کانون آتش سوزی را در ماه مه در آمازون شناسایی کردند.
کد خبر: ۱۱۲۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳ 02 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از خبرگزاری فرانسه از ریو دو ژانیرو، بر اساس داده‌های رسمی که روز چهارشنبه منتشر شد، برزیل ماه گذشته میلادی (مه) بیشترین تعداد آتش سوزی‌ها در جنگل ها را در آمازون از سال ۲۰۰۴ به ثبت رساند.

ماهواره‌های مؤسسه ملی تحقیقات فضایی، دو هزار و ۲۸۷ کانون آتش سوزی را در ماه مه در آمازون شناسایی کردند که نزدیک به دو برابر بیشتر از دوره مشابه در سال گذشته است.

پس از رکورد سال ۲۰۰۴ با سه هزار و ۱۳۱ کانون آتش سوزی، این دومین ماه مه در تاریخ جنگل های آمازون است که بیشترین تخریب و آسیب به آنها وارد شده است.

فعالان محیط زیست یادآوری می‌کنند که برزیل از زمان روی کار آمدن ژاییر بولسونارو رئیس جمهور راستگرای این کشور در ژانویه ۲۰۱۹، با افزایش آتش سوزی جنگل‌ها و جنگل زدایی مواجه است.

ژاییر بولسونارو که موافق آزادسازی فعالیت معدنی و کشاورزی در مناطق حفاظت شده است، از جمله در سرزمین‌های بومیان، به علت سیاست زیست محیطی اش هدف انتقاد‌های زیادی از سوی جامعه بین الملل قرار گرفته است.

مائوریسیو وآودی مدیر بخش برزیل صندوق جهانی طبیعت با ابراز تأسف گفت: «این ارقام (آمار آتش سوزی در ماه مه) استثنا نیستند، آن‌ها بخشی از گرایش نابودی محیط زیست در سه سال اخیر است که ناشی از سیاست عمدی دولت است.»

وی افزود که دولت بولسونارو، علم را نادیده می‌گیرد و برزیل در آینده بهای سنگینی خواهد پرداخت.

به گفته کارشناسان، بیشتر این آتش سوزی‌ها مجرمانه هستند و شامل آتش زدن زمین‌های کشاورزی در مناطقی است که به طور غیرقانونی جنگل زدایی شده اند.

ماه مه معمولاً ماهی نیست که بیشترین آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها در آمازون وجود داشته باشد. اوج این آتش سوزی‌ها بیشتر درماه‌های اوت و سپتامبر است که اوج خشکی هواست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر