بازدید 7541
۲

چقدر باید نگران سویه XE باشیم

عضو ستاد تحقیقاتی کشوری کرونا و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه تحقیقات در مورد سویه‌های جدید کووید۱۹ در حال انجام است، پیرامون میزان مخاطره آمیز بودن و علائم سویه XE توضیحاتی داد.
کد خبر: ۱۱۱۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸ 18 April 2022

به گزارش «تابناک»، دکتر اورنگ ایلامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ویژگی‌های رفتاری جدیدترین جهش ویروس کرونا تحت عنوان omicron XE، بیان کرد: XE به عنوان "نوترکیب" شناخته می‌شود؛ نوعی از گونه‌ای که می‌تواند زمانی رخ دهد که یک فرد به طور همزمان با دو یا چند گونه آلوده شود و در نتیجه مواد ژنتیکی آنها در بدن بیمار مخلوط شود.

او افزود: در مورد XE، ترکیبی از سویه قبلاً بسیار عفونی Omicron BA.۱ که در اواخر سال ۲۰۲۱ پدیدار شد و نوع جدیدتر BA.۲ "Stealth" که در حال حاضر نوع غالب بریتانیا است، است.

عضو ستاد تحقیقاتی کشوری کرونا ادامه داد: چنین نوترکیبی‌هایی غیرمعمول نیستند، زیرا چندین بار در طول همه‌گیری ویروس کرونا رخ داده‌اند.با این حال، کارشناسان بهداشت می‌گویند هنوز برای نتیجه گیری در مورد شدت یا توانایی واکسن‌های فرعی جدید خیلی زود است.

چقدر باید نگران باشیم؟

ایلامی خاطرنشان کرد: تخمین‌های اولیه نشان می‌دهد که XE ممکن است نسبت به سویه‌های قبلی قابل انتقال‌تر باشد، زیرا تاکنون نرخ رشد کمی بالاتر از نسل قبلی خود را نشان داده است.

او اضافه کرد: همچنین داده‌های UKHSA نشان می‌دهد که XE دارای نرخ رشد ۹.۸ درصدی بالاتر از BA.۲ است، در حالی که سازمان بهداشت جهانی تاکنون این رقم را ۱۰ درصد اعلام کرده است.

عضو ستاد تحقیقاتی کشوری کرونا عنوان کرد: با این حال، کارشناسان می‌گویند انتظار دارند که شدت آن کاهش یابد، حتی اگر راحت تر گسترش یابد. XE تاکنون به عنوان یک نوع نگران کننده اعلام نشده است.

علائم متفاوت از امیکرون

ایلامی همچنین با بیان اینکه از نظر بالینی، هرگز نمی‌توان بین هیچ یک از انواع مختلف تمایز قائل شد، گفت: به نظر می‌رسد که نوع جدید XE همه علائم امیکرون را به اشتراک می‌گذارد. به طور کلی خفیف تر است و خیلی شدید نیست. باید در نظر داشته باشیم که نسخه XE حدود سه ماه است که عرضه شده و مانند امیکرون در سراسر جهان پخش نشده است. بنابراین یک شکل متمایز نیست و بلکه شبیه به امیکرون است

او تصریح کرد: هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ویروس‌های نوترکیب بیش از هر گونه دیگر تهدیدی برای سلامت عمومی هستند. اما نوترکیب‌ها باید به دقت بررسی شوند تا بتوانیم متوجه شویم که آیا آنها تغییراتی در قابلیت انتقال ویروس، شدت بیماری یا توانایی فرار از محافظت ایمنی ناشی از واکسن ایجاد می‌کنند یا خیر.

عضو ستاد تحقیقاتی کشوری کرونا افزود: در این مرحله، نیازی به نگرانی بیش از حد در مورد XE نیست. اما ما باید به نظارت بر SARS-CoV-۲ در مقیاس جهانی ادامه دهیم تا انواع جدید را شناسایی کرده و خطراتی که ممکن است ایجاد کنند را درک کنیم.

ایلامی گفت: بهترین رویکرد ما برای محدود کردن نرخ نوترکیب‌های جدید یا سایر گونه‌های در حال ظهور، محدود کردن گسترش ویروس است. علیرغم پذیرش گسترده در سراسر جهان مبنی بر اینکه SARS-CoV-۲ در آینده قابل پیش‌بینی با ما خواهد بود، ما همچنان می‌توانیم از اقدامات حفاظتی برای کاهش و سرکوب ویروس استفاده کنیم.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: اینها شامل آزمایش منظم، ایزوله کردن در هنگام عفونت، پوشیدن ماسک با کیفیت خوب و تهویه بهتر است.همه این اقدامات احتمال ابتلای همزمان و تبدیل شدن به میزبان یک نوترکیب جدید را کاهش می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
کرونا تمام شد
کاسبی کرونا تمام شد
وحشت انداختن در مردم تمام شد
کاسبی واکسن تمام شد
به لطف خدا و به لطف بی کفایتی مسوولین کرونا تمام شد
دکان و دکه بازاری به نام کرونا... سویه های جدید قبلا ساخته شده هاز گاهی نسخه جدید به روز میشود نوع جدید را شیوع میدهند . تا کاسبی کرونا از رونق نیفتد واکسن ها چند تریلیارد دلار فروش داشته باشند . داروها هاشان را بفروشند .. خدا نسل چینی ها را بخشکاند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر