بازدید 14003
۴

تعداد خودروهای فرسوده در حال تردد در کشور

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ۲۶ میلیون دستگاه خودرو در کشور در حال تردد است که ۶ میلیون دستگاه آن فرسوده است و از ۲۰ میلیون خودرو باقیمانده ۴ میلیون دستگاه، خودرو نو است.
کد خبر: ۱۱۱۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲ 19 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، امیرحسین کاکایی در نشست خبری اختتامیه دوازدهمین همایش بین‌المللی موتور‌های درون سوز، اظهار داشت: در زنجیره صنعت خودرو عدم توازن وجود دارد و به همین دلیل پیشرفت‌های حاصله در صنعت خودرو کند است.

وی افزود: صنعت خودرو به عنوان ویترین صنایع دیگر است و ساخت بسیاری از درایور‌ها را انجام داده است، اما عدم پیشرفت ناشی از عدم توازن زنجیره باعث شده که با وجود ارتقای موتور، قطعه گیربکس رشد چندانی نداشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: همه بخش‌های صنعت خودرو را نمی‌توان در کشور داشت و این موضوع در همه کشور‌ها به این شیوه است.

وی افزود: اگر کشور ژاپن را به مانند ما تحریم کنند حتی یک ماه نیز نمی‌تواند به تولید ادامه دهد در حالی که ما در ۴ سال گذشته با انواع تحریم‌ها تولید را ادامه داده ایم و پیشرفت هم داشته‌ایم، اما عدم توازن باعث شده است که صنعت خودرو در مقابل مردم خجالت زده باشد که البته این مساله به معنای آن نیست که در این صنعت کاری انجام نداده باشیم.

کاکایی بیان داشت: اگر در صنعت خودرو به حلقه‌های مفقوده توجه می‌شد، اکنون وضعیت بسیار بهتری داشتیم.

وی افزود: ۲۶ میلیون خودرو در کشور در حال تردد است که ۶ میلیون دستگاه آن فرسوده است و از ۲۰ میلیون خودروی باقیمانده ۴ میلیون نو است یعنی دارای گارانتی و حدود ۱۴ تا ۱۶ میلیون خودرو نیز خودروی معمولی است.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: در مورد تصادف بهبهان به صورت قاطع می‌گویم که به هیچ وجه مشکل ایربگ نبود، مسائل مختلفی در تصادف بهبهان نقش داشت و می‌توان گفت که ایربگ (کیسه هوای خودرو) خودرو آخرین حلقه موثر در این حادثه بوده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی اعلام کرده است ۲۰۰ قطعه خودرو را استانداردسازی کرده است، گفت: این موضوع در حیطه وظایف سازمان ملی استاندارد است بنابراین سوال من این است که سازمان بازرسی برای ممانعت از ورود کالای قاچاق و تقلبی که جزء وظایفش است چه کرده است.

کاکایی اظهار داشت: در ۲۰ سال اخیر به دانش و توان طراحی موتور دست یافته ایم و اکنون بر روی استاندارد یورو ۶ کار می‌شود که باید در این حوزه دانشگاه به کمک صنعت خودرو و قطعه ساز بیاید.

 بخشی از تقاضای در بازار خودرو برای حفظ ارزش پول است

در ادامه این نشست سید مصطفی میر سلیم گفت: ایران تنها کشوری در دنیا است که پس از خروج خودرو از کارخانه قیمت خودرو افت نمی‌کند در حالی که در تمام دنیا خودرو حتی برند‌های بسیار معروف با خروج از کارخانه دچار افت قیمت می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید خودرو در کشور حدود یک میلیون ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است، بیان داشت:، اما الان اگر در کشور ۲ میلیون خودرو نیز تولید شود باز هم تقاضا وجود دارد و این در واقع نیاز بازار نیست بلکه مردم پول خود را به بازار وارد می‌کنند تا ارزش پولشان حفظ شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم مردم اگر پولشان را در بانک بگذارند پس از مدتی ذوب می‌شود و ارزش آن کاهش می‌یابد، زیرا بانک ۱۸ درصد سود می‌دهد در حالی که تورم بسیار بالاتر از ۱۸ درصد است بنابراین مردم برای حفظ ارزش پولی خود برحسب شرایط پولشان را وارد بازار سکه، طلا، دلار و ارز می‌کنند و اکنون نیز پولشان را وارد بازار خودرو می‌کنند.

وی در مورد مصوبه واردات خودرو بیان داشت: در مصوبه دولت آمده است که واردات خودرو باید جوابگوی نیاز مردم باشد نه طبقات خاص و نکته دیگر اینکه واردکننده خودرو باید از هویت حقوقی برخوردار باشد که نشان دهنده نماینده رسمی بودن آن باشد نه اینکه یک دلال واردات خودرو را انجام دهد همچنین واردکننده خودرو اگر شخص حقیقی باشد نیز باید دارای نمایندگی رسمی باشد.

وی افزود: در دنیا حدود ۹۰ میلیون خودرو تولید می‌شود بنابراین با توجه به اینکه کشورما یک صدم جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد باید ۹۰۰ هزار خودرو در کشور تولید شود.

میر سلیم بیان داشت: ۲۰ درصد از قیمت خودرو هزینه مالی است و مجموعه بدهی سایپا و ایران خودرو شاید نزدیک ۲۰۰ هزار میلیارد تومان باشد.

وی افزود: اگر واردات خودرو انجام می‌شود باید خودرو‌های مورد نیاز عامه مردم باشد و از نظر مصرف سوخت استاندارد باشد.

 زیان انباشته خودروسازان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور نیز در این نشست اظهار داشت: ما با واردات خودرو موافق هستیم، زیرا واردات آن فشار‌هایی را که اکنون بر خودروسازان و قطعه سازان وجود دارد کم می‌کند.

وی افزود: زیان انباشته خودروسازان اکنون بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است دولت باید دست از مدیریت و قیمت گذاری خودرو بردارد ما پتانسیل و توان داریم و اگر مدیریت دولتی باشد کار با مشکل مواجه می‌شود.

وی افزود: نارضایتی مردم از صنعت خودرو این است که خودرو به دستشان نمی‌رسد، زیرا یک رانت اساسی بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ایجاد کرده ایم به عنوان مثال اگر قیمت تمام شده یک خودرو ۴۰ میلیون تومان بود دولت می‌گفت آن را به قیمت ۲۰ میلیون تومان بفروشید. از زمانی که یک شخصی آمد و گفت پراید کیلویی چند؟ شورای رقابت وارد این صنعت شد و ضرر و زیان شروع شد و الان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دو خودروساز است.

نجفی منش اظهار داشت: بنابراین الان خودروساز با ضرر و زیان تولید می‌کند و لذا پول قطعه ساز را نیز به موقع نمی‌تواند بپردازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
پیشنهاد میشود خودروسازان درازای اوراق کردن خودرو فرسوده بدون قرعه کشی خودرو جدید تحویل بگیرد مزیت:1-درمصرف بنزین 2- الودگی هوا 3-زیبایی شهروغیره.....
همه خودرو ها تولید داخل فرسوده اند
من یه خودرو خریدیم سال ۹۶
تا امروز ۱۰۰ بار رفته نمایندگی
پس با این وصف ایشان ۱۰۰ سال اول سخت است و بعد درست می شود . بعلاوه چند میلیون نفر هم باید بمیرند . ازطرفی پس کشور های دیگر معجزه کزدند . البته ایشان باید دید ارتباطش با صنعت خودرو چیست و عضو کجا است . این حرف ها برای بچه مدرسه ای ها خوب است . بیاد با من بشینه تا جوابشو بدم .
خیلی خوبه که میدونید خودرو فرسوده داریم.من پراید ۸۲ دارم ولی چون پلاک به اسمم هست نمیتونم ماشین ثبت نام کنم(البته اونهایی هم که میتونن ثبت نام کنن شانسشون زیر ۱ درصد هست برای بردن).بعدا طرف ۱۰ تا ۱۰تا ماشین میاره بیرون از کمپانی.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل