بازدید 35329
تابناک اقتصادی بررسی کرد

«نهضت ملی مسکن» یک گام جلو رفت/ حذف بیش از ۳ میلیون متقاضی و تایید بیش از ۲ میلیون در نخستین مرحله پالایش/ مرحله بعدی؛ تایید شرط سابقه سکونت/ آورده اولیه ۴۰ میلیون تومان است

سرانجام احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طی مدت چهار ساله دولت ـ که با نام نهضت ملی مسکن مطرح است ـ یک گام دیگر جلو رفت و بیش از ۲ میلیون متقاضی تایید و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، پذیرفته‌شدگانی که سه شرط را داشتند برای کنترل شرط سابقه سکونت به عنوان شرط چهارم به کارتابل استان‌ها و شهر‌های جدید معرفی شدند.
کد خبر: ۱۱۱۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷ 09 April 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با شروع به کار دولت رئیسی در تابستان ۱۴۰۰، خبر‌ها از تلاش و برنامه ریزی تیم اقتصادی دولت سیزدهم و در راس آن، وزارت راه و شهرسازی برای اجرایی شدن سازوکار احداث و عرضه چهار میلیون مسکن در چهار سال پیش روی حکایت داشت؛ بنابراین، در ۲۸ مهرماه سال گذشته، پس از یک ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن از سوی قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به دکتر رئیسی ریاست محترم جمهور، ثبت نام متقاضیان مسکن در سامانه ثمن آغاز شد.

بر اساس متن قانون جهش تولید مسکن، دولت موظف شده است نیاز سالانه مسکن کشور را بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مستند به مطالعات «طرح جامع مسکن»، در مناطق شهری و روستایی تامین و به نحوی برنامه ریزی و اقدام کند تا در چهار سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۷/۲/۲۵ و آیین نامه‌های مربوطه عرضه شود.

در این میان، دولت در نخستین گام با راه اندازی سامانه‌ای به نشانی saman.mrud.ir اعلام کرد که متقاضیان خانه دار شدن در طرح دولت می‌توانند، یک ماه با ورود به این سامانه اطلاعات خود را ثبت کنند. در نهایت با چند بار تمدید زمان ثبت نام، بالاخره اعلام شد که پایان زمان ثبت نام در سامانه مذکور برای خانه دار شدن در نهضت ملی مسکن، آخرین روز سال ۱۴۰۰ است. با پایان این مهلت، مسئولان وزارت راه و شهرسازی از ثبت‌نام ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار متقاضی در سامانه مسکن حمایتی خبر دادند.

در نهایت با شروع سال جدید، متقاضیانی که در این طرح ثبت نام کرده بودند، چشم انتظار اعلام نتیجه بررسی ثبت نام شدگان بودند تا مشخص شود چه کسانی از این مرحله حساس عبور خواهند کرد.

۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن تایید شدند

امروز محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان جزئیاتی از تازه‌ترین پالایش‌های طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد. معاون مسکن و ساختمان با یادآوری آغاز ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن از ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ که تا آخرین ساعات سال گذشته ادامه یافت، گفت: در طرح نهضت ملی مسکن، ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار متقاضی در سامانه مسکن حمایتی ثبت‌نام کردند که از این تعداد در پالایش اولیه با بررسی سه شرط تاهل، عدم دریافت تسهیلات و نداشتن مالکیت خصوصی بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پذیرفته‌شدگانی که سه شرط را داشتند برای کنترل شرط سابقه سکونت به عنوان شرط چهارم به کارتابل استان‌ها و شهرهای جدید معرفی شدند.  

محمودزاده ادامه داد: با ارسال پیامک توسط همکاران در سطح استان‌ها و شهرهای جدید متقاضیان واجد شرایط دعوت‌ می‌شوند و شرط چهارم در خصوص آنها کنترل و لیست نهایی اعلام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: افرادی که پیامک دریافت کردند، باید به اداره کل راه و شهرسازی استان یا شرکت عمران شهرهای جدید و یا در شهرهای کوچک به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراجعه ‌کنند و بر اساس لیستی که وجود دارد مدارک را تکمیل ‌کنند. متقاضیان بعد از تایید کلیه مدارک از طریق سامانه، دعوت و حساب بانکی به نام آنها باز می‌شود. بعد از این مرحله متقاضیان باید مبلغ ورودی را واریز کنند تا بعد از آن به پروژه در حال اجرا و یا پروژه‌ای که آماده شروع است معرفی ‌شوند.

آورده متقاضیان در چند مرحله پرداخت می‌شود؟

محمودزاده افزود: بعد از طی این شرایط متقاضیان قراردادی را با سازنده منعقد می‌کنند که مبلغ آورده متقاضی باید طی ۵ مرحله در مقاطعی که در جدول قرارداد قید شده توسط متقاضیان به حساب مسدودی که در بانک به نام خود متقاضی وجود دارد واریز شود. همچنین تسهیلات از طریق بانک عامل به همان حساب واریز می‌شود و با اعلام دستگاه مجری این مبالغ به حساب سازنده با توجه به پیشرفت پروژه واریز خواهد شد.

وی گفت: قیمت تمام شده مسکن منهای تسهیلاتی که در نظر گرفته شده، آورده متقاضیان است. آورده بر اساس پروژه‌ها و در شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود. هرچقدر تراکم ساختمانی و تعداد طبقات بالاتر باشد قیمت تمام شده بالاتر است. بنابراین قیمت در شهرهای کوچک و بزرگ، کلانشهرها و شهرهای جدید متفاوت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: برآوردهای اولیه از قیمت ساخت، روزی که متقاضیان انعقاد قرارداد می‌کنند به اطلاع متقاضی می‌رسد اما در نهایت قیمت تمام شده ملاک است؛ بدین معنا که پس از یک سال و نیم تا دو سال که اجرای پروژه زمان می برد به قیمت تمام شده روز تسویه حساب می‌شود.

محمودزاده با یادآوری اینکه آورده متقاضیان در ۵ قسط پرداخت می‌شود، گفت: آورده متقاضیان بر اساس طول دوره ساخت که یک سال و نیم تا دو سال است، مرحله به مرحله توسط متقاضیان پرداخت می‌شود. مرحله اول در هنگام ورود به پروژه با پرداخت ۴۰ میلیون تومان، مرحله دوم بعد از اتمام فوندانسیون، مرحله سوم بعد از اتمام اسکلت، مرحله چهارم بعد از اتمام سفت کاری و در مرحله پنجم بعد از نازک‌کاری توسط متقاضیان پرداخت خواهد شد.

آخرین وضعیت تامین اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس در ساختمان دادمان ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای اصلاح و تصویب بودجه ۱۴۰۱ در جهت تقویت وزارت راه و شهرسازی با تشریح فعالیت های حوزه مسکن ادامه داد: هم اکنون حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد زمین آماده آغاز عملیات اجرایی است که با این میزان زمینی که آماده شده، به همراه آغاز عملیات اجرایی بیش از ۸۸۰ هزار واحد مسکونی، بیش از ۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.

قاسمی توضیح داد: بر اساس آمار عملیات اجرایی ۸۸۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است. همچنین حدود ۳۲۰ هزار واحد نیز وارد عملیات اجرایی شدند که مجوع آنها بالای یک میلیون در سطح کشور است.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی وزارت راه و شهرسازی در شش ماهه سال جاری (۱۴۰۱) سهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن به دو میلیون واحد مسکونی می رسد و با این احتساب، تلاش خواهد شد تا در زمان بندی اعلام شده واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی احداث و تکمیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل بانک زمین در وزارت راه و شهرسازی را از جمله اقدامات مناسب ارزیابی کرد و گفت: بخش عمده اراضی تامین شده طرح نهضت ملی مسکن از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی است و انتظار می‌رود تا سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها در تامین اراضی برای اجرای مسکن همکاری بیشتری با وزارت راه و شهرسازی داشته باشند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۳
وضعیت من رو که هنوز تایید نکردن (در انتظار تایید) پس چطوری نهایی شده!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
منم همینطور
پدرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
جالبها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
تابناک اشتباهی نوشته و هنوز همه متقاضی آن بررسی نهایی نشدند.
خوش بین افراطی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
خدا را شکر ساخت سالی یک

میلیون مسکن ، قسمت مهم

آن انجام گرفته است !!!؟؟


و ۶۰ درصد از متقاضیان حذف

شدند !!!؟

خوب خدا را شکر !!!!!!؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
مسکن گلبهار مشهد پروژه آسمان ، 2 سال است واریز مبلغ انجام شده هنوز تازه در حال بتن ریزی کف هستند و با سرعت بسیار پایین و انگار نه انگار مردم منتظر یک سرپناه هستند... چه کسی دلش برای مردم بیگناه این کشور می سوزد !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
مسکن پرند ساخته شده را ۴۰۰ میلیون هم کسی نمی خرد

و مسکن پردیس هم ۶۵۰ میلیون تومن ، مشتری ندارد

در حالیکه بعصی ها برای مسکن پردیس بیش از ۸۰ میلیون تومن طرف ۱۲ سال پول دادند

که اگر با پولش میلگرد هم خریده بودند

الان ۳ برابر این مسکن پردیس و پرند سود کرده بودند و در بیابان بدون خیابان و خطر ناک گرفتار نبودند
بنده هم جهت تکمیل وجه به بانک دعوت شدم که با تحقیق متوجه شدم واحد های مربوطه 48 و 36 واحدی هستند که در نتیجه تکرار فاجعه مسکن مهر در شهر اینجانب میباشد که هم اکنون نیمی از همان واحد های مسکن مهر خالی بوده و با کمترین قیمت ممکن بدون مشتری میباشد، زیرا قابل زندگی نیست. در این منطقه ما بالاتر از 8 واحد یعنی خودکشی! که متاسفانه برخلافه وعده داده شده، متاسفانه برنامه ساخت 8 واحد کنسل شده و اطلاع دقیق دارم که نیمی از اشخاص نیز مانند بنده انصراف داده اند. لازم به ذکر است در این طرح دولت متعهد به زمین میباشد و تمام امورات به پیمانکار مشروط بر تکمیل وجه ساکنان هر بلوک، واگذار گردیده است. که در نتیجه تعهد زمان و قیمت نامشخص است. منطقه مسکونی بنده بوشهر هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
در این روزگار مجتمع ها و ساختمانهای بلند مرتبه تنها راهکار حل مشکل مسکن است و باید یادبگیریم که با صلح و صفا در این شرایط زندگی کنیم وگرنه همه خانه ویلایی دوست دارند
شرط دریافت تسهیلات غیر منصفانه است مورد بودیم وام ۱۵ میلیونی باعث حذفش شده
برای من در انتظار استعلام وضعیت هست.
آقا من نه تا الان خونه داشتم نه خودرو ،مستاجر و متاهلم ۴۵ سالمه نه سهام عدالت بهم تعلق گرفته نه از این نهضت مسکن بهم پیامک زدن نمیدونم یا من اتباع خارجی بحساب میام یا موتور سیکلت مدل ۸۵ داشتن نماد پولداریه آخه این چه عدالتی بخدا صاحبخونه جوابم کرده بالله شما خودمو زن و بچه کابوس می‌بینیم از فکر و خیال
با عرض سلام و احترام
لطفاً این پیام رو بگذارید.
من همه‌ی مدارکم کامل بود. تو فرم ج 3 تا نکته رو نوشته بود که کد ملی، استعلام ثبت برای همسر و عدم استفاده از تسهیلات مسکن بود. هر 3 تا سبز بود. اما در کمال تعجب که یک بار کد ملی سبز بود، یک بار دیگه اون رو قرمز کردن و در نتیجه فرم ج بنده قرمز شد.
هیچ وقت پاسخ نمی‌دن. بنده بارها تماس گرفتم تا مشکل رو بپرسم اما همیشه پیام اومد که خط شلوغه. واقعاً مشکل چیه؟ چرا کسی پاسخگو نیست؟
یه وقت پول مردمو نگیرن موز تحویل بدن به جا مسکن ...با این تورمه صدم ثانیه ای
چطوری وضعیت ثبت نام را تائید کرده بودند پیام هم آمده بود حالا چند وقت هست جواب نمیدند چرا نهایی نمیشود
پیشنهاد می شود بصورت فامیلی هم باشد. چنین کاری باعث می شود افراد فامیل از هم خبر دار شوند و به هم سرکشی کنند. البته نه اینکه روبروی هم باشند بلکه در یک ساختمان باشند. لطفا در چینش ها دقت شود و در فرم ها چنین چیزی آورده شود برخی خانواده ها کنار هم باشند.
و فرق اصولی این طرح با طرح شکست خورده مسکن مهر چی هست؟!
الان من شش ماه است در مرحله دریافت استعلام هستم.
تیتر خبر اشتباه هست. اولا جایی نگفته 3 میلیون نفر رد شذه بلکه گفته 2 میلیون نفر فعلا و تا الان تایید صلاحیت شدند و بقیه همچنان در حال بررسی مدارک و استعلام هستند.
و نگفته مراحل تایید صلاحیت همه تمام شده بلکه گفته برای دو میلیون نفری که تایید صلاحیت شدند نهایی شده است.
دلال های مسکن، دیگه خواب ندارن
این مسکن ها به دلال ها خواهد رسید نه به مستحق واقعی ان........مثل بقیه چیزها ............
خواهر بنده مسکن مهر شوهرس ثبت نام کرد و تحویل گرفت ولی طلاق گرفتند الان چون طلاق گرفته هیچی نداره و ثبت نام کرده تایبد نشده
وضعیت من هم هنوز نه تایید شده و نه رد شده چرا تکلیف مارو روشن نمیکنن تا کی منتظر بمونیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
شما که ۴۳ سال صبر کردی

یک۴۰ سال دیگر صبر کن !!؟
درانتظارتاییداستعلام.برای منم اینونوشته
طرح اقدام ملی هم همینطوری پول گرفتید، ۲ سال گذشته در پردیس‌. فقط پارکینگ رو ساختید.
پنچ مرحله آورده 40میلیونی اولن از کجا بیاریم دومن خنده داره زده مرحله ی اول برای ورود به طرح 40میلیون مگه تالاره که ورودی بدیم بار از رو دوش مردم بردارین مردم ازدست شما دیونه شدن
تا زمانی که کدپستی و نشانه واحدهای ساخته شده مشخص نشود می توان گفت 3 میلیون واحد ساخته شده
امیدوارم مشکل مسکن مهر تکرار نشه. در خرم آباد، ساختمانهای مسکن مهر رو به حدی افتضاح ساختن که مردم جرات نمیکردن برن اونجا ساکن بشن. مثل روز روشن بود که با یک زلزله خیلی کوچک همه آوار میشن حتی برخی گفتن ساختمانها پِی نداشتند. و بسیار نزدیک به هم.
ما منتظر زمین رایگان هستیم و گرنه با این گرانی و تورم حتی ۱۰۰۰ سال دیگه هم خونه دار نمی شیم.
برای من حساب بازشده ۴۰تومن اولیه روبرج۱۰پارسال واریزکردم برای شیرازمیگن۷میلیون هم باید بابت ۱۵درصدقیمت کارشناسی زمین علی الحساب واریز کنی مابقی تا۵۰میلیون۵ساله براتون قسط بندی میشه،مگه قیمت زمین رایگان نیست؟میگن چون شما تودولت قبلی مسکن ملی ثبت نام کردی زمین رایگان نیست ولی برای نهضت ملی دولت جدید زمین رایگانه!یکم پیگیرکه میشی میگن برای ۷تومن عجله ای نیست هروقت داشتی بریز به حساب شرکت،به نظرم قضیه یکم مشکوکه وشفاف نیستند
جالبه‌بدونید‌من‌هیچی‌تو‌این‌دنیا‌ندارم‌اما‌چهار‌بار‌پیامک‌اصلاحیه‌برام‌امده‌امیدوارم‌صاحب‌عدالت‌خودش‌بیاد‌
3 میلیون الان حذف شدند و 2 میلیون هم بعدا. مثل یارانه که تقریبا همه را حذف کردند
اخه دویست تومن ازکجابیاریم بدیم بهشون اگه دویست تومن داشتیم یه خاکی به سرمون میریختیم دیگه مافکر کردیم فقط ۴۰تومنه
سلام.من سه تا بچه کوچک داشتم چون سن بچه بزرگم برا شرط پنج سال سکونت 26روز از 5سال کم داشت منو رد کردند.بعد میگن جوانی جمعیت.موندم به کجا باید اعتراض کنم.راهنماییم کنید.
سلام آخه این درسته که پنج مرحله ۴۰ میلیون بپردازیم بعد هم ماند تفاوت خوب اگر این دویست تومان رو داشتیم که همین مسکن‌های مهر رو میخریدیم آنقدر هم منتظر نمیماندیم یا حد اقل رهن میکردیم که کرایه ندهیم این چه طرحی است.مردم رو سر کار گذاشتید یا برای خودتان کار درست کردید
اخر مسخره کردنه
اگه ۳۰۰ میلیون وامو بدن به خودمون که بهتره
الان مشهد با ۳۰۰ میلیون تو گلبهار خونه میدن اونم واحد تکمیل قسطشم ماهی نهایتا ۵۰۰ تومنه
واقعا چجوری حساب کردن که مستاجر میتونه ۵ مرحله قسط ۴۰ میلیونی اورده بده
ما ۵ میلیون پول پیش خونه دادیم به زور
وااقعا ممنون از دولت جدید روی قبلیا رو سفید کرد
والله مردم ندارن از کجا بیارن اگه داشتن خودشون خونه میخریدن
قرار.بود.زمین.رابگان.بدن.جی.شد
اینم الکیه برای من پیام اومد دوباره یه اطلاعیه اومد که مراجعه نکنید معلومه حتمن دادن به آشنای خودشون ما رو حذف کردن عدالت کجاست تو ایران همش دروغ
خدایی این چ روزگاریه درست کردن واسه مردم یه کارگر از کجا بیاره۲۰۰میلیون بده یکم بیایین بیرون پایین شهرها رو هم نگاه کنید ببینید مردم دارن با چ فلاکتی زندگی میکنن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار