بازدید 22017

باکتری‌های دوستدار سرطان پروستات

سرطان تهاجمی پروستات با گونه‌های باکتریایی تازه کشف شده مرتبط است.
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵ 21 April 2022

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران، محققان یک مطالعه تاریخی پنج نوع باکتری مرتبط با سرطان تهاجمی پروستات را شناسایی کرده است. در این مرحله مشخص نیست که آیا باکتری مستقیماً باعث سرطان می‌شود یا خیر؛ اما محققان مطمئن هستند که می‌توانند آزمایش‌های جدیدی برای شناسایی سرطان تهاجمی پروستات با ردیابی وجود این باکتری‌ها انجام دهند.

کالین کوپر، محقق ارشد این پروژه توضیح داد: از برخی ارتباطات قوی بین عفونت‌ها و سرطان اطلاع داریم. برای مثال، وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش می‌تواند منجر به زخم معده شود و با سرطان معده مرتبط است و برخی از انواع ویروس HPV می‌توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند.

برای بررسی رابطه بین باکتری و سرطان پروستات، محققان نمونه‌های بافت پروستات و ادرار بیش از ۶۰۰ مرد را جمع آوری کردند. روش‌های مختلفی برای شناسایی باکتری‌ها در نمونه‌ها، از توالی‌یابی DNA کل ژنوم تا کشت بی‌هوازی و میکروسکوپ فلورسنت به کار گرفته شد.

در نهایت مشخص شد که پنج نوع باکتری با تهاجمی‌ترین اشکال سرطان پروستات مرتبط هستند که سه نوع از آن‌ها گونه‌های کاملاً جدید بودند. وجود یک یا چند مورد از این باکتری‌ها می‌تواند با پیشرفت سریع‌تر بیماری مرتبط باشد.

راشل هرست، نویسنده اول مطالعه جدید، تاکید کرد که هنوز روز‌های اولیه برای تحقیق است و یافته‌ها سوالات جدید زیادی را ایجاد می‌کند. حتی اگر ارتباط بین این باکتری‌ها و سرطان پروستات در مطالعات آینده تایید شود، هنوز مشخص نیست که آیا این رابطه علت و معلولی است یا خیر.

هرست خاطرنشان کرد: مکانیسم‌های بیولوژیکی بالقوه‌ای را شناسایی کردیم که چگونه این باکتری‌ها ممکن است با سرطان مرتبط شوند و پاسخ ایمنی اجازه رشد باکتری را می‌دهد.

شاید فوری‌ترین نتیجه از این یافته‌ها می‌تواند یک آزمایش تشخیصی بالقوه برای کمک به پزشکان و بیماران در شناسایی سرطان تهاجمی پروستات قبل از ایجاد آن باشد.

دانیل بروئر یکی از نویسندگان این پژوهش گفت:

تعدادی از فرضیه‌ها برای توضیح این که چگونه باکتری‌ها می‌توانند باعث سرطان پروستات شوند، مطرح شده‌اند؛ اما همه این‌ها در این مرحله حدس و گمان است. اکنون که یک ارتباط واضح گزارش شده است، کار واقعی برای کشف مکانیسم‌های علی بالقوه می‌تواند آغاز شود.

هیلی لوکستون، از سرطان پروستات بریتانیا، گفت که پیامد‌های یافتن یک علت باکتریایی برای سرطان پروستات بسیار زیاد است. لوکستون در گفت وگو با گاردین گفت که این تحقیق می‌تواند درمان سرطان پروستات را متحول کند.

لوکستون گفت: اگر تیم بتواند نشان دهد که این باکتری‌های تازه شناسایی شده نه تنها می‌توانند سرطان پروستات تهاجمی را پیش‌بینی کنند؛ بلکه در واقع باعث ایجاد سرطان تهاجمی پروستات می‌شوند. برای اولین بار ممکن است واقعاً بتوانیم از بروز سرطان پروستات جلوگیری کنیم و هر سال جان هزاران نفر را نجات دهیم.

مطالعه جدید در مجله European Urology Oncology منتشر شده است.

منبع: سایت نیو اطلس منتشره از دانشگاه آنگلیا شرقی