یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «تابناک» پاسخ داد

بالاخره دولت مجبور به صدور مجوز واردات خودرو خواهد شد؟

در حالی که نمایندگان مجلس در زمان بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱، واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری را تصویب کرده بودند، این موضوع به دلیل ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام حذف شد و اثری در قانون نهایی بودجه ۱۴۰۱ ـ که از سوی رئیس مجلس به رییس جمهور ابلاغ شد ـ دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۵۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵ 25 April 2022

با حذف واردات خودرو‌های سواری از قانون بودجه سال جاری، واردات خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ گره‌ای که به گفته یکی از نمایندگان مجلس به دست دولت باز می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ در حالی که نمایندگان مجلس در زمان بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱، واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری را تصویب کرده بودند، این موضوع به دلیل ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام حذف شد و اثری در قانون نهایی بودجه ۱۴۰۱ ـ که از سوی رئیس مجلس به رییس جمهور ابلاغ شد ـ دیده نمی‌شود.

حالا با شروع سال جدید، تعداد زیادی از نمایندگان بر لزوم واردات خودرو‌های سواری ولو محدود تاکید دارند؛ موضوعی که مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک به آن اشاره کرد؛ او نتیجه واردات خودرو را وارد کردن شوکی به بازار خودرو دانست و گفت که دولت تا چند ماه آینده اقدام به واردات خودرو در حد محدود خواهد کرد.

طغیانی یادآور شد: مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به دنبال الزام دولت برای واردات خودرو به میزان ۵ درصد بود که این اتفاق رخ نداد و در نهایت پیشنهادهای ما در بودجه نیمه تمام ماند، اما همچنان صورت مساله باقی مانده است.

وی توضیح داد: مجلس برای شکستن بازار خودرو می‌خواست دولت را ملزم به واردات کند تا حباب موجود در بازار خودرو بشکند. علاوه بر این، به نوعی با دلال بازی مقابله کند، ولی این کار به معنای ایجاد رقابت و شکستن انحصار نیست، چون حتی با فرض دادن مجوز ۵ درصدی برای واردات، باز هم ۹۵ درصد بازار دست تولید کننده داخلی است و با این میزان رقابت ایجاد نمی‌شود. بیشتر می‌خواستیم فضای موجود در بازار خودرو را بشکنیم که عملا خودرو‌های خارجی با قیمت‌های گزاف پرچمدار بوده و بعد خودرو‌های مطلوب‌تر و با کیفیت‌تر داخلی دنبال آن‌ها می‌روند با قیمت بالا خرید و فروش می‌شوند.

این عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید دولت برای سامان دادن بازار خودرو تلاش کند که این کار را می‌تواند با واردات خودرو انجام داده یا اینکه به دنبال هر روش دیگری باشد؛ اتفاقی که در ماه‌های آینده رخ خواهد داد.

وی یادآور شد: ما در مجلس می‌خواستیم الزامی برای واردات تعیین کنیم که به سرانجام نرسید، اما دولت می‌تواند راسا این ممنوعیت را بردارد، چون مانعی بر سر راهش وجود ندارد؛ به عبارت دقیق‌تر اختیار و دست دولت برای واردات باز است و احتمالا این اتفاق هم به زودی رخ خواهد داد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مجددا تاکید کرد: واردات خودرو نه تنها به معنای شکستن انحصار نیست که بازار هم رقابتی نمی‌شود، چون با ۵ درصد واردات، ۹۵ درصد تولید در اختیار خودروساز داخلی است. فقط نتیجه همین میزان کم واردات، وارد شدن شوک و سر و سامان گرفتن بازار خواهد بود و نه چیز دیگری.

طغیانی در پایان وارد شدن شوک به بازار خودرو را اتفاق خوبی دانست و گفت: در علم اقتصاد، شاخص انحصار و رقابت پذیری بر اساس تعداد تولید کننده‌ها و یا مقدار واردات به نیاز کل بازار یا مصرف کل بازار سنجیده می‌شود. با در نظر گرفتن این شاخص، مقدار کم واردات خودرو رقابت ایجاد نکرده و انحصار را نمی‌کشند، اما مقداری بازار را سر و سامان دهد.

به هر حال با توجه به عدم تمدید ممنوعیت واردات خودرو و آزادسازی واردات از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، انتظار می‌رود تا در آینده نزدیک، شاهد واردات خودروی سواری به کشور باشیم تا شاید بتواند وضعیت آشفته بازار خودرو را سامان دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
چرا باید ارز کشور را بابت خریدن ماشین کنیم ما میتوانیم به جای وارد کردن 70 هزار خودرو 4 تا از شهرهای خراب شده سوریه را بازسازی کنیم
پاسخ ها
سیاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
فقط واردات دسته دوم و کارکرده درد ما کارمند و کارگر را دوا می کنه . خودرو صفر کجا حقوق ما کجا . حداقل از پراید سوار تویوتا 2010 بشویم ممکن تر هست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
فقط ۵ درصد نیاز وارد میکنند نگران نباش . احتمالا برای همون ۵ درصدی های خودشان
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
مسولین از خدا خواسته من متلک به شما گفتم . فردا نگید اکثریت ملت درخواست خرج کردن ارز را در سوریه دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
اتفاقا درآمد بازسازي شهرهاي سوريه بسيار بيشتر از درآمد خام فروشي نفت خواهد بود البته اگر شركتهاي تركيه اي اجازه دهند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
جناب میرسلیم شما و همفکرانتان مسوول افزایش قیمت پراید و آسیب جبران ناپذیر مردم در تصادفات هستید
ایران تنها کشور جهان است که واردات خودرو ان ممنوع است و براحتی میتواند در این مورود نامش را در گینس جاودانه کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
فقط برای کسب درامد به بهانه حمایت از تولید داخل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
البته واردات انحصاری بنجولهای چینی که در دست

خودی های ژن خوب !!!!؟؟؟خواهند بود

خودرو ها که در بارار دوبی ۴۵۰ میلیون تومن هستند

را بسیار راحت به بیش از یک میلیارد تومان به مردم

فلکزده و گرفتار شده و دست بسته بفروشند !!؟

یعنی دو تا سه برابر قیمت الان شروع به فروش کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
وقتی شرکتی در ایران نمایندگی رسمی نداره واردات خودرو توهین به مردمه است. آیا شرکتی حاضر به تاسیس نمایندگی در ایران هست؟
مگه واردات را منصوبیت و خودی های انجام نمیدن مشکلشون چیه ؟!
سود مونتاژ بنجل های چینی بیشتره ؟!
مجوز صدور واردات خودرو به کام چه کسی!؟
اگر مجوز واردات خودرو با قیمت زیر 10هزاردلار بدون تعرفه گمرکی و واسطه و دلال صادر شد درست است. مجوز واردات مازارتی و پورشه و ... که معلوم است به کجا وصل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
درصورت آزادشدن واردات ۷۰۰۰۰خودروسودش برای همان ۷۰۰۰۰نفراست وضررش برای ۸۵ میلیون نفرچونکه قیمت دلاربالامیرود ارزش پول ماکاهش میابد وگرانی بیشترمیشود
آقا نمی خواهد اصلا وارد کنید الان یه این بهانه یه چندتایی واسیه خودشون واردمی کنند دوباره ممنوع میکنند
کجای دنیا اینقدر بازی سر صنعت خودرو دارند؟
تا وقتی تحریم و مشگلات ارزی باقی است هیچ خودرویی به کشور وارد نخواهد شد.چرا نمی فهمید مشگل نبودن ارز است وقتی نیست صرف نظر از اولویت پایین این کار در مقایسه با مشگلاتی مانند تامین غذا و دارو با کدام ارز خودرو وارد کنند؟میگویند نر است می گوید بدوش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
بسیاری از افراد که ارز خود را در خارج از کشور ذخیره کرده اند حاضر به استفاده ان برای واردات خودرو هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
اگر واردات خودرو آزاد شود و بدون تعرفه هنگفت گمرک . من به شخصه میتوانم بدون خروج ارز برای خودم خودرو وارد کنم . خیلی های دیگر هم هستند مثل من
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
این کمترین مشکل است لطفا به صحبت های یکی از نمایندگان مجلس در فارس در خصوص واردات خودرو توجه کنید.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
برادر من عمه من هم می تواند از طریق صرافی ارز به خارج بفرستد و ادعا کند ارز خود من است.نکته دیگر انکه دوستان متقاضی چشم و ابروی مشکی دارند که انتظار دارند خودروی خارجی انها بدون مالیات و عوارض وارد شود؟حالا اگر شما خودروی خارجی سوار نشوید و اصلا خودروی شخصی نداشته باشید چرخ کائنات لنگ می شود؟
باید واردات همه چیز آزاد بشه.
مردم ایران چقدر بدبخت شدن که حق انتخاب هیچی ندارند
هر روز ماشین های چینی رو کارخونه های دولتی وارد میکنن و ماشینی که قیمتش ۱۳ ۱۴ هزار دلار رو به مردم میفروشن بیشتر از یک میلیارد تومان !!!! این اگر واردات نیست پس چیه ؟ چون از چینه مشکلی نداره ؟
واردات رو انحصاری کردین
تولید رو انحصاری کردین
۴۰ سال حمایت از کارخونه های خودرو سازی چیزی جز بازی با جون مردم و هدر رفتن منابع این مملکت نداشته تعطیل کنید این کارخونه های ارابه سازی رو
با 5% واردات هیچ اتفاق خاصی نمیافته. هیچ رقابتی هم نخواهد شد. لگن ساز هم به ریش ملت میخرند.
دولت خودش باید خودرو را به صورت تهاتری وارد کند
گرنه دادن سود واردات 500000000000000 به رانت خواران جهت واردات خودرو موجب گران شدن ارز و سود هنگفت حامیان این نمایندگان خواهد شد
واردات محدود به تعداد کم برای افرادی خاص چه فایده ای برای اکثریت مردم دارد ؟
این مملکت داری نشد مسخره هست بعد از 40 سال
70هزار خودرو چه خودرو هایی و برای چه کسانی خواهد بود و چه تاثیری در قیمت خواهد داشت ؟ تو این اوضاع درب و داغون یه عده ای دنبال ماشین برا خودشونن . وقتی کامل آزاد بشه و همه از مزیت خودرو خارجی استفاده کنن درسته .
واقعا آدم نمیدونه بخنده یا گریه کنه از مملکت داری اینها
نه به هیچ عنوان. یا خودرو وارد نکنید یا به اندازه ای وارد کنید که همه بتونن بخرن. نمیشه فقط خواص و نورچشمی ها ماشین خارجی سوار بشن و مردم عادی ماشین ایرانی
این نوع مملکت داری واقعا خجالت آوره. آخه کدام کشور در دنیا با ممنوعیت واردات و اقتصاد دولتی پیشرفت کرده؟
این نوع مملکت داری واقعا خجالت آوره. آخه کدام کشور در دنیا با ممنوعیت واردات و اقتصاد دولتی پیشرفت کرده؟
هر چی بشه به نفع آقازاده ها هست نه برای مردم
مافیا ودولت هردو مخالف واردات خودرومردم بدبخت پراید بخرند سال دیگه 500میلیون تومن اینم ازاقتصاد مافیایی
اگر ماشین نخواهیم به چه کسی باید بگوییم . فعلا اقلامی همچون دارو و اقلام اولیه و مایحتاج عمومی خیلی واجب تر از خودرو است . هر از چند گاهی تابناک و اعوان و انصار واردت کنندگان موضوع واردات خودرو را علم می کنند که اذهان عمومی از مباحث اصلی منحرف شود
وقتی کارخانه ها توان تولید خودرو برای مردم ندارند چرا دولت اجازه واردات خودرو نمی دهد ؟
ناشناس ۱۳:۲۸ صرفاًجهت اطلاع شماعرض میشودچون تاجائیکه اطلاع دارم ایران تنهاکشوری نیست که وروداتومبیل خارجی جهت استفاده شهروندانش ممنوع باشد کشورکوبا وکره شمالی هم وروداتومبیل خارجی ممنوع است مثلاً درکوبا مردم ازاتومبیلهائی قدیمیترازپنجاه یاشصت سال پیش استفاده میکنند واکثراًازاتومبیلهای قبل ازانقلاب کمونیستی آن کشور
ولی انومبیلهاتقریباًتماماًامریکائی هستند یا گاهاًاتومبیل روسی بیکیفیت حالا نمیدانم کدام بهترند اتومبیل بیش ازنیم قرن پیش آمریکائی ویاپرایددوست داشتنی خودمان البته جهت اضافه شدن معلومات عمومی شما که هرچه ماداریم وهرکارمیکنیم راجزوبدترینها بحساب نیاورید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار