بازدید 25014
کلاف سردرگم؛ بدهی ابربدهکاران به بانک‌ها و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ۱۸۵ هزار میلیارد تومان عبور کرد/ موتور چاپ پول بی‌ضابطه برای بانک‌ها خاموش می‌شود؟

قرار است هر بانکی که بخواهد از بانک مرکزی خط اعتباری دریافت یا اقدام به اضافه برداشت کند، تنها یک راه دارد؛ وثیقه مطمئن بدهد و این وثیقه البته اوراق دولتی است که در این صورت انتظار می‌رود، چاپ پول بی‌ضابطه به بانک‌ها از محل وام‌ گرفتن از بانک مرکزی متوقف شود.
کد خبر: ۱۱۱۵۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶ 23 April 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در شرایطی که اقتصاد کشورمان در سال‌های اخیر به دلیل کم توجهی یا بهتر بگوییم، بی توجهی سیاست گذاران حوزه پولی و مالی به موضوع مهمی به نام کنترل حجم نقدینگی و برخورد با ناترازی بانک ها، با مشکلات بسیاری مواجه شده است، حال رونمایی از لیست بدهکاران کلان بانکی که همچنان از پرداخت بدهی‌های خود، امتناع می‌کنند، پرده از ناکارآمدی مدیران بانکی در سال‌های اخیر برداشته است.
 
در این میان، یک وجه دیگر ماجرای ناکارآمدی نظام بانکی کشورمان نیز به بدهی کلان این بانک‌ها به بانک مرکزی برمی گردد که متاسفانه سنگ بنای این رویه غلط در دولت قبل گذاشته شد و در نبود نظارت شفاف و دقیق از سوی نهاد ناظر بر عملکرد بانک ها، شاهد اضافه برداشت‌های خارج از حد قانونی و استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی بوده ایم. در نهایت آنچه نتیجه از مسیر پراشکال بوده است، تداوم رشد پایه پولی و حجم نقدینگی و در نهایت افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پولی ملی بوده است. سرانجامی که به کاهش قدرت خرید طبقه کم درآمد جامعه و بروز مشکلات بسیاری در حوزه معیشت مردم منجر شده است.
 

رقم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بیشتر شد

 
جدیدترین گزارش منتشره از سوی بانک مرکزی در خصوص دارایی‌های این بانک در پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در رقم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در یازدهمین ماه سال گذشته به بیش از ۱۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده که این عدد نجومی نسبت به بهمن سال ۹۹، افزایش ۵۶ درصدی داشته است. همچنین نسبت به پایان سال ۹۹ نیز حدود ۵۹ درصد بیشتر شده است. بزرگی این ارقام زمانی قابل درک است که بدانیم در بهمن ماه ۱۳۹۹، حجم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نسبت به بهمن ۹۸، رشد ۱۲.۶ درصدی داشته است که در مقایسه با عدد ۵۶ درصدی فعلی، بسیار کمتر بوده است.
 
از سوی دیگر؛ این حجم از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در شرایطی است که باید توجه داشت دولت نیز از دایره بدهکاران کلان به بانک مرکزی جا نمانده و همچون رویه گذشته، با ثبت رقم ۱۶۸ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی در بهمن ماه ۱۴۰۰، همچنان پای ثابت بدهکاران کلان به بانک مرکزی است. هرچند ناگفته نماند که این میزان نسبت به دی ماه ۱۴۰۰ (ماه قبل) اندکی بیشتر شده است، همچنان با توجه به بدهی‌های گذشته دولت به بانک مرکزی، رقم قابل توجهی است.
 
بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ۱۸۵ هزار میلیارد تومان عبور کرد/ موتور چاپ پول بی‌ضابطه برای بانک‌ها خاموش می‌شود؟
 

دلیل بدهی کلان بانک‌ها به بانک مرکزی چیست؟

 
پاسخ به این سوال، یکی از مسائل مهمی است که در این سال‌ها همواره از سوی کارشناسان اقتصادی به آن پرداخت و تاکید شده است. در حقیقت، مهم‌ترین دلیل رقم خوردن بدهی کلان بانک‌ها به بانک مرکزی ـ که از چالش‌های نگران کننده نظام بانکی نیز محسوب می‌شود ـ به بستر اضافه برداشت بانک‌ها یا تخصیص خط اعتباری به آن‌ها از سوی بانک مرکزی در دوره‌های گذشته مربوط می‌شود.
 
اما چرا تاکید به دوره‌های گذشته شده است؟ زیرا به تازگی بانک مرکزی اعلام و تاکید کرده است: «اعطای اعتبار جدید به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بدون دریافت وثیقه در قالب خط اعتباری یا اضافه برداشت، توسط بانک مرکزی ممنوع است. نوع و میزان وثایق قابل پذیرش موضوع این بند توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.»
 
این تصمیم مهم که به نوعی تکالیف قانونی بانک‌ها محسوب می‌شود، باعث شده تا سرانجام قانون گذار و سیاست گذار پولی برای ممانعت از تداوم رویه غلط استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی، تدبیری بیندیشد تا از تداوم انباشت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی جلوگیری شود.
 
بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ۱۸۵ هزار میلیارد تومان عبور کرد/ موتور چاپ پول بی‌ضابطه برای بانک‌ها خاموش می‌شود؟
 

چاپ پول متوقف می‌شود؟

 
نگاهی به جدیدترین آمار بانک مرکزی از روند رشد پایه پول و نقدینگی نشان می‌دهد، در بهمن ماه سال گذشته، رشد پایه پولی نسبت به بهمن ماه ۹۹، بیش از ۳۳ درصد بوده که این رقم نسبت به رشد ۴۲.۶ درصدی در تیرماه ۱۴۰۰، کاهش قابل توجهی داشته است. اما سرعت انتشار نقدینگی همچنان بالاست و دولت را در نبرد با تورم با چالش مواجه می‌سازد، زیرا بر اساس آمار مذکور، در بهمن ماه سال گذشته حجم نقدینگی به ۴۶۲۴۰.۳ هزار میلیارد ریال رسیده که نشان از رشد ۳۹.۷ درصدی نسبت به بهمن ۱۳۹۹ دارد؛ بنابراین، به گفته کارشناسان اقتصادی، تغییر ریل‌گذاری در مسیر چاپ پول، ضروری است که گام مهم برای تحقق آن، کنترل اضافه برداشت و استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی است.
 
به بیان دیگر، همان طور که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده که از این به بعد اعطای هرگونه خط اعتباری یا اضافه برداشت از بانک مرکزی، فقط با اخذ وثیقه امکان پذیر است. در نتیجه قرار است، هر بانکی که بخواهد از بانک مرکزی خط اعتباری دریافت یا اقدام به اضافه برداشت کند، تنها یک راه دارد، وثیقه مطمئن بدهد و این وثیقه البته اوراق دولتی است که در این صورت انتظار می‌رود چاپ پول بی‌ضابطه به بانک‌ها از محل وام‌گرفتن از بانک مرکزی متوقف شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۷
با این روند چاپ اسکناس، جالب است مسئولی میاد میگه که چرا قیمتها افزایش پیدا میکنه! استاد چاپ بی پشتوانه پول یعنی بی ارزش شدن آن به همان نسبت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
حالا دیگه چاپ نمیکنن . یک نامه میدن به بانک مرکزی تا یک دو تا صفر اضافه کنه . خسارتشو هم از سفره کارگر و کارمند و بازنشسته و مستمری بگیر و فقرا میدن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
تولید شبه پول ( از طریق بهره بانکی بالا) یکی از عوامل اصلی تورم پنجاه درصدی است و تمامی دولت ها فقط ذکر مصیبت میکنند پس این همه اقتصاد دان به چه دردی میخورند
ناشناس
| Denmark |
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
خب اگه پول چاپ نکنند مالیات هم که کسی نمیده و صادارات هم نداریم و تحریم هم هستیم انوقت دولت از کجا پول بیاره حقوق 6 میلیون کارمند که 2 برابر آمریکا با 350 میلیون جمعیت است بپردازد؟؟
پراید ۷ میلیونی از ۱۹۷ میلیون گذشت

رییسی مچکریم
روحانی مچکریم
محمودی مچکریم
....
...
...
..
پاسخ ها
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
محمودی کیه؟
اجبار بانکها به پرداخت وام های فراوان ، بی حساب و بی دلیل هم در گرانی ها موثر بوده است
عدم رعایت قانون در هر بخشی به بی نظمی منجر میشود اقتصاد قانون دارد عدم رعایت قوانین اقتصادی منجر به بی نظمی میشود
برای چهار میلیون مسکن از کجا قرار اعتبار بیاری عزیزم
این آمارها دقیقاً تایید کننده حرف های چند روز قبل یکی از اساتید اقتصاد ایران بود که می گفت دولت به جای استقراض از بانک مرکزی، دست کرده توی جیب بانکها. ضمناً بر خلاف نظر نویسنده محترم و به استناد آمارهای همین خبر، کاملاً مشخصه که در زمان ریاست آقای همتی مشکل خیلی بزرگ نبوده، اما بعد از اون و بویژه در دولت سیزدهم، حجم استقراض و تولید پول بدون پشتوانه شدت گرفته. لطفاً بیخودی جانماز آب نکشید.
از مسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور بپرسید. نمی شود که هم در دولت باشید و هم منتقد!!
خیلی جالبه ادعای مسلمانی داریم ولی بانک‌های ما از غرب بیشتر ربوی هست
مگر نگفتند دولت جدید کسری بودجه ندارد واسکناس جدید چاپ نخواهد کرد
بیشترین ضربه به اقتصاد از جانب بانک ها وارد شده و می شود
باش تاصبح دولتت بدمد!!!
جریان به این شکله که بانک ها به عده ای خاص وام های بسیار هنگفتی می دهند که بعدا یا توان بازپس گرفتن آنها را ندارند یا اراده اش را و مجبور به استقراض مجدد از بانک مرکزی می شوند و...
علت اصلی تورم اینه که دولت هر ماه شصت و پنج هزار میلیارد تومان اسکناس بدون پشتوانه چاپ می‌کنه تا حقوق کارمندان ادارات دولتی رو ( که هفتاد درصد شون هم اضافه هستند ) رو بده . بدهی بانکی هم موثره ولی نه انقدر .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها