بازدید 8204

حذف عنوان «ماما» از شبکه بهداشت

کد خبر: ۱۱۱۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶ 09 May 2022
رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: سایه سنگین تعارض منافع بر سر دسترسی آسان زنان کشور به خدمات مامایی به وضوح دیده می شود. مساله ای که در کنار حذف هویت ماماها در شبکه بهداشت، ماماهای کشور را آزار می دهد و خدمات مورد نیاز مادران باردار را برای مردم و بیمه‌ها گران کرده است.

ناهید خداکرمی در گفت و گو با پایگاه خبری ساعت سلامت افزود: حدود ۴۰ هزار مامای فعال در کشور مشغول فعالیت هستند. از این تعداد حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر در شبکه بهداشتی وزارت بهداشت کار می‌کنند و از دورترین روستاها تا بزرگترین شهرها حضور دارند.

وی گفت: با وجود خدمات بی نظیر و موثر ماماها در تامین سلامت مادران، اکثر ماماهایی که در شبکه بهداشت کشور کار می کنند. بعد از اجرای طرح تحول سلامت دچار چالش‌های هویتی بسیار زیادی شدند. چالش‌هایی که هم برای زنان باردار دردسر و مشکلات زیادی ایجاد و هم نارضایی وسیعی را در بین ماماهای کشور ایجاد کرده است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: جمعیت ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفری ماماها که در بخش بهداشت فعالیت می کنند. به خصوص در دوره کرونا بیشترین خدمات را به زنان باردار کشور ارائه دادند. حدود ۹۰۰ هزار مادر باردار را علیه کرونا واکسینه کردند و ۱۸ هزار زایمان را در روستاها به تنهایی انجام دادند.

وی گفت: ماماها در دورترین نقاط کشور و جاهای صعب العبور با اسب و قاطر به زنان این کشور در روستاها خدمات رسانی و از مادران باردار مراقبت می کنند تا دوره بارداری و زایمان سالمی داشته باشند.

حذف پست ماما در شبکه بهداشت بعد از طرح تحول سلامت

خداکرمی افزود: ماماها با اینکه حقوق ناچیزی در برابر خدمات خود دریافت می کنند. چون به زنان سرزمین‌مان خدمت و به سلامت خانوده‌ها کمک می‌کنند از شغل خود راضی هستند اما آنچه آنان را ناراحت و ناراضی کرده و آنان را رنج می‌دهد این است که عنوان ماما در شبکه بهداشت حذف شده و با اسم ماما کار نمی‌‌کنند بلکه با عنوان مراقب سلامت یا مراقب ماما در شبکه بهداشتی کشور حضور دارند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: در واقع به بهانه طرح تحول سلامت، پست سازمانی مامایی را در شبکه بهداشت کشور حذف كردند تا فرزندآورى در حاشيه قرار گيرد و این مساله برای هویت حرفه‌ای ماماها رنج آور است. چرا در کشوری که مشکل آن کاهش نرخ بارورى است. هویت حرفه‌ ای ماماها را تغییر داده و نادیده گرفته‌اند؟

وی گفت: سالهاست ماماها خواستار بازگشت پست سازمانی مامایی در شبكه بهداشت هستند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. ماماها در شبکه بهداشتی خدمات جامع مامایی را به زنان ارائه می‌کنند، چرا باید عنوان شغلی آنان مراقب سلامت یا مراقب ماما باشد؟

خداکرمی افزود: منطقى اين بود كه  با عنوان مامای خانواده کار کنند. تا مردم و خانواده ها به شبكه بهداشت اعتماد کنند. بارها پیش آمده که زنان صبح در شبکه بهداشت از خدمات ماما استفاده کرده. اما بعد از ظهر دوباره در بخش خصوصی به مطب ماما مراجعه کرده‌اند. وقتی از آنها می پرسند. شما صبح به ماما مراجعه کرده بودید می گویند نه آن شخص که در شبکه بهداشت بود، ماما نبود. مراقب سلامت بود.

وی ادامه داد: در تمام دنیا ماماها را با همین نام می‌شناسند. و مثل یک پزشک به او اعتماد و مراجعه می کنند. وقتی این اسم عوض می شود. اعتماد مردم به پايگاه هاى سلامت سلب می‌شود.

بیمه‌ها از پوشش خدمات مامایی سر باز می‌زنند

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: چالش بعدی ماماها مغایرت در آیین نامه خدمات آنهاست. در قوانین کشور بر خرید راهبردی خدمات سلامت از جمله خدمات مامایی تاکید شده است. موضوع هزینه- فایده در این خرید راهبردی موثر است اما سالهاست که خدمات ماماها تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.

وی گفت: سازمانهای بیمه و شورا عالی بیمه همچنان از پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی سر باز می‌زنند. و عليرغم اينكه شرح وظايف مصوب و شفاف است، یک روز می گویند، گاید لاین بنویسید. گاید لاین می نویسیم، می گویند استاندارد بنویسیند. این کارها را انجام داده‌ایم. اما باز هم با مانع تراشى ادارات فنى وزارت بهداشت از پوشش بیمه‌ای خدمات ماماها خودداری می شود. در واقع سایه تعارض منافع را در نظام سلامت علیه دسترسى آسان زنان به خدمات ماماها به روشنی می بینیم.

خداکرمی افزود: سازمان های بیمه‌گر حاضر هستند. خدمات مامایی را از متخصص با قیمت گران خریداری کنند. اما حاضر نیستند همان خدمات را از ماما خریداری کند در حالی که خدمات مامایی ارزانتر و با کیفیت است. مداخلات غیر ضروری کمتری دارد. بار مالی مردم و بیمه ها را کم می‌کند و تولدى خوشايند را براى مادران رقم مى زند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: در قانون جوانی جمعیت به طور شفاف تاکید شده که بیمه ها خدمات مامایی را خریداری کنند. در این قانون تاکید شده استاندارد خدمات مامایی تدوین شود. استاندارد این خدمات با همکاری وزارت بهداشت تدوین شده. اما همچنان هر روز به یک بهانه از پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی سر باز می‌زنند.
وی گفت: صندوق‌های بیمه خدمات گران و غیر ضروری را به هر قیمت پوشش می‌دهند. اما خدمات مامایی را که اثربخش، ارزان و مقرون به صرفه و به نفع سلامت مادران است. و با شعار خرید راهبردى خدمات در قانون منطبق است، پوشش نمی‌دهند.

۱۱ میلیون ویزیت مامایی به کام دیگران

خداکرمی افزود: حجم زیادی از خدمات دوران بارداری و زايمان را ماماها در کشور ارائه می کند. تعداد بسیار زیادی از زنان تمایل دارند از خدمات ماماها استفاده کنند. سال گذشته ۱۱ میلیون ویزیت مامایی در شبكه بهداشت کشور انجام شده است و بيش از ٣٠٠ هزار زايمان طبيعى در زايشگاهها انجام داده اند. حتى در سامانه نام عامل زايمان را حذف كرده اند و منافع مالى آن متعلق به ديگران است. ویزیت و زایمان را ماما انجام می دهد اما منافع مالی آن متعلق به دیگران است.

وی ادامه داد:‌ در بخش خصوصی حدود ۷ هزار مطب خصوصی مامایی و حدود ۲۰۰ مرکز مشاوره مامایی فعال در کشور وجود دارد. اما چنان فشاری بر این گروه است. و سایه تعارض منافع چنان ماماها را آزار می دهد. که تحمل آن بسیار سخت شده و کسی هم به فریاد این گروه نمی‌رسد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: اگر مادری به ماما مراجعه کند. نسخه آن را باید آزاد حساب کند. اما اگر همین مادر به مطب پزشک مراجعه کند. بیمه خدمات آن را با دو برابر قیمت پوشش می‌دهد. هزینه سونوگرافی و هر نوع اقدام دیگر را هم پوشش می دهد. اینجاست که با یک سوال بزرگ مواجه هستیم. کدام تعارض منافع باعث سنگ اندازى در مقابل سلامت زنان كشور و آزار جامعه مامایی کشور شده است؟

وی افزود: در بسیاری از استانها مانند خراسان رضوى. مادران و زنان باردار زیادی خواستار دریافت خدمات دوران بارداری به وسیله ماما هستند. اما صدایشان به جایی نمی‌رسد. ریشه همه این مسائل در تعارض منافعی است که در سیستم وجود دارد. کسانی گایدلاین‌های وزارت بهداشت و بیمه‌ها را می‌نویسند. که خودشان در بخش دولتى و خصوصی عامل افزايش سزارين و مداخلات غير ضرورى هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار