بازدید 24583
معاون اقتصادی رئیس جمهور مطرح کرد

فروش دلار‌های نفتی به بانک مرکزی ممنوع شد؛ دلار‌ها به تمامی بانک‌ها فروخته می‌شود

محسن رضایی با بیان اینکه در چند سال اخیر، تورم ۴۰ درصدی را تجربه کردیم، اظهار داشت: در پنجاه سال اخیر، فروش دلار‌های نفتی به بانک مرکزی مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور ایجاد کرد، ولی دولت جلوی این اقدام را گرفت و تصمیم گرفته شده این دلار‌ها به تمامی بانک‌ها فروخته شود.
کد خبر: ۱۱۲۰۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶ 24 May 2022

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: دولت به دنبال تحول اساسی در تمامی بخش ها در کشور به ویژه در بخش اقتصادی است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ محسن رضایی در جریان سفر خود به خوزستان، در گردهمایی ائمه جمعه این استان اظهار داشت: دولت به دنبال تحول است و خوشبختانه رئیس جمهور چندین اندیشکده را بسیج کرده تا برای تدوین و سند تحول کشور همفکری و همکاری کنند.

وی گفت: بیش از ۲۶ سال است که مقام معظم رهبری از همه دولت ها ایجاد تحول در بخش های مختلف را خواستار است اما تاکنون اقدام موثری انجام نشده است.

رضایی با اشاره به اینکه انتظار رهبر معظم انقلاب تدوین سند تحول سیاسی و اجرای سیاست های اصل ۴۴ است، ادامه داد: هر جامعه ای که می خواهد متحول شود، باید در تمام جنبه ها متحول شود. عدم توازن در یک بخش و ندیدن تعادل در بخش های دیگر باعث می شود تا آرام آرام موتور سیاست کم تحرک شود. از نظر تاریخی هم باید این انقلاب یک توازن همه جانبه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بعد از ۳۰۰ سال ایران اقتدار و امنیت و استقلال پیدا کرده است افزود: انباشتگی و تراکم مشکلات در مساله اقتصادی و فرهنگی روز به روز اوضاع کشور را با خطر مواجه کرده است. به همین دلیل باید تحول و انقلابی در کشور ایجاد شود.

رضایی با بیان اینکه کسانی که باعث تاخیر در اقتصاد و ایجاد مشکل در ایران شده اند باید پاسخگو باشند، گفت: از محورهای تحول این است که در تولید تحول ایجاد شود، تولید بدون سرمایه گذاری امکان پذیر نیست و اشتغال بدون تولید امکان ندارد، دوران اشتغال دولتی تمام شده است و باید به فکر تولید اشتغال بود.

وی افزود: باید برای صندوق های بازنشستگی فکری شود، اگر با همین شرایط ادامه یابد، دولت تا سه سال آینده باید ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کند تا این صندوق ها پا برجا بمانند.

رضایی از دیگر محورهای تحول در سرمایه گذاری را تولید و اشتغال دانست و اظهار داشت: محور دیگر تحول بحث تجارت است، متاسفانه در بخش تجارت از فرصت های سرمایه گذاری به خوبی استفاده نشده است.

وی با اشاره به اینکه اصلاح نقدینگی و تورم از دیگر محورهای این تحول است، افزود: به دنبال این هستیم یارانه به دست مردم برسد، اگر گرانی و تورم را حل نکنیم، تمامی این اقدامات مشکلی را حل نخواهد کرد، باید بین نقدینگی کشور و تامین کالا توازن ایجاد شود.

فروش دلارهای نفتی به بانک مرکزی ممنوع شد

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه در چند سال اخیر، تورم ۴۰ درصدی را تجربه کردیم، اظهار داشت: در پنجاه سال اخیر فروش دلارهای نفتی به بانک مرکزی، مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرد، ولی دولت جلوی این اقدام را گرفت و تصمیم گرفته شده این دلارها به تمامی بانک ها فروخته شود.

وی با اشاره به کسری بودجه دولت قبل اظهار داشت: دولت قبل ۵۰۰ هزار میلیارد ریال به عنوان تنخواه از بانک مرکزی دریافت کرده بود که این پول بدون پشتوانه وارد بازار شد و مشکل نقدینگی  در کشور ایجاد کرد، دولت های گذشته نسبت به فروش دلار نفتی جهل داشته و در خصوص کسری بودجه ناتوان بودند.

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان این که گرانی با گران فروشی دو مساله است و اگر تمام بازارها درست عمل کنند و حتی مشکل گرانی را حل کنیم اما رانت باشد، باز هم گرانفروشی داریم، گفت: باید با مردم صحبت شود که دولت برنامه دارد و به دنبال این است که با تحول در اقتصاد کشور معیشت مردم را درست کند.

ارز ترجیحی یک محاسبه اشتباه از دولت قبل بود

وی گفت: استفاده از ارز ترجیحی موجب تخلیه ذخایر ارزی کشور و اصلاح ارز ترجیحی بر اثر یک محاسبه خوش بینانه دولت قبل از بازار ارز کشور ایجاد شد که با آغاز تحریم های سنگین بر کشور مشکلات سختی وارد آمد و دولت برای خرید کالاهای اساسی با مشکلات زیادی در رابطه با تامین نقدینگی مواجه شد.

رضایی ادامه داد: ارز ترجیحی با ارز آزاد فاصله زیادی داشت و همین باعث فراهم شدن شرایط رانت برای وارد کنندگان و واسطه ها شد.

وی ادامه داد: قاچاق با وجود ارز ترجیحی بسیار بود و ۳۰ درصد کالاهای کشور قاچاق می شد، ارز ترجیحی باعث کاهش منابع و فساد اقتصادی و ترویج قاچاق شد.

رضایی در خصوص اجرای قانون مردمی کردن یارانه ها از سوی دولت اظهار داشت: طبق محاسبه انجام شده، پرداخت چهار میلیون ریال به طبقات پایین جامعه و سه میلیون ریال به طبقات بالا موجب تعادل در زندگی مردم خواهد شد، این طرح آنقدر منطقی است که مشکلات فعلی را مرتفع خواهد کرد.

پرداخت  ۱۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش به کشاورزان

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: ۱۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش با نرخ ۱۰ درصد از سوی وزارت جهاد کشاورزی به مرغداران پرداخت خواهد شد تا با افزایش قیمت نهاده ها متضرر نشوند.

وی گفت: با این اقدام به دنبال جبران خسارات احتمالی به مرغداران هستیم.

۵۰۰ نیرو در تعزیرات حکومتی کشور جذب می شود

وی گفت: اشکالاتی در تعزیرات حکومتی وجود دارد، در بسیاری مناطق شعبه تعزیرات نیست و میزان جریمه ها بسیار پایین است.

رضایی اظهار داشت: بر اساس مصوبه جدید، به تعزیرات حکومتی اجازه داده شد ۵۰۰ نیرو جذب کند؛ ضمن آنکه تلاش می شود از نیروهای بسیجی بیشتر در این راستا استفاده شود، چون نیروهای انقلابی باید بسیج شوند و جلوی تخلفات را بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا سه سال آینده تولیدات کشاورزی در خوزستان سه برابر می شود، گفت: خوزستان با ظرفیت هایی که دارد به راحتی می تواند غذای ۴۰ میلیون تن را تامین کند.

وی گفت: تا ده سال آینده امنیت غذایی مهم ترین مساله جهان خواهد شد و با توجه به‌ اینکه قیمت کالاهای اساسی بسیار افزایش یافته و واردات بسیار گران شده است، باید تولید را افزایش داد چرا که اگر تولیدات کشاورزی را افزایش ندهیم با مشکل مواجه خواهیم  شد.

بهترین نقطه کشور برای کشاورزی خوزستان است

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه بهترین نقطه کشور برای کشاورزی خوزستان است، اظهار داشت: باید طرحی ارائه شود تا برای افزایش سهم آب به استان تغییراتی ایجاد شود، شرکت های پتروشیمی و فولاد که آب زیادی مصرف می کنند می توانند از آب دریا برای صنایع خود استفاده کنند. 

وی با بیان اینکه مساله آب در کشور را باید در قالب یک‌پروژه بزرگ‌ حل کرد، گفت: با این دعواهایی که بین استان ها ایجاد شده نمی توان آن را رفع نمود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در سفری یکروزه به خوزستان از بندر امام(ره) و ذخایر کالای اساسی در این بندر بازدید نمود و همچنین با ائمه جمعه شهرستان های مختلف خوزستان در خصوص مسائل و مشکلات‌مختلف استان به گفت و گو نشست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۳۲
اثرات برنامه اقتصادی 7000 صفحه ای را هم دیدیم !
شما عرضه دارید پول بدون پشتوانه چاپ نکنید. خسته نشدید این 40 ساله هر بدبختی که سر مردم آوردید یا انداختید گردن شاه یا امریکا حالا هم روسای جمهور پیشین تا چند ساله دیگه مشکلات میفته احتمالا گردن خود مردم
شما چه کرده اید؟ تا کی می خواهید ناتوانی خودتان را بر عهده ی دولت قبل بگذارید؟یک سال است که گروه شما بر سر کارند ولی دریغ از یک ذره گشایش اقتصادی برای مردم!
آقای محسن رضائی تفکر اقتصادیشان مبتنی بر عدم کاهش نرخ دلار است چون سرمایه داران ضربه میخورندکاری به ارزش پولی و قدرت خرید عامه مردم ندارند؟؟؟
مديريت شما رو هم خواهيم ديد انشاالله كه رو سفيد شويد ولي شب دراز است و قلندر بيدار
تحول توسط شماها!!!!
از اول انقلاب روز به روز مردم بدبختر شده اند
راه های بهتری وجود دارد.
حاج‌محسن، جان جدت ول کن
برای مردم که فرقی نمی کنه
این پخش دلار های نفتی بغیر از بانک مرکزی کمکی هست برای سایر آقازاده ها و توضیع منصفانه برای همه انها
تنها راه کار ایجاد آسایش برای مردم رفتن شما و فکر شما است آقا محسن
خواهیم دید نوابغ اقتصادی اصولگرا با اینهمه منابع و شعارها چه خواهند کرد
جالبه هیچکسی هم درباره درفشانی رضایی حرف نزده می دونم منتشر نمیشه اما واقعا همتی راست میگفت که دولت از بانکها قرض کرده و بانکها از بانک مرکزی !!! الان هم اگر تمرکز از بانک مرکزی برداشته شود امار دقیقی وجود نخواهد داشت بخصوص اینکه بعضی از بانکها نظامی هستند و تحقیق و تفحص ندارند !!! ضمنا کل سواد رضایی در اقتصاد را دیدیم
آقای رضایی ۲۶‌ سال‌ است رهبر‌ میخواد‌ که دولتها‌ تحول اقتصادی‌ ایجاد‌ بکنند‌ و بقول شما‌ تا حال‌ گوش هیچ دولتی‌ بدهکار‌ نبوده‌ و شما‌در جریان‌ این‌ تخلف‌ و به عبا رتی‌ سرپیچی‌ دولتها‌ بوده اید‌ و الان‌ یک لیتر‌ روغن مایع‌ خوراک‌ عامه‌ مردم‌ شده‌ ۶۰‌ هزار‌ تومان‌ !
خوب‌ چرا‌ قبلا‌ کاری‌ نکردید‌ ؟!
منتظر بودید همه چی خراب شه بعد‌ سیاستهای‌ مشعشع‌ خودتون‌ رامطرح‌ کنید‌ و کردید‌ ! و داریم‌ کیف‌ می کنیم‌ !!!!
جناب رضایی جور حرف میزنند که انگار تمام این چهل سال و اندی دولت و حکومت دست من بوده،شما همگی در اوضاع خراب بوجود آمده مقصر هستید اما دریغ از یک عذرخواهی و یا استعفا،همواره دولت و حکومت در دست همین چند تای حاضر بوده و فقط از این دست به آن دست شده.
چهار نفری که برای رییس جمهوری شرکت کرده بودید ،همه کاره ای شدید . دست بدست هم دادید و مملکت را به نابودی کشاندید .
چرا دلارهای نفتی و گازی و ... را به خود مردم نمی دهند؟ صاحبان اصلی این ثروت
نخیر جناب اقای رضایی مثلا اقتصاد دان بهترین نقطه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی منطقه مغان در استان اردبیل است که می تواند کلیه نان مصرفی کشور را براحتی تامین کند انهم با سرمایه گذاری اندک لذا تحقیق و تفحص در سرمایه گذاری رکن اول سرمایهگذاری است لذا در سرمایه گذاری این نکته بسیار حائز اهمیت است چگونه با سرمایه گذاری کم راندمان تولید انهم تولید کالای اساسی را بهبود ببخشیم لذا احداث یک سد خاکی در منطقه سینه سر گرمی هم می تواند به این راندمان کمک زیادی بکند لذا یک سفر کوتاه و واقع بینانه می تواند به حل این رخداد کمک کند یا علی مدد
محسن رضایی: ارز ترجیحی یک محاسبه اشتباه از دولت قبل بود!!!
امیدوارم دولت بعدی اشتباهات شما را احصا کند. تنها چیزی که هست دولت ها آمده اند ورفته اند و میایند و میروند و ملت اند که نابود شده اند زیر بار اشتباهات و خطاهای این دولت ها همچنین که در این دولت از همه دولت های قبل بیشتر داره ملت میسوزه و نابود میشه وشده است ملتی نمانده
آقای رضایی فرمایشات شما تا حدودی درسته ولی تا تحول در روابط خارجی ایجاد نشود و رابطه ای متوازن با تمام دنیا ایجاد نشود مطمئن باشید که هیچ تحول پایدار و مثبتی در ایجاد سرمایه گذاری، تولید و اشتغال بوجود نمی آید.
اول بانک ها بدهی خود را به بانکها پرداخت نمایند بعد بانک مرکزی دلارش را به این بانک ها بفروشد طوزی نشود که این بانک عامل ایجاد رانت ولابی مجدد وافزایش بدهکاران بانکی این بار بصورت دلاری شود چون بانک ها برای درافت وام ریالی که به مفسدان اقتصادی بدلیل عدم شفافیت و وصول آن درمانده هستند
آقای جراح اقتصادی گندزدی بااین جراحی!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اوناکاربلدنبودن؟!!!!!!!!! همتون ازیک قوماشین
اتفاقاًماهم تصورمیکنیم مثل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که باعث گرانی زیادی شده بود وباحذف آن وضع اقتصادازآن حالت خراب به حالت خوب فعلی رسید حالاهم صحیح نیست ارزصادرات دست بانک مرکزی باشد البته چون درهمه کشورهای دنیا ارزش پول ملی رابانکهای مرکزی کنترل میکنند وارزش پول ماباپشتوانه ارزخارجی وطلا مشخص میشود بازهم عیبی ندارد ارزصادرات بجای بانک مرکزی جای امن تری باشد که کسی چشم طمع به آن نداشته باشد انوقت شاهدخواهیم بودکه دلارریر۱۰۰۰۰ تومان خواهدرسید اینهاابتکارات نخبگان اقتصادی است که مااصلاًحالیمان نمیشودولی بادیدن اثراتش چون حذف‌ارزکذائی وارزانی ووفورمایحتاج شاهدیم
اکثر بانکها که یا ورشکسته هستند یا در مرز ورشکستگی، با کدام ریال میخواهند چندین میلیارد دلار ارز را خریداری کنند؟
جناب مسئول تابناک و جنابان همکاران
سلام وقت خوش
امیرالمومنین (ع) می فرمایند : ملاک اسلام ، راستگویی زبان است. این یکی از صدها احادیث است که در ستایش و اصلی از اصول اسلام بودن صدق و راستی سخن می گوید. اگر درخاطرتان باشد و با توجه به صحبت های موجود رئیسی در زمان کاندیداتوری وعده رفع گرانی و نابسانی اقتصادی،سفره رنگین برای مردم ،تک رقمی کردن تورم،و برنامه ای مکتوب هفتادهزار صفحه ای جهت سروسامان دادن کشور را داد و برخی از مردم نیز با اعتماد به راستگویی او به این خلاف گو رای دادن ، در ثانی مجلس در زمان بودجه بندی اول با حذف ارز 4200 مخالفت و بعد گفت از دولت تضمین گرفته که ارز مذکور برای کالاهای اساسی حذف نشده و ادامه دارباشد. حال با توجه به دروغگویی، ، خلاف واقع عمل نمودن و خلف وعده آیا ایشان از عدالت ساقط نشده و دیگر عدم صلاحیتش نباید توسط مجلس اعلام شود. ؟!!! دروغ؛؟!!!! نماینده دین و کذب؟!!!! نماینده امام زمان عج و خلاف گویی. این حکم خود آقایان است که دروغگو دشمن خداست حال انصاف بدهید کدام مردم و کدام حکومتها می توانند به این دسته از افراد اعتماد داشته باشند؟!!
فرق دادن دلار به بانک مرکزی و دادن دلار به تمام بانکها گفته نشد
حناب محسن رضایی ، بعد از ۵۰ سال فروش ارز حاصل از تفت به بانک مرکزی تازه متوجه شده اید که اینکار اشتباه بوده ( البته چه بسا که نبوده و الان راه به خطا می‌روید) و لابد استحضار دارین که از ۵۰ سال ۴۴ سالش مربوط به بعد انقلابه!
چه ابر نخبه هایی بر سر مسایل اقتصادی داریم! خدا همشون رو حفظ کند و سایه شود را بر سر این ملت گسترده دارد. بی شماها دست اندرکاران اقتصادی ما ها همه هیچیم و با شما ها صاحب همه چی هستیم.
50 همت تنخواه کل دولت قبل تورم ایجاد کرد بعد 15 همت سرمایه در گردش فقط به به کشاورزان و یارانه های 300، 400 تومنی و وام های 100 میلیونی فرزند اوری و سایر خاصه خرجی های دولت تورم ایجاد نمیکنه؟! گرفتین ما رو؟!
43 ساله همه كاره ي مملكتيد بازم ميگيد ديگران مقصرند
محسن رضایی با بیان اینکه در چند سال اخیر، تورم ۴۰ درصدی را تجربه کردیم
و حقوق خلق الله 10 درصد اضافه شد
جناب آقای محسن رضایی این راهی که شما می‌روید به بیابان است برادر یکم فکر کن بعد حرف بزن اگر تخصص ندا ی مردمو بدبخت نکن وجالبه بابت هر نظری که می‌دهید ومیخواهید اجرا نمایید تضمینی هم داری یا نه یا خواهید گفت فلان دولت یا شخص نگذاشتن درست اجرا شود
از کی تا حالا ائمه جمعه ها اقتصاددان شده اند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آقا محسن بارهاقول شما درزمان کاندیداتوری راگوش دادم که گفتید ماهی جهارصد پونصد هزار تومان یارانه میدید بدون اینکه یک ریال جنسی راگران کنید..والان داریم ثمره قول شما رامیبینم یه حلب روغن نود تومنی شده چهار صد هزار تومن! وقتی که مسئولین مملکت اسلامی براحتی دروغ می‌گویند چه توقعی از مردم عوام
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان