نمایندگان نمی‌خواهند پل پیروزی پایداری‌های تندرو شوند

تعداد پایداری ها در مجلس به آن اندازه ای نیست که بتوانند با رای ، نامزد خود را به ریاست برسانند ،علاوه براین ، خود اعضاء جبهه پایداری هم با یکدیگر، اختلاف و تعارض سیاسی دارند.
کد خبر: ۱۱۲۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳ 21 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، پس از فروکش کردن انتقادها به خرید سیسمونی خانواده قالیباف از ترکیه، چهارم خرداد، انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم برگزار خواهد شد، این درحالی است که هنوز نامزدهای هیات رئیسه و بویژه ریاست مجلس، اعلام رسمی نشده و بازار گمانه زنی های رسانه ای داغ است.

نکته بارز این دوره از انتخابات، جدا کردن راه جبهه پایداری از اصولگرایان است و موضع گیری اعضای این جبهه و نمایندگان نزدیک به آنان، گویای عزم پایداری ها برای کنار زدن قالیباف و نشاندن نامزد مطلوب خود، روی صندلی ریاست بهارستان است. اما نکته اینجاست که تعداد پارلمان نشینان پایداری و نمایندگان حامی آنان، در حدی نیست که قادر باشند آرای لازم برای پیروزی نامزد مطلوب خود را کسب کنند، درعین حال، برخی ناظران تاکید دارند با توجه به دو متغیر آسیب دیدن اعتبار قالیباف در ماجرای سیسمونی از سویی و غیرقابل پیش بینی بودن رفتار مجلس انقلابی، نمی توان پیروزی حتمی یا حداقل بی دردسری را برای قالیباف پیش بینی کرد.

ابراهیم نکو، نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس در ارزیابی انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم، احتمال تغییر قالیباف را «خیلی بعید» می داند و با استناد به دلایلی احتمال سکانداری پایداری ها در بهارستان را «منتفی» می داند.

گفت و گوی خبرآنلاین با ابراهیم نکو نماینده دوره نهم مجلس را بخوانید :

در آستانه انتخاب هیات رئیسه مجلس هستیم، پیش بینی تان از وضعیت قالیباف در این انتخابات چیست؟

همان طور که در ادوار گذشته هم شاهدبودیم خیلی کمتر اتفاق افتاده که شخصی در قامت رئیس مجلس بوده باشد و وسط دوره تغییر کند. ضمن اینکه مجلس یازدهم، مجلس یکدستی است و نمایندگان عضو تیم قالیباف یا خامی او و نیز نمایندگانی که منتقد قالیباف هستند اما او را بهتر از کزینه های دیگر می دانند، تعداد بالایی هستند و با آرای خود می توانند، مسیر ریاست مجدد قالیباف را هموار کنند.

درواقع معتقدید ریاست مجلس تغییر نخواهد کرد؟

احتمال تغییر رئیس مجلس را بسیار بعید می دانم و با توجه به توضیحی که درباره فضای کنونی بهارستان دادم، انتخاب نامزد دیگری به ریاست مجلس، منتفی است و باز قالیباف رئیس مجلس خواهد شد.

ماجرای سفر خانواده قالیباف و خرید سیسمونی از ترکیه در آرای نمایندگان تاثیر گذار نخواهد بود؟

چنین موضوعی در مجالسی تاثیر گذار است و می تواند اثر خود را بگذارد که یک جناح با تفکر دیگر ونقش پررنگ تری حضور داشته باشد،مثل اصلاح طلبان یا شبیه تیم آقای روحانی در مجلس نهم و دهم.اما چنین تفاوت فکری در مجلس یازدهم دیده نمی شود. بنابراین، ماجرای سیسمونی، تاثیر جدی و اترگذاری در رای گیری ریاست مجلس نخواهد داشت و تغییرات احتمالی، به سایر اعضای هیات رئیسه مانند نایب رئیس ها، محدود خواهد شد.

تعداد پایداری ها در مجلس به آن اندازه ای نیست که بتوانند با رای، نامزد خود را به ریاست برسانند،علاوه براین، خود اعضاء جبهه پایداری هم با یکدیگر، اختلاف و تعارض سیاسی دارند.

بنابراین، پایدارچی ها خیلی راحت نمی توانند ریاست مجلس را به دست بگیرند زیرا آنها هم وحدت لازم را ندارند و هم تعداد آرای شان کافی نیست، پس تصاحب ریاست مجلس از سوی پایداری ها، منتفی است.

طبق خبرها و گمانه زنی های غیررسمی، الیاس نادران و مرتضی آقا تهرانی از طیف پایداری نامزد ریاست مجلس خواهند بود...

به همان دلایلی که اشاره کردم،هر گزینه پایداری، شانسی برای ریاست مجلس ندارد، بویژه آنکه نمایندگان می دانند مواضع تند و رویکرد تفکر احساسی پایداری ها درقبال تحولات و نیازهای کنونی و مهم کشور و جامعه، به نفع کلیت مجلس و کارنامه نمایندگان نیست و حتی همسویی مجلس و دولت را نیز مختل می کند زیرا پایداری های تندرو، مطالباتی از مجلس و دولت دارند که تحقق آنها، نه ممکن است و نه به نفع دولت و مجلس.

با چنین رویکرد ناکارآمدی، اگر پایداری ها، ریاست مجلس را در دست بگیرند، می توانند حواشی زیادی ایجاد کنند و به تنش ها دامن بزنند و این دقیقا، نکته ای است که نمایندگان، توجه دارند و نمی خواهند پل پیروز عده ای تندرو در مجلس شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها