بازدید 22699
حسن هانی زاده در گفت‌وگو با تابناک

چرا عراق از شکایت از ایران به سازمان ملل منصرف شد؟!

حمله موشکی پیش‌دستانه ایران به مواضع جاسوسی-اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان در ۲۲ اسفندماه سال گذشته بلافاصله با واکنش تند برخی مقامات عراقی و نخست وزیر این کشور قرار گرفت و خبر‌هایی مبنی بر احتمال شکایت عراق از ایران در شورای امنیت سازمان ملل منتشر شد. با وجود این، پایگاه خبری العربی الجدید اعلام کرده، دولت عراق از شکایت از ایران به دلیل حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اربیل (مقر موساد) صرف نظر کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱ 12 April 2022

چرا عراق از شکایت از ایران به سازمان ملل منصرف شد!؟

بین الملل تابناک: حمله موشکی پیش‌دستانه ایران به مواضع جاسوسی-اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان در ۲۲ اسفندماه سال گذشته بلافاصله با واکنش تند برخی مقامات عراقی و نخست وزیر این کشور قرار گرفت و خبر‌هایی مبنی بر احتمال شکایت عراق از ایران در شورای امنیت سازمان ملل منتشر شد. با وجود این، پایگاه خبری العربی الجدید اعلام کرده، دولت عراق از شکایت از ایران به دلیل حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اربیل (مقر موساد) صرف نظر کرده است.

در همین رابطه «حسن هانی زاده»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: در پی عقب نشینی دولت عراق از طرح شکایت علیه جمهوری اسلامی پیرامون حمله به پایگاه جاسوسی اسرائیل در اربیل، این سوال مطرح شده که چه عاملی موجب شد عراق از شکایت خود صرف نظر کند؟

پایگاه مشترک امریکا و اسرائیل در شمال اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق از سال ۲۰۱۶ عملا فعالیت خود را آغاز کرد. این پایگاه که توسط افسران موساد و سازمان سیا مشترک اداره می شد، سه هدف را دنبال می کرد: هدف اول آموزش دادن عناصر تروریستی و اعزام آنان به داخل مرزهای جمهوری اسلامی بود. در این راستا چند حمله مسلحانه و تروریستی علیه مناطق نظامی و انتظامی ایران در استان های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام صورت گرفت. این گروهک های تروریستی با بمب گذاری های مکرر و زنجیره ای تلاش کرده بودند تا ناامنی ها را در مناطق شمال غرب ایران تشدید کنند.

هدف دوم پایگاه نظامی اسرائیل در اربیل تربیت عناصر جاسوسی برای جمع آوری اطلاعات حساس از مراکز مختلف ایران بویژه تاسیسات هسته ای و نظامی بود و هدف سوم ایجاد اختلال در پرواز هواپیماهای مسافربری و نظامی جمهوری اسلامی بود که احتمال می رفت ادامه اینگونه اختلالات به سقوط هواپیماهای مسافربری در محدوده جغرافیائی شمالغرب ایران منجر شود. آمریکا و رژیم صهیونیستی پیشرفته ترین رادارهای ارسال فرکانس های انحرافی برای ایجاد اختلال در پرواز هواپیماهای مسافربری ایران، در پایگاه اربیل ایجاد کرده بودند. در طول این مدت، خلبانان ایرانی هواپیماهای مسافربری و غیر نظامی ایران در مناطق شمالغرب به دلیل وجود سیگنال های انحرافی بر صفحه های رادار هواپیما با مشکل ادامه پرواز مواجه شده بودند که این امر ممکن بود به سقوط هواپیماهای مسافر بری منجر شود.

چرا عراق از شکایت از ایران به سازمان ملل منصرف شد!؟

هانی زاده افزود: لذا ایران از همان سال یعنی از سال ۲۰۱۶ بار‌ها در دیدار خصوصی با مقامات دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق، موضوع خطر وجود پایگاه رژیم صهیونیستی در شمال اربیل را مطرح کرده بودند. مقامات نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، اسناد غیر قابل انکاری به مقامات عراقی و اقلیم کردستان ارائه دادند که این اسناد نشان می داد رژیم صهیونیستی با برنامه ریزی دقیق، قصد ایجاد نا امنی در شمال غرب ایران را داشت.

متاسفانه مقامات عراقی و اقلیم کردستان اخطار‌ها و هشدار‌های مقامات ایران در مورد خطر امنیتی وجود پایگاه رژیم صهیونیستی در کنار مرز‌های جمهوری اسلامی را نادیده گرفتند. از این روی، جمهوری اسلامی پس از یک سلسله مکاتبات رسمی با مقامات عراقی ناچار شد که مستقیم وارد عمل شود و در ۲۲ اسفند سال گذشته این پایگاه اسرائیلی را با موشک مورد حمله قرار داد.

وی افزود: مقامات عراقی تحت تاثیر فشار‌های امریکا قصد داشتند که موضوع را در سازمان ملل مطرح کنند، اما هشدار جریان‌های سیاسی عراق موجب شد که دولت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از شکایت خود صرف نظر کند. با توجه به اینکه اغلب رهبران جریان‌های سیاسی در پارلمان عراق از سال‌ها پیش در جریان فعالیت پایگاه جاسوسی اسرائیل در اربیل قرار داشتند لذا حمله موشکی ایران به این پایگاه را قویا مورد تایید قرار دادند. اغلب رهبران این احزاب وجریان‌های سیاسی و مردمی عراق به دولت مصطفی الکاظمی هشدار دادند که طرح شکایت علیه ایران به مفهوم جانبداری این دولت از فعالیت رژیم صهیونیستی علیه ایران تلقی می‌کردند. صرف نظر کردن دولت عراق از طرح شکایت علیه ایران، نشانه دیپلماسی منطقی و عقلانی و نیز حقانیت جمهوری اسلامی در اقدام بازدارنده خود علیه رژیم صهیونیستی است که مورد تایید مراجع و جریان‌های مردمی عراق قرار دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۵
دو دلیل بیشتر نداره!
مگه این عراق وکردستانش همون های نیستن که داعش داشت تکه تکه شون میکرد سپاه ایران نجاتشون داد حالا که وضشون خوب شد خنجر از پشت میزنن خوبی برا شون نیومده
عراق صدها میلیارد دلار بدهکار ماست

چرا مسئولان ایران هیچ شکایتی از عراق نمیکنند ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
به همین دلیله که عراق هم شکایت نکرد.خیلی ساده. بقیه چراها بی خوده
چرا بعد از 6سال ایران تصمیم گرفت به این پایگاه اسراییل حمله کند چرا زود تر اقدام نکرد
واقعا ما چقدر بدبخت هستیم غرامت 8سال جنگ را نگرفتیم تازه بدهکار هم هستیم
پاسخ ها
قادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
جالبه که تازگی هم خبرها میاد که عراقیها بدترین رفتار را با زائرین ایرانی میکنند
عامل اصلی انصراف از شکایت، ترس از مطالبه خسارت جنگ هشت ساله از عراق بود
پاسخ ها
قادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
و خیلی امتیازات دیگه از جمله مطالبات فروش انرژی گاز و برق و بازسازیهای عراق و غیره
عجب!
الان وطن فروش میان و به این کار عیب می گیرن. البته با قیافه حق به جانب و دفاع از منافع ملت ایران.
میگن از آلبانی نیستیم اما دم خروس را چطوری پنهان کنن
اونایی میگن چرا ساختمان تخریبش کم بوده توجه کنید موشک های بتن شکن مخصوصی برای این اهداف هست که سقف رو سوراخ کرده و وارد ساختمان میشن و سپس از داخل ساختمان منفجر میشن
به امید روزی که هیچ موشکی نباشه البته لازمه اش اینه که آمریکایی نباشه
چرندیات
خب مگر بعد از حمله موشکی به مقر سازمانهای جاسوسی اسراییل، موجب شد که آنها دست از ادامه فعالیت خود بر عایه ایران بردادند؟ آیا میخواهید هر چند وقت یکبار، به مواضع آنان موشک شلیک کنید؟ فکر میکنید در دفعات بعد، باز هم عراق از شکایت به یازمان ملل منصرف خواهد شد؟
کاش تحلیلگران تابناک قبل از نوشتن چنین مقاله هایی، قدری به واقعیات ژئو پولتیک منطقه دقت میکردند.
خسارت جنگ 8 ساله که عراق باید به ایران پرداخت کند و با سود ان کی قراره پرداخت شود؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار