بازدید 5300

توصیه‌هایی برای سفر با اتوبوس در دوران کرونا

در این مقاله ، توصیه‌ هایی را باهم مرور می‌ کنیم که رعایت‌ شان در دوران کرونا به شما کمک می‌ کند سفر ایمن‌ تری با اتوبوس داشته باشید.
کد خبر: ۱۱۱۶۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹ 30 April 2022

توصیه‌هایی برای سفر با اتوبوس در دوران کرونا

در طول همه‌گیری کرونا بیشتر مردم برای سفر‌های داخلی یا بین‌شهری به خرید بلیط اتوبوس پناه آوردند چون این وسیله نقلیه اغلب نسبت به قطار یا هواپیما خلوت‌تر و ضدعفونی‌کردن آن بعد از هر سفر آسان‌تر بود. اما این امنیت تنها در صورتی تکمیل می‌شود که مردم قبل از خرید بلیط اتوبوس، نکات مهم سفر با این وسیله نقلیه در دوره همه‌گیری را بدانند و با وسواس زیاد به تک‌تک آنها عمل کنند. در ادامه، توصیه‌هایی را باهم مرور می‌کنیم که رعایت‌شان در دوران کرونا به شما کمک می‌کند سفر ایمن‌تری با اتوبوس داشته باشید.

۱. ماسک و ضدعفونی کننده را فراموش نکنید

توصیه‌هایی برای سفر با اتوبوس در دوران کرونا

می‌توانید یک سفر طولانی را بدون تلفن همراه خود تصور کنید؟ اگر تلفنتان را فراموش کنید، باز هم به سفرتان ادامه می‌دهید؟ یا برمی‌گردید و آن را برمی‌دارید؟ ماسک و ضدعفونی‌کننده هم درست به‌اندازه تلفن همراه شما اهمیت دارند، حتی اگر واکسن زده باشید. فراموش نکنید که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. دنبال ماسکی باشید که به‌خوبی روی بینی، دهان و چانه شما قرار بگیرد.

پوشیدن دو ماسک و ضدعفونی مکرر دست‌ها احتمال ابتلا به این ویروس را تا حد زیادی کم می‌کند. اگر هم از ماسک‌های سه‌لایه یا ماسک‌های N-۹۵ استفاده کنید که چه بهتر! پس یادتان نرود خرید بلیط اتوبوس آخرین مرحله نیست. قبل از شروع سفر بعدی خود با اتوبوس، به‌غیر از تلفن همراه، موارد ضروری دیگر را فراموش نکنید.

۲. حواستان به سطوح باشد

با شروع همه‌گیری کرونا بسیاری از هنجارهای سفر تغییر کرده‌اند. در این دوره رعایت یک‌سری موارد ضروری مثل خوردن میان‌وعده، داشتن ماسک اضافی، اسپری ضدعفونی‌کننده محافظ پوست و دستمال مرطوب کمک می‌کند در طول سفر ایمن بمانید. قبل از آنکه بنشینید، سطوح اطراف را خوب ضدعفونی کنید و دستانتان را مدام با اسپری ضدعفونی کننده تمیز نگه دارید. همچنین اگر در طول سفر ماسکتان به هر دلیلی آلوده شده، از ماسک جدید خود استفاده کنید.

تا جایی که می‌توانید به سطوح اتوبوس نچسبید چون ویروس کرونا روی سطوح فلزی زنده می‌ماند؛ اما اگر به‌ناچار دسته صندلی را لمس کردید، از یخچال اتوبوس چیزی برداشتید یا دکمه‌های گرمایش و سرمایش بالای سرتان را فشار دادید، بلافاصله پس از آن دستان خود را با الکل تمیز کنید. در طول این دوره سیستم‌های حمل‌ونقل تلاش‌های بسیاری در راستای تمیز‌کردن و ضدعفونی کردن واگن‌های قطار و اتوبوس‌ها انجام می‌دهند، اما شما تا حد امکان مراقب خودتان باشید.

۳. سبک سفر کنید

توصیه‌هایی برای سفر با اتوبوس در دوران کرونا

هرچه تعداد چمدان‌های کمتری داشته باشیم، کمتر در معرض آلودگی سطوح مختلف قرار می‌گیریم. پیشنهاد می‌کنیم در این دوره در برابر وسوسه برداشتن همه‌چیز مقاومت کنید و سبک‌تر چمدان ببندید تا لازم نباشد چرخ‌دستی‌ها و ساک‌های سنگین را مدام روی زمین بکشید یا این‌طرف و آن‌طرف بگذارید. در صورت امکان، هزینه بلیط را به‌صورت اینترنتی پرداخت کنید تا میزان جابه‌جاشدن وجه نقد هم به حداقل برسد.

۴. از خانه میان‌وعده و آب بردارید

قبل از آنکه عازم سفر اتوبوسی خود شوید، لابه‌لای وسایلتان مقداری تنقلات و آب بگذارید. از یک سمت، خوردن غذای سرخ‌کردنی یا تند قبل از سفر یا در طول آن ممکن است باعث ناراحتی شدید معده شود و خاطره خوش سفر را برایتان تلخ کند. از سوی دیگر هیچ‌وقت به کیفیت غذاهای بین‌راهی اعتماد نکنید، به‌ویژه در دوره کرونا. شما نمی‌دانید این غذاها به‌دست چه کسی تهیه شده و چقدر تمیز است.

۵. یک هندزفری یا هدفون بردارید

کرونا به‌کنار، هندزفری و هدفون از واجبات‌ سفر محسوب می‌شوند، به‌ویژه برای سفرهای اتوبوسی که سروصدای هم‌سفرها نزدیک‌تر و واضح‌تر است. از سوی دیگر با داشتن هندزفری لازم نیست هر بار برای پاسخ به تماس‌ها تلفن‌تان را بیرون بیاورید و لمس کنید.

۶. در شلوغی سفر نکنید

موقع خرید بلیط اتوبوس سعی کنید سفرهای خود را به روزهای خلوت‌تر مثل وسط هفته و یا صبح و قبل از ساعت شلوغی عصر موکول کنید. اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، از سفر با اتوبوس‌های شلوغ با بیش از ۱۰ الی ۱۵ مسافر خودداری کنید؛ اما اگر چاره‌ای جز سفر با اتوبوس شلوغ ندارید، در صورت امکان مسیر حرکت را تغییر دهید. شاید مسیرتان کمی دورتر شود، اما اگر اتوبوس خلوتی پیدا کنید، سفر امن‌تری پیش رو خواهید داشت.

نکته دیگری که دقت به آن خالی از لطف نیست، بررسی رفتار مسافران اتوبوس است. بین اتوبوسی که مسافرانش ساکت‌ و آرام گوشی موبایل خود را چک می‌کنند و اتوبوسی که مسافران آن مدام در حال صحبت هستند، به‌نظر شما کدام‌یک امن‌تر است؟

۷. به سیستم تهویه و جریان هوای اتوبوس دقت کنید

کووید ۱۹ یک بیماری تنفسی است یعنی هرچه افراد بیشتری در یک فضای بسته نفس بکشند، سرفه کنند و باهم حرف بزنند، احتمال ابتلا به این ویروس بیشتر می‌شود.

۸. صندلی خود را درست انتخاب کنید

زمان رزرو بلیط اتوبوس یا خرید اینترنتی بلیط اتوبوس دقت کنید که نشستن کنار صندلی‌های رزروشده به‌ویژه صندلی‌های کنار راهرو خطر بیشتری دارد. هر بار که اتوبوس توقف می‌کند، مسافران برای خروج از این راهروها عبور می‌کنند و جزو مناطق پرتردد این وسیله نقلیه محسوب می‌شود.

فراموش نکنید که خطر ابتلا به کرونا در سفرهای طولانی بیشتر می‌شود. حتی برای کسانی که چند ردیف دورتر از بقیه مسافران می‌نشینند. طوری بنشینید که بین شما و مسافر بعدی حداقل یک صندلی خالی باشد.

پاسخ به یک سؤال:‌ سفر با اتوبوس ایمن‌تر است یا سایر وسایل نقلیه؟

شاید پس از خرید بلیت اتوبوس این فکر ذهن شما را درگیر کند که شاید اگر با وسایل نقلیه دیگری سفر کنید، برای شما امن‌تر باشد. برای همین در این بخش میزان امنیت بقیه وسایل نقلیه بین‌شهری را جداگانه بررسی می‌کنیم.

۱. سفر با هواپیما

برای مسافرانی که به کرونا مبتلا نیستند، خطر ابتلا به ویروس در هواپیما بسیار کم است. هوای هواپیما از فیلتری عبور می‌کند که بیشتر ویروس‌ها و میکروب‌ها را از بین می‌برد. از طرفی مهمانداران هواپیما کلیه ملزومات ایمنی از جمله ماسک و دستمال و اسپری ضدعفونی‌کننده را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. به‌علاوه اگر می‌بینید شخصی در نزدیکی شما سرفه می‌کند یا بیمار به نظر می‌رسد، فضای هواپیما به‌قدری جادار هست که بتوانید از مهماندار بخواهید صندلی شما یا آن شخص را عوض کند.

۲. سفر با خودرو شخصی

در طول سفر با خودرو شخصی باید بنزین بزنید. این یعنی باید پمپ‌بنزین و صفحه‌کلید کارت‌خوانی را لمس کنید که قبل از شما افراد زیادی آن‌ را لمس کرده‌اند. البته می‌توانید از دستکش یک‌بار‌مصرف استفاده کنید یا تمام سطوحی که لمس می‌کنید و دست‌های خود را ضدعفونی کنید، اما هرچه کمتر در معرض تماس با این سطوح باشید، بهتر است.

۳. سفر با تاکسی بین‌شهری

کسانی که خودرو شخصی ندارند و تاکسی را برای سفر یا رفت‌و‌آمدهای خود انتخاب می‌کنند، باید کمی بیشتر مراقب باشند. البته شبکه‌ تاکسی‌رانی با کم‌کردن تعداد مجاز مسافران در هر سرویس و الزامی‌کردن استفاده از ماسک و ضدعفونی‌کردن مرتب فضای خودرو، سعی دارند میزان نشر ویروس را به‌حداقل برسانند. از آنجایی که فضای خودرو از اتوبوس کوچک‌تر است، توصیه می‌کنیم برای ایمنی راننده و سایر مسافرین، اگر احساس بیماری کردید، سفر خود را لغو کنید یا سوار تاکسی نشوید. حتی اگر سالم هستید، عقب بنشینید تا فاصله‌ای بین شما و راننده وجود داشته باشد. از ماسک پارچه‌ای استفاده کنید و دست‌هایتان را در اسرع وقت بشویید.

۴. سفر با قطار

درباره سفر با قطار، موارد ذکرشده در سفر با اتوبوس صادق است. البته قطار نسبت به اتوبوس ایمن‌تر است، به‌‌شرط آنکه از کوپه خود جز در موارد ضروری خارج نشوید و تعداد هم‌سفران‌تان در کوپه هم نصف حالت عادی باشد.

کلام آخر

این اقدامات احتیاطی سفرهای اتوبوسی را در طول دوره کرونا امن‌تر می‌کند و کمک می‌کند خیلی زود به حالت عادی برگردیم. قبل از خرید بلیط اتوبوس وضعیت شیوع کووید ۱۹ در شهر مقصد را بررسی کنید و در صورت زیاد بودن آمار ابتلا، مدتی سفرتان را به‌تعویق بیندازید، به‌ویژه اگر بیشتر از ۶۰ سال دارید یا به‌خاطر شرایطی مثل بیماری قلبی یا دیابت، بیشتر در معرض خطر هستید.

نکته مهمی که پیش از هرچیز باید در نظر بگیرید، پرهیز از مراجعه حضوری برای خرید بلیط است. خرید آنلاین بلیت اتوبوس به‌وسیله ابزارهایی مانند اسنپ تریپ اتوبوس گزینه بهتر و ایمن‌تری است. 

در انتها توصیه می‌کنیم سفرهای اجباری را با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی تا حد امکان ایمن کنید تا نه خودتان آسیب ببینید و نه به هم‌سفرهای خود آسیب بزنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار