بازدید 15632
وزیر جهاد کشاورزی و معاون وزیر اقتصاد مطرح کردند

دلار ۴۲۰۰ تومانی را به واردکننده می‌دادیم که تجربه آن در دنیا وجود ندارد/ دولت با حذف ارز ترجیحی یکی از موتور‌های خلق تورم را خاموش کرد/ مهمترین هدف ارز ترجیحی تثبیت قیمت‌ها بود، ولی قیمت‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد کرد

در جهان یارانه به حلقه اول یا آخر (تولیدکننده یا مصرف‌کننده) و یا در طول زنجیره اختصاص می‌یابد، اما ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردکننده می‌دادیم که تجربه آن در دنیا وجود ندارد. یکی دیگر از اهداف اختصاص ارز ترجیحی این بود که دهک‌های پایین جامعه از یارانه استفاده کنند، ولی طبق آمار، دهک‌های بالا چندین برابر دهک‌های پایین مصرف داشتند.
کد خبر: ۱۱۲۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵ 22 May 2022

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در همه دنیا یارانه به بخش کشاورزی تعلق می‌گیرد، اما ما یارانه را به واردکننده اختصاص دادیم که امر موضوع باعث شد بهره‌وری در بخش کشاورزی از بین برود و دستیابی به آن اهمیتی نداشته باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی افزود: طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، انقلابی در صنعت دام و طیور است به‌طوری که بیشترین منفعت مربوط به بخش کشاورزی خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: بخش کشاورزی در تمامی دنیا یک بخش یارانه بگیر است، زیرا ارزش افزوده این بخش نسبت به صنعت پایین‌تر است؛ بنابراین اگر دولت‌ها کسری ارزش افزوده در بخش کشاورزی را تامین نکنند، غذایی تولید نمی‌شود، زیرا منافع حوزه‌های صنعتی دیگر بالاتر است که دولت‌ها کسری ارزش افزوده را با حمایت‌های مالیاتی و تسهیلاتی در دنیا جبران می‌کنند تا با مابقی حوزه‌ها هم‌سنگ شود.

ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردکننده می‌دادیم!

وی تصریح کرد: در جهان یارانه به حلقه اول یا آخر (تولیدکننده یا مصرف‌کننده) و یا در طول زنجیره اختصاص می‌یابد، اما ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردکننده می‌دادیم که تجربه آن در دنیا وجود ندارد.

ساداتی نژاد ادامه داد: این بدان معناست که یارانه بخش کشاورزی به واردکننده‌ای اختصاص یافته که  ۹ میلیون تن ذرت، ۵ میلیون تن کنجاله سویا و ۴ میلیون تن جو را وارد کشور کرده است؛ نتیجه این شد که بهره‌وری در این صنعت خشکید. اکنون نرخ یک کیلوگرم ذرت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان است، درحالی‌که ما به قیمت ۱۹۰۰ تومان به تولیدکننده عرضه کردیم؛ بنابراین در این بخش نمی‌توان از بهره‌وری صحبت کرد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در دنیا برای تولید یک کیلوگرم مرغ ۱٫۶ کیلوگرم دان (نهاده) مصرف می‌شود، اما در کشور ما ۲٫۱ گیلوگرم مصرف می‌شود زیرا یارانه را در جایی پرداخت می‌کردیم که بهره‌وری را از بین برد و  دستیابی به آن اهمیتی نداشت.در واقع با این اقدام صنعت دام و طیور را به سمت عدم بهره‌وری سوق دادیم و خروجی این کار اتفاقات بزرگ دیگری همچون تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.

همه کشورهای در حال ذخیره‌سازی مواد غذایی هستند

ساداتی نژاد گفت: در دنیای امروز شرایط خاصی پیش‌آمده، مانند جنگ اوکراین و روسیه که حوزه غذا جهان را با چالش روبرو کرده است، به‌طوری‌که  امنیت غذایی تقریباً در همه جوامع، دولت‌ها و اجلاس‌ها به یکی از موضوعات قابل بحث تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: در جوامع امروز یکی از مؤلفه‌های مهم اقتدار (امنیت) غذایی است، شاید تا چند سال گذشته به امنیت غذایی می‌پرداختند، اما اکنون این موضوع به قدرت غذایی تبدیل شد. امروز کشورها به دنبال قدرت و اقتدار غذایی هستند. تقریباً اتفاقات جهانی در سال‌های اخیر نشان داده که اقتدار غذایی کمتر از اقتدار نظامی نیست و یا هم پای هم و در برخی مواقع مهم‌تر است؛ کمااینکه اکنون اتفاقات دنیا مثل جنگ اوکراین همین را نشان می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون همه کشورهای به دنبال تامین و ذخیره‌سازی مواد غذایی هستند و  افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در دنیا چالش دولت‌هاست و نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. موضوع غذا را باید در کشاورزی پیدا کنیم؛ واقعیت این است که برای تامین غذا راهی به جز رفتن به سمت یک تحول بنیادی و جهادی نداریم.

ساداتی نژاد اضافه کرد: وقتی سخن از پایین بودن بهره‌وری می‌شود، عموماً به سراغ بخش کشاورزی می‌آیند، البته اعداد و آمارها نشان می‌دهد که رشد بهره‌وری بخش کشاورزی از خدمات و صنعت جلوتر بوده است، زیرا در حوزه ترویج در سال‌های گذشته تلاش زیادی صورت انجام شده است، اما به‌طورکلی وقتی بخواهیم عدد بهره‌وری را اعلام کنیم در کشور زود سراغ کشاورزی می‌آیند، زیرا در این حوزه کار زیادی در بخش بهره‌وری و علمی انجام نشده است.

دولت با حذف ارز ترجیحی یكی از موتورهای خلق تورم را خاموش كرد

معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه ارز ترجیحی از اهداف اصلی خود دور شده و سبب ایجاد رانت، فساد و تورم در کشور شده بود، گفت: دولت سیزدهم با حذف ارز ترجیحی، یکی از موتورهای مهم خلق تورم را خاموش کرد.

محمدهادی سبحانیان خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷ دولت از محل درآمدهای خود از صادرات نفت، ارزی را به عنوان ارز ترجیحی به برخی کالاها اختصاص داد که مهمترین هدف آن تثبیت قمیت ها بود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف سیاستگذار از تخصیص ارز ترجیحی ۴۲۰۰ به برخی کالاها این بود که اقلام را با قیمت مناسب و تثبیت شده به دست مصرف کننده برساند، ولی نه تنها تثبیتی در کار نبود بلکه قیمت این کالاها رشد قابل توجهی پیدا کرد. حتی در برخی از این کالاها رشد ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی قیمت ها را در این چند سال شاهد بودیم. سبحانیان گفت: حتی در برخی زمینه ها ارز ترجیحی ضد اهداف خود عمل کرد. 

سبحانیان خاطرنشان کرد: اختصاص یارانه بیشتر به ثروتمندان، ایجاد فساد و رانت در این حوزه، عدم واردات به ازای ارز تخصیصی، افزایش قیمت کالاهای اساسی بیش از مقادیر واقعی، واردات بیش از نیاز کشور، عرضه کالاها در داخل به قیمتی بالاتر از واردات و قیمت مصوب و قاچاق صادراتی از مواردی است که ارز ترجیحی را از هدف اصلی خود دور کرده است. وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف اختصاص ارز ترجیحی این بود که دهک های پایین جامعه از یارانه استفاده کنند، ولی طبق آمار، دهک های بالا چندین برابر دهک های پایین مصرف داشتند.

وی اظهار داشت: آنچه برای دولت مسجل شد، این است، سیاست  ارز ترجیحی کارآمد نبوده و ضد خود عمل کرده و به اقتصاد کشور نیز لطمه زده است، بنابراین تصمیم بر اصلاح آن گرفته شد، البته این را هم بگویم، آنچه هم اتفاق افتاده، نه اختیار دولت، بلکه تکلیف قانون بود که باید اجرا می شد.

سبحانیان تأکید کرد: دولت حتی بیش از پولی که از آزادسازی قیمت ها به دست آورده را یارانه پرداخت کرد و ملاحظات اجتماعی آن را نیز رعایت نمود. وی با اشاره به تأثیر ارز ترجیحی بر تولید داخل نیز گفت: برخی کالاها را که در داخل تولید می کنیم، اگر آن  را از خارج وارد کنیم، در حقیقت رقیبی برای کالاهای داخلی ایجاد کرده ایم، مثلاً گندمی را که در داخل تولید می کنیم وقتی به راحتی وارد شود، انگیزه ای برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان داخل وجود ندارد.

وی ادامه داد: تخصیص ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی از طرق مختلف، به توزیع رانت در زنجیره واردات کالاهای اساسی منجر خواهد شد و این حمایت تنها به مصرف کنندگان نهایی منتقل نخواهد شد، بنابراین باعث فساد و رانت می شود. وی به عنوان نمونه گفت: تعداد شرکت های فعال در واردات نهاده ها قبل از ارز ترجیحی ۱۵ مورد بود که بعد از تخصیص ارز به ۴۰۰ شرکت رسیده است.

سبحانیان تصریح کرد: در حالی که واردات کالاهایی مانند جو، ذرت، کنجاله، دانه های روغنی و روغن خام افزایش پیدا کرده، کالاهای مصرفی خانوار که از این موارد به دست می آید به شدت کمتر شده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۲۱
با توجه به منابع عظیم ثروت در کشور میزان اهمیت مردم برای دولت از فاصله میان درآمد اکثریت مردم و قیمت ها مشخص می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
سالها سرکوب قیمت ارز اجازه واقعی شدن قیمت ها و بدنبال آن دستمزدهای واقعی را نداد و همچنین دادن انرژی مجانی به صنایع واقعیت فشل انها را پنهان کرد
همه استدلال هایتان که درست معضل عملکرد خودتان هم بود رفقا! یعنی همین برداشتن ارز ترجیحی بتعث تورم وحشتناک و.... شد!!! مشکل جای دیگری است و شما هم خودتون بخشی از مشکل هستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
طنز کار این است که کسانی اقتصاد را به اینجا کشاندند حالا میخواهند آنرا درست کنند
انگار که انگار ارز 4200 رو خودتون تصویب کردید الان ازش ایراد میگیردید و انگار ادم فضایی ها بودن نه شما
چه کسی بود که اقتصاد رو به این روز انداخت که الان شما در حال جراحی اون هستید ؟
غیر از اینکه شما بویدید؟؟
تمام این حرف که میگن چرت و پرته.یک کلام دولت دچار کمبود بودجه ست و تا دلار نیاد و مناسبات اقتصادی با جهان انجام نشه همین اشه و همین کاسه
انگار همه مردم می دانستند ازاد کردن ارز ترجیحی تورم زا است و قیمت ها را نمی شود ثابت نگاه داشت بجز مسٸولین امر؟ تازه اول کار است؟ پیش بسوی ابر تورم؟؟؟؟؟
آقای وزیر کشاورزی این که همه دنیا به غیر از ایران به کشاورزی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی و به تبع آن امنیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... نگاه می‌کنند چیز جدید و حال حاضری نیست. بر این اساس کشاورزی، دامداری و به تبع آن تولید محصولات غذایی در کشورهای دنیا در جایگاه اول اهمیت قرار داشته است. متاسفانه در ایران تا کنون نگاه به کشاورزی و تولید محصولات غذایی بسیار منفی بوده و تنها بخشی که توسط هیچدولتی مورد حمایت قرار نگرفته است کشاورزی بوده است و این سبب شده است که بسیاری از روستاهای ایران یا خالی از سکنه شوند و یا هیچ فرزندی ادامه دهنده راه والدین در جهت تولیدات کشاورزی نباشد. شما اگر به سفره خودتان هم نگاه کنید میوه‌ها و حتی سبزی‌های رنگین و ... وارداتی را استفاده می‌کنید که ورود آنها هم از مسیرهای قانونی است (مرزهای سیاسی مانند فرودگاه و پایانه گمرگ و ...) که می‌شود به راحتی آن گلوگاه‌های ورودی را بست و شرایط تولید داخلی را تقویت و حمایت نمود. تولید در ایران زمانی تامین کننده امنیت غذایی است و به تبع آن بسیاری از امنیت‌های دیگر را به دنبال خواهد داشت که مسئولین و دست‌اندرکاران این کشور به کشاورزی و دامداری به دیده مثبت، حامی و پشتیبان نگاه و عمل کنند در غیر اینصورت هر روز بد‌تر از دیروز خواهد بود.
هالا ببینیم شما تورم را چند صد درصد افزایش خواهید داد. فعلا که باسرعت خوبی شروع کردید؟!
چرا دولت خدمت گذار قیمت ارز را به سمت کاهش قیمت و افزایش ارزش پول ملی تغییر نمی‌دهد؟ همه مشکلات به سادگی حل می‌شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
ارزش پول ملی هر کشور را اقتصاد آن کشور مشخص میکند و سلیقه ای نیست از طرف دیگر بالا بردن ارزش پول ملی بصورت مصنوعی نه تنها افتخاری ندارد زیانبار هم است
واقعا خسته نباشید
خدا قوت
مردم رو بیچاره کردید
وای به روزی که مشخص بشه این کار تعمدی هست
دیگه نه دین دارید نه ایمان
در عرض چند روز قیمتها چند برابر شده بعد به زور می خوان بگن برداشتن ارز ترجیحی اقتصاد رو نجات داده !!
اگر قزار است از این برورفت تورم وگرانی هم کشور نجات پیدا کند وهم مردم ،هرچه سریعتر وزارت بازرگانی را احیاء کنید بگذارید جهاد کشاورزی فقط به تولید بیاندیشدو کشاورزی را رونق وتولیدات کشاورزی را افزایش دهد .وزارت کشاورزی شده است وزارت بازرگانی که جای تاسف است
این حرفا صدتایه قاز ارزش نداره باید با دنیا تعامل داشت.تا تحریم هست این مشکلات خواهد بود.این دولت اصلا بدنه کارشناسی نداره.ازجمله خودشما که وکیل مجلس بودی وخلاف عهدت بامردم رفتارکردی.
مشکل از ارز و واردکننده نیست،مشکل آقازاده هایی هستن که به بهانه واروات دلار گرفتن و بردن و خوردن و هرگز هم باهاشون برخورد نمیشه.
دولت فقط حرف و از همه جا بی خبر غذا بیرون میخواهی بخوری ۲۰۰درصد گرون شده .ابمیوه گرون بستنی گران تورم نمیدونم چیه دیگه زورتون به وارد کننده نمیرسه پدر مصرف کننده رو در میاریت
از ابتدا مشخص بود وقتی آجر چینی دیوار اقتصاد به آدم های ناشی سپرده میشود دیوار بالاخره فرو خواهد ریخت
قرار بود بنزین براساس کد ملی سهمیه بندی شود و افراد کم درآمد هم سهم خود را از تقسیم مجانی بنزین بگیرند چی شد
دادن ارز ترجیحی به وارد کننده که فاجعه بود ولی برای کشوری که آب ندارد دادن یارانه به بخش کشاورزی هم اشتباه است
خدا را شکر که خودشان به تورم 400 درصدی اعتراف کردند بالاخره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار