بازدید 34671

کلید واژه‌ها و توصیه‌های رهبر انقلاب برای مرحله «تعیین تکلیف نهایی مذاکرات» چه بود؟

مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام در مرحله «تعیین تکلیف نهایی» قرار گرفته و افکار عمومی تحولات این مرحله را کاملا رصد می‌کند؛ تحولاتی که گاهی اثر مستقیم و غیر مستقیم بر بازار و اقتصاد داشته و عموم مردم این اثرات را کاملا حس می‌کنند. در همین حین افرادی هستند که به روند گذشته و حال انتقاداتی را وارد می‌دانند و معتقدند که جریان مذاکرات در متن و حاشیه باید به گونه دیگری پیش برود.
کد خبر: ۱۱۱۳۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰ 13 April 2022

کلید واژه ها و توصیه های رهبر انقلاب برای مرحله «تعین تکلیف نهایی مذاکرات» چه بود؟

مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام در مرحله «تعیین تکلیف نهایی» قرار گرفته و افکار عمومی تحولات این مرحله را کاملا رصد می‌کند؛ تحولاتی که گاهی اثر مستقیم و غیر مستقیم بر بازار و اقتصاد داشته و عموم مردم این اثرات را کاملا حس می‌کنند. در همین حین افرادی هستند که به روند گذشته و حال انتقاداتی را وارد می‌دانند و معتقدند که جریان مذاکرات در متن و حاشیه باید به گونه دیگری پیش برود.

به گزارش «تابناک»؛ عصر گذشته رهبر انقلاب در توصیف موضوع مذاکرات هسته و سیاست های دستگاه دیپلماسی کشور گفتند: «بحمدالله دیپلماسی کشور در جهت خوبی حرکت میکند. آنچه حالا در مسائل دیپلماسی مورد توجّه است، مساله‌ی هسته‌ای است که خب حتماً‌ شما خبرهای هسته‌ای را پیگیری می کنید، در جریان مسائل قرار دارید. من همین طور که قبلاً هم گفته‌ام، مسئولین دولتی هم گفته‌اند، آقای رئیس‌جمهور هم مکرّر این را تأکید کرده‌اند، شما در برنامه‌ریزی‌های کاری خودتان مطلقا معطّل مذاکرات هسته‌ای نشوید، مطلقا؛ کار خودتان را بکنید، وضع فعلی کشور را ببینید، بر اساس وضع فعلی برنامه‌ریزی کنید. ممکن است مذاکرات به جاهایی برسد، جاهای مثبتی، جاهای نیمه‌مثبتی، ‌منفی‌ای، هر چه بشود شما کار خودتان را بکنید، متوقّف نکنید کارتان را به آنها. خب خوشبختانه وزیر محترم خارجه و آن مسئولین هیات مذاکره‌کننده گزارش های دقیق خودشان را به رئیس‌جمهور می دهند، به شورای عالی امنیّت ملّی می دهند، در جریان قرار دارند، تصمیم‌‌‌گیری می کنند، فکر می کنند، جوانب قضیّه را می سنجند.»

ایشان تاکید کردند: [البتّه] نقد کارهای این مسئولین هم اشکال ندارد، اظهار نظر اشکال ندارد، منتها اوّلاً‌ مراقب باشید این اظهار نظرها و نقدها بدبینانه نباشد. البتّه بنده همیشه این را به این کسانی که مسئولند، در همه‌ی دولت ها تذکّر داده‌ام که نگاه به کسی که در میدان هست و در صف مقدّم مشغول فعّالیّت است، نباید نگاه بدبینانه و از روی سوء ظن باشد. خب افراد مؤمن، افراد انقلابی، افراد پُر جدّ و جهد، پُرکار مشغول کارند، دارند در این زمینه کار میکنند.؛ اگر نقدی هم میشود خوش‌بینانه باشد، بدبینانه نباشد؛ ثانیاً‌ موجب تضعیف این کسانی نشود که در این میدان مشغول تلاش و کار هستند؛ و امید مردم هم تضعیف نشود، یعنی جوری حرف زده نشود که اینها ناامید بشوند.

البتّه هیات مذاکره‌ کننده‌ ی ما بحمدالله در مقابل زورگویی‌های طرف مقابل و زیاده‌خواهی‌ها مقاومت کرده و به توفیق الهی، بدون تردید مقاومت هم خواهد کرد. آن که بدعهدی کرده، طرف مقابل است؛ خودشان هم الان در این بدعهدی گیر کرده‌اند، مانده‌اند؛ یعنی الان طرف مقابلی که بدعهدی کرد و به قول خودشان پاره کرد آن قرار را، خودش الان در آن گیر کرده و آنها بیشتر احساس بن‌بست می کنند. ما بحمدالله احساس بن‌بست نمی کنیم. ما توانسته‌ایم سختی‌ها را تحمّل کرده و عبور کنیم. از خیلی از مشکلات عبور کرده‌ایم، از مشکلات دیگر هم به توفیق الهی عبور می کنیم.»

با توجه به تحولات و مواضع چندماه اخیر برخی افراد باید خاطر نشان کرد در چند ماهی که از استقرار تیم جدید مذاکره‌کنندگان هسته‌ای می‌گذرد، متاسفانه کماکان شاهد هستم که برخی ها بر خلاف توصیه و تاکیدهای گذشته و حال رهبر انقلاب درباره «امیدوارانه و خوشبینانه بودن انتقادات  بهانه انتقاد عبارات ناصواب و اتهاماتی را خطاب به مجریان امر مذاکرات هسته ای مطرح کرده اند و آنها را «مرعوب» و «بی توجه» و «متصل به جریان مسئولان سابق» و حتی «خائن» دانسته و همچنین از بیان نسخه جایگزین و عملی هم ناتوان و قاصر بوده اند.

البته انتظار این بود که منتقدان با توجه به شرایط خطیر کشور و حتی تحولات مهم جهانی و موضوع بسیار مهم و تاثیر گذار جنگ و درگیری بین روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر روند مذاکرات هسته ای روند دیگری را در پیش بگیرند و درک بهتری از اوضاع داشته باشند اما شاهد هستیم این افراد که خود را واجد وصف «انقلابی بودن» می دانند و حتی تعدادی از آنان بر صندلی های بهارستان جلوس کرده اند و به طور دقیق از مجموع اوضاع و احوال داخل و خارج کشور مطلع هستند بر روند گذشته خود اصرار داشته و باز هم در تریبون های و صفحات خود در فضای مجازی از بیان تندترین انتقادات به مجریان مذاکرات و افرادی که تا پیش از این آنان معتمد و هم نظر با خود می دانستند دریغ نکنند.

این افراد شاید فراموش کرده باشند که درک «منافع ملی» و «سلسله مراتب» تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرای تصمیمات طبق مصوبات کلان نظام، باید برای مرحله «تعیین تکلیف نهایی احیای برجام» از هر صاحب نظری مورد توجه قرار گیرد و از این امر غافل نشوند که عرصه سیاست خارجی و منافع ملی میدان بازی های سیاسی و عوام فریبانه نیست.

از این امر قابل تامل نباید عبور کرد که وقتی عصر روز گذشته رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود خطاب به مسئولان و کارگزان نظام هشدارها و توصیه هایی را در زمینه مذاکرات هسته ای مطرح می کنند و به رغم همه انتقادهایی که به برخی از روندهای گذشته در امر مذاکرات داشند؛ اما همچنان مسئولان فعلی و سابق مذاکرات هسته ای در جمع مسئولان و کارگزاران نظام حضور داشته و مستمع بیانات رهبری بودند. منتقدان فراموش نکنند که اظهارات و نحوه بیان و کلمات آنها درباره افرادی که به گفته رهبر انقلاب در خط مقدم قرار داشته می تواند چه اثراتی داشته و قرار است کدام مصلحت عمومی یا منفعت ملی را تامین کنند؟

‏لذا سخنان رهبر انقلاب درباره مذاکرات باید هم پایانی باشد بر مناقشات درباره عملکرد تیم مذاکره کننده، هم تاکید بر ضرورت نقد عالمانه و منصفانه عملکرد آنها و هم تبیین دست برتر ایران در مذاکرات (بن‌بست آمریکا) که نتیجه آن لزوم ایستادگی بر مطالبات و مقابله با زیاده‌خواهی آمریکاست.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی