بازدید 4366
۲

نگرانی‌ها از بروز بحران کمبود گندم و غله در عراق

میزان تولید محصول گندم در عراق برای سال جاری ۲۰۲۲ در مقایسه با پنج سال گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۳۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳ 14 April 2022

 

به گزارش تابناک، شفقنا به نقل از العربی الجدید نوشت: سازمان مرکزی آمار عراق اعلام کرد: مجموع تولید گندم عراق طی فصل کشت زمستانه سال ۲۰۲۱ میلادی به ۴ میلیون و ۲۳۴ تُن رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ (تولید ۶ میلیون و ۲۳۸ تُن گندم) شاهد کاهش ۳۲ درصدی است.

در این میان، متخصصان بخش کشاوزی، کاهش سطح زمین زیرکشت به دلیل بحران کم‌آبی دو سال گذشته و کاهش سطح آب دو رود دجله و فرات را یکی از عوامل کاهش تولید محصول گندم عنوان می کنند.

«حسن التمیمی»، رئیس اتحادیه کشاورزان عراقی تاکید کرد: کاهش شدید تولید محصول گندم به دلیل نبود حمایت دولت از کشاورزان و تولیدکنندگان و تصمیم وزارت منابع آب به کاهش مساحت زیرکشت بر تولید گندم در سراسر عراق تاثیر منفی گذاشته است.

التمیمی با بیان اینکه وزارت آب به دلیل کم آبی تلاش کرد تا برنامه کشاورزی و سطح زیرکشت گندم را کاهش دهد، پیش‌بینی کرد که تولید گندم امسال فقط ۲ میلیون تُن خواهد بود در حالی که کشور سالانه به بیش از ۴ میلیون تُن گندم نیاز دارد.

وی تاکید کرد: ذخیره راهبردی گندم در عراق وجود ندارد و حجم موجود در انبارها تنها برای رفع نیازهای داخلی کمتر از دو ماه کشور جوابگو است.

التمیمی درباره دلایل کاهش تولید گندم گفت: دولت از کشاورزی داخلی برای تامین نیازهای داخلی حمایت نکرد همچنین پول لازم برای کشت محصول گندم به منظور خودکفایی در این محصول راهبردی را اختصاص نداد تا مانع از خارج شدن پول کلان برای واردات گندم شود.

وی از دولت عراق خواست تا از کشاورزان برای بکارگیری روش‌های نوین آبیاری حمایت کند تا مشکل کم آبی در بخش کشاورزی هم تا حد زیادی حل شود و علاوه بر تامین نیازهای داخلی، تولید مازاد به خارج از کشور صادر شود به خصوص که عراق اراضی کشاورزی قابل توجهی در اختیار دارد.

التمیمی در پایان نسبت به بروز فاجعه بزرگ به دلیل کاهش تولید گندم به خصوص پس از بحران اوکراین و روسیه هشدار داد و از بی تفاوتی دولت در اتخاذ گامی درست برای مقابله با بحران کاهش سطح تولید گندم انتقاد کرد.

در همین ارتباط، شماری از کشاورزان از فروش محصول گندم خود به وزارت تجارت عراق در اعتراض به واردات محصول گندم با قیمت بیشتر خودداری کردند.

«حامد ابو رکیعه»، سخنگوی کشاورزان استان المثنی در جنوب عراق در این باره گفت: بیش از سه هزار کشاورز تصمیم گرفتند تا در فصل کنونی محصول گندم خود را تا زمانی که قیمت‌ خرید افزایش یابد، به دولت نفروشند.

ابو رکیعه گفت: دولت عراق تصمیم گرفته هر تُن گندم را از کشاورزان به مبلع ۷۵۰ هزار دینار (۵۰۰ دلار) و هر تُن جو را به مبلع ۶۰۰ هزار دینار خریداری کنند که در مقایسه با بالا رفتن هزینه‌های کشاورزی و تولید، مبلغ بسیار اندکی است.

در مقابل، «حمید النایف»، سخنگوی وزارت تجارت عراق به شهروندان اطمینان خاطر داد که نگرانی درخصوص کمبود محصول گندم وجود ندارد و اخبار منتشر شده تنها شایعات تاجران است که تلاش دارند از فرصت سوء استفاده کنند و قیمت آرد را در بازارها بالا ببرند.

النایف گفت: عراق گندم را از امریکا، کانادا و استرالیا وارد می کند و هیات دولت با واردات ۳ میلیون گندم برای تامین نیازهای کشور موافقت کرده است و کمبود تولید داهلی به تصمیم وزارت منابع آب برای کاهش سطح زمین‌های زیرکشت مربوط می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
امسال دولت قیمت خرید تضمینی گندم رو دو برابر کرده و به تنی ۴۰۰ دلار رسانده که حرکت خوبی برای حمایت از کشاورزان هست، ولی قیمت خرید تضمینی در عراق ۵۰۰ دلار هست که کشاورزان با این قیمت هم گندم را به دولت نداده اند
نتیجه گیری: امسال گندم در ایران قاچاق خواهد شد و دولت خرید چندانی نخواهد داشت
کشاورز مفت خور
دلال مفت خور
مافیای مفت خور
پیوندتان مبارک
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان