بازدید 98415

حزب دموکرات کردستان چگونه به کانون تهدید علیه ایران تبدیل شده است؟/ ایران باید چه راهبردی در برابر بارزانی ها در پیش گیرد؟

یکی از نقاط و کانون های تهدید علیه ایران در سالیان گذشته منطقه اقلیم کردستان عراق و حاکمان حزب دموکرات کردستان بوده است. منطقه ای که نه تنها میزبان تعدادی از پایگاه های آمریکا در عراق است، بلکه رژیم صهیونیستی و ترکیه نیز با پروژه ها و طرح های امنیتی-اطلاعاتی و اقتصادی منافع و امنیت ایران را با تهدید جدی مواجه کرده اند. در همین راستا بود که ایران اخیرا عملیات موشکی بازدارنده ای علیه مواضع شناسایی شده جاسوسی و اطلاعاتی اسرائیل انجام داد. 
کد خبر: ۱۱۱۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸ 21 April 2022

حزب دموکرات کردستان چگونه به کانون تهدید علیه ایران تبدیل شده است؟/ ایران چه راهبردی باید در برابر بارزانی ها در پیش گیرد؟

بین الملل تابناک: در چند دهه و به ویژه چند سال گذشته شاهد تهدیدات متعدد، پیچیده و مداومی علیه کشورمان در محیط پیرامونی بوده ایم. تهدیداتی که همچنان ادامه دارد و بی تردید اگر رصد دقیقی در رابطه با منشا و نقاط تهدیدزا صورت نگیرد می تواند تبعات امنیتی زیادی را به دنبال داشته باشد.

یکی از نقاط و کانون های تهدید علیه ایران در سالیان گذشته منطقه اقلیم کردستان عراق و حاکمان حزب دموکرات کردستان بوده است. منطقه ای که نه تنها میزبان تعدادی از پایگاه های آمریکا در عراق است، بلکه رژیم صهیونیستی و ترکیه نیز با پروژه ها و طرح های امنیتی-اطلاعاتی و اقتصادی منافع و امنیت ایران را با تهدید جدی مواجه کرده اند. در همین راستا بود که ایران اخیرا عملیات موشکی بازدارنده ای علیه مواضع شناسایی شده جاسوسی و اطلاعاتی اسرائیل انجام داد. 

در همین راستا، تابناک در گفتگو با عرفان پژوهنده کارشناس مسائل اقلیم کردستان به ابعاد و زوایای تهدیدات علیه ایران از ناحیه اقلیم کردستان پرداخته است. 

پژوهنده در گفتگو با تابناک به نقش آفرینی حزب دموکرات کردستان عراق علیه منافع و امنیت ایران پرداخت و گفت: حزب دموکرات کردستان عراق یکی از دو حزب اصلی حاکم بر اقلیم کردستان است که پس بروز مشکلات و شکاف‌ها در حزب رقیب، یعنی اتحادیه میهنی کردستان عراق، عملا بدل به حزب حاکم این منطقه شده است. وضعیت فعلی اقلیم، کشور عراق و منطقه، سبب شده تا نقش حزب دموکرات کردستان عراق، اهمیت دو چندانی پیدا کند. نوع بازیگری این حزب و تاثیر آن بر منافع جمهوری اسلامی ایران لزوم بررسی مجدد این نقش‌آفرینی و احتمال بازنگری در نوع برخورد با آن را ضروری کرده است..حزب دموکرات با بهری‌گیری از وجود علقه‌ها و وفاداری‌های طایفه‌ای/قبیله‌ای، با تقسیم مناصب اصلی حکومتی و اقتصادی در سطوح مختلف و قبضه کردن قدرت در این منطقه، عملا دیگر احزاب را بیش از پیش تضعیف می‌کند. این وضعیت سبب تک‌روی در اعمال سیاست‌ها، ایجاد بحران در اقلیم و فساد گسترده شده است. این موضوع از آن لحاظ حائز اهمیت است که حزب دموکرات توازن در سیاست خارجی خود را به نفع ترکیه و به ضرر جمهوری اسلامی ایران تغییر داده و بیش از پیش به آنکارا نزدیک شده و منافع ایران را تحت شعاع قرار می‌دهد؛ این منافع، از مباحث اقتصادی تا امنیتی/نظامی را در بر می‌گیرد. به علاوه، ما شاهد حضور عملیاتی و گسترده‌تر رژیم صهیونیستی در اقلیم هستیم. حضوری که در دوره نخست وزیری مسرور بارزانی، فرزند مسعود بارزانی، نه تنها گسترش یافته، بلکه وارد فاز عملیاتی شده و از خاک اقلیم علیه خاک ایران اقدامات نظامی صورت می‌گیرید.

وی افزود: در سیاست داخلی عراق، حزب دموکرات کردستان عراق در کنار برخی از احزاب سنی، یکی از دو ستون نقش‌آفرینی ترکیه و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ایجاد اختلاف در بیت شیعی و به حاشیه راندن نیروهای طرفدار ایران است. فشار این حزب برای در اختیار گرفتن منصب ریاست جمهوری عراق که متعلق به اتحادیه میهنی است، منجر به تنش در داخل اقلیم نیز شده است؛ این کار با هدف بسط و تحکیم قدرت خاندان بارزانی در شمال عراق انجام می‌شود.

این کارشناس مسائل کردی افزود: از طرف دیگر، حملات ترکیه به شمال عراق با چراغ سبز و همکاری این حزب انجام می‌پذیرد. حملاتی که منجر به حضور و نفوذ ترکیه تا عمق 190 کیلومتری عراق شده است و بیم آن می‌رود که در مراحل بعدی به منابع نفت و گاز شمال عراق نیز گسترش پیدا کند. رهبران این حزب در حالی بغداد را مسئول حفظ امنیت مرزهای عراق معرفی می‌کنند که از تحویل دادن مرزها به دولت مرکزی امتناع می‌ورزند. حملات ترکیه به شمال عراق را می‌توان پیش‌درآمد حملات آن به کردهای سوریه در شمال این کشور و در منطقه شرق رود فرات دانست چرا که یکی از اهداف این حملات قطع ارتباط قندیل با جبهه غربی، یعنی کردستان سوریه است. تسلط ترکیه بر این مناطق نه تنها قدرت نفوذ این کشور را افزایش خواهد داد، بلکه با تسلط بر هارت‌لند خود، سلاح آبی خود را به شدت تقویت خواهد کرد. علاوه بر این، رهبران حزب دموکرات درصدد هستند تا با همراهی رژیم صهیونیستی و ترکیه، مثلث انتقال گاز و دیگر حامل‌های انرژی به اروپا را ایجاد کنند؛ کما اینکه این موضوع در نشست مسرور بارزانی با نخست وزیر انگلستان دوباره مطرح شد. این در حالی است که کسی از مفاد قراردادهای پیشین اقلیم کردستان عراق با ترکیه خبر ندارد؛ حتی اعضای پارلمان اقلیم کردستان یا اکثر وزرای این حکومت خومختار. همچنین، دادگاه عالی عراق، قراردادهای نفتی اقلیم را فاقد اعتبار اعلام کرده و دولت عراق در تلاش است تا بتواند کنترل صادرات انرژی کشور را در دست بگیرد اما سران حزب دموکرات در مقابل رای دادگاه مقاومت می‌کنند. این موضوع یکی از خطرناک‌ترین اقدامات این حزب است که منجر به وابستگی بیش از پیش این منطقه به رژیم صهیونیستی و ترکیه در کنار پر کردن خلاء ایجاد شده به سبب جنگ روسیه و اوکراین در تامین انرژی اروپا به جای ایران می‌شود. به علاوه، وابستگی اروپا به گاز این منطقه، حمایت غرب از اقدامات این حزب را در پی خواهد داشت که اثرات آن در ابتدا در سیاست داخلی عراق مشاهده خواهد شد و در نهایت حتی می‌تواند به استقلال اقلیم نیز منجر شود.

پژوهنده ادامه داد: تمامی این تحولات و تغییرات در دوران قدرت یابی مسرور بارزانی صورت می‌گیرد. مسرور بارزانی چهره‌ای امنیتی در اقلیم کردستان عراق است که پس از کنار رفتن مسعود بارزانی از قدرت (هنوز مسعود بارزانی به عنوان رهبر حزب دموکرات، قدرت اصلی را به صورت عملی در دست دارد)، طی رقابتی با پسر عموی خود، نیچروان بارزانی که چهره‌ای معتدل‌تر محسوب می‌شود، منصب نخست وزیری را در اختیار گرفت و نیچروان بارزانی منصب ریاست جمهوری این منطقه را بر عهده‎‌دار شد. نا گفته نماند که مسرور بارزانی کماکان معتقد است که نتایج همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق قابل استناد است.

وی در نهایت در رابطه با اینکه ایران در برابر کانون تهدید اقلیم کردستان و مشخصا حزب دموکرات چه باید بکند، گفت: در حالی که اقلیم کردستان عراق به سبب اشتراکات فرهنگی و هویتی و سابقه همکاری طولانی با جمهوری اسلامی ایران باید بدل به یکی از دوستان تهران در منطقه می‌شد، در دوران مسرور بارزانی که با چراغ سبز مسعود بارزانی اقدامات خود را پیگیری می‌کند، عملا بدل به نیرویی علیه منافع ملی ایران شده است. از این رو، ضروری است که تصمیم‌گیران در تهران، در نوع برخورد و سیاست‌های خود در قبال حزب دموکرات کردستان عراق، بازنگری کند. فشارها و اقدامات هشدار دهنده مقطعی منجر به تغییر رویه این حزب نخواهد شد؛ تهران باید اقدامات خود را به صورت دامنه‌دار، منسجم و مرحله‌ای طراحی کرده و به صورت جدی حزب دموکرات را وادار به رعایت خطوط قرمز ایران و اتخاذ توازن در سیاست خارجی خود کند. چنین اقدامی نه تنها روند اقدامات اسرائیل و ترکیه را کند می‌کند، بلکه روی دیگر احزاب و نیروهای عراقی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت تا در وهله اول تصویر ایران به عنوان قدرتی تضعیف شده، مشغول به درگیری با آمریکا و ناتوان از اقدام را از بین برده و در مرحله بعد، رعایت خطوط قرمز تهران در تصمیمات خود را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان بیاورد.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۵۱
اینا همونابی نیستن که حاج قاسم از دست داعش نجاتشون داد؟؟؟؟
اقلیم کردستان عراق شده کانون گروهکهای محارب و ضدانقلاب که هر از گاهی در مرزهای ما دست به اقدامات تروریستی میزنن
این مساله تازه ای نیست
ایران و ترکیه دهه هاست قربانی این مشکل هستند ولی هیچوقت برای حل این مشکل باهم متحد نشدند

شاید بهتر باشد کردستان عراق به دو بخش مساوی بین ایران و ترکیه تقسیم شود و عراق هرگز صاحب استان کردنشین نباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
این آرزو را به گور میبری پانطرک ملعون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
آرزوی دیرینه یک پانطرک همین است.به گور خواهی برد.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
عجب چی میگی داداش ترکیه خودش یکی از مسکلات هست و داره اقلیم کردستان رو فریب میده در کنار اسرائیل برای این کارها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
داداش حرف های گنده گنده نزن عزیزم مواظب باش خود ایران رو تقسیم نکنن کردستان پیشکش
ایران غرامتشو از عراق بگیره کار به کار کشورایه دیگه هم نداشته باشه ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
این حق هر کشورو اقلیمی است که برای منافع ملتش تلاش کنه لابد باید بیاد بگه جناب ایران ببخشید ما نمی دانستیم که شما از ترکیه خوشتون نمیاد ببخشید
بخشی از جمعیت شمال عراق کردها هستند آشوری ها، ایزدی ها، ارمنی ها، لرها، عرب ها، ترکمن ها بخش بزرگ جمعیت شمال عراق هستند اما نام منطقه اقلیم کردستان است!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
په نه. انتظار داستی اقلیم ترکیه باشه
خسته نباشید برادر......
خخخخخخخخخخخخ
کردستان کشور خواهد شد
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
همین الانم کشوره ایشالا گسترش پیدا میکنه و خاک های دیگشم بهش اضافه میشه
جدا کردن کردستان عراق به عنوان یک اقلیم تنها سبب تضعیف این قسمت از خاک عراق شده و اقلیم هم اکنون که تنها اسمی از خود مختاری را دارد ، از خود در برابر کشور های دیگر مانند ترکیه نمی تواند دفاع کند . اگر اقلیم کردستان عراق به عنوان بخشی کاملا مستقل مطرح بود ، چه بسا که مورد حملات گسترده تری قرار می گرفت .
جدا از این مسئله که ظاهرا این منطقه، مثل بقیه کشورهای همسایه، پایگاه اسرائیل شده و لازمه در این زمینه اقدامات مناسبی صورت بگیره، به نظر میاد نویسنده دلیل خاصی برای اقدام بر ضد این حزب نداره و بیشتر از این ناراحته که چرا این حزب به منافع ایران توجه نداره! واضحه که دولت اقلیم کردستان منافع خودش رو در نظر می گیره نه منافع ما رو
این کوردها عراق نمک نشناس هستن اگه سپاه قدرتمند نبود داعش همشون قتل عام میکرد ولی همیشه علیه ایران کار میکنن هر روز تو مرزها مرزبانان ایران عزیز به شهادت میرسونن ایران باید حساب این ها را برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
میشه لطف کنید بگید چه سربازی در مرز بدست اقلیم کردستان شهید شده اسم شون رو نام ببرید تا فاتحه بفرستیم زشته دروغ گفتن
یادشون رفته داعش داشت نابودشون میکرد فقط ما کمکشون کردیم
به راستی باید بعرضتان برسانم از این اقای پژوهنده بیسواد تر وندیدم ونخواهید دید .تفسرشان بسیار کودکانه وبی اساس وبچه گانه است .اگر قصد اغز جنگ دیگری با کردستان عراق را داشته باشیم بهانه وشیر ور.باه لازم نیست حمله کنید وعاقبت جنگ بعدها معلوم خواهد شد وگرنه این صحبتها وبهانه ها ضرورتی ندارد .
سیاست ایران باید ایجاد کشور کردستان که دوست ایران و مزاحم ترکیه باشد.کشور آذربایجان مزاحم ایران و دوست ترکیه است.زبان کردی نه با عربی نه با ترکی خویشاوندی ندارد.تجزیه عراق بنفع ایران است.پاکستان و ترکیه مزاحم ما هستند.پاکستان راه ما به هندوستان و چین را بسته است.باید مدام ترکیه و پاکستان را تضعیف کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
هیچوقت این اتفاق نخواهد افتاد. بیشترین آسیب این کار به ایران و ترکیه و سوریه هست. زمان جنگ با داعش ایران بیشترین حمایت را در جلوگیری از سقوط اربيل انجام داد و نتیجه آن ایجاد پایگاه اسرائیل در اربيل شد.جواب خوبی را با بدی دادند..
مقاله ای سراسر ناشی از کج فهمی و نا آگاهی کارشناس.این کارشناس نا آگاه متوجه نیست که این مردم کردستان عراق هستن که تصمیم میگیرند نه یک حزب.این حزب به پشتوانه و اقبال مردم قدرت گرفته.و مردم به سمت گروهی میروند که منافع انها را تامین کنه نه منافع خودش را.جنوب عراق عمدتا شیعی با منابع نفتی زیاد گرفتار فقر بوده و مردم ناراضی هستن.کاملا مشخصه که انچه به کردستان قدرت داده اوضاع اقتصادی منطقه هست نه یک حزب.معلوم نیست تابناک با این مقاله آبکی ...
چی فکر کردید؟ فکر کردید کردستان عراق که تماما از سوی غرب و شرق حمایت می شود از شما ترسیده و علیه تان کاری نمی کند؟
هر کس ادعا کرده ک احزاب کردستان عراق برای ایران تهدید هستند، کاملن اشتباه کرده و این ذایقه افکار مسموم کسانی هستش ک با کردستان دشمن هستند.
در حقیقت این ترکیه هست ک با حملات به شمال کردستان عراق، امنیت کردستان رو به خطر انداخته و در اینجای کار، ایران بجای دفاع از خطوط مرزی کردستان عراق، خودش رو بیخیال کرده و در کنار ترکیه ایستاده. مقامات کردستان هم چاره‌ای جز دریافت حمایت از آمریکا ندارند.
همچون جنگ روسیه و اوکراین ک ایران در کنار روسیه ایستاده و
من از ارمیه کردم کودستانیم من با سیاست مسعود بکل مخالف نه تنها من بلکه کل ارمیه که ۷۸درصدشو کردها تشکیل میدهند با این حزب مخالفن چون با وهابیها بخوصوص اردوغان آشغال همکاری میکنند ایران نیز باید نیروهای پککه را مجهز بکند اقیلیت این حزب را شیعیان تشکیل میدهند اون موقع ایران میتواند کل کشورها را بخصوص ترکیه و آذربایجان و عربستان و اسرائیل را تهط سلطه خود قرار دهد درود بر ایران پهناور و رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای علیه و آله و سلم کردستان بزرگ زیر سایه ایران بزرگ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
گل پسر ،تحلیل درست یا غیر کارشناسی تان جای خود، لطفا
تو دادن آمار دقت کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
من اهل ارومیه هستم چرا دروغ می نویسید. کردها یک اقلیت کوچک در ارومیه هستند .اگر ۷۸ درصد ارومیه کرد بود از سه نماینده مجلس از ارومیه چرا هیچ کدام کرد نیست؟
پراید شد 200 این حلبی قراضه
هی دشمن دشمن می کنید
گرونی روح و جان مردم نابود کرده
مافیای داخل دشمن اصلی مردم هستند
تهدید جانی مستقیم خاندان بارزانی تنها راهی است که جواب خواهد داد
خاندان بارزانی ها اززمان پدرشان ملا مصطفی جمعی دیکتاتورودروغگو وبی نان ونمک هستندهمیشه دنبال منافع شخصی خودبوده ودرتاریخ ثبت است هروقت منافع شخصی این خائنین ایجاب میکردبطرف صدام دیکتاتورعراق میرفتن ودهاباربه ملت کردخیانت کردن وشخص مسعودبارزانی بارهادردیدار روسای موسادنام خودرابعنوان مسعودبگین وشخصی تابع وگوش بفرمان صهیونیستها مطرح وافتخارمیکرد،چنین خاندان هیچوقت به مردم کردعراق خدمت نکرده وبعدازعملیات معروف انفال که ۱۸۰هزارکردتوسط صدام کشته شدن همین ح مسعودبه خدمت صدام رفت و درخدمتش بود،وامابعدیقینا اینهابزودی به خواست مردم کرد گورشان گم خواهدشد،ان شاالله
دو رنگی تا کی؟ شما که نا چندی پیش، کردستان را دوست و برادر ایران می دانستید
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
چه ربطی داره ایران
باید کمک کنیم نیروهای جلال طالبانی به صحنه برگردند.
به این علت به کانون تبدیل شده که ایران روش کار نکرده و فقط تو بحران به هش توجه شده. باید روش کار بشه
بارزانی ها تا گوش مالی نشوند حساب کار دستشون نمیاد. محکم برخورد بشه باهاشون.
بارزانی ها یک حکومت فاسد هستند و بزودی مردم آنجا بر علیه آنها شورش خواهند کرد، هر چه بیشتر به ترکیه نزدیک شوند هم پایگاه مردمی خودشان را از دست خواهند داد. اما در مورد ایران، مشکل ایران تمرکز بیش از حد بر درگیری با آمریکا و خالی شدن دست ایران در درگیری های منطقه ایی است. عملا تنها اهرم ایران موشک است که آن هم محدودیتهای خود را دارد. ایران باید از انزوای منطقه ایی خود را خارج کند. نوعی مصالحه مصلحتی در منطقه با همسایگان بکند. از طرف دیگر نفوذ جمهوری اسلامی بین مردم خود ایران بسیار کم شده که بدلایل متعدد مانند گرانی ، تورم ، نابرابری اقتصادی و فساد شدید مسئولان و بالاخره محدودیتهای شدید اجتماعی و فرهنگی. کافیست به همین استان های کرد نشین ایران بروید و این دور شدن مردم از دولت را ببینید.
سریعتر لطفا . ترکیه خطر بزرگیه یک نژادپرست خطرناک
خطر ترکیه برای ایران بمراتب بیشتر از رژیم صهیونیستی است.ترکیه اقدامات خصمانه گسترده ای علیه منافع ما سالهاست شروع کرده است.خطرات امنیتی مثل پناه دادن و مسلح کردن دانشیان و گروه‌های افراطی سوری و تفرقه بین اقوام آذری زبان ایران و خطرات زیست محیطی با پروژه های سدسازی
این نتیجه کمک به عراق در زمینه داعش است
مشکل شماباامثال بارزانی ویاالکاظمی اینست که آنهادرجهت منافع مردمشان کارمیکنندودرست برعکس دست اندرکاران مملکت ماست
ترکیه هرکاری علیه ایران که از دستش بر میاد کوتاهی نمیکنه
میشه الان تو این اوضاع تحریم ولد بختی دولت محترم طلب خسارت جنگ تحمیلی را بگیره .تمام مشکلات حل میشه.
بخاطر سیاست های غلط اسراییل رو با تمام منطقه متحد کردین
باور کنید این مفسر شما کلا از رو غرض ورزی حرف میزنن و دلایلشون خیلی کودکانه و پیش پا افتادست،پایگاه اسرائیل در اقلیم در حد شایعه و گمانه ،فقط مشکل رو سیه و نفت روسیه است نه ایران،اگه پایگاه اسرائیل مشکلتونه بیاید تو آذربایجان بیشتر از انگشتان دست بهتون نشون میدم،فقط ترس جایگزینی نفت کوردها به جای روسیه مشکله که اونم منافع ما نیست بلکه مال روسهاست.ترکیه هم چون نفت نداره با بوی نفت حالی بحالی میشه.
تعجب میکنم چرا که کسی درباره تهدیدات ترکیه حرف نمیزندکه سال گذشته برای تجزیه آذربایجان زررر میزد اونوقت همه شدندکارشناس نظر میدن بنظرتون اقلیم کوردستان برای ایران تهدید است یا ترکیه؟؟؟؟
مسعود بارزانی دست پروده ایران بوده و هست
درباره مشکلات داخلی حرف بزنید بهتر نیست؟؟؟؟؟
باتخریب بارزانی واقعیت عوض نمیشه درکل نقشه خاورمیانه تغیر کرده روسیه هم بااین عملش معلوم شد الکی بزرگش کردن دوستی ایران هم با .پ ک ک فعلا مصلحتیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی