بازدید 5934
امیرعبداللهیان در تماس تلفنی «امیرخان متقی»:

ایران نگاهی مثبت و سازنده به افغانستان دارد

وزیر امور خراجهع کشورمان گفت: جمهوری اسلامی نگاهی مثبت و سازنده به افغانستان داشته و تبادل هیئت برای همکاری‌های بین دو کشور، در همین چارچوب بوده است.
کد خبر: ۱۱۱۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۸ 19 April 2022
به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان شامگاه امشب دوشنبه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کرد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه هیئت حاکمه موقت افغانستان در این تماس تلفنی ضمن ابراز تأسف عمیق خود از حوادث اخیر و تعرض به نمایندگی‌های کشورمان در کابل و هرات، نسبت به تأمین امنیت کامل اماکن دیپلماتیک، دیپلمات‌ها و کارکنان جمهوری اسلامی ایجمهوری اسلامی نگاهی مثبت و سازنده به افغانستان داشته و تبادل هیئت برای همکاری‌های بین دو کشور، ران در این کشور اطمینان داد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی تأکید کرد: چند میلیون نفر از برادران و خواهران افغانستانی طی بیش از چهل سال گذشته مهمان جمهوری اسلامی ایران بوده و از امکانات لازم و مناسب بهره‌مند می‌باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان از این که تبلیغات سوء، هدفدار و دورغین پخش شده در برخی شبکه‌های اجتماعی توسط دشمنان و معاندان روابط خوب دو ملت همسایه ایران و افغانستان باعث وقوع برخی حوادث ناراحت کننده شده است، اظهار تأسف کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکرات خود با طرف افغانستانی در اوایل این ماه در شهر تون شی چین در حاشیه نشست وزرای امور خارجه کشور‌های همسایه افغانستان، تأکید کرد: جمهوری اسلامی نگاهی مثبت و سازنده به افغانستان داشته و تبادل هیئت برای همکاری‌های بین دو کشور، ارسال کمک‌های بشر دوستانه و فعال نگه داشتن نمایندگی‌های خود برای ارائه خدمات به مردم افغانستان در همین چارچوب بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: بدیهی است در مقابل، از هیئت حاکمه موقت افغانستان انتظار داریم در زمینه حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران، کنترل مرز‌ها و عدم اجازه به عابرین غیرمجاز و همچنین عمل به تعهدات دوجانبه خود مطابق قرارداد‌های لازم الاجرای فی مابین از جمله در حوزه حقآبه ایران و آب‌های مرزی همکاری لازم و جدی را داشته باشد.

وی همچنین ضمن استقبال از دستور هیئت حاکمه موقت مبنی بر ممنوعیت کشت مواد مخدر در افغانستان، از آمادگی کشورمان برای همکاری با افغانستان برای توسعه کشت جایگزین خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری دو کشور، مشکل قاچاق موادمخدر بر طرف شود.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی دولت و مردم ایران و ارائه خدمات گسترده به مردم این کشور در شرایط سخت و دشوار، بر اهتمام این کشور برای توسعه و گسترش روابط و همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و ملت همسایه و مسلمان تأکید کرد و اطمینان داد که از هیچ تلاشی برای رفع نگرانی ایران دریغ نخواهد کرد.

امیرخان متقی موضوع حقآبه ایران را مورد توجه قرار داد و از اعزام هیئت تخصصی ایران بدین منظور به افغانستان استقبال کرد، همچنین وی بر جدیت طالبان برای مقابله با موادمخدر تأکید کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست