
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات برخی کالاها و اقلام از جمله خودرو ممنوع شد. در واقع به سبب اعمال تحریمها، فروش نفت کاهش یافت و برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو با ممنوعیت مواجه شد. این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ داشت و پس از آن با هماهنگی دولت این مصوبه تمدید نشد.
با توجه به تقاضای سالیانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی خودرو و در مقابل عرضه کمتر از یک میلیون دستگاه در سالهای گذشته، نشان میدهد خودروساز داخلی نتوانسته این فاصله را پُر کند، بر این اساس نیاز به واردات برای تنظیم بازار و کاهش التهابات و آشفتگی مشهود بود.
متاثر از این موضوع و ممنوعیت واردات، در چهار سال گذشته قیمت خودروهای خارجی، مونتاژی و داخلی در کشور با رشد فزایندهای همراه شد. در همه سالهای گذشته در بازار با کمبود خودرو مواجه بودیم و همه نوسانات، واسطهگریها و دلالیها به دلیل کمبود خودرو بوده است. این در حالی بود که با وجود رشد قیمتها، بازار در رکود و خوابی عمیق به سر میبرد و در عمل خبری از خرید و فروشها نبود.
در حالی که با احتساب قیمتهای جهانی و نرخ دلار حتی ۳۰ هزار تومانی، امروز گرانترین خودروی چینی در ایران بیشتر از ۸۰۰ میلیون تومان نمیارزد، اما شاهدیم با قیمتهای گزافی به فروش میروند. به اعتقاد کارشناسان با این رویه نه فقط صنعت خودرو کشور به جایی نمیرسد، بلکه شرایط بدتر هم خواهد شد چرا که خودروسازان داخلی به بهانه تولید و اشتغال، هرچه میخواهند بر سر مردم میآورند، اما وقتی به عملکرد خود در تنهایی مینگرند چیزی جز سرافکندگی نمیبینند.
با آزاد شدن واردات خودرو میتوان انتظار داشت در اندک زمانی قیمت خودروهای خارجی واقعی شود، این در حالی است که نگاهی به قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار که عمدتا از مدل ۲۰۱۷ و در اندک مواردی مدل ۲۰۱۸ هستند، در واقع با دلار ۵۸ تا ۷۰ هزار دلاری محاسبه میشوند و مصرفکنندگان ایرانی بین ۲ تا سه برابر قیمتهای جهانی پول بابت خودروها پرداخت میکنند. با آزاد شدن واردات، قیمت مدلهای قدیمیتر همان خودروها کاهش خواهد یافت و اثر روانی خوبی بر بازار نیز خواهد گذاشت.
به اعتقاد کارشناسان و دستاندرکاران امر، دولت قبل با بههم ریختن بازار خودرو به مردم ظلم کرد به طوری که خوشحال از اجرایی شدن برجام، بازار را به نفع دو خودروساز بزرگ کشور مهندسی کرد. در این راستا شاهد بودیم شرکت پژو با ایرانخودرو و سیتروئن با سایپا همکاریهایی را آغاز کردند. برای نیل به این هدف مجبور بودند بخشی از بازار را حذف کنند و به این منظور ابتدا واردات خودروهای خارجی را ممنوع کردند.
در ادامه، واردات خودرو محدود و مسدود شد و حتی همان زمان برخی کارشناسان هشدار دادند که این موضوع در راستای رهاسازی قیمت خودروهای داخلی است. در نتیجه امروز شاهدیم تنها طی چهار سال قیمت خودرویی نظیر پراید از ۱۹ میلیون تومان به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در بازار رسیده است.
با استقرار دولت مردمی سیزدهم، از همان ابتدا رفع التهاب از بازار خودرو در دستور کار دولت و وزارت صمت قرار گرفت و مسوولان وزارتخانه در تلاش برای التهابزدایی از بازار خودرو، آزادسازی واردات را به عنوان یکی از گزینهها در دستور کار قرار دادند.
از طرفی، در سالهای گذشته بهتجربه ثابت شد که حمایت صرف از صنعت خودروسازی و همچنین ممنوعیت واردات خودروهای خارجی بیفایده است. نتیجه این اقدامات در عمل، کاهش کیفیت تولیدات داخلی و افزایش قیمتها بوده است.
در حالی که صنعت خودروسازی در سالهای گذشته، از بالاترین سطح حمایتها برخوردار شد و این حمایتها همچنان ادامه دارد، اما در عمل عملکرد غیرقابل دفاع و بسیار ضعیف آنها را شاهدیم به طوری که در ماههای گذشته حتی رهبر معظم انقلاب نیز ۲ بار لب به شکایت از این صنعت گشودند و فرمودند: حمایتهای عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع بهویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمیشود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.

بالاخره روز گذشته (چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۱) وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلامکرد: همزمان با پایان یافتن زمان مصوبه ممنوعیت واردات خودرو (که تا پایان اردیبهشتماه امسال است)، موضوع واردات خودرو در دولت مطرح و کلیات آن به تصویب رسید.
«سید رضا فاطمی امین» خاطرنشان کرد: اکنون هیچ منعی برای واردات خودرو وجود ندارد و از آنجایی که منابع ارزی کشور در وضعیت خوبی به سر میبرد، فشار خاصی به منابع ارزی وارد نخواهد شد.
وی گفت: در مصوبهای که اکنون آماده شده و مراحل نهایی خود را می گذراند چند نکته مورد توجه قرار گرفته است که در نخستین مورد، تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی که عموم مردم بتوانند از آنها استفاده کنند خواهد بود؛ در حالی که پیش از این به طور عمده خودروهای لوکس، گران و تجملی وارد کشور می شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: عمده خودروهای داخلی در محدوده اقتصادی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، زیرا پلتفرم های قدیمی دارند و مردم از کیفیت آنها رضایتی ندارند و باید از خطوط تولید خارج شوند، بر این اساس واردات خودروهای اقتصادی به منظور دسترسی اقشار متوسط با درآمد کمتر جامعه و همچنین ارتقای کیفی صنعت خودروی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.
با این حال، کارشناسان معتقدند باید میزان عرضه و تقاضای خودرو در بازار در بازههای قیمتی مختلف بهطور مثال از پنج هزار تا هفت هزار دلار، از هفت هزار تا ۱۰ هزار دلار، از ۱۰ هزار تا ۱۴ هزار دلار و غیره بهدقت شناسایی و همچنین در تولیدات داخلی در همین بازههای قیمتی مشخص شود.
این مهم باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و حداقل برای ۱۰ سال اخیر اجرایی و متناسب با آمارها، میزان عرضه و تقاضای خودرو در سال ۱۴۰۱ پیشبینی شود؛ همچنین متناسب با خلاهای موجود در هر بازه قیمتی، اجازه واردات داده شود.
مقرر شده سقف واردات خودرو با ملاحظه تنظیم بازار، حمایت از تولید باکیفیت داخلی و رعایت منابع ارزی کشور و اولویت مصرف ارز برای تامین کالاهای اساسی و ضروری از سوی دولت تعیین میشود.
 اگر واردات خودرو عملی شود   ، بزرگترین و مهمترین خدمت به مردم خواهد بود
 							         		            اگر واردات خودرو عملی شود   ، بزرگترین و مهمترین خدمت به مردم خواهد بود         		                     		         آره، بشینین تا خودرو ارزون بشه، الان میرن یه مشت آشغال وارد میکنن میگن واردات انجام شد. این همه خط تولید ماشینای آشغال چینی راه اندازی کردن میان از سود هنگفت فروششون بگذرن؟
 							         		            آره، بشینین تا خودرو ارزون بشه، الان میرن یه مشت آشغال وارد میکنن میگن واردات انجام شد. این همه خط تولید ماشینای آشغال چینی راه اندازی کردن میان از سود هنگفت فروششون بگذرن؟         		                     		         اخوی جوک تعریف می کنی؟الان ماشین چینی تولید خودروسازان بخش خصوصی با فنی تک دیفرانسیل و موتور 1500 سی سی تنفس طبیعی 1 میلیارد تومان است و در بازار ازاد تا 1/5 میلیارد تومان بفروش می رسد حالا اقایان چه خودرویی می توانند وارد کنند که رقیب خودروهای زیر 300 میلیون تومان داخلی شود؟ارز واردات را در شرایطی که در تامین ارزغذا و داروی مردم مانده اند و در حال چراحی اقتصادی هستند از کجا تامین می کنندو به فرض محال انجام این کار فکر کرده ای نرخ ارز چقدر خواهد شد؟اینها بیشتر بازی های سیاسی برای اغفال مردم عوام  است که در سرزمین ارزوها زندگی می کنند.
 							         		            اخوی جوک تعریف می کنی؟الان ماشین چینی تولید خودروسازان بخش خصوصی با فنی تک دیفرانسیل و موتور 1500 سی سی تنفس طبیعی 1 میلیارد تومان است و در بازار ازاد تا 1/5 میلیارد تومان بفروش می رسد حالا اقایان چه خودرویی می توانند وارد کنند که رقیب خودروهای زیر 300 میلیون تومان داخلی شود؟ارز واردات را در شرایطی که در تامین ارزغذا و داروی مردم مانده اند و در حال چراحی اقتصادی هستند از کجا تامین می کنندو به فرض محال انجام این کار فکر کرده ای نرخ ارز چقدر خواهد شد؟اینها بیشتر بازی های سیاسی برای اغفال مردم عوام  است که در سرزمین ارزوها زندگی می کنند.         		                     		         |
         		                            |         		                             پروفسور ارزی که برای واردات خودرو صرف خواهدشد ارزدولتی نیست وبه مشکلات ارزی دولت هم هیچ ارتباطی ندارد.بلکه قسمتی از ارزی که اکنون صرف واردات قاچاق میشود تغییر مسیرخواهددادوبه جای کالای قاچاق کالایی واردخواهدشد که درامد قابل توجهی هم برای دولت خواهدداشت.
 									         		                    پروفسور ارزی که برای واردات خودرو صرف خواهدشد ارزدولتی نیست وبه مشکلات ارزی دولت هم هیچ ارتباطی ندارد.بلکه قسمتی از ارزی که اکنون صرف واردات قاچاق میشود تغییر مسیرخواهددادوبه جای کالای قاچاق کالایی واردخواهدشد که درامد قابل توجهی هم برای دولت خواهدداشت.         				                     		                 حمایت از تولید با ممنوع کردن واردات خیانت به کشور است
 							         		            حمایت از تولید با ممنوع کردن واردات خیانت به کشور است         		                     		         به کام دلالان و واسطه ها.
 							         		            به کام دلالان و واسطه ها. |
         		                            |         		                             برادر من کدوم کم عقلی میاد در ایران سرمایه گذاری کنه و کارخانه بسازه!!؟
 									         		                    برادر من کدوم کم عقلی میاد در ایران سرمایه گذاری کنه و کارخانه بسازه!!؟         				                     		                 |
         		                            |         		                             برادر ارزان ترین خودروی روزی که الان می شود تولید یا وارد کرد با در نظر گرفتن جمیع جهات و نه قیمت های کاذب و دست کاری شده دلار بالای یک میلیارد تومان در می اید که قطعا منظور امثال شما از خودروی ارزان این عدد نیست.شما چون پول خودرو را نمی توانید تامین کنید دنبال تنظیم قیمت ان با پول جیبتان هستید که امری محال است.
 									         		                    برادر ارزان ترین خودروی روزی که الان می شود تولید یا وارد کرد با در نظر گرفتن جمیع جهات و نه قیمت های کاذب و دست کاری شده دلار بالای یک میلیارد تومان در می اید که قطعا منظور امثال شما از خودروی ارزان این عدد نیست.شما چون پول خودرو را نمی توانید تامین کنید دنبال تنظیم قیمت ان با پول جیبتان هستید که امری محال است.         				                     		                 حوق و عوارش گمرکی برای خودروهای اقتصادی تعدیل شود ولی برای خودروهای لوکس حتی افزایش هم یابد مانعی تدارد. اگر حقوق و عوارض 100 درصدی بر واردات خودروهای اقتصادی معتبر بماند با سودهای دلال ها یک خودروی اقتصادی 12000 دلاری کمتر از 30000 دلار بدست مصرف کننده ایرانی نمی رسد یعنی نزدیک 1/000/000/000 تومان!!!!!!!!! که می شود خودوی لوکس. باید دید واقعیت این سیاست آزاد سازی واردات چیست؟ کسب منفعت یا بهبود کیفیت برای مصرف کننده نهایی.
 							         		            حوق و عوارش گمرکی برای خودروهای اقتصادی تعدیل شود ولی برای خودروهای لوکس حتی افزایش هم یابد مانعی تدارد. اگر حقوق و عوارض 100 درصدی بر واردات خودروهای اقتصادی معتبر بماند با سودهای دلال ها یک خودروی اقتصادی 12000 دلاری کمتر از 30000 دلار بدست مصرف کننده ایرانی نمی رسد یعنی نزدیک 1/000/000/000 تومان!!!!!!!!! که می شود خودوی لوکس. باید دید واقعیت این سیاست آزاد سازی واردات چیست؟ کسب منفعت یا بهبود کیفیت برای مصرف کننده نهایی.         		                     		         |
         		                            |         		                             اولین مشگل تو محاسبه اشتباه نرخ دلار است این نرخ تا
 									         		                    اولین مشگل تو محاسبه اشتباه نرخ دلار است این نرخ تا  تا وقتی خودروسازی در دست مسئولین بی کفایت دولت بخصوص وزیر صمت ضعیف و ناکارآمد وضعیت نه تولید ونه واردات ونه قیمتها واقعی نمیشود
 							         		            تا وقتی خودروسازی در دست مسئولین بی کفایت دولت بخصوص وزیر صمت ضعیف و ناکارآمد وضعیت نه تولید ونه واردات ونه قیمتها واقعی نمیشود         		                     		         اگه بذارن با قیمت واقعی به دست مردم برسه که دیگه کسی پراید و 405 رو نمیخره. اینقدر گران دست مردم میرسه که مردم باز سراغ پراید و 405 برن
 							         		            اگه بذارن با قیمت واقعی به دست مردم برسه که دیگه کسی پراید و 405 رو نمیخره. اینقدر گران دست مردم میرسه که مردم باز سراغ پراید و 405 برن         		                     		         تو همین دولت پراید اینقدر شدااااا
 							         		            تو همین دولت پراید اینقدر شدااااا         		                     		         جوک نگید!!طبق قانون مصوب مجلس خودروسازان مجاز به واردات خودرو هستند با حاصل از صادرات خودرو و لوازم یدکی خودرو!این حرف ها برای سرگرم کردن و عوام فریبی است.خودرو تولیداخل را چه کسی می خرد؟قطعات یدکی را چطور ؟اگر کیفیت داشت که در داخل مصرف می شد!وارد کننده شرکت خودروسازی است !چه خودرویی وارد می کند و ..... فقط نمایندگان مردم را سرکار گذاشته اند!!!اینده نزدیک معلوم می شود....
 							         		            جوک نگید!!طبق قانون مصوب مجلس خودروسازان مجاز به واردات خودرو هستند با حاصل از صادرات خودرو و لوازم یدکی خودرو!این حرف ها برای سرگرم کردن و عوام فریبی است.خودرو تولیداخل را چه کسی می خرد؟قطعات یدکی را چطور ؟اگر کیفیت داشت که در داخل مصرف می شد!وارد کننده شرکت خودروسازی است !چه خودرویی وارد می کند و ..... فقط نمایندگان مردم را سرکار گذاشته اند!!!اینده نزدیک معلوم می شود....