بازدید 7506

تهديد امنیت غذایی جهان در سايه جنگ اوکراین

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد اعلام کرد بحران اوکراین فشار سنگینی بر امنیت غذایی جهان وارد مي کند.
کد خبر: ۱۱۱۹۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳ 18 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، اقتصاددان ارشد سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز دوشنبه هشدار داد طولاني تر شدن درگیری روسیه و اوکراین، آسیب‌های جدي به امنیت غذای جهانی وارد خواهد کرد. ماکسیمو توررو، اقتصاددان ارشد فائو در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی جی تی ان گفت: در حال حاضر این بحران تاثیر شدیدی بر قیمت‌های مواد خوراکی در سطح جهانی گذاشته است.

ماکسیمو توررو، اقتصاددان ارشد فائو گفت: «پيش از جنگ اوکراين نيز قیمت‌ها از قبل افزایش پیدا کرده بود. در فوریه ۲۰۲۲، شاخص قیمت مواد خوراکی فائو به رکورد تاریخی جدیدی رسید و ۲۱ درصد بیشتر از سال قبل بود و ۲.۲ درصد هم از بالاترین میزان قبلی این شاخص در فوریه ۲۰۱۱، بالاتر بود. از نظر شاخص‌های واقعی هنوز به سطح فوریه ۲۰۱۱ نرسیده ایم، اما شاخص بی نهایت بالا بود.» روسیه و اوکراین سال گذشته جزو صادرکنندگان برتر جهانی گندم، ذرت، کلزا، تخمه‌های آفتابگردان و روغن آفتابگردان بودند. روسیه همچنین صادرکننده برتر جهانی کود شیمیایی نیتروژن و دومین تامین کننده کود‌های شیمیایی پتاس و فسفری بوده است. توررو تاکید می‌کند هر چه درگیری بين روسيه و اوکراين بیشتر ادامه پیدا کند، کمبود کود شیمیایی تاثیر بیشتری بر صنایع کشاورزی حیاتی می‌گذارد.

اقتصاددان ارشد فائو افزود: «صادرات گندم روسیه و اوکراین حدود ۳۰ درصد از نیاز بازار جهانی را تامین می‌کند و در کنار صادرات روغن آفتابگردان، این سهم به ۵۵ درصد می‌رسد. آنها همچنین سهم مهمی در صادرات کود‌های شیمیایی دارند. از نظر کود شیمیایی، ۲۵ کشور به روسیه متکی هستند و ۳۰ درصد یا بیشتر از آن به واردات کود‌های شیمیایی نیتروژن، فسفری و پتاسیم وابسته مي باشند. روسیه نقشی مهم در بازار کود شیمیایی جهان ایفاء می‌کند و این درگیری فشار بیشتری بر قیمت‌های کود‌های شیمیایی اعمال می‌کند که پیش از این هم بالا بودند و دلیل این افزایش تاریخی هم قیمت بالای انرژی است. قیمت‌های بالای کود‌های شیمیایی، در آینده کشاورزی را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست