بازدید 6862
۳

رالی‌های شبانه، جدال بر سر مال و جان!

چند سالی است رالی‌های خیابانی رواج یافته‌اند. اوایل علاقه‌مندان به رانندگی خیابان‌های خلوت تهران را انتخاب می‌کردند و با خودروهایی که موتور آنها تقویت شده بود با ‌صداهای عجیب و غریب بیشترین سرعت را تجربه می‌کردند.
کد خبر: ۱۱۱۵۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶ 24 April 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای خودرو، آن روزها نه ‌خبری از شرط‌بندی روی خودرو و راننده بود نه پای پول به میان می‌آمد. همه چیز فقط «کل‌کل» و «‌روکم‌کنی» بود اما حالا خیلی‌ها حضور در رالی‌های غیرقانونی و حتی خطرناک شب‌های پایتخت را ‌نوعی درآمدزایی می‌دانند. نیمه‌های شب در چند نقطه تهران که البته تلاش می‌شود آدرس به غریبه‌ها داده نشود تا به‌اصطلاح پاتوق‌ها لو نروند، صدای موتورهای تقویت‌شده ‌و اگزوزهای پر سر و صدا بلند می‌شود و چرخه غیرقانونی هیجان خطر و شرط‌بندی به گردش در می‌آید.

وقتی همه خوابیم!

درست وقتی اهالی پایتخت در خواب به‌سر می‌برند، در بزرگراه‌های خلوت و خیابان‌های پهن شمال شهر، صاحبان خودروهای گوناگون به صف می‌ایستند تا شانس خود را امتحان کنند. از پراید و پژو ٢٠٦ گرفته تا خودروهای خارجی چندمیلیاردی همه برای مسابقه آماده ‌شده‌اند. افرادی که در این مسابقات شرکت می‌کنند، خودروهایشان را به راننده‌های معروف و ‌حرفه‌ای اجاره می‌دهند و اگر بردی در میان باشد، صاحب خودرو و راننده طبق توافق، ‌جایزه را باهم تقسیم می‌کنند. البته نمی‌توانید صرفا با داشتن یک خودروی مدل بالا یا خودرویی با موتور تقویت‌شده در این ‌مسابقات شرکت کنید. برای ورود به این مسابقات یا باید ورودیه پرداخت شود یا آنکه کسی شما را بشناسد. یک رالی‌باز زیرزمینی در این باره گفت: «مسابقاتی که ما برگزار می‌کنیم، در سطح حرفه‌ای است. این‌ طور نیست که هرکسی از راه برسد بتواند در این رالی شرکت کند. یا باید ‌معرف داشته باشد یا او را بشناسیم، هر خودرو و راننده‌ای را به مسابقات راه نمی‌دهیم.» ‌این رالی‌های پرخطر که به‌دور از چشم دوربین‌ها و پلیس راهنمایی‌ورانندگی و نیروی انتظامی ‌برگزار می‌شوند، تماشاگران خاص خود را هم دارند. گفته می‌شود این رالی‌ها با رعایت نکات امنیتی و ‌به‌ صورت کاملا مخفیانه برگزار می‌شوند و فقط کسانی اجازه تماشای این مسابقات را دارند که ‌«خودی» باشند. خودروهای ‌شرکت‌کننده هم از طریق GPS کنترل می‌شوند تا مبادا از مسیر خارج شوند یا آنکه تقلب کنند.

رالی‌های مخفیانه تهران فقط اینگونه نیست که یک نفر ببرد و یک نفر بازنده شود. در این ‌رالی‌ها اتفاقات غم‌انگیزی مانند از دست رفتن سرمایه یک نفر هم رخ می‌دهد. یکی از برگزارکننده‌های این رالی‌ها می‌گوید: «چند بار اتفاق افتاده که محل ‌رالی لو رفته، پلیس سر رسیده و بعضی از دوستان هم دستگیر شده‌اند اما اتفاقات غم‌انگیزتری هم داشته‌ایم. چند ‌سال پیش در یکی از رالی‌ها پسر ١٨ساله‌ای با خودرو ٢٠٦ خود تصادف کرد و جانش را از دست داد؛ یا در رالی دیگری، دو خودرو مدل بالا ‌در نزدیکی‌های خط پایان باهم برخورد کردند و راننده‌های هر دو خودرو کشته شدند. این اتفاق به ‌تصادف چندمیلیاردی معروف شد.»

وقتی می‌توان قانونی رقابت کرد!

تمام مسابقات حرفه‌ای در کشور، زیر نظر فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران برگزار می‌شود. فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران در سال 1330 تاسیس و در سال 1374 به صورت رسمی عضو سازمان بین‌المللی اتومبیلرانی شد. درحال‌حاضر مسابقات اتومبیلرانی در ایران به چهار شکل سرعت (ریس)، رالی، مارپیچ (اسلالوم)، تپه‌نوردی (هیل کلایم) و امدادی برگزار می‌شود. برای آنکه بتوانید در مسابقات اتومبیلرانی شرکت کنید، ابتدا باید عضو باشگاه‌های موتورسواری و اتومبیلرانی باشید و در کلاس‌های آن‌ها شرکت کنید. البته فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران هرسال لیستی از قوانین مسابقات اتومبیلرانی منتشر می‌کند که برای شرکت در مسابقات این فدراسیون، باید آن‌ها را رعایت کنید. یکی از مسئولان فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری درباره ‌برگزاری رالی‌های غیرمجاز در تهران می‌گوید: «از رالی‌های غیرقانونی شبانه که در ‌سطح تهران برگزار می‌شوند، خبر داریم اما واقعیت این است نمی‌توانیم نقش اجرایی برای ‌جلوگیری از برگزاری این رالی‌ها داشته باشیم. سعی کرده‌ایم مسابقات رالی را در ‌انواع سافاری و آفرود برای عموم برگزار کنیم؛ مسابقاتی که از هر نظر ایمن باشند و ‌افراد در آن نه مال خود را از دست بدهند نه جان‌شان را. تاجایی‌که توانسته‌ایم هم فرهنگ‌سازی و ‌اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که افراد علاقه‌مند به رالی و اتومبیلرانی در این مسابقات شرکت کنند اما ‌باز هم شاهد هستیم چنین مسابقاتی به‌ صورت غیرقانونی برگزار می‌شوند. به علاقه‌مندان ‌این حوزه پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال شرکت در مسابقات رالی هستند، حتما برنامه‌های کمیته‌های ‌مختلف فدراسیون اتومبیلرانی را دنبال و در رالی موردعلاقه‌شان شرکت کنند زیرا چنین مسابقاتی هم ایمن هستند ‌هم جان‌شان به خطر نمی‌افتد. امیدوارم نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مربوطه با این قانون‌گریزی‌ها برخورد جدی‌تر داشته باشند تا دیگر شاهد اتفاقات تلخ در این زمینه نباشیم.»

پلیس دربرابر رالی‌های غیرقانونی

چندی پیش سرهنگ فرخ جمالی، رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی شهرستان همدان در این باره اعلام کرد: «شماری از جوانان اقدام به برگزاری کورس، رقابت‌های سرعتی و خطرآفرین شبانه در برخی معابر شهر می‌کنند، این اقدام موجب سلب آسایش و آرامش شهروندان می‌شود.» او افزود: «اغلب مالکان این خودروها اقدام به تغییر در ارکان خودرو، پایین آوردن فنرها و همچنین تولید صدای ناهنجار و گوش خراش توسط اگزوز در کورس و حرکت‌های سرعتی می‌کنند که نارضایتی عمومی شهروندان را به دنبال داشته است.» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان تصریح کرد: «سرعت بیش‌از حد مجاز، ترمز ناگهانی و کشیدن دستی از دیگر تخلفات این قبیل رانندگان در کورس‌های شبانه هستند.» سرهنگ جمالی به رانندگان متخلف هشدار داد: «دراین خصوص علاوه‌بر ثبت تخلفات از طریق دوربین‌های هوشمند نظارتی، ماموران پلیس راهور با مالکان این خودروها براساس قانون برخورد، خودرو را توقیف و برای مدت یک هفته به پارکینگ منتقل‌ می‌کنند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
اینها همه اش بخاطر درآمد های مفت میلیاردی و شکم سیری است
در محله بلوار شهید جوریکی هم شبها مسابقه می گذارن و سلب آسایش می کنن. ساعت 12 شب تیک آف و دستی کشیدن
نیروی انتظامی هم شب ها اون موقع حضور ندارد. فقط برخی از روزها میاد یه سر می زنه (تا ساعت 10 تا 11 شب) و بعدش می ره و از اون موقع شروع می شه
نبود قانون و فرهنگ و امکانات و...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی