بازدید 57150
بخشنامه‌ای که در کمتر از یک روز لغو شد

وعده سقوط قیمت این چهار محصول دوام نیاورد/ بادمجان، سیب زمینی، پیاز و گوجه دوباره بار سفر بستند!

در کنار این موضوع که تصمیمات خلق الساعه در وزارت خانه‌های مختلف اقتصادی که با معیشت مردم در ارتباط است چه آثار منفی بر سفره مردم می‌گذارد، باید این سوال را از مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت کشاورزی پرسید که تنها راهکار آن‌ها برای تعدیل قیمت ها، ممنوعیت صادرات است یا راه دیگری نیز در برنامه‌های خود دارند؟
کد خبر: ۱۱۱۴۸۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷ 20 April 2022

تابناک اقتصادی: منتظر سقوط قیمت‌های غیرواقعی صیفی جان باشید؛ این خبری بود که روز گذشته از زبان رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی منتشر و باعث شد تا خانواده در این آشفته بازار گرانی کالا و محصولات مختلف، قدری خیالشان آسوده شود که به زودی قیمت میوه برایشان کاهش یابد. اما این انتظار تنها ساعاتی بیشتر دوام نداشت و دوباره در بر همان پاشنه قبلی چرخید!
 

اما موضوع از چه قرار بود؟

 
در ادبیات اقتصادی کشورمان، ممنوعیت صادرات یا ممنوعیت واردات، به یکی از راه حل‌های کنترل قیمت‌ها در بازار‌های مختلف تبدیل شده است، به گونه‌ای که هر بار کالایی به خصوص محصولات کشاورزی و صیفی جان در بازار داخلی گران می‌شود، یکباره مسئولان خبر از ممنوعیت صادرات آن محصولات می‌دهند؛ موضوعی که روز گذشته دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.
 
جریان از این قرار بود که در هفته‌ها و روز‌های اخیر، بهای محصولاتی همچون سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه شده بود و مردم نیز از این وضعیت آشفته در بازار محصولات کشاورزی گلایه‌مند بودند، در نتیجه وزارت جهاد کشاورزی نیز همچون رویه سال‌های گذشته، با صدور نامه‌ای به گمرک، ممنوعیت صادرات این چهار محصول کشاورزی به خارج از کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.
 
در متن نامه عباس عسکرزاده، معاون وزیر کشاورزی به مقدسی، رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران آمده است؛

احتراما با توجه به تحولات بازار‌های جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی کالا‌های کشاورزی، کاهش تعرفه وارداتی در کشور‌های همسایه و ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور، با عنایت به بند (۹) مصوبه شماره ۳۸۱۳۰/م/ص تاریخ چهارم اسفند ۱۴۰۰ ستاد تنظیم بازار کشور و مفاد بند الف ماده یک قانون تمرکز خواهشمند است دستور فرمایید ممنوعیت صادرات محصولات سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان تا اطلاع ثانوی به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شود.
 
وعده سقوط قیمت‌ این چهار محصول دوام نیاورد/ بادمجان، سیب زمینی، پیاز و گوجه دوباره بار سفر بستند!
 

وعده سقوط قیمت‌ها در بازار میوه و تره بار

 
پس از اعلام این خبر، اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به ممنوعیت صادرات چهار نوع صیفی اظهار داشت: ممنوعیت صادرات صیفی‌جات قطعا روی قیمت این محصولات در بازار داخلی تاثیرگذار است و با این رویداد و افزایش عرضه قیمت‌ها سقوط خواهد کرد.
وی همچنین افزود: تعیین قیمت میوه و تره بار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و وقتی که روزانه کامیون‌های متعددی بار صیفی‌جات از میادین میوه داخلی به کشور‌های دیگر می‌رود، مشخص است که قیمت‌ها در بازار داخلی گران می‌شود.

دستوری که چند ساعت بیشتر دوام نداشت

 
در حالی که بازار در آستانه واکنش به سیاست حمایتی دولت برای تنظیم بازار قرار داشت، ذبیح الله اعظمی ساردویی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس یازدهم در نشست علنی دیروز (سه شنبه، ۳۰ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، بخشنامه‌ای کشاورزکُش مبنی بر ممنوعیت صادرات سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و بادمجان صادر کرده است. این بخشنامه بر خلاف بند (ش) تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ است که براساس آن باید برای ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی، وزارتخانه متبوع ۶ ماه قبل به کشاورزان اطلاع رسانی کند، نه اینکه به صورت شبنامه، بخشنامه‌ای صادر شود. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در برنامه‌های اولیه خود اعلام کرد، صادرات تداوم دارد و برای ارزآوری محصولات کشاورزی کمک می‌کند، چگونه اجازه داده است این بخشنامه ابلاغ شود؟
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده که هرگز از جیب کشاورزان هزینه نمی‌کند. این گونه بخشنامه‌ها عین هزینه کردن از جیب کشاورزان به نفع دیگران است. می‌توانید این محصولات را تضمینی از کشاورزان خریداری کنید. این گونه ابلاغیه‌ها باعث می‌شود صادرات محصولات کشاورزی کاهش یابد و بازار محصولات ایرانی در خارج از کشور از بین برود و به دست آوردن مجدد آن کار دشواری است.
 
وی تصریح کرد: درخواست نمایندگان از وزارت جهاد کشاورزی، لغو بخشنامه ممنوعیت صادرات برخی اقلام مطرح شده است، در غیر این صورت مجلس به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند. چالش بعدی کشاورزان حمل و نقل محصولات کشاورزی است، آیا وزیر راه از تعرفه کرایه حمل محصولات کشاورزی اطلاع دارد؟ سایر بخش‌های حمل و نقل از جمله هوایی، ریلی و دریایی نیز با مشکلاتی مواجه هستند.

وی همچنین در گفت‌وگویی دیگر اظهار داشت: اتفاق دیگری که رخ داده اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی عنوان کردند که می‌خواهند برای صادرات محصولات، تعرفه بگذارند که این موضوع نیز مورد پذیرش مجلس نیست، زیرا این اتفاق در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ رخ داده که برای پیاز تعرفه ۱۰ هزار تومانی قرار دادند و سبب شد تا کشاورزان متضرر شوند. قیمت گوجه در بازار‌های جنوب حدود ۴ تا ۵ هزار تومان است و اگر وزارت جهاد کشاورزی بخواهد روی آن ۷ هزار تومان تعرفه بگذارد، به عقیده کمیسیون کشاورزی مجلس، معادل همین بخشنامه است و کشاورزان متضرر خواهند شد.
 

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز دیروز (سه‌شنبه ۳۰ فروردین‌ماه)، در تشریح نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص لغو ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی گفت: عسکرزاده معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به گمرک، خواستار توقف صادرات گوجه فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی و بادمجان شده بود، این در حالی است که با توجه به شرایط اقلیمی کشور، عمده سرمایه گذاران این حوزه با هدف صادرات محصولات فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه بسیاری از تولید کنندگان به سمت بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی حرکت کرده و در این راستا واحد‌های گلخانه، سورتینگ، بسته بندی و سردخانه خود را احداث کرده‌اند، عنوان نمود: در هیچ جایی از دنیا یکباره از صادرات محصولات کشاورزی جلوگیری نمی‌کنند.
 
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه میزان تولید پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی و بادمجان نیاز داخلی را تامین می‌کند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر در نحوه توزیع محصولات کشاورزی، شاهد مشکلات و سوءمدیریت هستیم.
 
عسکری با تاکید بر اینکه بر اساس قانون بودجه سال جاری برای اعمال محدودیت صادرات محصولات کشاورزی باید از شش ماه قبل توسط دستگاه‌های متولی مانند وزارت جهاد کشاورزی اطلاع رسانی صورت بگیرد، عنوان کرد: امروز معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به کمیسیون احضار شد و طی نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی، خواستار لغو ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی مذکور شدیم که با آن موافقت شد و در حال حاضر صادرکنندگان می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: از تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی حمایت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کسی با تصمیمات خلق‌الساعه به این بخش آسیب وارد کند. در صورت تکرار این گونه تصمیمات، فرد خاطی در اسرع وقت به دستگاه‌های مربوطه مانند قوه قضائیه و سازمان بازرسی معرفی می‌شود.

مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «با پیگیری مجلس، وزارت جهاد کشاورزی متوجه شد که بخشنامه ممنوعیت صادرات چهار محصول گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و پیاز، خلاف قانون است و باید لغو شود. اکنون صادرات این ۴ محصول کشاورزی ممنوع نیست.»
 

نظر گمرک چیست؟

 
سیدروح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، درباره ممنوعیت صادرات تعدادی از محصولات کشاورزی گفته که به دلیل مباحث کارشناسی و فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، این ممنوعیت  به گمرک های اجرایی ابلاغ نشد. 

وی با بیان اینکه بنا بر قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید و تنظیم بازار در بخش کشاورزی است و گمرک هم مجری قوانین و بخشنامه‌های قانونی است، توضیح داد: به دلایل تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگوهای شفاهی، این موضوع به گمرک های اجرایی ابلاغ نشده و مقرر شده که تغییراتی در این تصمیم از سوی وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شود.

لطیفی افزود: ممکن است وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات را به افزایش تعرفه عوارض صادراتی تبدیل کند  و بر اساس مباحث مطرح، محصولات گلخانه‌ای گوجه یا بادمجان نیز شامل محدودیت یا افزایش عوارض صادراتی نشود. 

وی در پایان گفت: معمولا بر اساس چند روش نسبت به تنظیم بازار اقدام می‌شود که یکی از روش‌ها، افزایش تعرفه عوارض صادراتی است. روش دیگر ممنوعیت صادرات کالاهایی است که در بازار داخل با کمبود مواجه شده‌اند و روش سوم هم تنظیم بازار با واردات بدون از دست دادن بازار صادراتی است. از آنجایی که در شرایط تحریمی، واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، مرسوم نیست، معمولا از روش سوم برای تنظیم بازار استفاده نمی‌شود.

سخن پایانی

 
در شرایطی که روند عرضه و تقاضا در بازار میوه و تره بار از تعادل خارج و این مساله به گرانی محصولاتی همچون گوجه فرنگی و سیب زمینی و ... منجر شده است، اما با تصمیم کمیسیون کشاورزی مجلس و پافشاری برخی از نمایندگان مجلس، تصمیم وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ممنوعیت صادرات این چهار محصول لغو شد. در کنار این موضوع که اساسا تصمیمات یک باره و خلق الساعه در وزارت خانه های مختلف اقتصادی که با معیشت مردم در ارتباط است چه آثار منفی بر سفره مردم می گذارد، باید این سوال را از مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی پرسید که تنها راهکار آنها برای تعدیل قیمت ها، ممنوعیت صادرات است یا راه دیگری نیز در برنامه های خود دارند؟
 
هرچند تامین نیاز داخلی در جنگ اقتصادی، بر صادرات اهمیت دارد، از آن طرف نیز باید دغدغه های تولیدکننده ای که برای صادرات محصولاتش نیز برنامه ریزی داشته، مدنظر قرار داد و برای آن تدبیری اندیشید؛ اما با تمام این نکات، قشرهای آسیب پذیر و کم درآمد در این وضعیت نامطلوب تصمیم گیری، با ضرر و زیان و گرانی باید دست و پنجه نرم کنند؛ که باید دولت برای این رویه غلط چاره ای بیندیشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۶۰
به این چی میگن؟میگن بلبشوی کامل!!!
اره مهم صادراته فقط، مردم سیب زمینی کیلوی بیستوپنج بگیرن مهم نیس
خداییش با این دستورات در پیتی هم تولید کننده و هم مصرف کننده رو گیج کردن .جمش کنید بابا
قراره دنیا از ما کشور داری یاد بگیره تازه یک عده اونور اب منتظرن که ویزاشون اماده بشه زود برگردن .........
قرار نیست سقوط کنه.قیمتها. قراره صعود کنه .منو تو راسرکار گذاشتند.با این دستورالعملهای درپیتی
به نظر می رسد برای مسئولان اهمیت سود دلال ها در صادرات بسیار بیشتر از نیاز مردم است دلال ها هستند که با خرید محصولات از تولیدکنندگان و فروش با قیمت های بسیار بالاتر در داخل و خارج از کشور سودهای کلان می برند
دولت رئیسی چکار داره میکنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
گفتار درمانی !
جالبه!!!آب مفت،حقوق کارگر تقریبا مفت،سوبسید برق و .... بر روی محصولات،بعد آقایون محصول را صادر میکنند و دلار می‌گیرند و به ریش ملت می‌خندند.
ای کسانی که رای داده اید

بدانید ما هم به آتشی که شما ساختید سوختیم

ما به این دولت و به دولت حسن روحانی رای ندادیم

انتخابات بی معنا شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
برو بابا رای نمیدادیم چی میشد؟ تحریم ها شدیدتر میشد و جنگ اقتصادی و داخلی و هزارتا مشکل بدتر حتی اب و برق و گازت رو هم عربستان به دستور آمریکا بمب باران میکرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
با افتخار رای دادم و میدم. ما هرچی میکشیم از دشمنان نامرد ایرانه و وطن فروشانه خارج نشینه
قابل توجه دادستان محترم کل کشور

صندوق بازنشستگی کشوري دارای ۱۸۷ شرکت زیر مجموعه میباشد که‌ آز حقوق پرداختی ماهیانه کارمندان در هنگامه شاغلی برای روزي که بازنشسته‌ میشوند، هر ماهه کسر و تحویل صندوق بازنشستگی برای سرمایه گذاری مثبت گرديده است
بعد از انقلاب مدیران بی کفایت بجای سرمايه گذاري و افزایش سرمایه های بازنشستگان متاسفانه با زد و بند با دولتیان اين سرمایه های عظیم بازنشستگان را صرف خرید شرکتهای زیان ده و بي مصرف نمودند
بطوریکه به گفته يکی از نمایندگان مجلس‌ شورای اسلامی آز ۱۸۷ شرکت متعلق به صندوق بازنشستگی، تعداد ۱۵۲ شرکت ضرر ده هستند و شوربختانه در همین شرکت های متضرر حقوق های نجومی به مدیر کل و اعضاء هیئت مديره پرداخت میگردد و حتي این حقوق های بی ضابطه به‌ افراد غیر مسئول در آن شرکت ها هم پرداخت میشود و چون آنها احتمالا معرفي شده آز سوی بعضی مقامات‌ سطح بالا هستند ‌ نمیشود به آنها از گل بالا تر گفت و حتی مدیر عامل صندوق از ورود به‌ این امر اظهار عجز و ناتوانی میکند
آز آنجایی که اصل مالکیت‌ تمام اين ۱۸۷ شرکت متعلق به‌ بازنشستگان مظلوم میباشد
و حق مسلم آنها در حال حیف و میل شدن‌ میباشد..و حتی مسئولین حفظ و نگهداری این اموال‌ و به‌ تعبیری
قیم ما که صندوق بازنشستگی است‌ توان جلوگیری آز تضیع حقوق بازنشستگان را ندارد و بآن رسما اذعان دارند
لذا از دادستان محترم کل کشور بعنوان مدعی العموم درخواست می‌شود که‌ باين غارت اموال بازنشستگان ورود نموده و اقدامات قانونی لازم معمول فرمايند. تا حقوق حقه ۱/۵ ميليون نفر بازنشسته و خانواده آنها حفظ گردد ‌
با تشکر : آز سوی گروهی آز بازنشستگان کشوري
ایراد از سادگی مردم است. امروز اگر کسی هم بخواهد ارزان بفروشد هم دستگیر و زندانی خواهد شد. یعنی این اطمینان را داشته باشید که گرانفروشی روز افزون سیگنال حمایتی قوی از مسولان دارد.
مردم عزیز دیدید اعضا این مجلس با نماینده های مردم در مجلس قبلی تفاوتشان از زمین تا اسمان است !!! دیدید تفاوت این ریس دولت را با ریس جمهور قبلی و با دولت قبلی !!! بخدا فرق می کنه بخدا مدیریت بحران کار افراد بی تجربه و سطحی و نا مطلع نیست
بشین تا بشه حنما میشه
اصلا نگران نباشید حالا سقوط قیمت نشد صعود قیمت که میشه!! مهم اینه که قیمتها تکونی بخوره بالا و پایینش توفیری نداره!!!!! خدا وکیلی خوب مملکتی داریم خیلی با حاله!!!!
تابناک جان داری تشویش اذهان عمومی میکنی ها!!! خودت میگی "وعده" بعد میگی چرا اجرا نشد؟!!! وعده یعنی حرف مفتی که برای دلخوش کردن جماعتی داده میشه تا زمان خریده بشه برای جلوگیری از سرو صدای جماعت!!
یه نفر توضیح می ده قیمت ها به چه دلیلی همش در حال افزایشه وقتی قیمت دلار ثابته و محصول تولید داخله؟
نخیر !
این دولت از پس کنترل قیمت پیاز و بادمجون هم برنمیاد
دولت ۳۰ درصدی عرضه کاهش قیمت پیاز سیب زمینی رو نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
سی درصد از کجات آوردی؟ حالا اون دولت هفتاد درصدی حسن روحانیت چیکار کرد مگه؟
این دولت کلا تعطیله
کشور اسلام
وعده یعنی حرف
حرف هم باد هواست
هروقت عمل کردند میتونند گزارش عملکرد بدن
دولتی که اقتدار حفظ ممنوعیت صادرات گوجه و سیب زمینی و بادمجان وکنترل قیمت انها را ندارد می خواهد قیمت مسکن را کاهش دهد؟؟!!
وقت ان نشده که ببینید حرفهایتان یکسال هم قابلیت اجرا ندارد؟دست از توهمات بردارید وراه حل درست راجستجو کنید. جمهوری اسلامی مفت بدست نیامده که شماها حراجش کردید.
سیستم حسینقلی خانی که میگن همینه !
دولتی که اقتدار حفظ ممنوعیت صادرات گوجه و سیب زمینی و بادمجان وکنترل قیمت انها را ندارد می خواهد قیمت مسکن را کاهش دهد؟؟!!
تقصیر گوجه و خیاره که حرف آدم رو نمیفهمن
بادمجان ،پیاز ،سیب زمینی و گوجه فرنگی پایه غذای حداقلی است که در این دولت جدید انها را هم از سفره های مردم پاک کردند
خسته نباشند
خیلی ادعا میکردند آقایون که اگر به جای دولت روحانی بیایند آن قدر رفاه می اید که نگو
تاسف انگیزه
چه ارز آوری‌ای ارزی که صرف خرید ملک در دبی و ترکیه بشه همان بهتر که نباشه هم گرانی و هم فرار ارز از کشور بازی دوسر باخت.
رئیسی آمده بود برای مقابله با تصمیمات خلق الساعه.... نمی‌دانیم بخندیم یا گریه کنیم
جنابان ناشر بی سرو ته چندی است از زمان دولت های غرب گرا برای اینکه ثابت کنند تفکر کدخدایی آمریکا دست به هر کاری زده اند که مردم تحت فشار اقتصادی قرار بگیرند با عناصر خودفروخته داخلی که خواسته و یا ناخواسته عامل دشمن شده اند این افراد چه صادرات باشد چه نباشد ارزاق مردم را دپو کرده و به نرخ تورومی به بازار تزریق می کنند . فلذا عوامل دشمن در داخل با تفکر دولت های غربگرا شکل گرفت تا به مردم ثابت کند تنها راه برون رفت از وضعیت بد اقتصادی دست دادن به آمریکا است که کور خوانده خواب‌شان تعبیر نخواهد شد و دولت انقلابی نقش مزدوریشان را بر ملا و دستشان را از کتف قطع خواهد کرد ان شاالله
دولت حرافان!!!؟؟
شب قدر، دعای همه ی مومنین پشت سر آقازاده ها و مسئولین

هرجور دیگه بنویسم سانسور میشود
صادرات محصولات کشاورزی عامل اصلی گرانی فقر خشکسالی قحطی .چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
سلام وقتی کشورهای عربی نمی‌خواهند میگن صادرات ممنوع اول کشور بعد صادرات مردم را گدایی کشانید
بخدا اگه صادراتش متوقف شده باشه اینا برا مردم سر سوزنی ارزش قایل نمیشن دروغ دروغ
تو این مملکت و در این چهل سال ففط قیمت بالا میره . البته تو این هفت هشت سال تساعدی بالا میره.
بابا چرا نمی فهمید یا شاید مارا اسکول کردید گوجه پیاز سیب زمینی بادمجان گران نیست ما قدرت خرید نداریم پول نداریم بخریم این کالاها و بقیه کالاها قیمتشان همین است مردم پول ندارند میفهمید ن د ا ر ن د
یادش بخیر میگفتن چراغی که به خونه رواس به مسجد حرام ه چقدر پر معناس البته بود
ایران کشوری خشک است وصادرات محصولات کشاورزی بی معناست بلکه باید مدیریت کاشت و برداست وتوزیع محصولات کشاورزی انجام گیرد
مرحبابه نماینده جیرفت که دردکشاورزرامیفهمه
با سلام. شمایی که انتظار دارین کشاورز زحمت بکشه، هزینه دلاری برای کود و بذر و سم و سبد و ... هزینه های سر سام آور نیروی کار و ریسک بازاربد و هوای بد و آفات و ... رو بپذیره و دسترنجش را با قیمت های ۱۰ سال پیش عرضه کنه خواهشاً به جای انتظار از کشاورز بدبخت که رو به تولید مواد غذایی آورده بهتره در زمینه برنامه ریزی تولید و بازار مصرف و بیمه و خرید تضمینی از کشاورز و مدیریت کشت و ارایه یارانه به کشاورزان و اصلاح سیستم توزیع مانور بدین. بهتره بر روی افزایش توان خرید مردم که هر روز کمتر میشه و ناشی از وضعیت خراب و ناامیدکننده مملکت در تمامی ارکان هست تمرکز داشته باشین نه زدن چوب حراج به مال کشاورز فلک زده
گوجه فرنگی پیاز وسیب زمینی بادمجان اینها از حارج به ایران نمی اید این بی کفایتی وپیگیری نکردن هئیت دولت است هنوز هیچ نرخی از اجناس کم نشده چرا کسی پیگیر نیست کل رورسای این مملکت برای بقای خودشان ۲۰ سال شاید هم بیشتر دنبال برجام هستند آنها اصلا به فکر رفا مردم نیستند با مردم بازی می کند همه این کارها را میداند به خودتان بیاید که وقتان تما م است ان موقع است که مردم شما را سر کار میگذارند اجناس دلاری حقوق ریالی دارو گران اجاره منزل گران خرید خانه گران ازدواج نیست ویزیت دکتر گران آب و برق و گاز مجانی گران اعتیاد خیلی زیاد گدایی زیاد برنج کیلویی ۹۰۰۰۰ تومان ثروت مملکت زیاد برای خودتان ماشبن گران خرید اجناس منزل گران مریضی زیاد گذشت نیست و غیره .... بازهم بگم خجالت خوب چیزیه بکشید دستان را از جیب مردم بیرون بیارید مردم را بدبخت کردید من شرمندم میگم مسلمانم و اسم عدالت را همش میگید که اصلا نیست
عرضه سهام عدالت نا عادلانه است خودتان هم میدانید کسانی هستند یارانه نقدی ندادید سهم بنزین ندادید هرچیزی که دولت داده بدون بررسی سالم میباشد چون اگر درست شما میگید درخواست کنید از مردم بیان توضیح بدند خوتان توی حساب کتاب مردم میروید خودتان هم قضاوت میکنید دم از عدالت میزنید ولی اگر کسی بخواهد بگوید شما که در راس این مملکت اختلاس میکنید پسر شمر است اورا بلافاصله میخواهید از روی زمین بر داید ولی تمام زندگی مردم را زیر و رو میکنید خجالت بکشید چند سال ۴۴ سال مروم خسته شدند دیگر نمی توانم چیزی بگویم من سراغ دارم که فردی گدایی میکند یارانه نقدی و سهام عدالت که نست سهم ریالی بنزین غیره ... نمیگیرد ولی شما ها میگید ما کنترل و پیگیری می کنیم که حق به عدالت برسه ولی دورغ میگوید
سیاست در منع صادرات وواردات اشتباهه بای طوری برنامه ریزی کنند که جوابگویی بازار داخل باشند وهم مازاد رو به خارج صادر کنند هنوز بلد نیستند بازار رو اداره کنند
جالبه پارسال قبل از انتخابات همه کاندیداها وعده های انتخاباتی قشنگی در مورد اقتصاد و مشکل معیشت مردم می دادند!!!
صعود قیمتها همیشه باقی است. ایول رئیسی با معجزات ارزانی اش
وقتی مسعولین خودشان تو این گرانی دست دارن چطور ارزانی میشه ننگ به شما ننگ
به کجا داریم میریم، خدا عاقبت را بخیر کنه
متاسفانه ما هنوز نتوانستیم ، تا برای محاسبه و برنامه ریزی میزان تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور خود ، یک برنامه جامع تهیه کنیم

که در آن برنامه ، از افزایش قیمت های عجیب و غریب
حاصل از ایجاد کمبود و گرانی ناشی از صادرات بیش از ظرفیت مورد نیاز بازار داخلی ، جلوگیری نماییم
سقوط انسانیت چرا؟ در اینجا خبری است. هر روز خبر هست
ایران از نظر تنوع آب هوایی و نوع کشت شبیه کشوری مثل اسپانیا است
ولی در برخورد با منابع آبی مثل الجزایر برخورد می کنه !!
نظام درست تعرفه گذاری صادرات یعنی این که پول آب مجازی را دلاری دریافت کنن!
یعنی اگر برای یک کیلو گوجه سد لیتر آب مصرف میشه مثلا سد دلار
برای یک کیلو هندوانه سی سد لیتر مصرف می شه مثلا سی سد دلار

یک تعرفه معقول )ده درصد با تخفیف ( موجب می شود
نه به مردم فشار بیاد نه به کشاورز !
ممنوعیت دستوری راه کار نیست !
در ضمن تعرفه همونجا لب مرز مثل عوارض خروج دریافت بشه!
مگر شما میفهمیدکه مسئولان بفهمندتو چه میدونی کشاورز بدبخت هزینه نسبت به دوسال پیش ده برابر شده براش
احسنت به این نمایندگان حامی کشاورزان بیچاره ایرانی که در این خشکسالی که ریشه به تیشه کشاورزی ایران زده و عنقریب است که کشاورزی ایران نابود بشود از آنها حمایت می کنند تا روستا را رها نکنند و جزء مردم مصرف کننده شهری شوند و دست ما به بیگانه برای تامین غذا دراز بشود.
علل غیر قابل انتشار بودن نظر من چی بود.؟!
۱_دولت کارش درست است
۲_دولت حامی ملت است
۳_گزینه انحرافی
۴_هیچکدام
این اتفاقات و صدور بخشنامه های موردی و خلق الساعه در جمهوری اسلامی چیز جدید و عجیبی نیست و در دولت‌های مختلف اتفاق افتاده است . اما آنچه در مورد اخیر میتوان به اشکالات قبلی ها اضافه کرد نا بلدی و بی برنامگی‌ و استفادهٔ غیر قانونی یا نا بجا از قدرت امضای مسئولین ذیربط است . موضوع کنترل قیمت ۴ قلم از تره بار مردم که کارساز مشکلات معیشتی مردم نیست و این اقلام نه تنها ارزان‌تر نمی‌شود بلکه گرانتر هم خواهد شد . البته اینگونه اعمال برای سرگرمی مردم‌و‌پرت کردن حواس از موارد بسیار مهم‌ترکه هر روز و در جهتی خلاف منافع مردم اتفاق میافتد خوب است. کنترل گرانی و تورم‌ و دیگر قول و قرارهای رییس جمهوری و وزرای مربوطه هنگام انتخابات و رأی اعتماد مجلس چیزی بسیار بسیار فراتر از قیمت ۴ قلم است . واقعیت این است که این دولت به خلاف آنچه اینک می‌گوید امید بسیاری به امضای برجام و در دسترس قرار گرفتن حجم بسیار بالایی از منابع مالی را داشت . بر همین اساس قولهایی‌ داد که بدون دسترسی به این منابع از همان موقع دادن وعده ها معلوم بود که قابل اجرا و دسترسی نبود. توجه به وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی چهار سال کافیست تا خواب و خیال مسئولان در مورد تأمین منابع مالی این پروژه‌ از محل‌دلارهای بلوکه شده ایران را دید. هنوز از‌اینقرار دولت یکدست کم تجربه و کم … مدتی نگذشته است ولی شب بلند است و قلندر بیدار دیری نخواهد بود که حتی این دولت هم مخالف سیاستهای میدانی شود . چرا که اداره کشور البته اداره خوب با شعار و اعمال ایدئولوژی و ‌اصرار بر تفکری تجربهٔ بد پس داده ممکن نیست
لعنت ب شما ک از درد کشاورز بیخبرین صادرات بازه ک قیمت از کشاورز مفت میخرین اگ بسته بشه چی میشه خدا این حکومتو نابود کنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار